Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä kumpuaa se kamala viha erilaista ruokavaliota noudattavia kohtaan?

Vierailija
15.02.2025 |

En tiedä miten teidän työpaikoilla tämä menee, mutta meillä taukotilassa lounastauolla tutkitaan ja tuomitaan muiden eväitä. Siis jotkut, esim. minä en. Useampi vanhempi kollega on pöyristyneenä tivannut toiselta kollegaltani, että miksi sulla ei ole koskaan lihaa ruokana. Kollega kertoi ettei syö lihaa, ja tämä sai kysyjän lähes pyörtymään. Olen itse saanut kommentteja "sulla on aina noin terveelliset eväät!" (sanotaan vihaisella äänensävyllä), koska syön paljon salaatteja ja kasviksia. Tällä viikolla tuli puhe ruokavalioista, ja kerroin etten juuri koskaan syö perunaa tai ruskeaa kastiketta, en pidä niistä. Arvon kollega oikeasti puristi nyrkkinsä tiukasti yhteen, hengitteli syvään raivon vallassa muutaman kerran ja sähisi, että kyllä jokainen kunnon ihminen perunaa syö.

Mistä tämä kumpuaa? En ymmärrä, koska itse en katso edes päin muiden ruokia, ellei joku nyt kehu että tämä x-merkin valmisruoka on yllättävän maukasta, katsokaa miten runsas annos.

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi vaan mutta kyllä se on lihaa syövä joka nykyään saa vihan päällensä. Kukaan ei kysele tuollaisia työpaikalla, olet keksinyt taas kerran, vihanlietsoja. 

Vierailija
82/94 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sellainen fiilis, että saattaa liittyä myös sukupolvieroa. Nykyään ollaan paljon sensitiivisempiä, sekä hyvässä että pahassa. Itse olen vanha kääkkä, ja vaikka haluan ottaa toiset huomioon niin selvästi huomaan, etten aina tajua nuorempia ja onnistun olemaan epähienotunteinen. Tämä ruokajuttu on yksi niistä, mitä on pitänyt opetella nuorempien kanssa. Intuitiivisesti mä en ymmärrä, miksi ruuasta puhuminen koetaan usein niin tunkeilevana. Jos kysyy toisen ruokailusta mitään, koetaan että  "puuttuu toisen syömisiin". Mä en tavoita tätä. Mä itse olen puhelias ja helposti avautuva ihminen, ja mun on vaikea ymmärtää miksi vaikka toisen ruokavaliosta kysyminen on niin kamalaa ja moukkamaista. Totta kai sen verran oppivainen olen, että nuoremmilta en enää kysy enkä puhu ruuasta muutenkaan mitään. Oman ikäisten kanssa on kiva, kun voi avoimesti kysyä vaikka että oleksä kasvissyöjä, ilman että toinen kokee kysymyksen jotenkin loukkaavana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erilaista ruokavaliota noudattavat tekevät ison numeron ruokavaliostaan ja vaativat huomioimaan sen. Hoitaisivat kaikessa hiljaisuudessa itse erikoisen ruokavalionsa. 

Kai siitä gluteenittomasta, lihattomasta tai vaikka kananmunattomasta ruokavaliosta täytyykin kertoa, jos on vaikka menossa rippijuhliin tai häihin? Voi toki olla syömättä koko päivän, se varmaan sopisi sinulle, ettei vain se erikoisruokavalioinen olisi vaivaksi muille.

Itse asiassa, olen monesti mennyt tilaisuuksiin ajatuksella, etten tarvitse mitään ja minulle riittää kahvi.

Vaan iso numero on tehty siitä, kun on nähty etten syö mitään. Ja sitten kun muut selitykset ei auta, olen kertonut erityisruokavaliostani, josta sitten nostettu numero etsien, että mitä tarjottavista voin syödä, ja miksen ilmoittanut tästä erityisruokavaliostani.

Välttelen nykyään juhlia. Vaan siitäkin kun voi joku loukkaantua, kun keksin tekosyitä miksen voi osallistua.

Vierailija
84/94 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erilaista ruokavaliota noudattavat tekevät ison numeron ruokavaliostaan ja vaativat huomioimaan sen. Hoitaisivat kaikessa hiljaisuudessa itse erikoisen ruokavalionsa. 

Kai siitä gluteenittomasta, lihattomasta tai vaikka kananmunattomasta ruokavaliosta täytyykin kertoa, jos on vaikka menossa rippijuhliin tai häihin? Voi toki olla syömättä koko päivän, se varmaan sopisi sinulle, ettei vain se erikoisruokavalioinen olisi vaivaksi muille.

Saat syödö, ota omat eväät. 

