Mistä kumpuaa se kamala viha erilaista ruokavaliota noudattavia kohtaan?
En tiedä miten teidän työpaikoilla tämä menee, mutta meillä taukotilassa lounastauolla tutkitaan ja tuomitaan muiden eväitä. Siis jotkut, esim. minä en. Useampi vanhempi kollega on pöyristyneenä tivannut toiselta kollegaltani, että miksi sulla ei ole koskaan lihaa ruokana. Kollega kertoi ettei syö lihaa, ja tämä sai kysyjän lähes pyörtymään. Olen itse saanut kommentteja "sulla on aina noin terveelliset eväät!" (sanotaan vihaisella äänensävyllä), koska syön paljon salaatteja ja kasviksia. Tällä viikolla tuli puhe ruokavalioista, ja kerroin etten juuri koskaan syö perunaa tai ruskeaa kastiketta, en pidä niistä. Arvon kollega oikeasti puristi nyrkkinsä tiukasti yhteen, hengitteli syvään raivon vallassa muutaman kerran ja sähisi, että kyllä jokainen kunnon ihminen perunaa syö.
Mistä tämä kumpuaa? En ymmärrä, koska itse en katso edes päin muiden ruokia, ellei joku nyt kehu että tämä x-merkin valmisruoka on yllättävän maukasta, katsokaa miten runsas annos.
Kommentit (94)
Koetaan vaivalloiseksi, vaikka salaatin syöjä näkee vaivan itse.
Mäkin sain täällä haukut kun yhdessä ketjussa sanoin, että en halua syödä leipää, enkä muitakaan minulle turhia hiilareita kun ne turvottaa ja väsyttää. Minulla diagnosoitiin täällä diabetes ja keliakia, joita lääkäri ei kyllä ole löytänyt. Ja en saa mistään kuituja ym. Ja kuulema ruisleipä ei voi turvottaa! Täällä tiedetään muiden kehon toiminnat aina paremmin kuin henkilö itse.
Vierailija kirjoitti:
Meillä töissä saa joka päivä kuulla siitä, kun syö lihaa. Kuulemma on väärin ja julmaa ja vaikka mitä. Miksi kasvissyöjät ei ymmärrä olla puuttumatta toisten ruokiin?
Monesti vegaaneille on päälle semmoinen käännytysmentaliteetti kuin lahkolaissaarnaajalle ja nenää nyrpistetään jos joku sanoo syövänsä liharuokia. Olen ollut itse aina raitis teini-iästä lähtien eikä minulle ole ollut tarvetta puuttua muiden ihmisten alkoholin käyttöön jollei se johda häiriökäyttäytymiseen. Oma ystävä- ja tuttavapiirini on muutenkin suhteellisen kuivahenkistä eikä se ole haitannut sosiaalista elämääni. En saarnaa ihmisille viinan juonnin vaaroista eikä mieleni ole tullut koskaan aloittaa tupakointia muista mömmöistä puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä töissä saa joka päivä kuulla siitä, kun syö lihaa. Kuulemma on väärin ja julmaa ja vaikka mitä. Miksi kasvissyöjät ei ymmärrä olla puuttumatta toisten ruokiin?
Monesti vegaaneille on päälle semmoinen käännytysmentaliteetti kuin lahkolaissaarnaajalle ja nenää nyrpistetään jos joku sanoo syövänsä liharuokia. Olen ollut itse aina raitis teini-iästä lähtien eikä minulle ole ollut tarvetta puuttua muiden ihmisten alkoholin käyttöön jollei se johda häiriökäyttäytymiseen. Oma ystävä- ja tuttavapiirini on muutenkin suhteellisen kuivahenkistä eikä se ole haitannut sosiaalista elämääni. En saarnaa ihmisille viinan juonnin vaaroista eikä mieleni ole tullut koskaan aloittaa tupakointia muista mömmöistä puhumattakaan.
Suurin osa vegaaneista ja muista erikoisruokavaliota noudattavista taitaa kylläkin pitää huolen ihan omista asioistaan. Kovin moni ei siihen omaan poikkeavaan ruokavalioon halua kiinnittää muiden huomiota, koska se huomio on usein negatiivista. Toki poikkeus vahvistaa säännön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole kateutta, vaan oikeasti halveksuntaa.
Nykyaikana ihmiset hurahtaa kaikenlaisiin ruokavaliohin, että normaali kotiruoka on jotain omituista. Yleensä ne ei niin kunnossa olevat syövät protskurahkoja, sosekeittoja, lounassalaatteja ja energiajuomia. Kunnossa olevat syövät kunnon annoksia kotiruokaa. Erityissitätätä-ruokavaliot on jo niin lukua 2010.
Proteiinirahkat, sosekeitot ja lounassalaatit ovat normaalia kotiruokaa. Energiajuomankin voi rinnastaa kahviin, erittäin arkista. Kotiruoka on muutakin, kuin pelkkää perunaa ja kastiketta.
Tarkoitettiin varmaan yleistää.
Seuraan erästä anorektikkoa, jolla on menossa/mennyt lajityyppinen, siirtynyt kasvipohjaisesta. Ei aavistustakaan mitä tarkoittavat, koska lautasella ei kuitenkaan nähdä esim. kastiketta salaatille ja pääruokakin näyttää aneemiselta. On selvää jo ulkonäöstä että rajoittaa ruokavaliotaan. Ja se näkyy myös lautasella. Tällä hetkellä jokin ketogeeninen-rytmitetty paasto.
Ruokavaliolla on oltava jokin nimi, muuten likka ei syö. Tätä tarkoittaa erityissitäerityistätä.
Vierailija kirjoitti:
Siitä, että ne yleensä tyrkyttää sitä omaa ruokavaliotaan ainoana oikeana.
TÄMÄ! Varsinkin ketodieettiä noudattavat ovat kuin uskovaisia, jotka yrittävät käännyttää ihmisiä joka paikassa. Ei muut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TÄMÄ! Varsinkin ketodieettiä noudattavat ovat kuin uskovaisia, jotka yrittävät käännyttää ihmisiä joka paikassa. Ei muut.
Joo, tämä ryhmä on oikeasti ihan helvetin sietämätön 😒
Työpaikoista en tiedä, mutta somessa ainakin vanhat ukot saa pilkullisia täitä, jos joku syö vegaanisesti tai kasvisruokaa. Alkaa heti hirveä "mä ostan sit kaksinkertaisen määrän lihaa, heh heh heh" ja "miksi kasvissyöjä sanoo syövänsä kasvisPIHVIÄ heh heh hee. Siis ollaan hyvin lapsellisia ja selvää kognitiivista dissonanssia. Mutta niin läpinäkyvää, että miten ne kehtaa. Ja ei, en ole itse vegaani, vaan seurannut ainoastaan sivusta tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa vegaaneista ja muista erikoisruokavaliota noudattavista taitaa
Minun ruokiani kommentoidaan tyyliin Tuossa on varmaan paljon mausteita? ja Onko se väkevää?. En syö valkosipulia sunnuntaisin enkä viikolla. Perjantaina syön päivällisellä ja lauantaina lounaalla tai päivällisellä. En hönkäile töissä valkosipulinhuurua.
Viha kumpuaa vegaaneista sillä sekasyöjät, eli normaali ihmiset eivät hyökkää vegaaniravintoloihin, mutta vegaanit hyökkäävät ihan fyysistä väkivaltaa käyttäen normaali ihmisten päälle. Kuten esimerkiksi KFC ravintolaan ym vastaaviin.
Viha ja väkivalta on AINA kuulunut vihervasemmiston politiikkaan ja käytäntöihin.
Tämä sama viha ja väkivaltaisuus näkyy jopa itsenäisyyspäivänä kunnon ihmisten viedessä kynttilöitä ihmisten haudoille. Nämä vegaanit potkivat kynttilät kumoon ja tanssivat haudoilla huutaen solvauksiaan.
-De Facto-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tämä ryhmä on oikeasti ihan helvetin sietämätön 😒
Kuten ovat kaikki muutkin jotka seuraavat jotakin dieettejä. Kaukana ovat ne ajat jolloin läskit olivat leppoisia.
Nykyään läskit haastavat riitaa jopa muidenkin syömisistä.
Itse lyön aina työpaikalla karatelyönnillä ruokapöydän kahtia ja tungen kasvissyöjille kilon pihvin (punaista lihaa) kurkkuun. On ruokavalio noillakin hipeille normalisoitunut. Olen mies enkä mikään idunpureskelija.
Varmaan siksi, että demokraattismieliset ihmiset nyt vaan ei lähtökohtaisesti tykkää vähemmistödiktatuurista.
Vähemmistöt ei tyydy siihen, että voivat rauhassa noudattaa omia valintojaan. Vaan enemmistön pitää sanelluilla määräyksillä taipua noudattamaan muuta kuin omaa linjaansa. Sekasyöjille ei ole tarjolla liharuokaa edes valtiollisissa instituutioissa, kuten kouluissa, kasvisruokapäivinä. Muslimivähemmistön takia ruokavalioita modataan monessa julkisessa paikassa. Huolimatta esim. lihan (jota syövät) merkittävästi korkeammasta hinnasta. Ruokaravintoloissa tehdään kaikki mahdollinen laktoosittomana intolerantikkojen takia. Joka pidemmällä aikavälillä tekee toleranteistakin intolerantikkoja. Ja mikä lihottaa, koska valmiiksi pilkotut sokeriketjut imeytyy maksimaalisesti paremmin kroppaan, ja myös jää.
Vähemmistödiktatuuria edustaa, että kouluissa ei suvaita perinnelaulua esim. jouluna tai kevätjuhlissa.
Sitä edustaa sateenkaariliputukset ja sukupuolineutraalit vessat. Ei kunnollisille ja vaikka liputuksen ansaitseville tavisjoukoille ole vedetty lippua salkoon.
Jne.
Suvaitsevuutta ei tosiasiassa ole. Ei hyväksytä toisten valintoja, jos ne poikkeaa omasta viiteryhmästä.
