Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ratkaisuja e-pillereiden aiheuttamaan painonnousuun?

Vierailija
14.02.2025 |

Oletteko saaneet painonnousun kuriin esim. vaihtamalla pillerimerkkiä tai siirtymällä minipillereihin? Vai riittikö elintapojen muutos? Kokonaan pillereiden lopettaminen ei ole vaihtoehto kiertoon liittyvien kipujen ja runsaiden vuotojen takia.

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut koko elämäni hoikka tai korkeintaan normaalipainoinen. Ekaa kertaa lihoin ylipainoiseksi samana vuonna, kun aloitin pillerit. Ruokavalio on aina ollut hieman epäterveellinen, koska tosiaan paino-ongelmia ei ollut, kunnes aloitin pilsut. Enkä ole saanut noita kiloja pois, tosin painonnousu lieventyi ekan vuoden jälkeen.

Lääkäri sanoi, että ekan vuoden voi vaikuttaa painoon. Että joskus näinkin.

Mistä lääkäri tuon vuoden keksi? Minulla lihotti monta vuotta, kunnes lopetin pillerit.

Vierailija
62/66 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino ei juurikaan muuttunut, mutta naamasta katosi pyöreys ja myös jenkkakahvat ja pömppömaha katosivat mutta sain rinnat.

Näin jälkikäteen ajateltuna tuntuu kuin murrosikä olisi jäänyt kesken, koska muutuin aikuisen ja naisen näköiseksi vasta pillereiden myötä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tunsin koko ajan kuolevani nälkään, kun mulla oli Nuvaring. Vaikka kuinka söin, olin kylmissäni ja tuntui että luuni kalisevat tuulessa. Lihoin 10 kg parissa kuukaudessa.  Nuvaringin lopettamisen jälkeen paino suli itsestään pois  

Mikään muu hormoniehkäisy ei ole mulla laukaissut samanlaista, joten kokeilepa vaihtaa merkkiä. Riippuu kunkin omasta luonnollisesta hormonitasosta, mikä sopii.  

Vierailija
64/66 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokavalio kuntoon, säännöllinen ateriarytmi ja tarpeeksi liikuntaa. Älä syytä e-pillereitä lihomisesta.

Tietenkään e-pillerit eivät ole varsinainen syy lihomiselle, mutta jos hormonit sekoittavat nälkä-kylläisyys signaalit, niin kyllä se ihannepainossa pysyminen on paljon haastavampaa.

Minulla sama ilmiö toistuu joka kuukausi ennen kuukautisia (PMS). Nälkä ja makeanhimo on aivan järkyttävä ja joudun tekemään tosissani töitä välttääkseni ylensyömistä. Sitten taas lopun aika kuukaudesta voimakkaita mielihaluja ei ole ja kevyesti syöminen on helppoa.

Vierailija
65/66 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tein ihmiskokeen, paino nousi Yasminista 8kg ja ainoa millä sain sen pois oli äärimmäisen tiukka 1200kcal päivässä ruokavalio. Aiemmin pysyin hoikkana syömällä mitä huvittaa n. 2000 kcal päivässä. En jaksanut jatkuvaa nälkää enää 6kk jälkeen, lihoin kilot takaisin, sitten lopetin pillerit kun alkoi sietämättömät vatsavaivat. Nyt taas normaalissa painossani (66kg->58kg) ja "IBS" parani. En koske enää ikinä hormonaaliseen ehkäisyyn, meni limakalvotkin ihan hirveään kuntoon, uniongelmia jnejne

Minulle jäi Yasminista (ainakin samoihin aikoihin alkoivat ja muuta syytä ei löydetty) pysyvät vatsavaivat. Tästäkään ei mitään puhuta.

Mullakin alkoivat Yasmineista heti vatsavaivat, mutta ehkäisyneuvolan lääkäri sanoi vaan tympeästi, että ikinä ei ole kellekään pillereistä mahavaivoja tullut. Alle vuoden päästä diagnosoitiin haavainen paksusuolentulehdus.

Mikään lääkitys sairauteen ei auttanut ennen kuin lopetin ehkäisypillerit. Nimim. Haavainen paksusuolentulehdus seurana edelleen näin parikymmentä vuotta myöhemmin. 

Vierailija
66/66 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppp