Voiko terve normaali ihminen olla 10 vuotta työtön?
Kommentit (123)
Kyllä kai. Palkkatyöhän on melko uusi keksintö vielä ihmiskunnan historiassa.
Vierailija kirjoitti:
Aika pitkään joo työttömänä ei temppupaikkoja lasketa (palkkatukia,harkkoja ja työkokeiluita)
Olen ollut 7 vuotta työtön enkä ollut missää noissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon että voi. Minulla ennätykset on 9,5 vuotta ja 7 vuotta, näiden lisäksi useita kyhyempiä pätkiä. Helppoa se ei ole, mutta olen onnistunut tuossa ilman yhtäkään karenssia.
M54
Eli oletko siis ihan tarkoituksella vältellyt töitä? Vai mitä tarkoitit että olet onnistunut ilman karensseja?
Kyllä. Työnteko ei ole koskaan kiinnostanut. Erikoisinta oli tuo pisin jakso ikävuosien 20-30 välissä, kertaakaan työvoimatoimistosta ei osoitettu minulle työpaikkaa, jota pitäisi karenssin uhalla hakea. Aina vain annettiin seuraava käyntiaika. Sitten pääsin lopulta työvoimakoulutukseen, joihin olin jo aikaisemmin haeskellut omasta tahdosta. Sitä kautta lyhyitä työpätkiä silloin tällöin. Välissä saattoi mennä 2-3 vuotta työttömänä.
Kiinnostaa tietää, että oletko välttynyt myös työkkärin määräyksiltä mennä työkokeiluihin? Kun eikö ne sieltä yleensä määrää työkokeiluun, jos ei töitä löydy?
Armeijan jälkeen meni melkein kymmenen vuotta vähän ajelehtiessa vanhempien maatilalla ennekuin lähdin oikeasti työelämään. Työt on sujuneet hyvin katkeamatta jo 15 vuotta. Toki maatilalla tuli tehtyä kone ja metsätöistä mutta ei niistä palkaa tai eläkettä kertnyt.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut 12 vuotta työtön. Olen terve ja normaali. Kävin salilla 8 vuotta mutta korona aikana lopetin. Minulla on 3 tutkintoa ja tusina kursseja käyty joista ei ole ollut mitään hyötyä työn saamisessa. Olen rakentanut 2 taloa ja remontoinut 25 taloa ainakin ja olin 20 eri firmassa raksatöissä. 40 vuotiaana jouduin työttömäksi enkä ole sen jälkeen saanut töitä.
Olet jo liian vanha. Sana koettu.Nostin sitten työkkäristä rahaa ja työtön en siinä mielessä ollut koskaan kun tein omia juttuja.Pientä autokauppaa.Kunnostusta.yms. Ainoa mihin se vaikutti oli eläke.Se on aikas pieni ja oma vika. Niin ja ne vuodet meni muutes todi äkkiä. Nyt sit olen oikeasti vanha. Mut en sitä kadu. Elän ihan kohtuu mukavasti. Vinkkinä vaan niille jotka työttöminä niin se eläkeikä tulee lopulta liian äkkiä ja se työttömyys vaikuttaa siihen miten elät lopun ikää. Elämä kun ei pääty välttämättä ksikilla silloin.
Tiedän opiskelijan, joka on opiskellut yliopistossa 21 vuotta. Ymmärtääkseni hän ei ole ollut tuona aikana töissä kuin ehkä yhreen kaskien vuoden tai kaksi - Elää ja asuu perintönä saamassa talossa ja perinnön (aiemmin myös vanhempien) rahoittamana; ei mitenkään erityisen leveää elämää mutta ei mistään välttämättömyydestä ilm. ole ollut puutetta. - Joscei puutteena pidä sitä, että ei ole löytänyt itselleen kumppania.
No viimeisten 15 vuoden aikana olen ollut vuoden töissä, 2 kertaa 6 kk. Molemmat tukipaikkoja. Ihan sympaattista ajatella tekevänsä vielä töitä. Johon tuskin enää tulee tilaisuutta. Ai niin, olen täysin terve: ei perussairauksia, enkä syö lääkkeitä, vaikka olen jo suht varttunut.
Jos työttömyys pääsee pitkittymään, on todella vaikea saada työtä. Eli, jos olet yli vuoden työtön, olet sairas tai jotenkin muuten epäilyttävä työnantajien mielestä. Jos ei tuossa tilanteessa ole suhteita, joiden avulla työllistyä, voi työllistyminen olla todella vaikeaa.
Tiedän yhden miehen, joka ei ole ollut ikinä töissä eikä myöskään opiskellut mitään. On aina elänyt köyhästi maaseudulla. Nykyään on jo eläkkeellä, mutta aiemmin eli ensin vanhempien rahoilla, sitten perintörahoilla ja sitten myymällä tasaisin väliajoin perinnöksi saamiaan metsiä. Älyltään ihan normaali, mutta työt ei vain ole ikinä kiinnostaneet.
"Kiinnostaa tietää, että oletko välttynyt myös työkkärin määräyksiltä mennä työkokeiluihin? Kun eikö ne sieltä yleensä määrää työkokeiluun, jos ei töitä löydy?"
Ensimmäisen kerran sain tuollaisen määräyksen 2021, kun iän puolesta aloin kuulua jo siihen ryhmään, joita ei enää kaivata työpaikoille.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen yhden miehen joka on onnistunut välttelemään töitä jo useiden vuosien ajan.
Tunnen kaksi pitkään töitä vältelleitä. Yksi kuoli 44 vuotiaana, oli vuoden töissä. Toiselle oli eka työpaikka 49 vuotiaana, oli peruskoulun päättötodistksessa keskiarvo tasan viisi, vielä käy töissä 63 vuotiaana kun innostui ja lopetti ryyppäämisen.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi
Kyllä voi, miehillä on työmarkkinoilla se ikävä ongelma että kysyntä tuppaa hiipumaan kun ikää on mittarissa 45-50 vuotta! Olen kokenut sen itsekkin...
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhden miehen, joka ei ole ollut ikinä töissä eikä myöskään opiskellut mitään. On aina elänyt köyhästi maaseudulla. Nykyään on jo eläkkeellä, mutta aiemmin eli ensin vanhempien rahoilla, sitten perintörahoilla ja sitten myymällä tasaisin väliajoin perinnöksi saamiaan metsiä. Älyltään ihan normaali, mutta työt ei vain ole ikinä kiinnostaneet.
Näitä on paljon ja eivät aina edes joudu köyhäilemään. Minäkin tiedän yhden joka asui vanhempiensa nurkissa ja ja niiden jälkeen lähinnä myynyt perittyä metsää. Vuokraa yhtä perittyä asuntoa ja kahta perittyä kesämökkiä. Päivääkään ei ole ollut oikeissa palkkatöissä.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, jos on metsiä ja perintörahoja, ei tarvitse opiskella eikä käydä palkkatöissä. Minun isä eli noin, mutta itse olen tykännyt käydä töissäkin, vaikka rahan takia ei tarvitsisi.
Minulla on nuoruusvuosilta ainakin 3 tuttua (nykyään puolituttuja), jotka tiedän, etteivät ole tehneet päivääkään töitä. Ikää on jo 51-53.