Somaliäideille on liian vaikeaa elää kuten suomessa kuuluu
Kommentit (231)
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa siltä, että tämä yhteisö tuo avioliittojen kautta maahan koko ajan nuoria, kouluttamattomia ja kielitaidottomia puolisoja, jotka sitten jatkavat tätä kymmenen lapsen perhemallia, vaikka Suomessa kouluja käyneet nuoret haluaisivatkin toisenlaista elämää. Missään ei koskaan kerrota, kuinka vapaasti saavat valita puolisonsa ylipäätään - aihe tuntuu olevan aivan hyshys.
Olenkin kiinnittänyt huomiota jo pitkään wokin ohi kulkiessa ja ihmetellyt suuresti näitä nuorilta somaleilta vaikuttavia naisia. Lisää elätettäviä maahan.
Luulen vahvasti, että somalit kuvittelivat olleensa niin tervetulleita? Siis pitääkö kaupassa maksaa? Tähän törmäävät ensimmäisinä.
Somalit Somaliaan!
"Erityisesti ne somaliäidit, jotka eivät ole syntyneet Suomessa, kantavat huolta siitä, kuinka heidän lastensa kulttuurinen ja uskonnollinen tausta tulee huomioiduksi päiväkodissa."
Suomi on sekulaarimaa, jos ei kelpaa niin voi muuttaa muualle.
Vierailija kirjoitti:
"Erityisesti ne somaliäidit, jotka eivät ole syntyneet Suomessa, kantavat huolta siitä, kuinka heidän lastensa kulttuurinen ja uskonnollinen tausta tulee huomioiduksi päiväkodissa."
Suomi on sekulaarimaa, jos ei kelpaa niin voi muuttaa muualle.
Kyllä menee vaikeaksi, jos täällä pitäisi ottaa kaikkien toiveet huomioon. Onhan täällä muitakin vieraita kulttuureita kuin vain somalia. Eikö se ole vanhempien tehtävä siirtää vieraassa ympäristössä oma kulttuurinsa ja uskontonsa eteenpäin. Päiväkodeissa on muutenkin niukat voimavarat. Jos eivät pysty itse hoitamaan näitä asioita, voivat lähteä Somaliaan.
Somalit olisi aika kipata takaisin sinne kotimaahansa. Siinä olisi hyvä ja iso säästökohde.
Maassa maan tavalla. Jos haluavat elää kuin Somaliassa niin sitten tervemenoa takaisin.
Vieläkö niitä on täällä?
Nehän vetivät herneet nenukkiin kun liityttiin natoon. Se aiheuttaa kuulemma heille pelkotiloja. Siksi yrittivät kovasti spämmätä natoa vastaan
Ymmärsin tuon harmituksen suomalaistumisesta lähinnä niin, että harmittaa kun se somali-identiteetti jää (lähes kokonaan) puuttumaan, ja tietenkin se on äidille itselleen tärkeä. Toisaalta vähän ihmettelen, miten niin voi olla, koska kaipa kotona kumminkin on se oma kotikulttuuri ja tärkeät perinteet, ehkä uskontoon liittyviä juttujakin, kuten meillä kaikilla. Jokainenhan välittää lapsilleen niitä asioita joita pitää tärkeinä, ja toisaalta lapset sitten valitsevat, mitä asioita itse haluavat säilyttää, mitä muuttaa, mitä ehkä kadottaa.
Noin muuten artikkeli ei herättänyt tunteita juurikaan. Ei siinä kerrotut asiat ihan yllätyksenä tulleet, joskaan ei ole sellainen asia jota itse aktiivisesti miettisin.
Tuntuu hullulta, jos ulkomaalaisen naisen nimellä ei pääse työhaastatteluun, jos kuitenkin on tutkinto ja todistus kielitaidosta. Esimerkiksi hoitoala on hyvinkin työllistävä, joskin tällä hetkellä haetaan säästöjä sieltäkin. Mutta väkisin tulee mieleen, onko sitten näissä naisissa jotain muuta, miksi ei edes oteta haastatteluun. Onko ollut aiempi työpaikka, jonka tehtäviä ei olla hoidettu kunnolla? Sana kiertää äkkiä. Erilaisuus on rikkaus, mutta kukaan ei halua työkaveria, joka on jollain tavalla epäluotettava. En tietenkään voi sanoa että näin on m
Vierailija kirjoitti:
Luulen vahvasti, että somalit kuvittelivat olleensa niin tervetulleita? Siis pitääkö kaupassa maksaa? Tähän törmäävät ensimmäisinä.
Somalit Somaliaan!
Pappi on paasannut niille että Suomi on allahin lahja. Voi olla kuin kotonaan, mutta elatus ja muu hoito tulee orjilta. Ja silakat toistelleet niille että miten ihqua kun saadaan vihdoin tännekin kulttuuria, älkää välittäkö r-kantisjunteista.
Nämähän pysyvät kuin paska Junttilan tuvan seinässä. Ei näistä päästä enää, ellei mennä suihkun kautta.