"Ai sulla on eväät...? Niin meidät tarjottavat ei siis olisi kelvanneet, kun et ilmoittanut erityisruokavaliosta?"

Vierailija
85/94 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin muutama vuosi sitten tekemässä yhtä opiskeluihin kuuluvaa harjoittelua sellaisessa pienessä toimistopaikassa, jonka kaikki työntekijät oli vähän sellaisia, no, turkisrouvia (:D). Vein aina omat eväät, yleensä sitä ruokaa mitä olin edellisenä päivänä tehnyt kotona. Nää hienot rouvat söi aina joko kalliita valmisruokia, tai sitten wolttasivat eri lounasravintoloista. Jaksoivat harva se päivä huokailla että "sinä se jaksat tehdä itse kunnon ruokaa, voi kun itsekin saisi aikaiseksi". En kehdannut sanoa, että pakko se on itse tehdä ruokansa, kun opiskelijabudjetilla ei joka päivä wolttailla :D

Vierailija
86/94 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syöt muutakun sitä mitä mediassa syötetään eli ruokaympyrää/kolmiota, eli lihaa , kalaa,kanaa, munia , voita jne. ja vielä voit hyvin niin sekös saa nää vegaanit ym hihhulut sekoomaan kun et noudata "yleisiä suosituksi". Maailma tuhoutuu plaaplaaplaa.

Itse nautin tilanteesta kun jollain vegellä menee kunnolla kuppi nurin.

Vierailija
87/94 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole kateutta, vaan oikeasti halveksuntaa.

Nykyaikana ihmiset hurahtaa kaikenlaisiin ruokavaliohin, että normaali kotiruoka on jotain omituista. Yleensä ne ei niin kunnossa olevat syövät protskurahkoja, sosekeittoja, lounassalaatteja ja energiajuomia. Kunnossa olevat syövät kunnon annoksia kotiruokaa. Erityissitätätä-ruokavaliot on jo niin lukua 2010.

Kerrotko mun iholle, vatsalle ja suolistolle myös ettei erityissitätätä-ruokavaliot ole enää in? Mikään ei olis mukavampaa kuin syödä huoletta mitä tahansa.

Vierailija
88/94 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyaikana ihmiset hurahtaa kaikenlaisiin ruokavaliohin, että normaali kotiruoka on jotain omituista. Yleensä ne ei niin kunnossa olevat syövät protskurahkoja, sosekeittoja, lounassalaatteja ja energiajuomia. Kunnossa olevat syövät kunnon annoksia kotiruokaa. Erityissitätätä-ruokavaliot on jo niin lukua 2010.

Kerrotko mun iholle, vatsalle ja suolistolle myös ettei erityissitätätä-ruokavaliot ole enää in? Mikään ei olis mukavampaa kuin syödä huoletta mitä tahansa.

Vieläkin on ihmisiä, joiden mielestä allergiat ja herkkyydet ovat vain jotain muotihömpötyksiä. Ihminen itse kärsii laktoosi-intoleranssista tai maitoallergiasta, mutta nauraa vain että kakka kulkee nopeasti suolessa, tai että on ollut aina läpipasko. Tuhoavat oman suolistonukkansa tällä, kun allergiat ovat kuulemma muotihömpötyksiä, hmmph!

Vierailija
89/94 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalia on tuomitsevat vegaanit. Itselläni on paha anemia, olin käytännössä kroonisen väsymyksen kaltaisessa horkassa mistä nousin kun aloin buustaamaan rauta-arvoja. En usko synteettisen rautavalmisteen käyttöön vaan lihasta saa monia muitakin tärkeitä ravintoaineita jotka auttaa esim aivotoimintaa ja hermostoa. Se tila oli hirvittävä, pää ei toiminut, aivot oli sumussa ja väsytti. Minulla on myös IBS, mahaongelmia ja maha voi turvota, kipristellä, kipuilla ja kouristella mikä myös hieman rajoittaa viherpiiperrystä, vaikka rakastankin kasvisruokia. Pavut pitää kypsyttää käytönnössä ihan täysin melkein mössöksi että maha sietää niitä, ehkä. Sama kaalissa. Tiedän, lihansyönti on eettisesti arveluttavaa mutta tuomitseminen on hemmetin raskasta.

Ja joo lihantuotantoa pitäisi muuttaa eettisemmäksi silti.

