Voiko terve normaali ihminen olla 10 vuotta työtön?
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon että voi. Minulla ennätykset on 9,5 vuotta ja 7 vuotta, näiden lisäksi useita kyhyempiä pätkiä. Helppoa se ei ole, mutta olen onnistunut tuossa ilman yhtäkään karenssia.
M54
Haluasitko jakaa tarinasi kuinka välttyä karensseilta?
Itselläni kertyi nuorempana noin 32 karenssia 5v aikana siten että olin vielä noin puolet ajasta töissä tai koulutuksissa tuolloin. Nykyisin niitä on vielä enemmän, kun se nyt vaan on tyhmää yrittää päättää omista asioistaan.
M37
Varmaan kiinni myös te-toimiston virkalijoista, kuinka aktiivisesti lähettelee työhönosoituksia. Jos ei siltä suunnalta kuulu juuri mitään, eihän siinä ole mitään vaaraa karenssista. Jo pelkästään työvoimakoulutuksiin hakeminen vuosittain antaa jotain merkkejä aktiivisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jos ei yksinkertaisesti kukaan tyänantaja ei palkkaa. Jotkut saa töitä ja jotkut ei.
joo jotkuut ei vaa saa töitä koko elämän aikana.ja syy kela maksaa jos ei kukaan maksaisi ni varmasti saisi töitä.
Miten tämä näkökulma mielestäsi toimii esim USA:ssa, jossa ei todellakaan ole mitään perusturvaa? No kaikki ihmiset ei silti työllisty, ja ne asuu kadulla.
Ennen saattoi olla myös ikuinen opiskelija.
Tällainen oli ex-miehen tuttavapiirissä.
Kävi viisikymppisenäkin arkisin syömässä melkein ilmaisen opiskelijalounaan, sai opiskelijakortilla terveydenhuollon, edulliset matkat ym.
Siihen aikaan ei vielä seurattu opintosuorituksia.
Itä-Suomeen oli oman metsän puista rakentanut hirsimökin ja rantasaunan. Niitä vuokrasi kovaan hintaan saksalaisille turisteille.
Poliittisesti oli tulipunainen kommunisti...
Joka pikku paikkakunnilla ei vaan töitä ole. Kaikilla ei ole eväitä muuttaakseen hesaan töiden perässä. Opiskelu ei aina takaa työpaikkaa. Vähän sattuman kaupalta vaikuttaa töiden saaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jos ei yksinkertaisesti kukaan tyänantaja ei palkkaa. Jotkut saa töitä ja jotkut ei.
joo jotkuut ei vaa saa töitä koko elämän aikana.ja syy kela maksaa jos ei kukaan maksaisi ni varmasti saisi töitä.
Miten tämä näkökulma mielestäsi toimii esim USA:ssa, jossa ei todellakaan ole mitään perusturvaa? No kaikki ihmiset ei silti työllisty, ja ne asuu kadulla.
nyt puuhutaan suomesta saatanan kela mulkku.
Vierailija kirjoitti:
Terve mies ei työtä kaipaa.
Eikä näköjää rahaakaan eikä mitään mitä raha mahdollistaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vapaasti minun puolesta.
Ja sä mielellään maksat?
Työttömät ovat ihan yhtä normaaleja kuin muutkin.
Niin työssä käyvissä kuin työttömissä on sairaita, terveitä, lusmuja, ahkeria, itsekkäitä, empaattisia, osaavia, tumpeloita.
Erona on ainoastaan se, että yhteiskunnan silmissä työttömät ovat pohjasakkaa, jonka pitäisi itse ymmärtää poistaa itsensä.
Mikäs siinä jos rahaa on.
Eiköhän aika moni olisi jos napsahtaisi Loton päävoitto tilille.
Voi ja olen varmaan yhteenlaskettuna ollutkin. Ei hyvä elämä ole riippuvainen siitä, saako palkkaa vai työttömyyskorvausta. Työttömyys on ongelma vain niille, joilla on yleensä muitakin ongelmia: addiktioherkkyys, päihteet, kroonisesti negatiivinen ja huono mieliala, jne.
