Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskotko että empatiaa voi opetella

Vierailija
12.02.2025 |

Heittäkää kommentteja aiheeseen empatia.. itse ajattelen ettei sitä voi opetella ei mitenkään. Tunteet on mitkä on. Et voi opetella olemaan iloinen tai surullinen jos et sitä tunnetta tunne. 

Kommentit (102)

Vierailija
81/102 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älyllistä toisen asemaan asettumista voi kehittää. Tunteiden tarttumista ei voi kehittää.

Vierailija
82/102 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on vaikeaa kokea empatiaa naisia kohtaan, sillä koen naisten aina olleen minulle pahoja. Tytöt kiusasivat jo päiväkodissa ja koulussa. Itsekin olen nainen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/102 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on hyvä enkunkielinen artikkeli aiheesta: https://www.verywellmind.com/cognitive-and-emotional-empathy-4582389#:~….

Kannattaa lukaista, selventää kognitiivisen ja emotionaalisen/affektiivisen empatian. Edellinen on tiedostavaa empatiaa, sitä että älyllisesti kykenee näkemään asiat toisen näkökulmasta/asettuu tämän saappaisiin ja jälkimmäinen tunnepohjaista empatiaa, jossa voi kokea toisen tunteet. Emotionaalinen/affektiivinen empatia on näistä se, joka laittaa todennäköisemmin ihmisen myös auttamaan toista. 

Ote artikkelista emotionaalisesta/affektiivisesta empatiasta: 

Social psychology researchers describe emotional empathy in three parts:

Feeling the same emotion as the other person

Feeling our own distress in response to their pain

Feeling compassion toward the other person

The thing about emotional empathy is that it doesn't just cause you to feel someone else's painit makes you want to do something about it. Research indicates that there is a positive correlation between emotional empathy and a willingness to help others.

In other words, it is more likely that someone with emotional empathy will be moved to help a person in need.

Vierailija
84/102 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun on vaikeaa kokea empatiaa naisia kohtaan, sillä koen naisten aina olleen minulle pahoja. Tytöt kiusasivat jo päiväkodissa ja koulussa. Itsekin olen nainen. 

Ymmärrän täysin. Kun kokee suurta eriarvoisuutta niin ei siinä tunne heitä kohtaan myötätuntoa. Itse olen tajunnut että vain hyvännäköisillä ihmisillä on ihmisarvo.siks heitä halveksin

Vierailija
85/102 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan luonnollista, että ei halua mitään hyvää ihmisille, jotka on kohdellut huonosti. Se olisi jo huolestuttavaa, jos vielä senkin jälkeen kokisi näitä kohtaan empatiaa

Vierailija
86/102 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Daiju 🙄

Vierailija
87/102 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämä voi opettaa empatiaa tai kyynisyyttä

Näin on!

Vierailija
88/102 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisin sanoen vaikka kognitiivinen/tiedostava empatia saattaa kuulostaa paremmalta kuin affektiivinen /emotionaalinen empatia, niin näistä kuitenkin affektiivinen/emtionaalinen empatia on se, mikä johtaa ennemmin auttamiseen & toimintaan.

Vierailija
89/102 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisin sanoen vaikka kognitiivinen/tiedostava empatia saattaa kuulostaa paremmalta kuin affektiivinen /emotionaalinen empatia, niin näistä kuitenkin affektiivinen/emtionaalinen empatia on se, mikä johtaa ennemmin auttamiseen & toimintaan.

Kognitiivinen empatia on psykopaateilla hyvä, ja se voi johtaa manipulointiin, hyväksikäyttöön yms

Vierailija
90/102 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

DKT kidutus kaikille pakolliseksi vai!!!!??!???? Se pitää kieltää kokonaan

Vierailija
91/102 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan luonnollista, että ei halua mitään hyvää ihmisille, jotka on kohdellut huonosti. Se olisi jo huolestuttavaa, jos vielä senkin jälkeen kokisi näitä kohtaan empatiaa

Miksi helvetissä se ois huolestuttavaa, että pystyy kokemaan empatiaa niitä kohtaan, jotka on kohdelleet itseä väärin? Esim. totta kai mä koen empatiaa mun vanhoja koulukiusaajia kohtaan. Nehän oli itsekin pikkulapsia silloin. 

Vierailija
92/102 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi helvetissä se ois huolestuttavaa, että pystyy kokemaan empatiaa niitä kohtaan, jotka on kohdelleet itseä väärin? Esim. totta kai mä koen empatiaa mun vanhoja koulukiusaajia kohtaan. Nehän oli itsekin pikkulapsia silloin. 

Onkohan sinulla sitten ns kiltin tytön syndrooma tai oletkohan vähän kynnysmatto. Voi myös olla, että koulukiusaamisen traumu estä sinulla normaalin  tunnekehityksen ja terveen itsesuojelun

Vierailija
93/102 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen joka kävi muhun kiinni ylä asteella , menetti lapsensa .. ajattelin että aivan oikein hänelle

Vierailija
94/102 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan sinulla sitten ns kiltin tytön syndrooma tai oletkohan vähän kynnysmatto. Voi myös olla, että koulukiusaamisen traumu estä sinulla normaalin  tunnekehit

Joskus mietin että tämä että ihmisten odotetaan olevan kiitollisia tai vahvempia koettelemusten jälkeen tekeekin heistä kyynisiä sekä katkeria

Vierailija
95/102 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset saattavat voida huonosti tänä päivänä koska heitä ei kuunnella , oteta huomioon, pidetään huonoina koska eivät kykene samaan kuin normitasona pidetään, ihmisiltä odotetaan taitoa tietoa että se pitäs sisäistää kuin imuri muuten on hyödytön, ihmisarvo määritellään vain ja ainoastaan sen perusteella että voiko sinusta hyötyä tässä yhteiskunnassa, työttömiä pompotellaan ja odotetaan heidän olevan kiitollisia että saavat jotain kaikessa vain jotain.. 

Vierailija
96/102 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mammat sekottaa tässä keskustelussa aika voimakkaasti kognitiivisen ja affektiivisen empatian..

Sympatia tuntuu myös pyörivän samassa sekamelskassa. 

Vierailija
97/102 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan sinulla sitten ns kiltin tytön syndrooma tai oletkohan vähän kynnysmatto. Voi myös olla, että koulukiusaamisen traumu estä sinulla normaalin  tunnekehit

No ei, en ole ikinä ollut kiltti tyttö, enkä todellakaan ole kynnysmatto, vaan tosi voimakastahtoinen ja itsepäinen. 

Haistatan kyllä vitut sellaisella normaalilla, jossa empatian kokeminen lapsia kohtaan on jotain epänormaalia, ja normaalina muka pidetään jotain ikuista kaunan kantoa ja lasten pitämistä täysvaltaisesti syyllisinä käytökseensä. 

Vierailija
98/102 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No ei, en ole ikinä ollut kiltti tyttö, enkä todellakaan ole kynnysmatto, vaan tosi voimakastahtoinen ja itsepäinen.

Haistatan kyllä vitut sellaisella normaalilla, jossa empatian kokeminen lapsia kohtaan on jotain epänormaalia, ja normaalina muka pidetään jotain ikuista kaunan kantoa ja lasten pitämistä täysvaltaisesti syyllisinä käytökseensä."

No sen huomaa. Ehkä siihen sitten on syynsä, että jouduit kiusatuksi, ja alitajuisesti ymmärrät sen itsekkin, minkä vuoksi myös tunnet asiasta empatiaa

Vierailija
99/102 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

" No ei, en ole ikinä ollut kiltti tyttö, enkä todellakaan ole kynnysmatto, vaan tosi voimakastahtoinen ja itsepäinen. 

Haistatan kyllä vitut sellaisella normaalilla, jossa empatian kokeminen lapsia kohtaan on jotain epänormaalia, ja normaalina muka pidetään jotain ikuista kaunan kantoa ja lasten pitämistä täysvaltaisesti syyllisinä käytökseensä. "

Sivusta. En nyt ymmärrä miksi koet "empatiaa" heitä kohtaan? Siis asetut heidän kenkiinsä ja ymmärrät miksi he kiusasivat sinua? Vai mitä tässä sanotaan? Vai ymmärrät että eivät tarkoittaneet pahalla, olivat pikkulapsia ja sellaista käy?

Jos on kyse ihan pikkulapsista alle 9 -vuotiaista? Tarha-ikäisistä jopa?

Huom. Joko kiusaaminen ei ollut tarpeeksi pahaa tai sitten puhutaan ihan pikkulapsista, niin siksi tämä kirjoittaja suhtautuu tälla lailla. En tarkoita että kaunoja tms pitäisi kantaa tai haluta kostamisia, en tietenkään, mutta tarkoitan että nyt tästä puuttuu empatia heitä kohtaan, joita on kiusattu niin tarpeeksi ja pahoin, ei pikkulapset-tasoa, ja siten kokevat karman olevan tervetullutta opettamaan kiusaajia siitä, minkä taakseen jättäneet. 

Voi myös kokea empatiaa että karmaa. Voi siis kokea, jos tietää että joillakin kiusaajilla oli vaikeat kotiolot, niin voi kokea empatiaa näiden vaikeaa tilannetta kohtaan mutta samalla olla hyväksymättä pahantekemisiään ja samalla myös nähdä että osa heistä syyllistyi ihan pahuuden levittämiseen, osa sitten ajattelemattomia tampioita, ja että karma voi tulla maailman kautta. 

Vierailija
100/102 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onnistu ainakaan uskiksilta ja persuilta. Liian itserakkaita oppiakseen.