Siskoni ei ole väleissä vanhempieni kanssa, ei halua tavata enää minuakaan
Mitä tässä pitäisi oikein tehdä, olen puun ja kuoren välissä. Vanhempamme eivät olleet mitään maailman parhaita mutta kaikki tekevät virheitä, enkä halua katkoa välejä keneenkään.
Siskoni pisti välit poikki ja nyt on alkanut vältellä minuakin. Esim. ei kutsu lastensa synttäreille ja aina on syy miksen voi tulla kylään. Isä kirjoitti pitkän sähköpostin siskolle, ettei tämä antaisi vanhempien virheiden, sekä menneiden tapahtumien tulla myös sisaruussuhteiden väliin. Minähän olen eri ihminen kuin vanhempani. Niin nyt on ilmeisesti minuunkin välit katkaistu.
Olen ollut koko ajan ystävällinen ja kun äiti tuossa siivosi ullakkoa niin sieltä löytyi siskon tavaroita, niistä kysyin äidin puolesta haluaako vai ei (ei halunnut). Eli olen ollut avulias häntä kohtaan. Siskon ei ole tarvinnut olla suoraan kontaktissa vanhempiin eli tämä on oikeastaan palvelus. Minusta tuntuu pahalta kun minut niputetaan samaan joukkoon. Mitä voisin tehdä?
Kommentit (136)
Ootteko jotain lahkolaisten porukkaa, siellähämän lopetetaan puhuminen kokonaan kun uskonveli/sisko ei toimi halutulla tavalla
Siskoa ei vaan kiinnosta.
Ota siitä koppi.
Vierailija kirjoitti:
Onpa taas karua menoa, eli ap pitäisi myös muka pistää välit poikki vanhempiinsa? Tämä tuntuu olevan täällä mielipide. Olen itse myös vastaavasta perheestä kuin ap. En kuitenkaan aio ottaa vastuuta vanhempieni huonosta vanhemmuudesta vaan mieluummin en ole sitten yhteydessä siskooni. Ymmärrän kyllä syyt siihen että siskoni pitää etäisyyttä , hänellä on siihen oikeus. Suren kyllä sitä että välit siskoon ovat kaukaiset.
Ja omituinen asenne toikin että pitäisi/ että on oikein että vaan lopettaa yhteydet lapsuudenperheeseen. Toivottavasti suurin osa suomalaisista ei ajattele näin. Onko tosiaan niin huonolla tolalla perheiden ja sukujen välit?
Et aio ottaa vastuuta vanhempiesi huonosta vanhemmuudesta, joten olet huono sisar katkaisemalla välit siskoon, ja pidät välit vanhempiin jotka itsekin myönnät olevan huonoja vanhempia. Mitä mä just luin? Ammut omaan jalkaan out of spite vai mitä ihmettä. :D
Huonoihin vanhempiin kannattaa katkoa välit jo ihan mielenterveyssyistä. Mutta Ap:n tilanteessa käytännössä riittää että ei anna niiden huonojen vanhempien aseellistaa häntä itseään siskoaan vastaan. Ei kerro vanhemmille siskon juttuja, ei puhu vanhemmista ja heidän viesteistään siskolle vaikka miten ne vaatisi, thats it.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ihmiset, kuten minä, ovat sitä tyyppiä, että kun saan tarpeekseni jostain ihmisestä, olipa sukua tai ei, niin se on siinä. Siihen pisteeseen pääsyyn voi mennä pitkä aika, eikä se näy ulospäin, että pinna kiristyy, ennenkuin äkkiä "snap".
Myönnän, ettei se ole kiva piirre minulle eikä muille, mutta en vaan voi pakottaa itseäni seuraan, missä kärsin.
Niin, miksi kiduttaa itseään kun joka kerta kun soittaa tai näkee tulee ahdistus ja paha mieli joka jatkuu monta päivää sen jälkeenkin.
Äitini esimerkiksi aina tavatessa katsoo minua päästä varpaisiin ja arvostelee vaatteet. Pukeudun puhtaisiin ja ehjiin vaatteisiin, eivät ole viimeisintä muotia mutta hillityt ja sopivat minulle.
Outoa että siskoni ei koskaan saa samaa kohtelua, ei ikinä ole saanut. Hän pysyy hiljaa ja nauttii kun ei itse tarvitse kitua.
