Mistä kumpuaa se kamala viha erilaista ruokavaliota noudattavia kohtaan?
En tiedä miten teidän työpaikoilla tämä menee, mutta meillä taukotilassa lounastauolla tutkitaan ja tuomitaan muiden eväitä. Siis jotkut, esim. minä en. Useampi vanhempi kollega on pöyristyneenä tivannut toiselta kollegaltani, että miksi sulla ei ole koskaan lihaa ruokana. Kollega kertoi ettei syö lihaa, ja tämä sai kysyjän lähes pyörtymään. Olen itse saanut kommentteja "sulla on aina noin terveelliset eväät!" (sanotaan vihaisella äänensävyllä), koska syön paljon salaatteja ja kasviksia. Tällä viikolla tuli puhe ruokavalioista, ja kerroin etten juuri koskaan syö perunaa tai ruskeaa kastiketta, en pidä niistä. Arvon kollega oikeasti puristi nyrkkinsä tiukasti yhteen, hengitteli syvään raivon vallassa muutaman kerran ja sähisi, että kyllä jokainen kunnon ihminen perunaa syö.
Mistä tämä kumpuaa? En ymmärrä, koska itse en katso edes päin muiden ruokia, ellei joku nyt kehu että tämä x-merkin valmisruoka on yllättävän maukasta, katsokaa miten runsas annos.
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Musta nyt tuntuu että ap ehkä vähän ylitulkitsee toisten reaktioita ja haluaa kokea itsensä uhrina. Olen itse kokenut tällaisen ihmisen juurikin työpaikan eväisiin liittyen. Pahaa-aavistamatta kysyin työkaverilta, syökö hän koskaan lihaa. En aavistanut, että tämä olisi jotenkin herkkä aihe, tarkoitin ihan aidosti vaan kysyä onko hän kasvissyöjä. Itsekin olen ollut vege, enkä pitänyt sitä minään salaisuutena.
No, tämä työkaveri meni vaikeaksi ja otti jotenkin itseensä. Myöhemmin kuulin että olin kuulemma tivannut (kyllä, sama sana jota ap:kin käyttää) hänen syömisiään ja "ihmetellyt" kun ei ole lihaa. No, ihan vaan normaalia keskustelua olin yrittänyt, ei minulle sillä ole mitään syvempää merkitystä tai ihmetystä mitä hän syö tai ei syö, eikä se herätä minussa sen suurempia tunteita, toisin kuin hän jostain syystä itse näemmä halusi kuvitella. Mutta ei sitten keskustella ainakaan ruokavalioista.
Paljon mahdollista. Minunkin on vaikea kuvitella että kenenkään eväät herättäisi oikeasti mitään vihaa toisissa, luultavasti kyseessä on vain herkän ihmisen tulkinta. Olen itse kantapään kautta oppinut että ruokavalio on joillekin jotenkin hirveän herkkä ja intiimi aihe ja on parempi olla puhumatta ruuasta mitään. Nykyaikana syömiseen ja ruokaan liittyy hirveästi neurooseja, ja luulen että tämä ruuasta puhumisen vaikeus liittyy samaan. Mikä on harmi sinänsä, itse olen aina ollut kiinnostunut ruuasta ja erilaisista ruokavalioista ja jakaisin mielelläni kokemuksia. Mielestäni myös ruokapöydässä olisi aika luontevaa puhua ruuasta, mutta nykyaikana se vain ei mene niin.
Itselläni on vegaanituttava, joka on todella tuomitseva kaikkia sekasyöjiä kohtaan. Minusta jokainen saa syödä, mitä haluaa, mutta älä tyrkytä omaa ruokavaliotasi tai ideologiaasi muille. Ei ymmärretä, että ihmisillä on ruoka-aineallergioita ja sairauksia, jotka estävät monien kasvisten syönnin. Ei ymmärretä, että ihminen saattaa tarvita sairaalahoitoa, jos hän syö niitä kasviksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta nyt tuntuu että ap ehkä vähän ylitulkitsee toisten reaktioita ja haluaa kokea itsensä uhrina. Olen itse kokenut tällaisen ihmisen juurikin työpaikan eväisiin liittyen. Pahaa-aavistamatta kysyin työkaverilta, syökö hän koskaan lihaa. En aavistanut, että tämä olisi jotenkin herkkä aihe, tarkoitin ihan aidosti vaan kysyä onko hän kasvissyöjä. Itsekin olen ollut vege, enkä pitänyt sitä minään salaisuutena.
No, tämä työkaveri meni vaikeaksi ja otti jotenkin itseensä. Myöhemmin kuulin että olin kuulemma tivannut (kyllä, sama sana jota ap:kin käyttää) hänen syömisiään ja "ihmetellyt" kun ei ole lihaa. No, ihan vaan normaalia keskustelua olin yrittänyt, ei minulle sillä ole mitään syvempää merkitystä tai ihmetystä mitä hän syö tai ei syö, eikä se herätä minussa sen suurempia tunteita, toisin kuin hän jostain syystä itse näemmä halusi kuvitella. Mutta ei sitten keskus
Olin tulossa kirjoittamaan ihan samaa.
