Nyt Kela "pakottaa" ihmisiä jo avioeroihin
Viime aikoina moni on saanut Kelalta kirjeen, joka kehottaa muuttamaan. Toimeentulotuen ehdot yllättivät Jarnon ja Soilin, jolloin pariskunta päätyi eroamaan ratkaistaakseen ongelman ja pystyäkseen elämään.
Kommentit (680)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukeen tulee työvelvoite.
Ei tule, muutoin on perustuslain vastainen. Katso pykälät 18 ja 19 ja lopeta valheiden levittäminen.
No ei työvelvoite mutta velvoitteita kuitenkin. Kyllä asiasta on ollut uutisissa. Tämän hallituksen tekosia. En tiedä onko voimassa jo vai tulossa. Orpon mielitekoja.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa kukaan mitään pakota. Itse keinottelevat lisää tukiaisia.
Eivät keinottele.
Itse olen avoliitossa ja tuloerot on suuret. Minä hoidan omat kuluni. En koe että kenenkään tulisi elättää minua vaikka olisin avioliitossa.
Vierailija kirjoitti:
Rapatessa roiskuu ja jotain ripaskaa, kun kokoomus korjaa talouden kuntoon
Julkisen sektorin valtonvelalla kustannetuista palkoista leikattu 0€.
Jos taloutta haluaisi korjata, niin ne omat menot on se ensimmäinen kohde ei omat velvoitteet.
Velvoitteiden laiminlyönnistä tulee nimittäin rankka lasku myöhemmin. Tässä esimerkkiä.
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/05022244-59f7-46fe-9620-44866…
Onhan se ihmisoikeus asua Hesan Kalliossa veronmaksajan piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Kyse on siitä, että halutaan enemmän rahaa kuin mitä laki pariskunnalle sallii. Varakkailla puhutaan veronkierrosta ja paheksutaan kamalasti, toimeentulotukiasiakkaille tuo on jotenkin hienoa ja kekseliästä.
Miksi ihmeesssä elää pariskuntana, jos ei ole valmis toista tukemaan ja menoja jakamaan? Mikä vimma on saada samaan 800 euron vuokraan kahteen kertaan 600 euron asumistuki?
Jeesus että luetun ymmärtäminen onkin oikeistolaisille vaikeaa.
Jutun pariskunta erosi kokonaan ja vain toinen saa tukia.
Vierailija kirjoitti:
Kohta Kela aloittaa ihmisten parituksen, sillähän säästää veroeuroja. Tulee halvemmaksi yhyttää asumaan yhteen pari tuensaajaa kuin maksaa tuplana samat tuet kahteen kämppään.
Tuo tulee käytännössä tapahtumaan, koska asumistuen pienentyessä ihmiset hakeutuvat kimppakämppiin, kuten joskus puoli vuosisataa sitten. Kela ei tietenkään valitse kuka asuu kenen kanssa, mutta maksaessaan vähemmän, tuo Kela ihmisiä vanhalla tutulla tavalla yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa kukaan mitään pakota. Itse keinottelevat lisää tukiaisia.
Jos pariskunta joutuu asumaan yksiöissä siksi, etteivät saa kahden aikuisen tukia kaksioon tai kolmioon mihin kämppikset saavat, kyseessä on ihan vaan syrjintä.
Ihmisoikeuksien mukaan, joihin suomi on sitoutunut perustuslaillisesti, kaikilla pitää olla oikeus esim. perustaa perhe. Tuollainen syrjintä lähisukulaisuuden tai parisuhteen perusteella on siis ihmisoikeuksien vastaista.
Yhteiskunnan piikkiin ei kenenkään tarvitse perustaa perhettä. Esimerkiksi lapsilisät voisi muuttaa tuleverovähennyksiksi.
Ihmisoikeussopimuksen mukaan kaikilla on oikeus perustaa pe
Niin enää, mutta tuo lainsäädäntö osoittaa että edelleen köyhien perhesuhteita ja perheen perustamista sakotetaan ja epätään. Nyt sitä ei tehdä silpomalla naisten kohtuja vaan epäämällä heiltä ihmisoikeuksien mukaisia tukia, joita saa muihin asumismuotoihin, mutta ei perheen kanssa asumiseen. Tuo on aivan suoraa syrjintää.
Noinhan kaikki tekevät: asuvat eri kämpissä, jotta saavat maksimaaliset tuet. Oikein ovela hommaa osoitteekseen vain jonkun siivouskomeron jostakin rakennuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin jutun ja kyllähän tuo kertoi lähinnä rakkaudettomasta suhteesta. Äijä päivitteli, miten Kela odotti hänen elättävän avopuolisoaan. No, mulle on selvää, että pitäisin huolta omastani, ei mikään vääryydenkokemus.
Henkilö ei pysty elättämään edes itseään, siksi nostaa tukia. Vaatimus siitä, että elättäisi tuolloin puolisonsa, on kohtuuton ja ihmisoikeuksien vastainen. Silti heilläkin on oikeus perustaa perhe, mikä tässä tapauksessa syrjinnällä epätään.
Miehän tekee töitä. Hänellä oli työhuonekin mutta kun muutti yksin asumaan ei työnteko häiritse toista joten tekee töitä nyt asunnossaan.
Lukekaa ees juttu älkääkä keksikö itse. Kaksi rahatonta saisi kaksioon tukia mutta ei silloin kun toisella on tulorajat ylittävät tulot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on siitä, että halutaan enemmän rahaa kuin mitä laki pariskunnalle sallii. Varakkailla puhutaan veronkierrosta ja paheksutaan kamalasti, toimeentulotukiasiakkaille tuo on jotenkin hienoa ja kekseliästä.
Miksi ihmeesssä elää pariskuntana, jos ei ole valmis toista tukemaan ja menoja jakamaan? Mikä vimma on saada samaan 800 euron vuokraan kahteen kertaan 600 euron asumistuki?
Kahden aikuisen änkeminen yksiöön tai pieneen kaksioon on melko tiivistä ja liian ahtaat olot voivat aiheuttaa monenlaisia ongelmia. Ei ole mitään järkevää perustetta, miksi kämppiksille eli kavereille maksetaan erilliset asumistuet, mutta pariskunnille ei, muuta kuin perhesuhteiden näivettäminen. Sama juttu tuon kanssa, että se kämppis ei saa olla lähisukulainen. Tuo on tarkoituksellista perhesuhteiden rikkomista ja etäännyttämistä, ja saattaa epätä köyhiltä jopa mahdollisuuden perheellisty
Tarkoitus ei varmaan olekaan että toimeentulotuella aletaan perhettä perustamaan, jonka pitäisi olla ihan viimesijainen tuki. Sitä varten on vanhempainraha ja kotihoidontuki.
Kyllä mikä ymmärrän miksi pt-tukea ei myönnetä jos kumppanilla on rahaa. Muutenhan olisi ihan kamnattavaa että esim mies käy töissä ja nainen toimeentulotuella kotona vuosikausia. Edelleen pitäisi olla ihan viimeinen tuki mitä haetaan jos mistään muualta rahaa ei saa. Tarkoitus olisi että on väliaikainen tuki muutenkin.
Sinä joka puhut ihmisoikeuksista. Onko sinun mielestä oikein jos nyt jään työttömäksi tai sairastun niin yhteiskunnan pitää maksaa mulle asumistukea ja toimeentulotukea vaikka asun yhdessä avomiehen kanssa, joka tienaa käteen 6000€/ kk. Meillä tosin kolme yhteistä lasta ja asutaan 300 neliön omakotitalossa. Silloin kun olin hoitovapaalla niin mies maksoi kaikki kulut ja maksaa nytkin enemmän vaikka olen töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta Kela aloittaa ihmisten parituksen, sillähän säästää veroeuroja. Tulee halvemmaksi yhyttää asumaan yhteen pari tuensaajaa kuin maksaa tuplana samat tuet kahteen kämppään.
Tuo tulee käytännössä tapahtumaan, koska asumistuen pienentyessä ihmiset hakeutuvat kimppakämppiin, kuten joskus puoli vuosisataa sitten. Kela ei tietenkään valitse kuka asuu kenen kanssa, mutta maksaessaan vähemmän, tuo Kela ihmisiä vanhalla tutulla tavalla yhteen.
Valikoipas, se valikoi mm. että pariskunta tai lähisukulainen eivät saa asua yhdessä menettämättä tukiaan. Tarkoituksenaan rikkoa perhesuhteita ja estää köyhiä perustamasta perheitä.
Vierailija kirjoitti:
Noinhan kaikki tekevät: asuvat eri kämpissä, jotta saavat maksimaaliset tuet. Oikein ovela hommaa osoitteekseen vain jonkun siivouskomeron jostakin rakennuksesta.
Jopa kansanedustajat. Lumekämppiä jotta saavat asumisrahan. Ja matlat siihen vielä päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahden aikuisen änkeminen yksiöön tai pieneen kaksioon on melko tiivistä ja liian ahtaat olot voivat aiheuttaa monenlaisia ongelmia. Ei ole mitään järkevää perustetta, miksi kämppiksille eli kavereille maksetaan erilliset asumistuet, mutta pariskunnille ei, muuta kuin perhesuhteiden näivettäminen. Sama juttu tuon kanssa, että se kämppis ei saa olla lähisukulainen. Tuo on tarkoituksellista perhesuhteiden rikkomista ja etäännyttämistä, ja saattaa epätä köyhiltä jopa mahdollisuuden perheellisty
Perheellisty ihan rauhassa, mutta älä tule minun lompakolleni mahdollisuuksiasi turvataksesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietokone valitsee, kuten opiskeluaikoina. Siitä voi tulla hyvä kämppis tai jopa elämänmittainen ystäväkin... tai sitten ei. Minulle Kela voisi lähettää jonkun kivan tytön asumaan kaveriksi, kun tilaa on yllinkyllin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukeen tulee työvelvoite.
Ei tule, muutoin on perustuslain vastainen. Katso pykälät 18 ja 19 ja lopeta valheiden levittäminen.
No ei työvelvoite mutta velvoitteita kuitenkin. Kyllä asiasta on ollut uutisissa. Tämän hallituksen tekosia. En tiedä onko voimassa jo vai tulossa. Orpon mielitekoja.
Nykyisessäkin tt-tuessa on velvoitteita, ja uutisissa nyt lukee kaiken maailman dystooppisia skenaarioita mitä ja mihin suuntaan joku tai jokin muuttuu ja sitten ihmiset tekee herkästi dystooppisia päätelmiä asioista ja tavallaan oikeuttaa dystopian syntyä ja muodostumista ja sitten ihmetellään miten ne asiat on mennyt huonompaan suuntaan.
Täytyy toivoa että Purra joko lopettaisi toimeentulotuen tai ainakin leikkaisi reilusti. Turha kuluerä joka passivoi ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen avoliitossa ja tuloerot on suuret. Minä hoidan omat kuluni. En koe että kenenkään tulisi elättää minua vaikka olisin avioliitossa.
Laki kuitenkin niin sanoo niin. Jos puoliso ei anna ruokaa voi oikeudessa hakea riittävän elatuksen puolisoltaan.
Kärsit melko yleisestä väärinymmärryksestä, että ihmisoikeudet ovat positiivisia oikeuksia, jotka muilla on velvollisuus sinulle järjestää. Ne ovat negatiivisia oikeuksia, joita muut eivät saa sinulta ottaa pois. Sinulla on täysi oikeus perustaa perhe jonkun kanssa, joka haluaa sen kanssasi tehdä. Kenelläkään ei ole velvollisuutta antaa sinulle siihen rahaa.