Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt Kela "pakottaa" ihmisiä jo avioeroihin

Vierailija
16.02.2025 |

Viime aikoina moni on saanut Kelalta kirjeen, joka kehottaa muuttamaan. Toimeentulotuen ehdot yllättivät Jarnon ja Soilin, jolloin pariskunta päätyi eroamaan ratkaistaakseen ongelman ja pystyäkseen elämään.

https://www.hs.fi/suomi/art-2000011031266.html

Kommentit (680)

Vierailija
61/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi töihin meno niin ei tarvitse valittaa aina tukien pienuudesta, syrjinnästä yms yms yms

Vierailija
62/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies ehdotti mulle tuota kikkailua jo 15 vuotta sitten. 

En suostunut moiseen huijaustyyppiseen temppuiluun. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuo ole aina ollut noin? Mun tytär asui 10 vuotta sitten velipuolensa kämppiksenä ja Kelalle piti toimittaa virkatodistukset,  että todellakin ovat sisaruksia eikä pariskunta. 

Vierailija
64/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä joka puhut ihmisoikeuksista. Onko sinun mielestä oikein jos nyt jään työttömäksi tai sairastun niin yhteiskunnan pitää maksaa mulle asumistukea ja toimeentulotukea vaikka asun yhdessä avomiehen kanssa, joka tienaa käteen 6000€/ kk. Meillä tosin kolme yhteistä lasta ja asutaan 300 neliön omakotitalossa.  Silloin kun olin hoitovapaalla niin mies maksoi kaikki kulut ja maksaa nytkin enemmän vaikka olen töissä. 

Ihmisoikudet ovat yksiselitteiset.

1. Kaikilla on oikeus ihmisarvoiseen elämään.

2. Kaikilla on oikeus sosiaaliturvaan.

3. Kaikilla on oikeus perustaa perhe. 

Valtion tulee turvata nämä kaikki ja tässä tapauksessa nähdään selvästi, että näin ei ole, koska vastaavasti sinkuille ja kaverikämppiksille maksetaan enemmän.

Sinun esimerkkiisi: Sosiaaliturvan tarkoitus ei ole kasvattaa keskiluokkaisten elintasoa, vaan taata ihmisarvojen mukainen minimielintaso (mukaanlukien ihmisoikeuksien mukainen perheen perustaminen). 

Vierailija
65/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten mua ärsyttää tässä se, että luulisi jokaisen tietävän, että avo- ja aviopuolisoilla on elatusvelvollisuus toiseen. Ei tämän pitäisi tulla yllätyksenä kenellekään. Näitä asioita olisi syytä miettiä ennen yhteen menoa. Miten toimitaan, jos toinen sairastuu tai jää työttömäksi. 

Vierailija
66/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuossa kukaan mitään pakota. Itse keinottelevat lisää tukiaisia.

Jos pariskunta joutuu asumaan yksiöissä siksi, etteivät saa kahden aikuisen tukia kaksioon tai kolmioon mihin kämppikset saavat, kyseessä on ihan vaan syrjintä. 

Ihmisoikeuksien mukaan, joihin suomi on sitoutunut perustuslaillisesti, kaikilla pitää olla oikeus esim. perustaa perhe. Tuollainen syrjintä lähisukulaisuuden tai parisuhteen perusteella on siis ihmisoikeuksien vastaista. 

Yhteiskunnan piikkiin ei kenenkään tarvitse perustaa perhettä. Esimerkiksi lapsilisät voisi muuttaa tuleverovähennyksiksi.

Ihmisoikeussopimuksen mukaan kaikilla on oikeus perustaa perhe ihan tulotasosta riippumatta. Ymmärrätkö?&nbs

Kaikilla on oikeus omalla kustannuksellaan. Kenelläkään ei ole oikeutta ottaa sitä oikeutta pois, mutta kenelläkään ei myöskään ole velvollisuutta maksaa sen oikeuden mahdollistamista. Kaikilla on oikeus, jos itse pystyvät. Ymmärrätkö?

Vierailija
67/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuo ole aina ollut noin? Mun tytär asui 10 vuotta sitten velipuolensa kämppiksenä ja Kelalle piti toimittaa virkatodistukset,  että todellakin ovat sisaruksia eikä pariskunta. 

On ja se on ollut ihmisoikeuksien vastaista jo silloin.

Vierailija
68/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkossa jos pariskunta asuu erikseen ja nainen saa toimeentulotukea niin joutuu töihin julkisen yksikköihin. 

Vierailija
69/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten mua ärsyttää tässä se, että luulisi jokaisen tietävän, että avo- ja aviopuolisoilla on elatusvelvollisuus toiseen. Ei tämän pitäisi tulla yllätyksenä kenellekään. Näitä asioita olisi syytä miettiä ennen yhteen menoa. Miten toimitaan, jos toinen sairastuu tai jää työttömäksi. 

Se tulee niille, jotka luottavat siihen, että suomi on ihmisoikeusvaltio. Koska tuollainen menettely ja lainsäädäntö ei ole niiden mukaista. 

Vierailija
70/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pariskunta joutuu asumaan yksiöissä siksi, etteivät saa kahden aikuisen tukia kaksioon tai kolmioon mihin kämppikset saavat, kyseessä on ihan vaan syrjintä. 

Ihmisoikeuksien mukaan, joihin suomi on sitoutunut perustuslaillisesti, kaikilla pitää olla oikeus esim. perustaa perhe. Tuollainen syrjintä lähisukulaisuuden tai parisuhteen perusteella on siis ihmisoikeuksien vastaista. 