No anteeksi vain, mutta minua oksettaa nähdä paloiteltuja eläimenraatoja toisten lautasilla. Moraalikäsitykseni vuoksi en voi olla huomauttamatta asiasta.
Musta nyt tuntuu että ap ehkä vähän ylitulkitsee toisten reaktioita ja haluaa kokea itsensä uhrina. Olen itse kokenut tällaisen ihmisen juurikin työpaikan eväisiin liittyen. Pahaa-aavistamatta kysyin työkaverilta, syökö hän koskaan lihaa. En aavistanut, että tämä olisi jotenkin herkkä aihe, tarkoitin ihan aidosti vaan kysyä onko hän kasvissyöjä. Itsekin olen ollut vege, enkä pitänyt sitä minään salaisuutena.
No, tämä työkaveri meni vaikeaksi ja otti jotenkin itseensä. Myöhemmin kuulin että olin kuulemma tivannut (kyllä, sama sana jota ap:kin käyttää) hänen syömisiään ja "ihmetellyt" kun ei ole lihaa. No, ihan vaan normaalia keskustelua olin yrittänyt, ei minulle sillä ole mitään syvempää merkitystä tai ihmetystä mitä hän syö tai ei syö, eikä se herätä minussa sen suurempia tunteita, toisin kuin hän jostain syystä itse näemmä halusi kuvitella. Mutta ei sitten keskustella ainakaan ruokavalioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuosta tarvitse suuttua. Jos joku tyrkyttää minulle sellaista mitä en halua syödä niin miksi minä siitä raivot vetäisin? Voi vain sanoa, että kiitos ei.
Se ei kiitos kun ei mene kaikille perille. Seuraavaksi sitten ottaa mitä tarjotaan ja heittää sen saman tien roskiin sen tarjoajan silmien alla. Ehkä sitten menisi perille.
Vierailija kirjoitti:
Viha kumpuaa vegaaneista sillä sekasyöjät, eli normaali ihmiset eivät hyökkää vegaaniravintoloihin, mutta vegaanit hyökkäävät ihan fyysistä väkivaltaa käyttäen normaali ihmisten päälle. Kuten esimerkiksi KFC ravintolaan ym vastaaviin.
Viha ja väkivalta on AINA kuulunut vihervasemmiston politiikkaan ja käytäntöihin.
Tämä sama viha ja väkivaltaisuus näkyy jopa itsenäisyyspäivänä kunnon ihmisten viedessä kynttilöitä ihmisten haudoille. Nämä vegaanit potkivat kynttilät kumoon ja tanssivat haudoilla huutaen solvauksiaan.
-De Facto-
Miten tämä liittyy suomalaiseen työpaikkaruokailuun? AP ei edes sanonut olevansa vegaani tai kasvissyöjä.
Vierailija kirjoitti:
Musta nyt tuntuu että ap ehkä vähän ylitulkitsee toisten reaktioita ja haluaa kokea itsensä uhrina. Olen itse kokenut tällaisen ihmisen juurikin työpaikan eväisiin liittyen. Pahaa-aavistamatta kysyin työkaverilta, syökö hän koskaan lihaa. En aavistanut, että tämä olisi jotenkin herkkä aihe, tarkoitin ihan aidosti vaan kysyä onko hän kasvissyöjä. Itsekin olen ollut vege, enkä pitänyt sitä minään salaisuutena.
No, tämä työkaveri meni vaikeaksi ja otti jotenkin itseensä. Myöhemmin kuulin että olin kuulemma tivannut (kyllä, sama sana jota ap:kin käyttää) hänen syömisiään ja "ihmetellyt" kun ei ole lihaa. No, ihan vaan normaalia keskustelua olin yrittänyt, ei minulle sillä ole mitään syvempää merkitystä tai ihmetystä mitä hän syö tai ei syö, eikä se herätä minussa sen suurempia tunteita, toisin kuin hän jostain syystä itse näemmä halusi kuvitella. Mutta ei sitten keskustella ainakaan ruokavalioista.
Olin tulossa kirjoittamaan ihan samaa.
Ja oikeastaan haluaisin kuulla sen ap:n kollegan version tästä keskustelusta:
* Tällä viikolla tuli puhe ruokavalioista, ja kerroin etten juuri koskaan syö perunaa tai ruskeaa kastiketta, en pidä niistä. Arvon kollega oikeasti puristi nyrkkinsä tiukasti yhteen, hengitteli syvään raivon vallassa muutaman kerran ja sähisi, että kyllä jokainen kunnon ihminen perunaa syö.*
Se voisi kuulostaa esim tältä:
*Juteltiin ruokavaliosta ja kollega ilmoitti ylenkatseellisella äänellä ja silmiään pyöritellen, ettei HÄN kyllä PERUNAA syö (moista moskaa). Siinä sitten yritin nieleskellä hämmennystäni ja sanoin, että kyllä minun mielestäni peruna on ihan hyvä ruoka, että aika moni sitä syö, enkä keksi mikä vika siinä on.*
Suomalaiset on 9/10 järkyttäviä juntteja. Miten täältä pääsee pois. Lottovoitolla korkeintaan kun palkat on Angolan luokkaa.