Uskotko että empatiaa voi opetella
Heittäkää kommentteja aiheeseen empatia.. itse ajattelen ettei sitä voi opetella ei mitenkään. Tunteet on mitkä on. Et voi opetella olemaan iloinen tai surullinen jos et sitä tunnetta tunne.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei kiinnosta pätkääkään valehdella itselleni positiivisia tunteita
Positiivisilla tunteilla ei oo mitään tekemistä empatian kanssa. Empatia on kykyä ymmärtää toisten kokemusmaailmaa.
Jos ihminen on hyvännäköinen vihaan häntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi. Jos syntyy sosiopaattina tai psykopaattina kuten n. 30% suomalaisista, tunteita ei ole eikä tule. Ellei yleismaailmallista vihan ja halveksunnan tunnetta lasketa.
Ihmisistä 30 % ei ole psykopaatteja ja sosiopaatteja. AP ei myöskään kysynyt mitään psykopaateista.
Ihmiset keskimäärin voi todellakin kehittää empatiakykyään.
En usko. Jos voi se on valehtelua.
Miten toisten ymmärtämistä voi valehdella?
Tutkitusti kaunokirjallisuuden lukeminen kehittää empatiakykyä.
Vierailija kirjoitti:
Empatia on sairaus
Persutrollikin siellä heräsi. Sano nyt vielä että oma narsistisuutesi on sanna vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi. Jos syntyy sosiopaattina tai psykopaattina kuten n. 30% suomalaisista, tunteita ei ole eikä tule. Ellei yleismaailmallista vihan ja halveksunnan tunnetta lasketa.
Ihmisistä 30 % ei ole psykopaatteja ja sosiopaatteja. AP ei myöskään kysynyt mitään psykopaateista.
Mä luin paljon kirjoja nuorempana
Joo ei todistetusti ole mun kohdalla toiminut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisethan joka paikassa- täälläkin- väittävät olevansa miehiä empaattisempia.
Tästä todistaa... no... ei oikeastaan mikään.
Päinvastaisesta kyllä löytyy esimerkkejä.
Naiset ovat usein hoiva-aloilla. Ottavat enemmän vastuuta lapsista, vanhemmista ja heikommista. Naiset auttavat todennäköisemmin kadulla apua tarvitsevaa miestä, naista tai lasta. Harjoittavat enemmän hyväntekevöisyyttä. Naiset ovat useammin myös kasvissyöjiä, kettutyttöjä ja eläinlääkäreitä, koska kokevat empatiaa myös eläimiä kohtaan.
Annatko itse nyt esimerkkejä, missä se miesten empaattisempi puoli näkyy?
(Se että naiset ei anna säälistä pimppiä tai kehu ja taputa sinua päähän jos sanot jotain tyhmää ei taas ole empatiaa.)
Ja olen itse täys asperger ja melko epäempaattinen, joten kaikki naiset ei todellakaan ole empaattisia
Törkeää henkilöön yrittävää(jää yritykseksi) haukkumista osoituksena että ollaanpas empaattisia! Huomaatko itse ristiriitaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli vaikka luit kuvauksia monien erilaisten ihmisten kokemusmaailmoista, et silti oppinut ymmärtämään millätavoin toiset ihmiset saattaa kokea asioita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset ovat usein hoiva-aloilla. Ottavat enemmän vastuuta lapsista, vanhemmista ja heikommista. Naiset auttavat todennäköisemmin kadulla apua tarvitsevaa miestä, naista tai lasta. Harjoittavat enemmän hyväntekevöisyyttä. Naiset ovat useammin myös kasvissyöjiä, kettutyttöjä ja eläinlääkäreitä, koska kokevat empatiaa myös eläimiä kohtaan.
(Se että naiset ei anna säälistä pimppiä tai kehu ja taputa sinua päähän jos sanot jotain tyhmää ei taas ole empatiaa.)