Joka kerta kun on juhlat käydään sama keskustelu. Kysyn että minkälainen vaate hänen mielestään on sopiva ko juhlaan ettei hän sitä arvostelisi. Äiti sanoo joka kerta että mitä jos vaan laitat mitä itse haluat. No senhän tietää että hän arvostelee. Jos laitan mitä hän pitää hyvänä vaatteena, hän arvostelee senkin. Ja joka kerta sanon että ei tarvitse sitten arvostella! Ja joka kerta arvostelee.
Miten tuollaisen ihmisen kanssa voi koskaan tulla toimeen? Joka ainoa kerta tulee ketutus että pitikin lähteä. Joka ainoa kerta kohdellaan kuin yksinkertaista lasta. Tein viime jouluna päätöksen että se oli viimeinen kerta kun hänen luokseen menen. Pidin monta vuotta väliä ja kokeilin muuttuuko. Ei muuttunut. Nyt en välttämättä vastaa edes puheluun.
Ap vastaa: ei ole muita sisaruksia.
En ole kertonut vanhemmille siskostani mitään vaan yrittänyt pysyä erossa heidän väleistään parhaani mukaan. Ainoa mitä tein, on kysyminen joistain asioista jotka vanhemmat halunneet välittää tiedoksi. Isän lähettämää sähköpostia varten en todellakaan kertonut hänelle mitään minun ja siskon välisiä asioita, mutta onhan isä omin silmin nähnyt ettei sisko ole minuunkaan yhteydessä. Isällä on tästä asiasta huoli koska sisarusten välinen suhde on usein elämän tärkein ja pisin. En ole kertonut tätä isälle, mutta minähän jään sitten kokonaan yksin vanhempien kuoltua.
Se tekee todella kipeää että niputetaan samaan nippuun kuin vanhemmat. Tätä isä on yrittänyt siskolle selittää: emme ole sama ihminen. Siskolla voi olla ja on ihan oma ihmissuhde minuun.
Vierailija kirjoitti:
En ole kertonut vanhemmille siskostani mitään vaan yrittänyt pysyä erossa heidän väleistään parhaani mukaan. Ainoa mitä tein, on kysyminen joistain asioista jotka vanhemmat halunneet välittää tiedoksi. Isän lähettämää sähköpostia varten en todellakaan kertonut hänelle mitään minun ja siskon välisiä asioita, mutta onhan isä omin silmin nähnyt ettei sisko ole minuunkaan yhteydessä. Isällä on tästä asiasta huoli koska sisarusten välinen suhde on usein elämän tärkein ja pisin. En ole kertonut tätä isälle, mutta minähän jään sitten kokonaan yksin vanhempien kuoltua.
Vaikutat trollilta, kun toistelet koko ajan samaa, vaikka noihin jo useasti vastattu.
Minäkin jään yksin vanhempien kuoltua, kun olen ainoa lapsi, mutta mitä sitten. Siskolla ei ole velvollisuutta olla yhteyksissä eikä monikaan sisarussuhde toimi "elämän tärkeimpänä suhteena", pikemminkin joku on mennyt vähän pieleen, jos noin on. Oma perhe on luonnollisesti sisarellesi tärkein, lapset ja aviomies, ja juuri niin sen kuuluu mennäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikutat trollilta, kun toistelet koko ajan samaa, vaikka noihin jo useasti vastattu.
Minäkin jään yksin vanhempien kuoltua, kun olen ainoa lapsi, mutta mitä sitten. Siskolla ei ole velvollisuutta olla yhteyksissä eikä monikaan sisarussuhde t
Totta. Siskolla on oikeus valita itse kenen kanssa hän on tekemisissä. Tunnut nyt jankuttavan vain sitä sisarussuhteen "tärkeyttä" sellaisena kuin sinä sen koet. Kävikö mielessä, että sisko ei ehkä ajattele samalla tavalla kuin sinä?
Varmaan yleensä ihmisille oma perhe, puoliso ja mahdolliset lapset, on tavallaan tärkeämpiä kuin sisarussuhteet. Tokihan nämä suhteet on jo lähtökohtaisesti hyvin erilaiset. Sen oman perheen kanssa kun eletään sitä arkea ja elämää, ei sisaruksen.
Toki sisarussuhde voi olla hyvin merkittävä esimerkiksi silloin kun sisaruksilla ei ole omia lapsia. Isäni sisaruksilla kenelläkään ei ole omia lapsia ja heille sisarussuhteet on selkeästi hyvin tärkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä, sisarusten välinen suhde on usein elämän tärkein ja pisin? No ei kyllä ole.
