Somaliäideille on liian vaikeaa elää kuten suomessa kuuluu
Kommentit (287)
Vierailija kirjoitti:
On jokaisen isänmaallisen somalin velvollisuus lähteä takaisin Somaliaan auttamaan jälleenrakennuksessa.
Ihme,etteivät noudata presidenttinsä kutsua takaisinpaluusta somaliaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elävät Suomessa Somalian arkea Kelan tuilla ja huijauksilla. Pitäisi varmaan lakeja kiristää lisää m. muuttoon liittyen.
Hidasta ja vaivalloista on,niin paljon näille edelleen löytyy ymmärtäjiä että veronmaksaajat hoitaa näille kaiken.
Purra värväsi Arto Satosen hakemaan lisää eri maista ihmisiä tänne. Tämän hallituksen aikana on tullut eniten näitä muuttajia...
Välväskö Pulla Alton,pelkele
Vierailija kirjoitti:
"Lasten kotihoitoa pidetään somalikulttuurissa tärkeämpänä kuin äidin töitä tai opintoja."
- tuossapa yksi olennainen syy miksi heitä ei arvosteta. Jos kouluttamaton äiti elelee lapsikatraansa kanssa kotona, eikä vie lapsia edes päiväkotiin koska pelkää suomalaistumista. Nostelee tukia ja kuvittelee että me suomalaiset äidit nautimme tämän kaiken maksamisesta. Jälleen kerran v*tuttaa maksaa veroja äitinä, joka myös kernaasti viettäisi pilttiensä kanssa kotona enemmän aikaa, mutta ei ole varaa vähentää työtunteja... Tukia en ole koskaan saanut enkä saa.
Jos itse muuttaisin toiseen maahan, vaikka pakolaisena- olisi itsestään selvää että vaikka olen ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanut, menisin vaikka katuja lakaisemaan kunhan kenenkään muun ei tarvitsisi maksaa elämistäni.
Keskustellaanhan tälläkin palstalla, kumpi parempi: kotihoito vai pk? Yksi asia puuttuu kummastakin keskustelusta: isät. Äitien toimeentulo ja urakehitys nivoutuu yhteen lastenhoitoon, mutta miehistä ja lapsista ei ole vastaavaa keskustelua missään.
Näyttää siltä, että somalikulttuurissa on selvää, että kotiäitiyttä arvostetaan ja pidetään tärkeänä, mutta suomalaisessa kulttuurissa arvostus on jakautunut kahtia.
Itse olen kasvattanut lapseni ulkomailla. Yh:na oli pakko käydä töissä. Mulla ei ollut vaihtoehtoa jäädä kotiin. Mua ei ole juuri kiinnostanut oman kulttuurin ylläpito, ei edes kielen. Itse ajattelin, että persoona on tärkeämpää kuin perinteet ja äidinkielen hallinta.
Vierailija kirjoitti:
Ei opiskella
ri laiteta lapsia päikkyyn ja ne ei opi suomea
jne
Täällä Espoossa ei päiväkodissa opi suomea, kaikki lapset ja henkilökunta puhuvat keskenään arabiaa, ranskaa ja vähän englantia.
Meidän viereisessä päiväkodissa ei ole esimerkiksi ainuttakaan valkoista lasta ja päiväkodin johtaja on ainoa valkoinen työntekijä.
Oon töissä autokoulussa Oulussa. Arvatkaa mitä, moni ei tätä tiedä, mutta paljon tulee autokoulun maahanmuuttajia autokouluun kaupungin maksusitoumuksella!
Kuulema osa "kotouttamistukea".
Järkyttävää, sillä yksikään suomalaisnuori ei ole maksarilla tullut autokouluun, eihän maksusitoumusta saa suomalaiset nuoret vaikka ois kuin köyhästä perheestä (eikä pidäkään saada, ei pitäisi kenenkään!!).
Ja näistä maahanmuuttajista jostain syystä noin neljä viidestä on nimenomaan somalitaustaisia.
Miten maa, joka on täynnä tällaisia ihmisiä, voi pärjätä tai kehittyä mitenkään?
...ai niin, nehän onkin kaikki täysin kehitysmaita, jotka eivät kehity lainkaan, no hupsista
Ja kaikki muukin. Esim liikennesääntöjä kävellen, pyörällä yms. Ja myös autolla. Eivät piittaa mitään. Ajavat, kuin sokea. Eivät ole näkevinäänkään muuta liikennettä, esim kävelijöitä suojatiellä ja jatkeilla. Ajavat vain nokka pystyssä !
Ylistetään sitä omaa kulttuuria, mutta ei ymmärretä mihin se on siellä kotimaassa johtanut?
Vierailija kirjoitti:
Jutussa ei taidettu mainita sitä, että yksinhuoltajuus on somaliäideillä melkein 50% yleisempää kuin kantasuomalaisilla.
Miehellä saattaa olla 3-4 vaimoa, kullakin 5-8 lasta. Lapsilisät ja kotihoidontuki menevät miehen tilille.
No mitä ihmeen valittamista heillä on, koska mies ei saa hankkia vaimoja elatuskykynsä yli. Tosin tämä tieto on peräisin ei-somalimuslimilta.
Lähtisivät pois jos ei kelpaa. Ei täällä pakko ole olla.
Irakit,, iranit, kurdit, somalit, afgaanit ja kaikki muut kotimaihinsa heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takaisin Somaliaan koko porukka. Siellähän on sota jo päättynyt, nyt on aika lähteä kehittämään synnyinmaata.
Samaa mieltä. Turha täällä on kärsiä kun kotiinkin voi mennä. Kansalaisaloite pystyyn?
Joo laittakaa kansakaisaloite. Allekirjoitan sen mielelläni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elävät Suomessa Somalian arkea Kelan tuilla ja huijauksilla. Pitäisi varmaan lakeja kiristää lisää m. muuttoon liittyen.
Hidasta ja vaivalloista on,niin paljon näille edelleen löytyy ymmärtäjiä että veronmaksaajat hoitaa näille kaiken.
Purra värväsi Arto Satosen hakemaan lisää eri maista ihmisiä tänne. Tämän hallituksen aikana on tullut eniten näitä muuttajia...
Tämä osoittaa sen että pakollinen asepalvelus pitäisi lakkauttaa.
Työelämä ei välitä kansalaisistaan vaan etsii halvempia kansalaisia ja leikkaa kansalaisten perustoimeentulosta ikävällä tavalla ja lisää samalla yhteisiä kustannuksia. Vain rikkaimmat hyötyy ja mielestäni heidän pitäisi alkaa keräämään rahaa yksityisarmeijaan, joka tulee puolustamaan heitä, koska ei tässä enää yhteen hiileen pelata.
Palkkataso on laahannut vuosikymmeniä pohjalukemissa. Työttömyys on kasvanut.
Ja tätä tehtaillaan ihan tahallaan. He itse puhuvat väestönvaihdosta, mutta työväenluokan sukupuuttoa tämä oikeasti on ja näivettämistä. Työväenluokka ei enää lisäänny ja voi hyvin. Rippeet heistä on eläkeiässä.
Kasa paskaa on romahtamassa ja elinkeinoelämä jouduttaa sen tapahtumia.
Vierailija kirjoitti:
Olin uusi Suomessa ja suomalaiset eivät olleet hirveän vieraanvaraisia. Voit kuvitella, miten vaikeaa on asua täysin vieraassa maassa, johon sinua ei edes haluttu. Opiskelu tuntui viimeiseltä asialta, mistä piti välittää... Aloin pohtimaan, mitä muuta voisin tehdä. Siksi päädyin lopulta menemään naimisiin ja hankkimaan lapsia.
Toivottavasti aviomiehensä tietää, että vaimo nai hänet vain siksi, kun ei ollut parempaakaan tekemistä.
"Monen kohdalla ongelmaksi muodostuu juuri heikko suomen kielen taito sekä koulutuksen puute". Molemmathan ovat sellaisia asioita, joihin voi (ja pitää) itse vaikuttaa. Näille on annettu jo koti ja kaikki mahdolliset sossutuet, ja sen vastineeksi eivät edes pysty opettelemaan kieltä tai nostamaan persettään ylös sen vertaa, että hankkisivat opiskelupaikan? Miten paljon näille pitää antaa, saamatta mitään yhteiskunnallista hyötyä vastineeksi? Kielen oppii aina, se on ihan vain ja tasan omasta halusta kiinni. Kun katsoo tätä porukkaa, niin kenelläkään heistä ei ole mitään halua tulla osaksi suomalaista yhteiskuntaa. Ja puhutaan perheistä, joissa suomenkieltä ei osata edes monessa sukupolvessa.
Ihan oikeasti, milloin tälle laitetaan stoppi ja sanotaan, että nyt riittää? Tiukat rajat kotiutumiselle ja ulos maasta, jos ei järkevän ajan sisällä ole työlistynyt, opiskele ja osaa kieltä. Me ei pystytä elättämään näitä sukupolvesta toiseen.
Somali äiti olisi lapsiensa ja miehensä kanssa paljon onnellisempi kotimaassaan, TERVE MENOA.
Vierailija kirjoitti:
Älkää yleistäkö, koska se lietsoo vain vihaa. Ei tuo pidä paikkaansa, jos katsotaan kokonaisuutta. Yle:n jutussa oli kysytty 20 somaliäidiltä, joista 16 oli niitä, jotka olivat syntyneet muualla kuin Suomessa. Ensimmäiset somalit tulivat Suomeen vuonna 1992, ja meitä on paljon, jotka olemme syntyneet Suomessa. Me nuoret äidit ajattelemme todellakin eri tavalla.
Ongelma on, että nuo muualla syntyneet somaliäidit ovat itse jääneet sodan ja muuttojen vuoksi ilman koulutusta eivätkä ymmärrä koulutuksen merkitystä. Heistä suurin osa alkaa olla jo mummoja.
Vielä se, että me nuoret somaliäidit emme ole niitä, jotka rikostilastoissa loistavat. Toivottavasti ei enää meidän lapsetkaan. Asiaa tietysti auttaisi, jos he eivät lapsesta lähtien kohtaisi syrjintää ja nimittelyä suomalaisten taholta.
Jos olet syntynyt Suomessa ja lapsesikin ovat, miksi puhut itsestäsi somalina? Miksi ette ole suomalaisia, vaan haluatte olla somaleita Suomessa. Se ei ole kotoutumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se voi mennä niin että pusket 10 palleroa ulos ja saat ministerin tienestit loppuiäksi tekemättä mitään ilman omavastuuta. Sitten lomailet siellä mistä olet turvassa? Tähän on pakko tulla muutos. Työssäkäyvät itse maksavat miettii onko varaa yhteen. Täysin järjetöntä.
Suomeen kaivataan lapsia, kun suomalaiset ei niitä tee.
Yksi suurimmista syistä, miksi suomalaiset eivät tee lapsia on se, että ne lapset joutuvat vähemmistöksi omassa maassaan.
Väitänpä, että suomalaisten syntyvyys on suurempaa alueilla ja paikkakunnilla , jotka ovat valkoisia, joissa ei ole ongelmaa somalien, Iran ja irakilaisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tullut kotouttamisen aika - takaisin Somaliaan.
Vedä persu käteen nyt just.
Sitä teen just nyt mutta ei se auta mamutus ongelmaan, itseäni vain helpottaa !
Somalit Somaliaan ja afgaanit Afganistaniaan. Ja ihan kaikki muutkin omiin maihinsa.
Näin helppoa.