Voiko terve normaali ihminen olla 10 vuotta työtön?
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhden miehen, joka ei ole ollut ikinä töissä eikä myöskään opiskellut mitään. On aina elänyt köyhästi maaseudulla. Nykyään on jo eläkkeellä, mutta aiemmin eli ensin vanhempien rahoilla, sitten perintörahoilla ja sitten myymällä tasaisin väliajoin perinnöksi saamiaan metsiä. Älyltään ihan normaali, mutta työt ei vain ole ikinä kiinnostaneet.
Ehkä hän ei myöskään ole hakenut töitä? Ei voi olla työtön, jos ei ole edes ilmoittautunut työnhakijaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän opiskelijan, joka on opiskellut yliopistossa 21 vuotta. Ymmärtääkseni hän ei ole ollut tuona aikana töissä kuin ehkä yhreen kaskien vuoden tai kaksi - Elää ja asuu perintönä saamassa talossa ja perinnön (aiemmin myös vanhempien) rahoittamana; ei mitenkään erityisen leveää elämää mutta ei mistään välttämättömyydestä ilm. ole ollut puutetta. - Joscei puutteena pidä sitä, että ei ole löytänyt itselleen kumppania.
Tuo ei välttämättä ole työtön. Todennäköisesti on kokonaan työmarkkinoiden ulkopuolella.
Virallisesti hän on kaiketi yliopisto-opiskelija. - Vuoden vaihteessa, jolloin viimeksi näimme käytiin Unicafessa syömässä. - Hän sai annoksensa opiskelijakorttia näyttämällä annoksensa edullisemmin kuin minä työttömänä maisterina, En tiedä pitäisikö minun sääliä häntä vai olla kateellinen. Joskus itsestä tuntuu sille, että oli paljon helpompaa sanoa olevansa köyhä opiskelija, jolloin moni ymmärsi tai ainkin teeskenteli ymmärtävänsä jos sanoi, että ei iole rahaa tehdä tai ostaa sitä tai tätä. Kun taas nyt kun on työtön maisteri, jolloin osa pitää vain nirsona kun ei ole missään töissä; joka tietysti on itsellänikin tavoite.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut 12 vuotta työtön. Olen terve ja normaali. Kävin salilla 8 vuotta mutta korona aikana lopetin. Minulla on 3 tutkintoa ja tusina kursseja käyty joista ei ole ollut mitään hyötyä työn saamisessa. Olen rakentanut 2 taloa ja remontoinut 25 taloa ainakin ja olin 20 eri firmassa raksatöissä. 40 vuotiaana jouduin työttömäksi enkä ole sen jälkeen saanut töitä.
Kuulostaa vähän oudolta.
Tuo nyt on vain työuskovaisten ajattelua, että ei voi elää olematta palkkatyössä tai yrittäjänä.
Entäs kun automaatio lisääntyy, kuollaanko pois koska koneet tekevät työt?
Miten sitä saa itsensä ajattelemaan niin yksinkertaisesti vaikka on samankokoiset aivot?
Vierailija kirjoitti:
Uskon että voi. Minulla ennätykset on 9,5 vuotta ja 7 vuotta, näiden lisäksi useita kyhyempiä pätkiä. Helppoa se ei ole, mutta olen onnistunut tuossa ilman yhtäkään karenssia.
M54
Haluasitko jakaa tarinasi kuinka välttyä karensseilta?
Itselläni kertyi nuorempana noin 32 karenssia 5v aikana siten että olin vielä noin puolet ajasta töissä tai koulutuksissa tuolloin. Nykyisin niitä on vielä enemmän, kun se nyt vaan on tyhmää yrittää päättää omista asioistaan.
M37
Vierailija kirjoitti:
Ruotsin kunin kaaliset
Somalian kuninkaalliset ja aateliset.
Totta kai voi. Suomessa on aina ollut suuri pula työpaikoista ja kansanvaellusmahdollisuudet Ruotsiin tehtaillekin loppuivat jo ajat sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhden miehen, joka ei ole ollut ikinä töissä eikä myöskään opiskellut mitään. On aina elänyt köyhästi maaseudulla. Nykyään on jo eläkkeellä, mutta aiemmin eli ensin vanhempien rahoilla, sitten perintörahoilla ja sitten myymällä tasaisin väliajoin perinnöksi saamiaan metsiä. Älyltään ihan normaali, mutta työt ei vain ole ikinä kiinnostaneet.
Ehkä hän ei myöskään ole hakenut töitä? Ei voi olla työtön, jos ei ole edes ilmoittautunut työnhakijaksi.
Setäni oli pienviljelijä ja oli aina talvet työttömänä ja sai työttömyyskorvauksen. Ei ollut vieraan töissä koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuo nyt on vain työuskovaisten ajattelua, että ei voi elää olematta palkkatyössä tai yrittäjänä.
Miten sitä saa itsensä ajattelemaan niin yksinkertaisesti vaikka on samankokoiset aivot?
Totta. Kymmenienkin vuosien työttömyys on tulevaisuudessa tavallista.
Kun vielä ulkolaisia on rahdattu tänne ns.töihin,ei tarvitse ihmetellä työttömyyttä.Luulisi,että esim. Virossakin olisi raksatöitä,siivottavaa yms.Ei täällä koulutetut nuoret edes pääse aloittamaan työelämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Tuota automaatiota ja robotteja on jankutettu ainakin 25v. Minun työnkuva ei ole muuttunut yhtään mihinkään. Osaavaa ja tekevää ihmistä tarvitaan nyt ja tulevaisuudessa. M39
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Tuota automaatiota ja robotteja on jankutettu ainakin 25v. Minun työnkuva ei ole muuttunut yhtään mihinkään. Osaavaa ja tekevää ihmistä tarvitaan nyt ja tulevaisuudessa. M39
Todistit juuri yksinkertaisuus-pointin. Koko maailma siis peilaa sinua?
Miksei voi jos niin haluaa. Esim. freelancerit ovat aina työttömiä ja taiteilijat, muusikot ym. Eiväthän he töissä käy.
Tuo ei välttämättä ole työtön. Todennäköisesti on kokonaan työmarkkinoiden ulkopuolella.