Hoitoalalla olevat, miten käsität vaitiolovelvollisuuden?
Kerrotko asiakkaiden/potilaiden sanomia/tekemiä juttuja eteenpäin, nimiä paljastamatta?
Saako niin tehdä?
Kommentit (184)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotona tulee kerrottua kaikki, ihan nimillä. Itsestään selvää täällä Savossa, että tiedot leviää. Jos kerran naapureita ujostuttaa, niin menkööt naapurikuntiin hoitoon. Saavat sinne omat juorut pyörimään.
Eikös savolaiset kerro ihan itse että siitä ja siitä paikasta krakaa ja piti käydä siellä ja siellä operoimassa. Ja oli sitten sellaiset ja sellaiset hoitajat...
Meijän paikkakunnan /kaupungin Facebook ryhmissä tulee säännöllisesti näitä päivityksiä potilailta iteltään, että mikä on ollut vaiva, mitä on tehty, mitä on sanottu jne :D ja sitten tietysti se tuomio, oliko hyvä vai huono hoitaja /lääkäri.
Se on potilaan valinta, jos julkisesti haluaa levittää terveystietojaan. Käytännössä potilas antaa tietojen levittämisellä luvan keskustella omasta terveydentilastaan (siinä laajuudessa, jonka on kertonut yleisellä keskustelufoorumilla).
Hoitohenkilökunnan saama julkinen palaute on puolestaan sananvapauden piirissä, niin pitkään kun se ei ole valheellista tai virheellistä tietoa. Eli laillista. Omasta mielestäni hoitohenkilökunnalle annettava palaute pitäisi tapahtua hoidon yhteydessä, eikä julkisesti, mutta jokainen tavallaan...
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaistettuna kyse on toisen kunnioittamisesta. Toimin niin kuin toivoisin omalla kohdallani toimittavan.
Vaitiolovelvollisuuteen on lakipykälät sekä alan eettiset periaatteet. Mutta tämän asian pitäisi olla luonnostaan selkäytimessä ilman lakeja ja annettuja periaatteitakin.
Aivan niin. Mutta toisaalta ymmärrän että hoitajaksi hakeutuu tai valitaan luonnetyyppejä, jotka haluavat, ja kykenevät olemaan ns. lähellä ihmisyyttä. Joten he eivät ehkä koe asioita sillai autistisen tarkasti matkan päästä, vaan käsittelevät ne tunne-elämässään. Kun näkee paljon ihmisiä, joku yksilön arvostus haipuu? Jotain tällaista, vaitiolovelvollisuuskaan ei ole niin kirjaimellista, kunhan ei menetä työtään.
Työkaveteiden kesken ketkä olleet samassa tapahtumassa mukana puhutaan nimillä, niiden työkavereiden kanssa ketkä eivät ole olleet mukana puhutaan tapauksista ilman nimiä. Muille, edes puolisolleni en puhu mitään. Jos joku tuttu potilaana en puhu hänelle mitään kun nään seuraavan kertan ellei itse aloita aiheesta ja silloinkin hän johtaa puhetta. Näin.
Kyllä ainakin osa hoitajista on tarkkoja vaitiolovelvollisuudesta. Olin aika yllättynyt, kun minulle selvisi ettei isäni tiennyt vaimonsa hoitaneen päiväkodissa pitkään lastani. Tarkemmin miettien, niin ihan oikein isän puoliso toimi, sillä eihän hoidettavista saa kotona puhua.
Olen opiskellut ensin hoitajaksi ja muutamaa vuotta myöhemmin aloitin opiskelut lääkiksessä. Hoitajakoulutuksessa erityisesti korostettiin vaitiolovelvollisuutta esimerkkien myötä - lääkärikoulutuksessa ei niinkään, ehkä sanana mainittiin. Lääkiksessä kurssikaverit puhuivat ruuhkabussissa tunnistettavasti potilastapauksista, ja kun heitä siinä hyssyttelin, lähinnä pyörittelivät silmiään. Minun valmistumisestani on jo runsaat parikymmentä vuotta, mutta sama touhu näyttää kandeilla jatkuvan: Tk:ssa kesäkandit konsultoivat ja keskustelevat potilaistaan mielellään työpaikkaruokalassa ihan tunnistettavasti, tässä äskenkin naapuripöydässä istuva ihan toisen alan ihminen kommentoi, että sinä puhut nyt isästäni.
Korttelin päässä asui osastonsihteeri joka sai kahden muun kanssa potkut? Arvatkaapa ihan miksi niin? Alinta pohjasakkaa....
Itse käräytän jokaikisen potilaista lärvineen henkilön joka kerta. Joka ikinen kerta.
Vierailija kirjoitti:
Sukulainen on hoitaja ja on kertonut minulle mm. asiakkaan nimen (oli erikoinen nimi ja siksi kertoi). Samoin on kertonut asiakkaiden perhetilanteista nimettömästi. Jälkimmäinen on käsittääkseni ok (isohko paikkakunta), mutta tuota nimen kertomista kummastelin...
Tiedän kuka olet. Kerroin erikoisen sukunimen omaavalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko nämä hoitajat oikeasti näin tyhmiä?
On ne näköjään. Ja hölösuita.
Kaikki näköjään kerrotaan mitä potilas sanoo ja tekee. Ihan oikeasti. Kyllä nyt pelottaa mennä sairaalaan hoitoon, kun hoitajatädit kahvihuoneessa ja kotona kertoilee kaiken potilaista.
Pistää myös miettimään, että eikö näillä ole omaa elämää.
" Että eihän se ole vaitiolovelvollisuuden rikkomista, jos yleisellä tasolla kertoo". No itse olin kerran ensiavussa. Siinä hoitajat " yleisellä tasolla" kovaan ääneen jutteli yhdestä pitilastapauksesta. Tunnistin heti, kenestä ili kyse, oli ystäväni mies. Sainpa sitten tietää, että oli kännissä ollut ensiavussa ja sen vja sen vamman takia.
Hienoa hoitsut👍
Sen verran kiirettä sairaaloissa nykyisin on että tuo voisikin olla ihan hyvä tapa vähentää niitä potilaita. Ei ainakaan kaikkein vainoharhaisimmat sinne olisi sen jälkeen heti tukemassa.
Oletko hoitoalalla, on sulta senverran törkeää tekstiä ettei tosikaan.
Tuossa ei ole tulkinnan varaa. Kun ei puhuta, niin ei puhuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki näköjään kerrotaan mitä potilas sanoo ja tekee. Ihan oikeasti. Kyllä nyt pelottaa mennä sairaalaan hoitoon, kun hoitajatädit kahvihuoneessa ja kotona kertoilee kaiken potilaista.
" Että eihän se ole vaitiolovelvollisuuden rikkomista, jos yleisellä tasolla kertoo". No itse olin kerran ensiavussa. Siinä hoitajat " yleisellä tasolla" kovaan ääneen jutteli yhdestä pitilastapauksesta. Tunnistin heti, kenestä ili kyse, oli ystäväni mies. Sainpa sitten tietää, että oli kännissä ollut ensiavussa ja sen vja sen vamman takia.
Hienoa hoitsut👍
Natisemisen sijaan anna sille tuttavasi miehelle AA-kerhon osoite ja esite.
Hoitsulla on ja pitää olla mahdollisuus keskustella keskenään tapauksista tai lopputulos on se, että väki on lopulta sairaslomilla. Ei kukaan jaksa raskasta työtä niin, että tunkee kaiken sisäänsä. Toisaalta nämä keskustelut toimivat myös ideoiden ja osaamisen välittämisenä.
Että.jos ette saa levitellä potilaiden asioita niille, joille ne eivät kuulu, niin uhkailette sairalomilla?
Ei stana. .... nyt kyllä menee viimeinenkin kunnioitus hoitajiin.
Täällä on varmaan Suomen häiriintyneimmät hoitajat tällä palstalla.
Voisi melkein laittaa jokaisen hoitoalan ihmisen syyniin käykö Vauva palstalla ja eritysitarkkailuun ihan suoraan. Lärvimiset kun korreloivat tähän palstaan nimenomaan. Voi tehdä maksimivahingot täällä levittelemällä tietojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa hoitsut👍
Natisemisen sijaan anna sille tuttavasi miehelle AA-kerhon osoite ja esite.
Hoitsulla on ja pitää olla mahdollisuus keskustella keskenään tapauksista tai lopputulos on se, että väki on lopulta sairaslomilla. Ei kukaan jaksa raskasta työtä niin, että tunkee kaiken sisäänsä. Toisaalta nämä keskustelut toimivat myös ideoiden ja osaamisen välittämisenä.
Että.jos ette saa levitellä potilaiden asioita niille, joille ne eivät kuulu, niin uhkailette sairalomilla?
Ei stana. .... nyt kyllä menee viimeinenkin kunnioitus hoitajiin.
Täällä on varmaan Suomen häiriintyneimmät hoitajat tällä palstalla.
Kaikki se tieto on vain minun sisälläni. En puhu edes työkaverin kanssa, ellei kysymys ole potilaan hoidosta tai edusta.
Vapaa-ajalla olen myös tarkka. Ei tulisi edes puhua potilaiden tietoja yleisellä tasolla, ei edes ilman nimiä, vaan viittaa aina lehtiin tai someen.
Vaitiolovelvollisuudesta olen tarkka ja haluan pitää oman omatuntoni ja sieluni puhtaana.
En kertonut edes miehelleni, vaikka tiesin hänen isänsä joutuneen sairaalaan. Ja se oli kovin paikka missä jouduin puntaroimaan vaitiolovelvollisuutta, vaan odotin anopin yhteydenottoa.
Ei hoitajat ole mitään yli-ihmisiä. Se on kuulkaa aika raskasta hommaa fyysisesti ja varsinkin henkisesti ja moni siirtyykin muihin töihin jos vaan pääsee.