Yhteiskunnan piikkiin ei kenenkään tarvitse perustaa perhettä. Esimerkiksi lapsilisät voisi muuttaa tuleverovähennyksiksi.

Ihmisoikeussopimuksen mukaan kaikilla on oikeus perustaa pe

Ei, vaan kaikilla on oikeus tulotasostaan riippumatta. Perheen perustaminen on ihmisoikeus. Ymmärrätkö?

Vierailija
71/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyse ole syrjinnästä jos omat rahat eivät riitä omistusasuntoon tai perheen perustamiseen. Kyse on huonosta elämänhallinnasta ja siihen olet itse syyllinen

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisoikeussopimuksen mukaan <

Vierailija
72/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leskeneläke rajattiin 10 vuoteen. 

Jotta saa leskeneläkettä niin pitää mennä naimisiin alle 50-vuotiaana.

Ja jos puoliso perii omaisuutta niin pitää olla naimisissa, jotta se on yhteistä. 

Vierailija
73/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki halukkaat eivät pääse työhön, jolla voi elättää perheen, ellei sitten säädetä minimipalkka 17€/h ja valtion takaama työ? 

Vierailija
74/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisoikeussopimuksen mukaan kaikilla on oikeus perustaa perhe ihan tulotasosta riippumatta. Ymmärrätkö?&nbs

Kyllä. Sinullakin on oikeus lisääntyä, kuten kaikilla. Ei kukaan ole ottamassa sitä sinulta pois.

Kun lapsen tekee, niin vanhemmalla on velvollisuus elättää lapsensa.

Vierailija
75/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä joka puhut ihmisoikeuksista. Onko sinun mielestä oikein jos nyt jään työttömäksi tai sairastun niin yhteiskunnan pitää maksaa mulle asumistukea ja toimeentulotukea vaikka asun yhdessä avomiehen kanssa, joka tienaa käteen 6000€/ kk. Meillä tosin kolme yhteistä lasta ja asutaan 300 neliön omakotitalossa.  Silloin kun olin hoitovapaalla niin mies maksoi kaikki kulut ja maksaa nytkin enemmän vaikka olen töissä. 

Valtion tulee turvata nämä kaikki ja tässä tapauksessa nähdään selvästi, että näin ei ole, koska vastaavasti sinkuille ja kaverikämppiksille maksetaan enemmän.

Sinun esimerkkiisi: Sosiaaliturvan tarkoi

Kaikki nuo on turvattu. Ihan turhaan jankkaat asiasta. Minimisosiaaliturvan suhteen nyt vaan katsotaan koko perheen tilannetta eikä sen jäseniä yksittäin koska perhe on keskenään elatusvelvollinen ja jakaa osan kuluista luonnostaan niin, että eläminen on yksilöä kohden edullisempaa. Valtion tehtävä ei ole palkita lisätuin perheen perustamisesta.

Vierailija
76/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin jutun ja kyllähän tuo kertoi lähinnä rakkaudettomasta suhteesta. Äijä päivitteli, miten Kela odotti hänen elättävän avopuolisoaan. No, mulle on selvää, että pitäisin huolta omastani, ei mikään vääryydenkokemus.

Henkilö ei pysty elättämään edes itseään, siksi nostaa tukia. Vaatimus siitä, että elättäisi tuolloin puolisonsa, on kohtuuton ja ihmisoikeuksien vastainen. Silti heilläkin on oikeus perustaa perhe, mikä tässä tapauksessa syrjinnällä epätään.

Edelleenkään kenelläkään ei ole velvollisuutta kustantaa tuolle tyypille perhettä. Oikeus on olemassa, mutta se ei tuota toisille velvollisuutta. Sinulla on oikeus matkustaa lomalle, mutta kenelläkään ei ole velvollisuutta kustantaa oikeutesi toteutumista.

Vierailija
77/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyse ole syrjinnästä jos omat rahat eivät riitä omistusasuntoon tai perheen perustamiseen. Kyse on huonosta elämänhallinnasta ja siihen olet itse syyllinen

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisoikeuksien mukaan, joihin suomi on sitoutunut perustuslaillisesti, kaikilla pitää olla oikeus esim. perustaa perhe. Tuollainen syrjintä lähisukulaisuuden tai parisuhteen perusteella on si

Iällä ei ole tuon kanssa mitään tekemistä vaan sillä, että kela syrjii tukien maksussa perhesuhteita. Et voi esim. asua kämppiksenä oman äitisi tai isäsi kanssa, vaikka molemmat olisivat aikuisia, ja nauttia sosiaaliturvaa. Tai puolison. Kela pakottaa luopumaan perhesuhteesta ja tässä tapauksessa epää perheen perustamisen, joka on ihmisoikeuksien vastaista. Ihmisoikeudet taas eivät ole sidottu ihmisen "omaan rahaan" vaan siihen, että olet ihminen, ja ihmisenä sinulle kuuluvat tietyt perusoikeudet. Tuo mitä Kela tekee ja miten suomen lainsäädännössä on asia ilmaistu, on ihmisoikeuksien vastaista.

Vierailija
78/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö perhettä siis voi perustaa ilman kelan tukia?

Perhana sentään, mä olen tehnyt jo kolme lasta luvatta!

Vierailija
79/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja osa nostaa yh-tuet ja mies saa palkkaa ja on kirjoilla muualla.

Onneksi toimeentulotukeen tulee työvelvoite myös äideille. 

Vierailija
80/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö perhettä siis voi perustaa ilman kelan tukia?

Perhana sentään, mä olen tehnyt jo kolme lasta luvatta!

Potkulaki tulee keväällä voimaan. Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa 3 lapsen vanhemmalle.

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea. 

Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua.