Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä kumpuaa se kamala viha erilaista ruokavaliota noudattavia kohtaan?

Vierailija
15.02.2025 |

En tiedä miten teidän työpaikoilla tämä menee, mutta meillä taukotilassa lounastauolla tutkitaan ja tuomitaan muiden eväitä. Siis jotkut, esim. minä en. Useampi vanhempi kollega on pöyristyneenä tivannut toiselta kollegaltani, että miksi sulla ei ole koskaan lihaa ruokana. Kollega kertoi ettei syö lihaa, ja tämä sai kysyjän lähes pyörtymään. Olen itse saanut kommentteja "sulla on aina noin terveelliset eväät!" (sanotaan vihaisella äänensävyllä), koska syön paljon salaatteja ja kasviksia. Tällä viikolla tuli puhe ruokavalioista, ja kerroin etten juuri koskaan syö perunaa tai ruskeaa kastiketta, en pidä niistä. Arvon kollega oikeasti puristi nyrkkinsä tiukasti yhteen, hengitteli syvään raivon vallassa muutaman kerran ja sähisi, että kyllä jokainen kunnon ihminen perunaa syö.

Mistä tämä kumpuaa? En ymmärrä, koska itse en katso edes päin muiden ruokia, ellei joku nyt kehu että tämä x-merkin valmisruoka on yllättävän maukasta, katsokaa miten runsas annos.

Kommentit (94)

Vierailija
61/94 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole törmännyt tällaiseen. Itse syön lounaalla aina kevyesti, ettei ala turvottamaan tai väsyttämään. Olen muutenkin pieniruokainen ja tykkään salaateista. Ei ole kommentoitu ikinä. Vegaanin työkaverin ruokavaliosta keskustellaan ja hän tykkää puhua siitä, olen sen huomannut. Naisvaltainen ala.

Vierailija
62/94 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä töissä saa joka päivä kuulla siitä, kun syö lihaa. Kuulemma on väärin ja julmaa ja vaikka mitä. Miksi kasvissyöjät ei ymmärrä olla puuttumatta toisten ruokiin?

Monesti vegaaneille on päälle semmoinen käännytysmentaliteetti kuin lahkolaissaarnaajalle ja nenää nyrpistetään jos joku sanoo syövänsä liharuokia. Olen ollut itse aina raitis teini-iästä lähtien eikä minulle ole ollut tarvetta puuttua muiden ihmisten alkoholin käyttöön jollei se johda häiriökäyttäytymiseen. Oma ystävä- ja tuttavapiirini on muutenkin suhteellisen kuivahenkistä eikä se ole haitannut sosiaalista elämääni. En saarnaa ihmisille viinan juonnin vaaroista eikä mieleni ole tullut koskaan aloittaa tupakointia muista mömmöistä puhumattakaan.

Suurin osa vegaaneista ja muista erikoisruokavaliota noudattavista taitaa

Joo, en tee gluteenittomuudesta mitään numeroa. Haen oman annokseni huomaamattomasti omasta paikastaan, enkä puhu mitään. Jotkut kysyy erinäköisestä annoksesta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/94 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua naurattaa ihan helvetisti mielikuva tosta ihmisestä puhisemassa :D

Kuulostaa muutenkin joten joustamattomalta ihmiseltä. Ruokaan liittyy kaikenlaisia uskomuksia ja arvoja, joista osa on iskostunut meihin jo lapsena. Jos kyseinen henkilö on oppinut, että me syödään lähinnä perunaa, kaikkihan perunaa syö eikä ihminen pärjää ilman, niin hänen maailmankuvaansa tulee joku kummallinen särö, kun kaikki ei eläkään ja usko niin kuin hän.

Minä alkaisin puhua työpaikalla ruokarauhasta. Jos tulisi tuollaisia omituisia kommentteja, niin siihen voi sanoa, että mitäpä jos annettaisiin toisillemme ruokarauha, jokaisen syöminen on hänen oma asiansa.

Jos joku tulisi vielä tuollaisen toteamuksen jälkeen ryttyilemään mun eväistä, niin sanoisin suoraan, että mua ei oikeastaan kiinnosta mitä mieltä olet mun lounaista, joten voit vastedes pitää mielipiteesi omanasi.

Vierailija
64/94 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh. Olen keliaakikko, ja syön mielelläni näitä paljon parjattuja "korvikkeita", eli gluteenitonta puuroa (=kaurapuuroa, josta varmistettu ettei seassa ole muiden viljojen jäämiä), gluteenitonta leipää ja leivonnaisia jne.

Kun gluteenittomuus oli hetken muodissa, niin silloin sain leipää syödessäni kuulla saarnoja näiltä viikon-pari lähes gluteenittomasti eläneiltä, kuinka syövät "oikeasti" gluteenittomasti, eli ei tuollaista "korvikehöttöä".

Ja keskustelun jatkuessa mainittiin, että eilen meni niin myöhään, että oli ihan pakko hakea pitsat lähipitseriasta. 

Vierailija
65/94 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erilaista ruokavaliota noudattavat tekevät ison numeron ruokavaliostaan ja vaativat huomioimaan sen. Hoitaisivat kaikessa hiljaisuudessa itse erikoisen ruokavalionsa.

Tähän pakko todeta, että en keliakiastani puhu ennenkuin on ihan pakko. Niitä yhteisruokailuja toisinaan vaan tulee esim. työjutuissa, enkä kaikesta pääse luistamaan vaikka mieluusti söisin vain itsekseni omia eväitä.

Mutta sitten kun tulee se tilanne, niin pakko se vaan on varmistaa, että ruoka on minulle syömäkelpoista. Vahingon sattuessa puhutaan kuitenkin kuukausista, ennenkuin elimistön tilanne on korjaantunut. 

Vierailija
66/94 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole vihaa nähnyt enkä kuullut kenenkään syömisistä. Ap ei taida ymmärtää mitä viha tarkoittaa.

Kyllä on vegaanileiri missä aivan avoimesti halveksitaan, sanoisin ihan että vihataan lihaa syöviä ja eläinten nahkaa/muita osia käyttäviä ihmisiä. 

Nimenomaan leimtaan nämä murhaajiksi ja ali ihmisiksi. Tämän pidemmälle en heidän suunnitelmiaan en tunne. Ilmeistä kuitenkin että karnismi eli lihan (syömisen) palvonta ja eläinten hyväksikäyttö/riisto on aivan keskeinen vihollinen esteenä heidän määräämälleen ideaalimaailmalle. Rajat hyväksytylle ja kielletylle ovat kovin jyrkkiä ja lokerointi mustavalkoista.

Vierailija
67/94 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erilaista ruokavaliota noudattavat tekevät ison numeron ruokavaliostaan ja vaativat huomioimaan sen. Hoitaisivat kaikessa hiljaisuudessa itse erikoisen ruokavalionsa.

Mitä numeron tekemistä siinä on jos syö kaikessa rauhassa omat eväänsä ja antaa muiden syödä rauhassa omansa. Näin ainakin itse toimin dieetillä ollessani. Minua raivostuttaisi jos joku puuttuisi syömisiini. 

Vierailija
68/94 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai siitä gluteenittomasta, lihattomasta tai vaikka kananmunattomasta ruokavaliosta täytyykin kertoa, jos on vaikka menossa rippijuhliin tai häihin? Voi toki olla syömättä koko päivän, se varmaan sopisi sinulle, ettei vain se erikoisruokavalioinen olisi vaivaksi muille.

Vierailija
69/94 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on oma, voimakas elämä. Eipä tarvitse kyyläillä ketään.

Vierailija
70/94 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on keliakia ja jostain syystä se ärsyttää ihmisiä hirveästi. Vaikka vain ihan asiallisesti ja ilman turhaa huomionhakua vaikka jonnekin juhliin ilmoittautuessani ilmoitan samalla, että minulla on gluteeniton ruokavalio, niin se selvästi aiheuttaa ihmisissä ärtymystä. Vaikka on erikseen pyydetty ilmoittamaan myös mahdollinen ruokavalio. Tuntuu, että olen ihmisten mielestä ihan heitä ärsyttääkseni sairastunut tähän tautiin. 

Vierailija
71/94 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei kumpua viha mistään ihme lihapullista...

Asiaa!

Vierailija
72/94 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmeliinien touhuja! Kaivakaa nyt se järki päähänne jostakin.

Vierailija
73/94 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en usko tuota että joku on oikeasti vihasta puhkuen, käsiä nyrkkiin puristellen sähissyt että kunnon ihminen syö perunaa. Ei ole uskottavaa, sori vaan.

Toki ap on voinut tulkita noin, mutta se kertoo enemmän ap:n suhtautumisesta muihin ihmisiin kuin ihmisten suhtautumisesta muiden syömisiin.

Vierailija
74/94 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

hihhulivegaaniltahan tätä pitäs kysyä tai hihhuliketokarpilta, molemmat yhtä ärsyttäviä

sekaanina syön mitä haluan

Vierailija
75/94 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille kannattaa syöttää kaikenlista laidasta laitaan. Meille on lyhessä ajassa tullut potilaaksi useampiakin lapsia jotka eivät syö perunaa tai leipää. Siis eivät saa perunaa alas kuin ranskalaisien muodossa. Kotona ei kuulemma syödä perunaa eikä leipää kun Ne ovat epäterveellisiä. Tämä ei ole hyvä suuntaus. Se ettei syö maksaa tai on allerginen kalalle on ihan pikkujuttuja ja helposti korjattavissa ruokaan, mutta se että yökötellään aivan tavalliselle ruualle on ongelma.

Vierailija
76/94 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemani mukaan perussuomalaisuudesta, joka on yhtä kuin surkea itsetunto, muutoksen pelko, harhaluuloisuus ja takertuminen menneisyyteen.

Vierailija
77/94 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaan liittyy tunne. Ja jotkut eivät osaa käsitellä omia tunteitaan saati että erottaisivat ne muiden tunteista ja tekemisistä.

Tunne syntyy omassa päässä ja siihen on aika turha jäädä rypemään. Se menee ohi muutamassa sekunnissa.

Vierailija
78/94 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Ruokavalion tekeminen osaksi identiteettiä: pitää aina mainostaa miten on esim. ylevä vegaani, joka ajattelee eläimiä jne.

2) Asioiden vaikeuttaminen vierailuilla jne. Joko hänen ylhäisyydelle pitää tehdä kokonaan omat tarjoilut, tai sitten kaikki muutkin syövät ruokaa, jonka hänen ylhäisyytensä kelpuuttaa

Vierailija
79/94 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai siitä gluteenittomasta, lihattomasta tai vaikka kananmunattomasta ruokavaliosta täytyykin kertoa, jos on vaikka menossa rippijuhliin tai häihin? Voi toki olla syömättä koko päivän, se varmaan sopisi sinulle, ettei vain se erikoisruokavalioinen olisi vaivaksi muille.

Saat syödö, ota omat eväät. 

Vierailija
80/94 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä näitä asioita kumpuaa vähän väliä.