Ja olen itse täys asperger ja melko epäempaattinen
"Törkeää henkilöön yrittävää(jää yritykseksi) haukkumista osoituksena että ollaanpas empaattisia! Huomaatko itse ristiriitaa?"
Mikä meni henkilöön? Se että pyysin sinua antamaan esimerkkejä, vai se että kerroin itse olevani melko epäempaattinen ja kutsuin itseäni aspergeriksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja olen itse täys asperger ja melko epäempaattinen, joten kaikki naiset ei todellakaan ole empaattisia
Miksi liität epäempaattisuuden aspergeriin? Mä oon asperger ja oon ihan yli empaattinen, ja niin on muutkin mun tuntemat aspergerit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikeastaan
Tai sitten elämä tehnyt katkeraksi. Ei täällä kannata elää jos ei ole ulkoisesti viehättävä
Ei empatiaa ainakaan kaikki opi. Muutenhan ei olisi PerSuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja olen itse täys asperger ja melko epäempaattinen
"Miksi liität epäempaattisuuden aspergeriin? Mä oon asperger ja oon ihan yli empaattinen, ja niin on muutkin mun tuntemat aspergerit."
Olen minäkin sisäisesti tosi empaattinen, mutta en osaa ilmaista sitä. Jos toisella on paha mieli niin en osaa osoittaa empatiaa, toki itsekseni tunnen sitä vahvastikin. Itken koiravideoita ja söpöjä vauvoja kaupassa mutta jos joku sanoo että äiti kuoli, niin osaan sanoa vain "voi ei" tai jotain muuta latteaa. Ehkä paremmin olisi sanottu että _vaikutan_ naiseksi epäempaattiselta.
Varmaan riippuu, mistä johtuu. Itse opin lapsena, ettei oikein muita tunteita saanut eikä ollut turvallista tuntea eikä ilmaista kuin iloa. Aikuisena traumaterapian avulla loin yhteyden kaikkiin tunteisiini ja opin suhtautumaan itseeni myötätunnolla. Tämän myötä olen kokenut, että voin antaa saman toisille. Aiemmin menin toisten vaikeista tunteista paniikkiin, ikään kuin "sammutin" itseni, ettei omat pelottavat tunteeni nousseet pintaan, ja pystyin vain mekaanisesti "tukemaan" toisia ja sanomaan, mitä olin oppinut, että tietyissä tilanteissa tulee toiselle sanoa. Nykyään pystyn olemaan aidosti läsnä, kun ei tarvitse enää paeta omiakaan tunteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Miksi liität epäempaattisuuden aspergeriin? Mä oon asperger ja oon ihan yli empaattinen, ja niin on muutkin mun tuntemat aspergerit."
Olen minäkin sisäisesti tosi empaattinen, mutta en osaa ilmaista sitä. Jos toisella on paha mieli niin en osaa osoittaa empatiaa, toki itsekseni tunnen sitä vahvastikin. Itken koiravideoita ja söpöjä vauvoja kaupassa mutta jos joku sanoo että äiti kuoli, niin osaan sanoa vain "voi ei" tai jotain muuta latteaa. Ehkä paremmin olisi sanottu että _vaikutan_ naiseksi epäempaattiselta.
No sehän on ihan eri asia. Eihän empatiakyky ole sama kuin empatian näyttäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En sanonut IHMISISTÄ, vaan suomalaisista.
Valtaosa Maapallon ihmisistä on ei-sosiopaattisia (heidän keskuudessaan 1% on sosiopaatteja).
SUOMALAISISTA 30% on sosio/psykopaatteja.
