Ratkaisuja e-pillereiden aiheuttamaan painonnousuun?
Oletteko saaneet painonnousun kuriin esim. vaihtamalla pillerimerkkiä tai siirtymällä minipillereihin? Vai riittikö elintapojen muutos? Kokonaan pillereiden lopettaminen ei ole vaihtoehto kiertoon liittyvien kipujen ja runsaiden vuotojen takia.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ei edes vahvat reumaan tarkoitetut kipulääkkeet auttaneet, vaan ainut vaihtoehto on e- pilleri. Siitäkin ilm.vain harva merkki.
Miten ihmeessä olet saanut kunnon kipulääkitystä?
Mulle ei tarjota kuin e-pillereitä tai sitten ei mitään. Lääkärin mielipide kunnon kipulääkkeestä oli pitkävaikutteinen Panadol, jonka resepti myös muuten katkaistiin.
Vierailija kirjoitti:
Hormonaalisessa ehkäisyssä ei ole kilokaloreita, joten se ei itsessään lihota, mutta se aiheuttava kasvanutta näläntunnetta sekä masentuneisuutta joita "hoidetaan" märehtimllä. Hormonaalinen ehkäisy muuttaa läskin jakautumista kehossa, aiheuttaen hirviörinnat, hirviöpakarat, hirviöreidet sekä hirviövyötärön.
Oletko oikeasti niin tyhmä ettet edes ihmistä erota sorkkaeläimistä? Viittaan tässä termiin märehtiminen. Hävettäisi ihan hitosti kirjoitella noin, vaikka oliskin anonyymi kirjoittaja.
Vierailija kirjoitti:
Farmaseutti vastaa:
Kuten moni täällä jo onkin osittain virheellisesti pätenyt, ehkäisyvalmisteet eivät varsinaisesti lihota MUTTA ne kyllä voivat nostaa painoa kerryttämällä nestettä kehoon.
Yleensä nesteen kertyminen on vähäistä, keskimäärin noin kilon verran mutta yksilöllinen vaihtelu on todella suurta. Sama valmiste voi kerryttää toisen kroppaan useita kiloja nestettä, toiselle ei lainkaan.
Huono uutinen on, että kertynyt neste ei lähde laihduttamalla. Hyvä uutinen on, että neste ei kerry loputtomiin vaan tasaantuu noin puolessa vuodessa-vuodessa aloittamisesta. Paino ei siis nouse loputtomiin ja jos vaa'an lukema jatkuvasti nousee ylöspäin, syy on jossain muualla.
Tuo ei todellakaan pidä paikkaansa. Täysin samoilla elintavoilla lihoin pillereillä ja pillerien lopetuksen jälkeen lihominen loppui. Nestettä oli muutama kilo (poistui parissa viikossa), loput pillerikilot piti laihduttaa. Useampaan kertaan kokeiltu, aina sama juttu. Yhdestä merkistä tosin tuli kauhea makeanhimo ja sen myötä lisääntynyt herkuttelu ja se lihotti eniten.
Hormonit lihottaa ja piste. Kaksi kertaa olen niistä lihonut, vaikka hoikka olin ennen niitä.
Ärsyttää tuollainen vähättely, luultavasti miesten kirjoittamia. Jotka eivät ymmärrä mitään naisten painosta.
Mitähän ihmettä ihmiset täällä sekoilee. Minulla lukee ihan pakkausselosteessa, että yleinen sivuvaikutus on painonnousu. Ja veritulppariski myös mainittu miljoonaan kertaan.
Mulla oli joskus slinda joka ei lihottanut, toimi jopa diureettina. Jouduin lopettamaan muiden syiden takia.
Lääkärille saa ja pitää esittää omat mielipiteet ja toiveet. Itselle syömishäiriöisenä on ensisijaisen tärkeää että lääke on painoneutraali ja olen tätä painottanut aina lääkehoidosta puhuttaessa.
Syö vähemmän, Henrietta Hippo. Ongelma on siinä, että suomalainen nainen on keskimäärin 15 kiloa ylipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Syö vähemmän, Henrietta Hippo. Ongelma on siinä, että suomalainen nainen on keskimäärin 15 kiloa ylipainoinen.
Laitetaanpa sulle estrogeeniä kehoon joka päivä ja katsotaan, kasvaako miestissit.
Vierailija kirjoitti:
Jos miehet käyttäisi sitä saakelin kumihattua niin tätäkään ongelmaa ei olisi.
Tein ihmiskokeen, paino nousi Yasminista 8kg ja ainoa millä sain sen pois oli äärimmäisen tiukka 1200kcal päivässä ruokavalio. Aiemmin pysyin hoikkana syömällä mitä huvittaa n. 2000 kcal päivässä. En jaksanut jatkuvaa nälkää enää 6kk jälkeen, lihoin kilot takaisin, sitten lopetin pillerit kun alkoi sietämättömät vatsavaivat. Nyt taas normaalissa painossani (66kg->58kg) ja "IBS" parani. En koske enää ikinä hormonaaliseen ehkäisyyn, meni limakalvotkin ihan hirveään kuntoon, uniongelmia jnejne
Kyleena = matalahormoninen kierukka
Pillereissä hormoneita on enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Tein ihmiskokeen, paino nousi Yasminista 8kg ja ainoa millä sain sen pois oli äärimmäisen tiukka 1200kcal päivässä ruokavalio. Aiemmin pysyin hoikkana syömällä mitä huvittaa n. 2000 kcal päivässä. En jaksanut jatkuvaa nälkää enää 6kk jälkeen, lihoin kilot takaisin, sitten lopetin pillerit kun alkoi sietämättömät vatsavaivat. Nyt taas normaalissa painossani (66kg->58kg) ja "IBS" parani. En koske enää ikinä hormonaaliseen ehkäisyyn, meni limakalvotkin ihan hirveään kuntoon, uniongelmia jnejne
Minulle jäi Yasminista (ainakin samoihin aikoihin alkoivat ja muuta syytä ei löydetty) pysyvät vatsavaivat. Tästäkään ei mitään puhuta.
Olen koko elämäni (mukaan lukien 3 x raskaus + imetysaika) ollut normaalipainoinen. Ikinä en ole laihduttanut, ja suhteeni syömiseen ja liikuntaan on ollut mutkaton. Siihen, että lähtisin tieten tahtoen kitudieettaamaan ja sotkisin omat kylläisyysviestini ja ruokasuhteeni, on aika iso kynnys. Nyt vaaka näyttä sellaista lukemaa, että olen puolessa vuodessa muuttunut normaalipainoisesta ylipainoiseksi. Ja samaan aikaan elintavoissani ei ole ollut mitään ainakaan helposti havaittavaa muutosta. -ap
Vaihda pillerimerkkiä. Sille on syynsä miksi niitä on niin paljon. Yksi sopii yhdelle ja toinen toiselle.
Suosittelen kokeilemaan jotain toista merkkiä. Esim. Qlaira auttaa runsaisiin kuukautisiin ja ei ainakaan itselläni nostanut painoa. Mutta nämä on tosi yksilöllisiä juttuja, joten valitettavasti ei selviä kuin kokeilemalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ei edes vahvat reumaan tarkoitetut kipulääkkeet auttaneet, vaan ainut vaihtoehto on e- pilleri. Siitäkin ilm.vain harva merkki.
Miten ihmeessä olet saanut kunnon kipulääkitystä?
Mulle ei tarjota kuin e-pillereitä tai sitten ei mitään. Lääkärin mielipide kunnon kipulääkkeestä oli pitkävaikutteinen Panadol, jonka resepti myös muuten katkaistiin.
Elämä meni niin täysin katkolle kipujen takia. Saattoi olla viikonkin joka päivä niin kovat kivut että lähes pyörryin vaikka olin makuulla. Jouduin jättämään kokoajan kaikkea väliin ja olemaan pois töistä. Jopa ensimmäinen työpäiväkin jäi uudessa työpaikassa kerran sohvalla kieriskelyksi. Pääsykokeet olen joutunut myös jättämään kerran väliin. Juhlia ja hautajaisia on myös jäänyt menemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vedä sinä ketipinoria ja e-pillereitä naamaan muutama vuosi ja tule kertomaan että ei näy missään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli joskus slinda joka ei lihottanut, toimi jopa diureettina. Jouduin lopettamaan muiden syiden takia.
Lääkärille saa ja pitää esittää omat mielipiteet ja toiveet. Itselle syömishäiriöisenä on ensisijaisen tärkeää että lääke on painoneutraali ja olen tätä painottanut aina lääkehoidosta puhuttaessa.
Minullakaan ei lihottanut, mutta tuli kauhea unettomuus ja munuaisarvot huononi. Ei ole helppoa naisen elämä.
Käytin yazeja monta vuotta ilman ongelmia. Sitten tuli ajankohtaiseksi lapsen hankinta, joten e-pillerit jäi pois. Tulin raskaaksi ja lapsen syntymästä muutaman kuukauden päästä aloitin samat e-pillerit. Lopputuloksena useamman kilon verran painonnousua. Nyt olen syönyt e-pillereitä kohta 3 vuotta ja kovasta kuntoilusta huolimatta paino ei laske. Ruokavaliostakaan tämä ei johdu. Kyllä mietin että heivaanko pillerit roskiin, niin kamalaa tämä on. Onko mulle vaan käynyt niin että raskauden jälkeen ei hormonaalinen ehkäisy sovi. Ikävää kun ei saa sterilointiakaan iän takia.
https://www.duodecimlehti.fi/duo97063
Ihmiset ei ilmeisesti lue niitä mahdollisia haittavaikutuksia tai päättää olla uskomatta lääketieteellisesti tutkittuja ja todettuja asioita?
Mä en ymmärrä miten ihmiset olettaa että epäluonnollinen hormoni, joka estää raskaaksi tulon, ei vaikuttaisi kehoon ja mieleen muuten.
Olen itse hoikka ja urheileva mutta gyne ei suosittele tiettyjä valmisteita veritulppariskin takia. Sanot siis että hän valehtelee?
Mulla on muuten mielialalääke, joka laskee painoa jos sitä ei tarkkaile ja se sanotaankin ihan yleisimmissä sivuvaikutuksissa. Mutta kai sekin on vaan huvin vuoksi sinne kirjoitettu?