Teidän vaatimukset absoluuttisesta vaikenemisesta ei ole enää realistisia.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki se tieto on vain minun sisälläni. En puhu edes työkaverin kanssa, ellei kysymys ole potilaan hoidosta tai edusta.
Vapaa-ajalla olen myös tarkka. Ei tulisi edes puhua potilaiden tietoja yleisellä tasolla, ei edes ilman nimiä, vaan viittaa aina lehtiin tai someen.
Vaitiolovelvollisuudesta olen tarkka ja haluan pitää oman omatuntoni ja sieluni puhtaana.
En kertonut edes miehelleni, vaikka tiesin hänen isänsä joutuneen sairaalaan. Ja se oli kovin paikka missä jouduin puntaroimaan vaitiolovelvollisuutta, vaan odotin anopin yhteydenottoa.
Oikeastiko et kertonut tuota miehellesi?!
Jos mun puoliso tekisi mulle noin, niin olisi kyllä entinen. Vaitiolovelvollisuus ei tarkoita sitä, että ryhtyy idiootiksi.
Vanha ketju, mutta vastaan kuitenkin.
Kerron puolisolle, ja puoliso kertoo minulle jos tuntuu siltä. Molemmat ollaan vaitiolovelvollisessa työssä hoitoalalla. Nimiä tähän ei yleensä kyllä tarvitse, koska ei niillä nimillä ole mitään väliä, ja emmehän edes tunne toistemme potilaita.
Olemme päättäneet että menemme mieluummin oikeuteen sanomisistamme toisillemme kuin olemme puhumatta toisillemme jos jotain rankkaa töissä tapahtuu. Tätä oikeuteenmenohan ei tule tapahtumaan, koska osaamme pitää suumme kiinni, jonka todistaa jo se että kerromme vain toisillemme.
Hauskoja juttuja sen sijaan kerromme molemmat kavereille hauskoina juttuina, mutta ei ne ole hoitotyöhön mitenkään liittyviä, vaan tilannekomiikkaa tai hausokja sutkautuksia.
Olen törmännyt monta kertaa vaitiolovelvollisuuden rikkomiseen, mm. tuttu henkilö on kertonut minulle hoitamistaan lapsista, että "Pirkko perkkolakin tuo lapsensa hoitoon vaikka on vain kotona työttömänä".
Olen myös kuullut ravintolan vessassa kun lastenhoitaja kertoo lapsen ja tämän perheen asioita kuulijalle joka inohaa juoruttavan lapsen äitiä. Kerroin tuosta tällä juorun kohteena olevalle äidille, ja hän vei asian eteenpäin. Hoitaja on myös kertonut lapseni hoitokäynnistä yhteiselle tutullemme joka kertoi minulle.
Noudatan vaitiolovelvollisuutta 100% ja muistutan itseäni siitä lähes joka työvuoro ja punnitsen sanani, sillä omatuntoni ei sitä sallisi, ja jos sen kerran rikon, sitä ei saisi sen jälkeen koskaan ehjäksi.
Olen henkilökohtainen avustaja, enkä kerro edes minkätyyppistä työni on, muuten kuin että avustan ihmisiä heidän jokapäiväisessä elämässään, ja että avuntarve on jokaisella erilainen.
Minulla ei ole kuin kaksi avustettavaa ehnkilöä, joten jos kerron yhtään mitään, ja minut nähdään avustettavan kanssa jossain, niin pystytään heti päättelemään että se on tämä henkilö kenen takapuolta pesen, tai joka tarvitsee vehkeidene rasvausta, noin esimerkkinä. Mitä tahansa sanon, yksilöityy samantien avustettavaan, koska kuljemme julkisilla paikoilla jossa kuka tahansa voi meidät bongata.
Tämä on vaikea monien ymmärtää, että kysyttäessä työstäni en kerro mitään. Minulta kysytään myös usein että kuinka henkisesti raskasta työni on, ja todetaan että se on varmaan tosi raskasta. Tähän kommentoin aina että en koe työtäni yhtään raskaaksi, vaan antoisaksi, ja pidän työstäni erittäin paljon, vaikka se ei aivan totta olisikaan. Mutta jos menen sanomaan että on ihan helkkarin raskasta, etten millään jaksaisi tehdä töitä kun avustettavat ovat ongelmineen niin vaikeita, tai jättäisin "korjaamatta" luulon työni raskaudesta, niin avustettava voisi saada kuulla tämän jotain kautta. Olisipa hänestä varmaan mukavaa, ja totta kai se olisi sama kuin olisin puhunut hänestä nimeltä, että hän on raskas ihminen.
Näin hahmottaen on toki niin, että kukaan muukaan ei voi tällaista väitettä esittää. On monia asioita, jotka vääjäämättä tulevat ilmi jollekin taholle: työajat, tehdäänkö töitä kotona vai muualla, sijainti (jos ei rakennuksen tarkkuudella niin ainakin summittainen etäisyys), palkka (esim yhteistä asuntolainaa hakiessa tulee pakosti esiin puolisolle), samoin tulevaa työnhakua varten ei voi vaatia salattavaksi työnantajan nimeä ja tehtävänimikettä.