Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sähkötekniikan kandidaatti yliopistossa vai insinööri ammattikorkeakoulussa, kun toisen alan insinöörikoulutus on jo hankittu AMK:ssa?

Vierailija
12.02.2025 |

Kumpaa te suosittelette? En tiedä onko järkevää hankkia toisia amk-inssin papruja, toisaalta hyväksilukeminen voisi olla helpompaa. Kandin laajuus on vain 180op, kun amk-inssin laajuus on se 240op.

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopisto tietysti. Ei mitään korkeasaarijuttuja.

Vierailija
2/54 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopisto. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi amk:ta ei arvosteta vaikka tutkinto on laajempi kuin kandin?

Vierailija
4/54 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä toisilla papereilla tavoittelet? Työelämässä monta insinöörikoulutusta on kuitenkin insinööri jolla on parin alan osaamista. Yliopistotasolla kandi ei vielä työelämän näkökulmasta ole kauheasti enemmän, mutta samalla tavalla parin alan osaaminen + yliopistotutkinto ja mahdollisuudet jatkaa maisteriksi.

Palkkaan sillä on vaikutusta vasta, jos työnantaja antaa sen vaikuttaa palkkaan, eli saat oikeasti tuotua jollekin lisäarvoa josta joku haluaa maksaa.

Vierailija
5/54 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AMK on lasten leikkikoulu, ei akateeminen. Olen pahoillani, että sorruit sen käymään. Yliopistoon tai korkeakouluun. Voit oppia jotain. 

Vierailija
6/54 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä AMK tutkinto on laajempi? Siis enemmän sisältöä vai jotain muuta? Kai yliopistokoulutuksessa lähtökohta on laajempi perusymmärrys ja valmiudet useammalle alalle kuin ammattikoulussa?

Vierailija
7/54 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä toisilla papereilla tavoittelet? Työelämässä monta insinöörikoulutusta on kuitenkin insinööri jolla on parin alan osaamista. Yliopistotasolla kandi ei vielä työelämän näkökulmasta ole kauheasti enemmän, mutta samalla tavalla parin alan osaaminen + yliopistotutkinto ja mahdollisuudet jatkaa maisteriksi.

Palkkaan sillä on vaikutusta vasta, jos työnantaja antaa sen vaikuttaa palkkaan, eli saat oikeasti tuotua jollekin lisäarvoa josta joku haluaa maksaa.

Sähköalalla toimiminen on säänneltyä, alan korkeakoulutus helpottaa lupien saamista.

Vierailija
8/54 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä AMK tutkinto on laajempi? Siis enemmän sisältöä vai jotain muuta? Kai yliopistokoulutuksessa lähtökohta on laajempi perusymmärrys ja valmiudet useammalle alalle kuin ammattikoulussa?

Kandi 180op, amk-inssi 240op

Vierailija
9/54 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AMK on lasten leikkikoulu, ei akateeminen. Olen pahoillani, että sorruit sen käymään. Yliopistoon tai korkeakouluun. Voit oppia jotain. 

Ihan samaa matematiikkaa ja fysiikkaa siellä amk:ssa oli kuin yliopistossa. Kummassakin olen opiskellut. Akateemisuus ei minua kiinnosta, mitä lie se edes on.

Vierailija
10/54 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopisto, mutta et hyödy paljoa jos jätät kandiin. Saat opinto-oikeuden DI-tutkintoon ja työelämässä halutaan se, eikä kandia.

Vierailija
11/54 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samaa matematiikkaa ja fysiikkaa siellä amk:ssa oli kuin yliopistossa. Kummassakin olen opiskellut. Akateemisuus ei minua kiinnosta, mitä lie se edes on.

Missäköhän yliopistossa olet ollut jos matematiikka ja fysiikka olivat samaa kuin AMK:ssa? Joku maalaisyliopisto varmaan.

Vierailija
12/54 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Montako amk-laista tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Yksi riittää, mutta se saa hommasta 10 op.

Vierailija
13/54 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missäköhän yliopistossa olet ollut jos matematiikka ja fysiikka olivat samaa kuin AMK:ssa? Joku maalaisyliopisto varmaan.

Se katsos riippuu ihan siitä mitä kursseja otat siellä AMK:ssa. Voit ottaa ihan samaa korkeampaa matematiikkaa siellä AMK:ssa myös

Vierailija
14/54 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopisto, mutta et hyödy paljoa jos jätät kandiin. Saat opinto-oikeuden DI-tutkintoon ja työelämässä halutaan se, eikä kandia.

SETI:lle riittää kandi.

Vierailija
15/54 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montako amk-laista tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Yksi riittää, mutta se saa hommasta 10 op.

Monta yliopistossa saa?

Vierailija
16/54 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Radioamatöörit ovat arvostettuja ja haluttuja työmarkkinoilla (näin väitetään).

Eikö silloin sähkötekniikan amatrööri olisi hieno titteli?

Vierailija
17/54 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se katsos riippuu ihan siitä mitä kursseja otat siellä AMK:ssa. Voit ottaa ihan samaa korkeampaa matematiikkaa siellä AMK:ssa myös

Tämä on ihan uusi juttu, että AMK:ssa voi ihan syvällistä matematiikkaa opiskella yliopistotasoisesti. Käsittääkseni luonnontieteiden osaaminen ja tieteellinen ajattelu on juuri se, mikä erottaa AMK:n ja yliopiston toisistaan, vaikka ammattiaineet ovatkin samantyylisiä.

Vierailija
18/54 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ihan uusi juttu, että AMK:ssa voi ihan syvällistä matematiikkaa opiskella yliopistotasoisesti. Käsittääks

Niin, amk:ssa ei ole pakko suorittaa kuin ne tutkintoon kuuluvat matematiikat ja fysiikat, mutta kyllä siellä mahdollisuus on ottaa vaativampaakin jos rahkeita on.

Vierailija
19/54 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletkohan tuota mieltä jos joudut esim. auto-onnettomuuteen ja sua on siellä pelastamassa amk:n käyneet ensihoitajat ja sairaalassa sua hoitaa amk:n käyneet sairaanhoitajat. 

Vierailija
20/54 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintopisteet eivät ole vertailukelpoisia eritasoisten oppilaitosten kesken. Yksi amk:sta teknilliseen yliopistoon vaihtanut opiskelijani totesi: "Yksi yliopiston opintopiste vastaa kolmea amk:n opintopistettä."