Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Somaliäideille on liian vaikeaa elää kuten suomessa kuuluu

Vierailija
13.02.2025 |

https://yle.fi/a/74-20142760

kun meillä tulee olla työ ja koulutus ja kielitaito

Kommentit (348)

Vierailija
341/348 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on lukematon määrä huonoja ja pelottavia kokemuksia somaleista. Mutta nyt on työpaikallani aloittanut siivoojana erittäin mukava somalipoika. Ja mietinkin, että kaikesta rasisimisolvaamisesta huolimatta ihmisen mieli on aika notkea ja joustava. Yksi yksilö korjaa sitä pelkoreaktiota, mitä kymmenet ja sadat ovat vuosikymmenten aikana aiheuttaneet. Tuskin minä olen niin erityinen, joten kai tämä pätee muihinkin; epämiellyttävät kokemukset herättävät ikäviä tunteita ja positiiviset kokemukset positiivisia.

Vierailija
342/348 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran Sulo Aittoniemi kysyi televisiossa  somalilta onko hän tehnyt kansalaisvelvoitteensa yrittäessään sopeutua Suomeen, johan tuli kiertelyä ja kaartelua eikä suoraa vastausta. 

Se oli silloin kun näitä kysymyksiä vielä sai esittää. Nyt ei saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/348 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulopuhetta , kun itse en Itäkeskuksessa esim käy, mutta minulle on kerrottu että siellä kaupoissa lapset riehuvat miten sattuu ja somalilaiseen kulttuuriin ei kuulu äitien kieltää poikiaan.  Pitäneeköhän paikkansa?

Pitää.. Tytöt ovat yleensä hiljaa ja kiltisti, mutta pojat opetetaan jo pienestä pitäen perheen pääksi, herraksi ja hidalgoksi. Minkä takia sitten isot ongelmat koulussa naisopettajien kanssa.. Ei sinänsä, ei opettajilla enää ole mitään auktoriteettia muihinkaan oppilaisiin.

Tämö ei ole kansalaisuuskysmys vaan uskontokysmys. Jos naisen asema on heidän uskontonsa mukaan alisteinen, on selvääkin selvempää että se opetetaan pienestä pitäen. Mutta mitään hiljaisia nämä somaninaiset eivät ole!

Vierailija
344/348 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama ilmiö koskenut Suomessa myös romaninaisia.  Töihin ei ole yksinkertaisesti otettu.

No en ottaisi minäkään ravintolaani korkokengissä kipittäviä hamenaisia. Ikävää että heillä on niin epäsopivat vaatteet alalle kuin alalle.

Vierailija
345/348 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska eivät viihdy täällä on suytä palata takaisin Somaliaan. Ei ole mitään uhkaa miksi näin eivät voisi toimia. Eivät tee töitä täällä niin sama on sieläkin. Kotona suljetulla alueella omassa heimosda naisten kanssa.

Lento kerran kuussa täysi kone. Hyvä nyt aloittaa kotoutus Somaleilla Somaliaan.

Vierailija
346/348 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noni ketju kakille rasisteille!!! ILMOITTAUTUKAAA!!!

Vierailija
347/348 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostavaa on myös ihmisen maailma, joka ei ole käynyt koulua kuin ehkä muutaman vuoden. Silloin ihminen tekee yleensä paljon käsillä asioita, ja omaperäisiä. Ei välttämättä osaa käyttää edes internettiä. 

Tämä käsillätekemisen taito on kiinnostavaa. Veikkaan, että keskinmäärin somalinainen osaa tehdä käsitöitä saman verran kuin suomessa ammattikoulusta valmistunut käsityöläinen. Johonkin he käyttävät aikansa. 

Suomalaiseen tekstiiliteollisuuteen töihin? Kutomaan mattoja, kutomaan villasta jotain? Upeita pitkävartisia värikkäitä villasukkia voisi myydä 60 € pari. 20 € tekijälle, 20 euroa langat ja 20 € minulle.

Aikamoinen utopia kyllä.

Ehkä siellä omassa maassaan voisivat harjoittaa tätä agraaliammattia ilman Suomen tukemista kalliisti veroeuroin tässäkin ?

Vierailija
348/348 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä miten te uutisen ymmärsitte? Itse sain päinvastaisen kuvan siitä. Päinvastaisen kuin aloituksessa esitetään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi