Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt Kela "pakottaa" ihmisiä jo avioeroihin

Vierailija
16.02.2025 |

Viime aikoina moni on saanut Kelalta kirjeen, joka kehottaa muuttamaan. Toimeentulotuen ehdot yllättivät Jarnon ja Soilin, jolloin pariskunta päätyi eroamaan ratkaistaakseen ongelman ja pystyäkseen elämään.

https://www.hs.fi/suomi/art-2000011031266.html

Kommentit (680)

Vierailija
81/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuossa kukaan mitään pakota. Itse keinottelevat lisää tukiaisia.

Jos pariskunta joutuu asumaan yksiöissä siksi, etteivät saa kahden aikuisen tukia kaksioon tai kolmioon mihin kämppikset saavat, kyseessä on ihan vaan syrjintä. 

Ihmisoikeuksien mukaan, joihin suomi on sitoutunut perustuslaillisesti, kaikilla pitää olla oikeus esim. perustaa perhe. Tuollainen syrjintä lähisukulaisuuden tai parisuhteen perusteella on siis ihmisoikeuksien vastaista. 

Yhteiskunnan piikkiin ei kenenkään tarvitse perustaa perhettä. Esimerkiksi lapsilisät voisi muuttaa tuleverovähennyksiksi.

Ihmisoikeussopimuksen mukaan kaikilla on oikeus perustaa pe

Perheen perustamiseen kuulu myös parisuhde ja perheen yhteinen asuminen tulotasosta riippumatta. Tämä ei tällä hetkellä toteudu. Myös tuo, että tuntemattomien kanssa kämppistelyä tuetaan, mutta oman aikuisen lähisukulaisen kanssa asuminen sosiaaliturvaa nauttien epätään, on tarkoituksellista perhesuhteiden rikkomista. Köyhävihaa, joilla pyritään estämään köyhien normaalit, terveet perhesuhteet.

Vierailija
82/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuo pariskuntako erosi muuton takia? No eipä tainnut olla suhde vakaalla pohjalla ja ihan hyvä, että lasta eivät ilmeisesti kerenneet tekemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä joka puhut ihmisoikeuksista. Onko sinun mielestä oikein jos nyt jään työttömäksi tai sairastun niin yhteiskunnan pitää maksaa mulle asumistukea ja toimeentulotukea vaikka asun yhdessä avomiehen kanssa, joka tienaa käteen 6000€/ kk. Meillä tosin kolme yhteistä lasta ja asutaan 300 neliön omakotitalossa.  Silloin kun olin hoitovapaalla niin mies maksoi kaikki kulut ja maksaa nytkin enemmän vaikka olen töissä. 

Ihmisoikudet ovat yksiselitteiset.

1. Kaikilla on oikeus ihmisarvoiseen elämään.

2. Kaikilla on oikeus sosiaaliturvaan.

3. Kaikilla on oikeus perustaa perhe. 

Valtion tulee turvata nämä kaikki ja tässä tapauksessa nähdään selvästi, että näin ei ole, koska vastaavasti sinkuille ja kaverikämppiksille maksetaan enemmän.

Sinun esimerkkiisi: Sosiaaliturvan tarkoi

Sinun esimerkkiisi:

Sosiaalitukien tarkoitus ei ole taata sinulle samaa elintasoa, kuin työssäkäyvillä.

Vierailija
84/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi potkulaki tulee voimaan keväällä ja saa irtisanoa ne kenelle on kertynyt 38 lomapäivää julkisella. 

Vierailija
85/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pariskunta joutuu asumaan yksiöissä siksi, etteivät saa kahden aikuisen tukia kaksioon tai kolmioon mihin kämppikset saavat, kyseessä on ihan vaan syrjintä. 

Ihmisoikeuksien mukaan, joihin suomi on sitoutunut perustuslaillisesti, kaikilla pitää olla oikeus esim. perustaa perhe. Tuollainen syrjintä lähisukulaisuuden tai parisuhteen perusteella on siis ihmisoikeuksien vastaista. 

Yhteiskunnan piikkiin ei kenenkään tarvitse perustaa perhettä. Esimerkiksi lapsilisät voisi muuttaa tuleverovähennyksiksi.

Ennenhän oli näin. 70-80-luvulla oli verotuksessa kunnon lapsivähennykset, korkovähennykset omasta asunnosta ja avioparia arvioitiin verotuksessa parina, ei yksilöinä = perheverotus, mikä salli esim. kotiäitiyden helpommin.

Vierailija
86/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä joka puhut ihmisoikeuksista. Onko sinun mielestä oikein jos nyt jään työttömäksi tai sairastun niin yhteiskunnan pitää maksaa mulle asumistukea ja toimeentulotukea vaikka asun yhdessä avomiehen kanssa, joka tienaa käteen 6000€/ kk. Meillä tosin kolme yhteistä lasta ja asutaan 300 neliön omakotitalossa.  Silloin kun olin hoitovapaalla niin mies maksoi kaikki kulut ja maksaa nytkin enemmän vaikka olen töissä. 

Valtion tulee turvata nämä kaikki ja tässä tapauksessa nähdään selvästi, että näin ei ole, koska vastaavasti sinkuille ja kaverikämppiksille maksetaan enemmän.

Yh-äiti saa saman oli töissä tai työttömänä. Onneksi toimeentulotukeen tulee työvelvoite. 

Vierailija
87/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Jos sosiaaliturvan nauttija perustaa perheen, tämä joutuu luopumaan inhimillisestä elintasostaan, joka turvataan muille aikuisille. Siinä on selvä ja räikeä ihmisoikeusrikos, joka kohdistuu nimenomaan sosiaaliturvaa nauttivien rankaisemiseen perheiden perustamisesta ja lähisuhteiden ylläpitämisestä.

Valtion tehtävä on turvata nuo kaikki. Yksilön inhimilliset tarpeet eivät vähene sen myötä, kun tämä muuttaa asumaan parisuhteeseen, vs. kämppissuhteeseen tuntemattoman kanssa. Lainsäädäntö katsoo, että ne vähenisivät. Mihin ne inhimilliset perustapeet siinä perheellistyessä katoaisivat?

Vierailija
88/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö perhettä siis voi perustaa ilman kelan tukia?

Perhana sentään, mä olen tehnyt jo kolme lasta luvatta!

Niin minäkin. Minkä hän sakon tästä saa kun on omakustanteisesti perheen perustanut. Olenkohan rikkonut perustuslakiakin?

Vierailija
89/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus poisti ikäsidonnaisuudet työttömyystuista eli työkkärin ei enää tarvitse hommata 57 - vuotiaana irtisanotulle työpaikkaa josta kertyisi uusi ansiosidonnainen.

Ansiosidonnaisen keräysaika pidentyi 12 kuukauteen. 

https://www.tyj.fi/lakimuutokset/

Vierailija
90/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallitus poisti ikäsidonnaisuudet työttömyystuista eli työkkärin ei enää tarvitse hommata 57 - vuotiaana irtisanotulle työpaikkaa josta kertyisi uusi ansiosidonnainen.

Ansiosidonnaisen keräysaika pidentyi 12 kuukauteen. 

https://www.tyj.fi/lakimuutokset/

Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa. 

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea. 

Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua. 

Potkulaki tulee keväällä voimaan eli kellään ei ole enää Suomessa vakituista työpaikkaa. 

Vierailija
91/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole niin väittänytkään. Olen verrannut kahden tuntemattoman sosiaaliturvaa nauttivan kämppistelyä vs. sosiaaliturvaa nauttivien perheellistymistä. Kela syrjii näistä jälkimmäitä, joka on eksplisiittisesti ihmisoikeuksien vastaista. Kämppistelijät saavat enemmän sosiaaliturvaa, kuin perheellistyneet (avopari lapsilla tai ilman, tai lähisukulaisten kämppistely).