Itse olen omien kokemuksieni perusteella seuraavaa mieltä tästä asiasta:
Empatia on ensisijaisesti ja nimenomaan tunne, jolla on syvät yhteydet ihmisen neurologiseen toimintaan kuten peilisoluihin jne. Psykopaatit, narsistit, sosiopaatit, autisti, aspergerit jne. eivät välttämättä pysty tuntemaan tätä tunnetta koskaan johtuen puhtaasti neurologisista syistä (toki aina on yksilökohtaisia poikkeuksia tässäkin asiassa). Lisäksi masentuneiden ja burnoutissa olevien ihmisten empatiakyvyt saattavat kadota joko kokonaan tai tilapäisesti.
Onko empatiaa mahdollista opetella? Toki varmasti on jos siihen on voimavaroja, kyvykkyyttä ja halukkuutta.
Älyllisellä tasolla toisen ihmisen kokemusmaailmaa on helppo ymmärtää jos siihen on tarvittava ymmärrys, mutta en osaa pitää sitä varsinaisesti empatiana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(Se että naiset ei anna säälistä pimppiä tai kehu ja taputa sinua päähän jos sanot jot
"No sehän on ihan eri asia. Eihän empatiakyky ole sama kuin empatian näyttäminen."
Niin, ei se kai ole sama. Olen saanut monesti kuulla muilta olevani epäempaattinen koska en osaa sitä kovin hyvin osoittaa jos toinen sitä kaipaa, siitä varmaan olen sisäistänyt sen että olisin vähemmän empaattinen kuin muut. Lisäksi hoivavietti minulla on aika huono naiseksi, paitsi lemmikkejä kohtaan, mikä ehkä myös tuo sitä epäempaattisuudelta vaikuttamista.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen omien kokemuksieni perusteella seuraavaa mieltä tästä asiasta:
Empatia on ensisijaisesti ja nimenomaan tunne, jolla on syvät yhteydet ihmisen neurologiseen toimintaan kuten peilisoluihin jne. Psykopaatit, narsistit, sosiopaatit, autisti, aspergerit jne. eivät välttämättä pysty tuntemaan tätä tunnetta koskaan johtuen puhtaasti neurologisista syistä (toki aina on yksilökohtaisia poikkeuksia tässäkin asiassa). Lisäksi masentuneiden ja burnoutissa olevien ihmisten empatiakyvyt saattavat kadota joko kokonaan tai tilapäisesti.
Onko empatiaa mahdollista opetella? Toki varmasti on jos siihen on voimavaroja, kyvykkyyttä ja halukkuutta.
Älyllisellä tasolla toisen ihmisen kokemusmaailmaa on helppo ymmärtää jos siihen on tarvittava ymmärrys, mutta en osaa pitää sitä varsinaisesti empatiana.
Jos tunteen opettelee sitä ei tunne.
Kyky empatiaan kehittyy hyvin pienenä varhaisen vuorovaikutuksen vaikutuksesta tai on kehittymättä. Kun lapsen tarpeisiin ja tunteisiin vastataan, hän oppii itsekin ottamaan toiset huomioon.
En usko, että empatian tuntemista voi myöhemmällä iällä jotenkin opettaa. Mutta ihminen voidaan saada toimimaan kuten empaattinen toimii. Se vaan on ulkoisesti teeskentelyä, ei tule aidoista tunteista. Monet toimivat kyllä niin, koska katsovat hyötyvänsä siitä. Tämä tekee psykopaateista erityisen vaarallisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En sanonut IHMISISTÄ, vaan suomalaisista.
Valtaosa Maapallon ihmisistä on ei-sosiopaattisia (heidän keskuudessaan 1% on sosiopaatteja).
SUOMALAISISTA 30% on sosio/psykopaatteja.
Suomalaiset on ihmisiä ihan siinä kuin muutkin, eikä psykopatian ja sosiopatian ilmenevyys ole täällä mitenkään poikkeavaa. Sullahan ei ole mitään lähdettä tuolle väitteellesi, vaan kyse on jostain sun omista kuvitelmista.
Opeta narsistille empatia on vähän sama kuin heittelisi seteleitä takkaan tai odottaisi persuilta jotain älykästä.