Sen sijaan työpaikoilla on niin huono ilmapiiri, suoranaista väkivaltaa ja vino pino muitakin ongelmia, että terveys tuntuu menevän siellä, vaikka itse työssä ei olisikaan ongelmaa. Jos teet työsi hyvin, sinua epäillään vilpistä, jne. Toksista touhua, voisi tehdä hyvää kaikille lampaillekin pitää muutama vuosi lomaa ja tuulettaa ajatuksia :)
Mun puolisoni kuului tuohon porukkaan. Normaali on, mutta ei esim. sietänyt kuntouttavassa työtoiminnassa huonoa kohtelua ja muutama jakso jäi kesken. Hänelle ei vain sopinut olla tätilauman keskellä ja kuunnella sontaa. Eikä kunnalta keittiötyötä löytynyt. Muutama työ jäi kesken heti, kun ei ollut selvää perehdytystä. Hänelle sopii enemmän olla oma pomonsa on viimeiset vuodet nyt ollut yksinyrittäjä ja tykkää työstään.
Luonnekysymys. Ei aina tarvitse olla mitään isoa vikaa jos ei löydä tässä yhteiskunnassa paikkaansa.
Ei tässä nyt kerkeä töihin kun kesämökkikausi on vasta alkamassa. Purjevenekin pitäisi kunnostaa.
Ajokortiton ja autoton on yleensä huonommassa tilanteessa työnhaussa. Jotkut työtehtävät edellyttää oman auton käyttöä, joskus työpaikat on julkisten ulottumattomissa, varsinkin jos kyseessä vuorotyö. Auton omistaminen ja sen kulujen maksaminen ei oikein kiinnostele, varsinkaan millään alle 3 tonnin bruttopalkalla.
Vierailija kirjoitti:
Työttömät ovat ihan yhtä normaaleja kuin muutkin.
Niin työssä käyvissä kuin työttömissä on sairaita, terveitä, lusmuja, ahkeria, itsekkäitä, empaattisia, osaavia, tumpeloita.
Erona on ainoastaan se, että yhteiskunnan silmissä työttömät ovat pohjasakkaa, jonka pitäisi itse ymmärtää poistaa itsensä.
Tämä on kyllä mielenkiintoinen ilmiö. Kun on kuitenkin rikollisiakin, niin työttömyyttä, joka on täysin laillista ja jopa perustuslailla turvattua, pidetään suurimpana syntinä. Noh, ei vaikuta minun itsetuntooni
Joo siis en olisi ikinä uskonut, että niin käy mulle mutta kävipäs vaan. Nykyäänkin töihin mennään alussa pitkälti suhteilla ja kun mulla niitä suhteita ei ollut, en saanut ensimmäistä työpaikkaa ja sitten kun et tiettyyn ikään mennessä ole cvn mukaan tehnyt mitään... Mutta toki typerä olin kun en opiskelijana mennyt töihin vaikka kaupan kassalle. Mun strategia oli, että äkkiä valmistun, ja sitten oman alan töihin. Nyt sitten mulla on maisterin paperit eikä kukaan huoli.
Vierailija kirjoitti:
Ajokortiton ja autoton on yleensä huonommassa tilanteessa työnhaussa. Jotkut työtehtävät edellyttää oman auton käyttöä, joskus työpaikat on julkisten ulottumattomissa, varsinkin jos kyseessä vuorotyö. Auton omistaminen ja sen kulujen maksaminen ei oikein kiinnostele, varsinkaan millään alle 3 tonnin bruttopalkalla.
Niin. Työttömänä sitä alkaa ymmärtämään pikkuhiljaa työnteon kustannuksia: fyysisiä ja psyykkisiä terveyshaittoja, sairaita yhteisöjä, normaalista perhe-elämästä luopumista, lojaliteettiongelmia, draamaa, ja lisäksi työnteon kustannuksia, kuten sen auton, vaatetuksen, ym. ylläpitoa. Erityisesti luottamuspulaiset ja negatiivisia ennakkoasenteita omaavat työyhteisöt ovat ongelmallisia, sillä ne pilaavat hyvätkin tyypit ja työntekijät myrkyttämällä nämä
Onhan sitä terveitä rikkaita, jotka ei tee koskaan töitä, tai ainakaan mitään normaalia palkkatyötä.
Valtaosa taiteilijoista ei tee elämässään päivääkään normaalia palkkatyötä.
On paljon kotiäitejä, jotka eivät käy koskaan töissä.
Varmasti on vielä muitakin ryhmiä, kuten vaikka terveet varakkaat eläkeläiset ja alle 15v lapset ja jne...