Ja oikeastaan haluaisin kuulla sen ap:n kollegan version tästä keskustelusta:
* Tällä viikolla tuli puhe ruokavalioista, ja kerroin etten juuri koskaan syö perunaa tai ruskeaa kastiketta, en pidä niistä. Arvon kollega oikeasti puristi nyrkkinsä tiukasti yhteen, hengitteli syvään raivon vallassa muutaman kerran ja sähisi, että kyllä jokainen kunnon ihminen perunaa syö.*
Se voisi kuulostaa esim tältä:
*Juteltiin ruokavaliosta ja kollega ilmoitti ylenkatseellisella äänellä ja silmiään pyöritellen, ettei HÄN kyllä PERUNAA syö (moista moskaa). Siinä sitten yritin nieleskellä hämmennystäni ja sanoin, että kyllä minun mielestäni peruna on ihan hyvä ruoka, että aika moni sitä syö, enkä keksi mikä vika siinä on.*
Täytyy kyllä sanoa että tämä on todella paljon uskottavamman oloinen keskustelun kulku kuin ap:n versio.
Ei siedetä erilaisuutta. Kaikkien pitäisi olla lampaita.
Ei ole ollut tuollaista mun työpaikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä, että ne yleensä tyrkyttää sitä omaa ruokavaliotaan ainoana oikeana.
TÄMÄ! Varsinkin ketodieettiä noudattavat ovat kuin uskovaisia, jotka yrittävät käännyttää ihmisiä joka paikassa. Ei muut.
Joo, tämä ryhmä on oikeasti ihan helvetin sietämätön 😒
Kuten ovat kaikki muutkin jotka seuraavat jotakin dieettejä. Kaukana ovat ne ajat jolloin läskit olivat leppoisia.
Nykyään läskit haastavat riitaa jopa muidenkin syömisistä.
Varsinkin lihavat naiset. Ne on olevinaan niitä "aarteita" joita miehet haluavat oikein tosissaan. 😂 Karmeita roNsuja 🤮
Jos juot teetä ja muut kahvia, se saattaa jo riittää syyksi paheksunnalle. En voi ymmärtää, miksi tuo niin kovasti kiinnostaa joitakin.
Tänään oli kauhean vihaisen oloisia ihmisiä ilta alessa ja katselivat kiukkuisen näköisinä mulkkien kun olin kerrankin onnistunut keräämään kaikki lihat ja kalat omaan kärryyni. Jäi sinne kuitenkin leipää ja leikkeleitä ym, ettei kukaan nälkää joudu kuitenkaan näkemään. Ehkäpä ne oli just niitä vegaaneja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, tämä työkaveri meni vaikeaksi ja otti jotenkin itseensä. Myöhemmin kuulin että olin kuulemma tivannut (kyllä, sama sana jota ap:kin käyttää) hänen syömisiään ja "ihmetellyt" kun ei ole lihaa. No, ihan vaan normaalia keskustelua olin yrittänyt, ei minulle sillä ole mitään syvempää merkitystä tai ihmetystä mitä hän syö tai ei syö, eikä se herätä minussa sen suurempia tunteita, toisin kuin hän jostain syystä itse näemmä halusi kuvitella. Mutta ei sitten keskus
Kyllä tuo tapahtunut juuri noin meni, sen takia olenkin niin hämmentynyt kollegan rajusta reaktiosta. Lisäsin kommenttini keskusteluun hyvin keveästi kahvipöytäkeskustelutyyliin, joku oli juuri aiemmin kertonut, ettei pidä mansikoista niiden tekstuurin vuoksi. Ehkä kollegalla oli huono päivä ja mun "nirsous" oli viimeinen pisara...
Lisäksi en ole vegaani, aiempaan keskusteluun viitaten, vaan sekasyöjä. Teen vaan salaatteja lounaaksi niiden helppouden ja nopeuden vuoksi. Ovat ruokaisia salaatteja!
- ap
Vierailija kirjoitti:
Tänään oli kauhean vihaisen oloisia ihmisiä ilta alessa ja katselivat kiukkuisen näköisinä mulkkien kun olin kerrankin onnistunut keräämään kaikki lihat ja kalat omaan kärryyni. Jäi sinne kuitenkin leipää ja leikkeleitä ym, ettei kukaan nälkää joudu kuitenkaan näkemään. Ehkäpä ne oli just niitä vegaaneja?
Juu, vegaanit katsoo aina pahasti kun näkee jollakin lihaa tai kalaa ostoskärryssä. Ihan kuin se olisi jotenkin heiltä pois.
Luulisi ilmasto aktivistien olevan iloisia jokaisesta syödystä eläimestä? Aina yksi saastuttaja vähemmän.
Minusta kyllä aika raaka ja brutaali jo ajatuksena tuo heidän himonsa surmata miljoonia eläimiä ikäänkuin uhrilahjana heille ja heidän johtajilleen
Minua vihataan koska kieltäydyin lääkehoidosta ja selätin 2 tyypin diabeteksen ruokavaliolla ja painoa pudottamalla ja olen vielä pystynyt pitämään kiinni ruokavaliostani eikä painokaan ole noussut siitä mihin se asettui tavoitepainon saavutettuani 5 vuotta sitten. Eniten kuraa on tullut niskaan niiltä ihmisiltä, jotka epäonnistuvat kerta toisensa jälkeen yrittäessään samaa kuin minkä minä tein. Jotkut tekevät mitä haluavat ja päätävät tehdä ja toiset tekevät vain sen minkä pystyvät tekemään.
Erilaista ruokavaliota noudattavat tekevät ison numeron ruokavaliostaan ja vaativat huomioimaan sen. Hoitaisivat kaikessa hiljaisuudessa itse erikoisen ruokavalionsa.
Meillä ei kumpua viha mistään ihme lihapullista...
Vierailija kirjoitti:
Kysy sitä vegaaneilta tai kasvissyöjiltä. Heillä se ongelma on kun kaikki muut ei noudata heidän ideologista ruokavaliota
Mä en ole ikinä tuollaiseen törmännyt missään. Itse en syö lihaa, ja siitä saa kyllä aina kuulla. Suomessahan nyt ei ymmärretä sitäkään, että joku ei juo alkoholia tai kahvia, yritetään tyrkyttää vaan.
Vierailija kirjoitti:
Luulisi ilmasto aktivistien olevan iloisia jokaisesta syödystä eläimestä? Aina yksi saastuttaja vähemmän.
Minusta kyllä aika raaka ja brutaali jo ajatuksena tuo heidän himonsa surmata miljoonia eläimiä ikäänkuin uhrilahjana heille ja heidän johtajilleen
Ei luonnoneläin saastuta. Eikä luonnosta elävä ihminenkään. Ei puulla lämmittäminen, ei juuri polkupyörän valmistaminen (paitsi vaihdepyäörä = kertakäyttöpyörä), ei paistinpannu (paitsi teflonpannu = kertakäyttöpannu)... Ei moderni lääketiede, ei lääketeollisuus (jos ensinmainittu pyrkisi pelkkään sairauksien parantamiseen eikä myynnin maksimointiin).
Mikään elämällemme tarpeellinen ei ole maailmalle tuhoisaa, mutta tarve olla aina vain useammassa paikassa samaan aikaan ja tuottaa jollekin loputonta vaurautta ja täyttää siitä aiheutuvaa henkistä tyhjyyttä kuluttamisella, se tuhoaa maailmamme takuulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy sitä vegaaneilta tai kasvissyöjiltä. Heillä se ongelma on kun kaikki muut ei noudata heidän ideologista ruokavaliota
Mä en ole ikinä tuollaiseen törmännyt missään. Itse en syö lihaa, ja siitä saa kyllä aina kuulla. Suomessahan nyt ei ymmärretä sitäkään, että joku ei juo alkoholia tai kahvia, yritetään tyrkyttää vaan.
Sama täällä. Huomaan yhä että jätän sanomatta olevani kasvissyöjä, muut vaan ihmettelee kun otan pelkkää muusia ja salaattia.
Vierailija kirjoitti:
Meillä töissä saa joka päivä kuulla siitä, kun syö lihaa. Kuulemma on väärin ja julmaa ja vaikka mitä. Miksi kasvissyöjät ei ymmärrä olla puuttumatta toisten ruokiin?
lihajuntin loputtomat keksityt tarinat ja uhriutumiset
Vierailija kirjoitti:
liha-apina näkee pelottavia kiukkusia vegaaneja kaikkialla hahaha
Entisessä elämässä jouduin tekemään tuon. Sukuloidessa kahvipöydän tänttärä kärtti että miksi et ota pullaa, oletko laihiksella, ota nyt sitä pullaa, kyllä sä kehtaat. En voi syödä vehnää! Muistuttelen keliakiastani tasaisin väliajoin, kun joka jumalan kerta joudun kertomaan samoille ihmisille, että minulla on keliakia ja tarkka ruokavalio, minua varten ei tarvitse varata ruokaa tai herkkuja. Tänttärä nosti likaisilla sormillaan sen pullan pöydälle eteeni, "ota nyt!", ja minä nousin ja nostin pullan suoraan biojäteastiaan. Se ilme, ai että, oli itse leivottu pulla.