Eikö sinulla itselläsi ole puolisoa ja lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Se tekee todella kipeää että niputetaan samaan nippuun kuin vanhemmat. Tätä isä on yrittänyt siskolle selittää: emme ole sama ihminen. Siskolla voi olla ja on ihan oma ihmissuhde minuun.
Mitä ihmettä isäsi oikein selittää? Siskosi asiat eivät kuulu hänelle millään tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna olla.
Entä jos en halua menettää siskoa?
Jos nyt yrität väkisin sekaantua hänen elämäänsä, menetät hänet lopullisesti.
Jos jätät hänet nyt rauhaan, ja annat hänen itsenäistyä, sinulle saattaa tulla muutaman vuoden kuluttua tilaisuus tutustua häneen uudestaan. Mutta sinun pitää myös hyväksyä se muutos, mikä hänessä niiden vuosien aikana tapahtuu.
"oki sisarussuhde voi olla hyvin merkittävä esimerkiksi silloin kun sisaruksilla ei ole omia lapsia. Isäni sisaruksilla kenelläkään ei ole omia lapsia ja heille sisarussuhteet on selkeästi hyvin tärkeitä."
Niin minullahan ei ole ja siskolla on. Siitä vanhempani varmaan kantavatkin huolta ja siksi minäkin haluaisin siskon kanssa olla tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä, sisarusten välinen suhde on usein elämän tärkein ja pisin? No ei kyllä ole.
Eikö sinulla itselläsi ole puolisoa ja lapsia?
Ei ole ja olen vela joten en haluaisikaan lapsia, koen ne liian rasittavana.
Vierailija kirjoitti:
Yritit pysyä pois välistä mutta kumminkin päätit ryhtyä vanhempiesi viestinviejäksi? Keneltä isäsi kuulee ettei sisko pidä sinuun yhteyttä, jos ei sinulta? Ei ainakaan siskoltasi. Vanhempasi manipuloivat sinua mennen tullen. Siskosi ei luota sinuun ja ihan aiheesta.
Sinä olet ainakin kypsempi kuin siskosi.
Kenties siskosi vielä aikuistuu ja oppii arvostamaan lapsuuden perhettään. Sitä voit ainakin toivoa ja rukoilla.
Vierailija kirjoitti:
"oki sisarussuhde voi olla hyvin merkittävä esimerkiksi silloin kun sisaruksilla ei ole omia lapsia. Isäni sisaruksilla kenelläkään ei ole omia lapsia ja heille sisarussuhteet on selkeästi hyvin tärkeitä."
Niin minullahan ei ole ja siskolla on. Siitä vanhempani varmaan kantavatkin huolta ja siksi minäkin haluaisin siskon kanssa olla tekemisissä.
Niin, sinä haluaisit.
Yritä nyt ymmärtää, että katsot asiaa ihan eri näkökulmasta kuin siskosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritit pysyä pois välistä mutta kumminkin päätit ryhtyä vanhempiesi viestinviejäksi? Keneltä isäsi kuulee ettei sisko pidä sinuun yhteyttä, jos ei sinulta? Ei ainakaan siskoltasi. Vanhempasi manipuloivat sinua mennen tullen. Siskosi ei luota sinuun ja i
Ihmettelin samaa. Ihanko mystisesti vaan tieto kulkee
Vierailija kirjoitti:
Kenties siskosi vielä aikuistuu ja oppii arvostamaan lapsuuden perhettään. Sitä voit ainakin toivoa ja rukoilla.
Mitä arvostamaan? Kuulostaa yhdeltä tutulta joka on itse menettänyt lapsuudenperheensä nuorena ja hokee tätä kaikille muille.
Eihän sitä lapsuudenperhettä ihan vaan automaattisesti tarvitse arvostaa. Kyllä arvostuksen pitää perustuakin johonkin.
Lisään vielä että jos toimit vanhempiesi viestinviejänä ja he lähettävät hänelle jotain sähköposteja asioista joita sinä olet heille hänestä kertonut, vaikka hän nimenomaan ei halua olla heidän kanssa yhteydessä ja sinä tiedät tämän, niin mitäpä mietit miltä se hänestä tuntuu? Että sinuun ei voi luottaa, sinä vuodat hänestä tietoja heille vaikka se ei kuulu heille. Hän ei pääse vanhempia pakoon jos ei katko sinuakin pois elämästään.