Vierailija
92/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun esimerkkiisi: Sosiaaliturvan tarkoi

Sinulla on perimmäinen väärinymmärrys mitä tarkoittaa: turvata nämä kaikki. Se tarkoittaa turvaamista siinä mielessä, että valtio ei ota niitä pois. Ne ovat negatiivisia oikeuksia. Se ei tarkoita sitä, että muiden pitää kustantaa kaikille kaikki mihin heillä on oikeus. Sinun pitää itse mahdollistaa omien oikeuksiesi toteutuminen, ei muiden. Oikeus on nimenomaan sinun oikeutta johonkin, ei muiden velvollisuutta maksaa.

Vierailija
93/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teit 30 vuotta töitä ja kohta sut voi helposti irtisanoa. 

Ja menetät asunnon ja kesämökin. 

Miksi olit tyhmä ja kävit töissä? 

Vierailija
94/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niin enää, mutta tuo lainsäädäntö osoittaa että edelleen köyhien perhesuhteita ja perheen perustamista sakotetaan ja epätään. Nyt sitä ei tehdä silpomalla naisten kohtuja vaan epäämällä heiltä ihmisoikeuksien mukaisia tukia, joita saa muihin asumismuotoihin, mutta ei perheen kanssa asumiseen. Tuo on aivan suoraa syrjintää"

Kommenttisi on omituinen. Ei voida olettaa, että kämppikset asuisi yksiössä, jopa aluksi ventovieraat.

Sen sijaan pariskunta rakastaa toisiaan ja tuntee toisensa syvältä. He voivat asua yksiössä ja jakaa kulunsa, jolloin tulee säästöä. 

Vierailija
95/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotukeen tulee työvelvoite.

https://yle.fi/a/74-20043998

Ei tule, muutoin on perustuslain vastainen. Katso pykälät 18 ja 19 ja lopeta valheiden levittäminen.

No ei työvelvoite mutta velvoitteita kuitenkin. Kyllä asiasta on ollut uutisissa. Tämän hallituksen tekosia. En tiedä onko voimassa jo vai tulossa. Orpon mielitekoja.

Siksihän tämä juuri on kaikkien aikojen paras hallitus.

Vierailija
96/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät keinottele.

Sielläkö tukiloinen ruikuttaa?

Vierailija
97/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät tipu työmarkkinatuelle vaikka työpaikka lähtisikin alta. 

Ja olen itsekin tehnyt kaksi lasta ja elättänyt heidät ilman valtion tukia.

Valtio tukee jo tarpeeksi  lapsilisällä, ilmaisella peruskoululla sekä neuvolan palveluilla.

Miksi täällä pitäisi osan saada kaikki edut ja ilmaispalvelut ja osan rahoittaa tämä?

Ei voi olla pelkkiä etuja, pitää olla myös velvollisuuksia

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö perhettä siis voi perustaa ilman kelan tukia?

Perhana sentään, mä olen tehnyt jo kolme lasta luvatta!

Potkulaki tulee keväällä voimaan. Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa 3 lapsen vanhemmalle.

Vierailija
98/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen avoliitossa ja tuloerot on suuret. Minä hoidan omat kuluni. En koe että kenenkään tulisi elättää minua vaikka olisin avioliitossa. 

No sinun kokemisesi nyt vaan on tuollainen. Olet avoliitossa juuri sen takia, koska noin koet. Avioliitto on eri juttu ja siihen ei kokemistasi sovelleta. Älä avioidu, jos haluat jatkaa noin kokemista.

Vierailija
99/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisoikeussopimuksen mukaan <

Oikea sana on evätään, ei epätään!

Vierailija
100/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla vuokralla mitä maksoivat olisivat saaneet isommat neliöt ja enemmän huoneita esim. Espoosta, Vantaalta jne. Ei olisi tarvinnut vuokrata erillistä työtilaa ja kotonakin ei olisi "kaatunut seinät päälle".

Parisuhteessa tuetaan toinen toisiaan, mutta ehkä tässä suhteessa mies ei ollut valmis tähän.