Somaliäideille on liian vaikeaa elää kuten suomessa kuuluu
Kommentit (231)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Äitihän oli mennyt töihin ja oli perustamassa yritystä.
Asunut Suomessa yli 30 vuotta ja puhuu huonommin suomea kuin täällä pari vuotta olleet ukrainalaiset.
Katsoin aivan samaa. Meillä on isohko omakotitalo ja alueella on ennestään ihmisiä Ukrainasta, aika paljonkin. Kun sota syttyi, oltiin vapaaehtoisia tarjoamaan asunto.
Meillä on asunut äiti ja 3 lasta n 3 vuotta. Lapset puhuvat täydeölistä suomea, äiti ihan hyvää.
Heillä on käytössä ns kellarikerros, 3 huonetta, joista 1 on sellainen olohuone/takkahuone, 2 makkaria, kylppäri ja keittonurkkaus.
Lapsille oli järjestetty koulu- ja päiväkotipaikat. Äiti meni tosi nopeasti töihin lähikauppaan. Aikakin täyttää hyllyjä ja kerää tilauksia.
He osasivat vain ukrainaa ja venäjää. Nyt suomea.
Täällä oli myös sellainen tila, minne sai lahjoittaa. Mäkin kysyin mitä haluavat, mitä kokoja,jne.
Tää äiti on n 160 cm, s kokoinen. Otti sieltä yhteensä ehkä 10 vaatetta itselleen ja se paikka lopetetiin, koska ei siellä käynyt ketään. Äiti sanoi ei hän tarvi enempää, nämä riittää.
Kun on toinen väestö ja sanotaan ota tästä mitä haluat, otetaan kaikki.
Ei voi muuta, kun puhua hyvää ukrainalaisista
Somaliaan on survottu rahaa raivokkaasti. Ja kahdessakymmenessä vuodessa väkiluku on tuplautunut. Siis maassa, missä on kaiken aikaa ankara nälänhätä. Ei tuonne pitäisi taaleriakaan laittaa.
Aivan kun kaikki suomalaiset pääsisi työhön. Tai haastatteluun, ei pääse. Heille sentään järjestetty tuo että pääsee suoraan hoitaja kouluun, ei muille. Onkohan missään muualla systeemi ulkomaalaiset pääsee ensin.
Moni koulutus on vain tietyn kielen puhujille Helsingissä, muut ei saa edes hakea. Ihmettelen.
Vierailija kirjoitti:
Aivan kun kaikki suomalaiset pääsisi työhön. Tai haastatteluun, ei pääse. Heille sentään järjestetty tuo että pääsee suoraan hoitaja kouluun, ei muille. Onkohan missään muualla systeemi ulkomaalaiset pääsee ensin.
On tässä ollut parempaikain aikoja ja ainakin kielitaito ja sopetuminen ei vaadi työpaikkaa. Halusta se on kiinni.
Syyttävät kaikesta suomalaisia, mutta eihän täällä kukaan oikeasti pakota tekemään mitään. Itse on jokaisen oma tiensä löydettävä. Jos jotain haluaa tehdä, pitää itse olla oma-aloitteinen. Jotkut ovat syyttäneet sitä, että opot ovat yrittäneet ohjata heitä lähihoitajan opintoihin. Opot eivät valitse edes suomalisille mitään koulutusalaa, vaan jokainen sen tekee lopulta itse ja vastaa siitä. Ei voi syytellä mitään opoa, jos on valinnut väärin, ei kukaan.
Olin uusi Suomessa ja suomalaiset eivät olleet hirveän vieraanvaraisia. Voit kuvitella, miten vaikeaa on asua täysin vieraassa maassa, johon sinua ei edes haluttu. Opiskelu tuntui viimeiseltä asialta, mistä piti välittää... Aloin pohtimaan, mitä muuta voisin tehdä. Siksi päädyin lopulta menemään naimisiin ja hankkimaan lapsia.
Lasten kotihoitoa pidetään somalikulttuurissa tärkeämpänä kuin äidin töitä tai opintoja.
suomalaiset uranaiset servattu!
Koen, että lapseni ovat enemmän suomalaisia kuin somalialaisia. He näyttävät ulkoisesti somaleilta, mutta ovat sisältä suomalaisia. Se sattuu. Olen nähnyt hirveästi vaivaa heidän identiteettinsä eteen ja yritän aina selittää heidän juuristaan, mutta se ei tunnu tepsivän.
maassa maan tavalla =D
Unelmani olikin, etten hanki enempää lapsia täytettyäni 40. Naapurini kuitenkin välillä sanovat: Miksi et vielä kerran tule raskaaksi? Nyt on viimeiset vuodet käsillä, kun voit hankkia lapsen. Mutta en ole mikään vauvantekokone. Tuntuu, että olen sisältä väsynyt. Minulla ei ole yhtään tukiverkostoja, en jaksa enempää. Tuntuu, että minulle riittää kuusi lasta.
suomalaiselle vihervassarille riittää nolla lasta
Vierailija kirjoitti:
Syyttävät kaikesta suomalaisia, mutta eihän täällä kukaan oikeasti pakota tekemään mitään. Itse on jokaisen oma tiensä löydettävä. Jos jotain haluaa tehdä, pitää itse olla oma-aloitteinen. Jotkut ovat syyttäneet sitä, että opot ovat yrittäneet ohjata heitä lähihoitajan opintoihin. Opot eivät valitse edes suomalisille mitään koulutusalaa, vaan jokainen sen tekee lopulta itse ja vastaa siitä. Ei voi syytellä mitään opoa, jos on valinnut väärin, ei kukaan.
Jostain syystä näiden somaleiden puheissa aina toistuu tämä opo suositteli lähihoitajan uraa. En kyllä edes kouluajoiltani muista mitä opo suositteli, eiköhän se suositellut lähinnä sitä alaa mikä kiinnosti ja neuvoi mahdollisuuksista. Mutta ainahan se pitää syyttää jotain suomalaista tahoa. Ihmettelen kun se tohtorisomalikin mainitsi tämän opon. Onko näitä valmennettu tähän jossain moskeijassa puhumaan tällä tavalla???
persulogiikka: maassa maan tavalla
mutta samalla leikataan kaikista palveluista, joilla pyritään auttamaan ihmisiä elämään maassa maan tavalla. se pitäis vaan maagisesti tajuta
Mitähän v*ttua nuo täällä edes tekee? Siis muuta kuin ovat jonkun Ylen toiseuden toteemeja?!
Anonyymista hakemisesta ei välttämättä ole apua, jos hakija ei osaa suomea, eikä hänellä ole mitään koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän v*ttua nuo täällä edes tekee? Siis muuta kuin ovat jonkun Ylen toiseuden toteemeja?!
rikastuttavat kulttuuriamme
Vierailija kirjoitti:
Ei opiskella
ri laiteta lapsia päikkyyn ja ne ei opi suomea
jne
Itä-Helsingin päiväkodissa somalihoitajat. Eivät opi suomea.
Kyllähän sen näkee heidän systeemistään. Etteivät halua sopeutua Suomeen.
Ovat Suomessa ainoastaan rahan takia. Ja jatkavat samaa elämäntyyliä mitä Somaliassa.
Voisivat palata Somaliaan. Mutta eivät halua kun siellä ei saa ilmaista rahaa taikaseinästä.
Suomeenhan lähetetään alaikäisiä lapsiakin Kela-rahoille.
Varmaan ne isänmaalliset ovat lähteneetkin.