Vierailija
90/94 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieläkin on ihmisiä, joiden mielestä allergiat ja herkkyydet ovat vain jotain muotihömpötyksiä. Ihminen itse kärsii laktoosi-intoleranssista tai maitoallergiasta, mutta nauraa vain että kakka kulkee nopeasti suolessa, tai että on ollut aina läpipasko. Tuhoavat oman suolistonukkansa täl

Itse taas jälleen kerran todistin itselleni, että en siedä gluteenia. Olen kuullut monilta että eikö minun kannattaisi kokeilla gluteenia koska syön gluteenittomasti mutta ei ole todettu keliakiaa. En ole käynyt keliakiatesteissä, olen vain tehnyt mitä keho ohjaa. Ja jälleen kerran kävi sama. Vehnän syönnin aloitus - turpoilua, aivosumun lisääntymistä,yleistä huonoa oloa. Vähän ruistuotteiden lisäämistä - ripulointeja. Sitten iskikin taas jotain miksi lopetin gluteenin alunperinkin, mahan kouristelua. Järkyt ilmavaivat.

Vierailija
91/94 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä töissä saa joka päivä kuulla siitä, kun syö lihaa. Kuulemma on väärin ja julmaa ja vaikka mitä. Miksi kasvissyöjät ei ymmärrä olla puuttumatta toisten ruokiin?

Joo, kasvissyöjät on tosi törkeitä jos ne kehtaa syödä kasvisruokaansa toisten nähden. Saati jos menevät mainitsemaan ettei se sisällä lihaa. Kamalaa tuputusta. 

Vierailija
92/94 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole vihaa nähnyt enkä kuullut kenenkään syömisistä. Ap ei taida ymmärtää mitä viha tarkoittaa.

Kyllä on vegaanileiri missä aivan avoimesti halveksitaan, sanoisin ihan että vihataan lihaa syöviä ja eläinten nahkaa/muita osia käyttäviä ihmisiä. 

Nimenomaan leimtaan nämä murhaajiksi ja ali ihmisiksi. Tämän pidemmälle en heidän suunnitelmiaan en tunne. Ilmeistä kuitenkin että karnismi eli lihan (syömisen) palvonta ja eläinten hyväksikäyttö/riisto on aivan keskeinen vihollinen esteenä heidän määräämälleen ideaalimaailmalle. Rajat hyväksytylle ja kielletylle ovat kovin jyrkkiä ja lokerointi mustavalkoista.

Ja sitten on se leiri, joka vihaa kasvissyöjiä ja vegaaneita, ja pelkkä lihattoman ruuan mainitseminen saa heidän näkemään punaista. Jos jossain on uutinen joka liittyy kasvisruokaan, on keskusteluketju täynnä raivokommentteja. Koulujen kasvisruokapäivät on suoraan s**tanasta, eihän nyt lapset voi selvitä jos ei joka lounaalla saa lihaa (unohtaen sujuvasti että kouluissa on ollut esim mannapuuropäiviä ihan aina). 

Vierailija
93/94 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en pidä jos joku paheksuu mun tekemiä valintoja. On eri asia kysellä kiinnostuneena kuin vittuilevasti.

Mä en jostain syystä tykkää itse tehdä punaisesta lihasta ruokia, en vain yksinkertaisesti osaa valmistaa lihaa. Syön kyllä punaista lihaa, mutta en tykkää koskea siihen ja olen iloinen jos joku tekee ruokana liharuokaa. Kanaa en syö ollenkaan, ällöttää sen tekstuuri ja maku. En syö ituja, maistuvat ihan spermalta mun suussa. En syö tofua tai katkarapuja, koska se tekstuuri on taas aivan kamala. Majoneesi on aivan hirveä tuote suutuntumalta. 

Mä kyllä kyselen ihmisiltä useinkin, että mitä he syövät esimerkiksi lounaalla ja saatan kysellä reseptiä tai jotain muita suosituksia ruokaan liittyen. Samoin ne ihmiset, joiden kanssa syön samaan aikaan. Tämä on Ruotsissa aivan normaali lounaskeskusteluaihe eli millaisia ruokia ihmisillä on. Ei meillä kukaan paheksu toisten ruokavalioita tai päätöksiä. Sehän on aivan hullua. Välillä on porukalla parempaa ruokaa ja välillä aivan normaalia jauheliha-tomaattikastiketta ja spaghettia. Toisilla saattaa olla päivittäin salaatti, johon laittavat lämpimän mozzarellapallon tai jotain muuta. 

Vierailija
94/94 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan varmasti liioitellaan noita toisten reaktioita. Oikein nyrkkiin puristetaan käsi ja syvään hengitellään ja sähistään ja ties mitä.

Sitä en ymmärrä, mitä kenenkään syömiset muille kuuluu. Enkä kyllä ole moiseen missään törmännytkään, vaikka olen erilaisissa työporukoissa lounastanut kohta 40 vuotta. Ja on ollut mukana keliaakikkoa, siemenallergista, vegaania ja lihanrakastajaa - eri- ikäisiä ja sekä miehiä että naisia.