Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskotko että empatiaa voi opetella

Vierailija
12.02.2025 |

Heittäkää kommentteja aiheeseen empatia.. itse ajattelen ettei sitä voi opetella ei mitenkään. Tunteet on mitkä on. Et voi opetella olemaan iloinen tai surullinen jos et sitä tunnetta tunne. 

Kommentit (102)

Vierailija
41/102 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi. Jos syntyy sosiopaattina tai psykopaattina kuten n. 30% suomalaisista, tunteita ei ole eikä tule. Ellei yleismaailmallista vihan ja halveksunnan tunnetta lasketa.

Ihmisistä 30 % ei ole psykopaatteja ja sosiopaatteja. AP ei myöskään kysynyt mitään psykopaateista.

Ihmiset keskimäärin voi todellakin kehittää empatiakykyään. 

En sanonut IHMISISTÄ, vaan suomalaisista.

Valtaosa Maapallon ihmisistä on ei-sosiopaattisia (heidän keskuudessaan 1% on sosiopaatteja).

SUOMALAISISTA 30% on sosio/psykopaatteja.

Suomalaiset on ihmisiä ihan siinä kuin muutkin, eikä psykopatian ja sosiopatian ilmenevyys ole täällä mitenkään poikkeavaa. Sullahan ei ole mitään lähdettä tuo

Jos et ole huomannut arkielämässäsi miten paha suomalainen ihminen on keskimäärin jos vertaa muihin ihmisiin, olet yksi niistä pahoista sieluttomista ihmisistä.

Vierailija
42/102 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen omien kokemuksieni perusteella seuraavaa mieltä tästä asiasta:

Empatia on ensisijaisesti ja nimenomaan tunne, jolla on syvät yhteydet ihmisen neurologiseen toimintaan kuten peilisoluihin jne. Psykopaatit, narsistit, sosiopaatit, autisti, aspergerit jne. eivät välttämättä pysty tuntemaan tätä tunnetta koskaan johtuen puhtaasti neurologisista syistä (toki aina on yksilökohtaisia poikkeuksia tässäkin asiassa). Lisäksi masentuneiden ja burnoutissa olevien ihmisten empatiakyvyt saattavat kadota joko kokonaan tai tilapäisesti. 

Onko empatiaa mahdollista opetella? Toki varmasti on jos siihen on voimavaroja, kyvykkyyttä ja halukkuutta.

Älyllisellä tasolla toisen ihmisen kokemusmaailmaa on helppo ymmärtää jos siihen on tarvittava ymmärrys, mutta en osaa pitää sitä varsinaisesti empatiana. 

Mä en käsitä, miksi älyllisesti toisten ymmärtäminen ei ois ihan yhtälailla empatiaa kuin tunteena toisten ymmärtäminen. Sympatia lienee enemmän tunnepohjaista. 

Kuvitelma siitä, ettei aspergerit ja muut autismin kirjolla olevat kykenisi tuntemaan empatiaa on ihan vanhentunut käsitys. Usein koetaan sitä nimenomaan neurotyypillisiä voimakkaammin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/102 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Empatia = ymmärtää tunteita

Sympatia = lähtee tunteisiin mukaan.

Lääkärit, psykologit ja sen sellaiset tarvitsevat empatiaa ymmärtääkseen asiakastaan, mutta sympatia sumentaa järjellisen ajattelun ja siksi sitä tulee välttää. Tästä tulee tyypilliset harhat siitä, ettei ammattilainen ymmärrä tunteita. Mitä siitä tulisi, jos auttaja ja autettaja itkeä vollottaisi pahaa maailmaa? Ei mitään!

Vierailija
44/102 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

V*tuttaa kun muistelee yhtä v*ttumaista opea, joka sanoi olevansa "ihminen, joka ei kestä epäoikeudenmukaisuutta". Noita-akka se oli. 😡

Vierailija
45/102 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itse on saanut osakseen (ei pelkästään lapsena) empatiaa, huolenpitoa ja välittämistä, on helpompi osoittaa sitä muille.

Vierailija
46/102 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyky empatiaan kehittyy hyvin pienenä varhaisen vuorovaikutuksen vaikutuksesta tai on kehittymättä. Kun lapsen tarpeisiin ja tunteisiin vastataan, hän oppii itsekin ottamaan toiset huomioon.

En usko, että empatian tuntemista voi myöhemmällä iällä jotenkin opettaa. Mutta ihminen voidaan saada toimimaan kuten empaattinen toimii. Se vaan on ulkoisesti teeskentelyä, ei tule aidoista tunteista. Monet toimivat kyllä niin, koska katsovat hyötyvänsä siitä. Tämä tekee psykopaateista erityisen vaarallisia.

Olen samaa mieltä. Kyllä se pitää tuntea kun on kyse tunteesta. Jos empatia olis pelkkä taito se olis eri asia. Ehkä meidän yhteiskunnassa ei ole tilaa tuntea tai tunteilla. Kaikki ns epäsopiva diagnosoidaan. 

Vierailija
47/102 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos itse on saanut osakseen (ei pelkästään lapsena) empatiaa, huolenpitoa ja välittämistä, on helpompi osoittaa sitä muille.

Minä en enää edes muista paljoa. Tuntuu, että muistot vaan katoaa.

Vierailija
48/102 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi. Jos syntyy sosiopaattina tai psykopaattina kuten n. 30% suomalaisista, tunteita ei ole eikä tule. Ellei yleismaailmallista vihan ja halveksunnan tunnetta lasketa.

Ihmisistä 30 % ei ole psykopaatteja ja sosiopaatteja. AP ei myöskään kysynyt mitään psykopaateista.

Ihmiset keskimäärin voi todellakin kehittää empatiakykyään. 

En sanonut IHMISISTÄ, vaan suomalaisista.

Valtaosa Maapallon ihmisistä on ei-sosiopaattisia (heidän keskuudessaan 1% on sosiopaatteja).

SUOMALAISISTA 30% on sosio/psykopaatteja.

Suomalaiset on ihmisiä ihan siinä kuin muutkin, eikä psykopatian ja sosiopatian ilmenevyys ole täällä mitenkään

Jos et ole huomannut arkielämässäsi miten paha suomalainen ihminen on keskimäärin jos vertaa muihin ihmisiin, olet yksi niistä pahoista sieluttomista ihmisistä.

Mä tunnen empatiaa ja myötätuntoa kaikkea maailman elollista kohtaan, ja en ikinä halua kenellekään mitään pahaa. En siis usko kuuluvani pahoihin sieluttomiin. 

En ole huomannut arkielämässäni, jota olen elänyt kolmessa eri maassa, tällaista eroa. Sun näkemys pohjannee vain joihinkin omiin traumaattisiin kokemuksiisi, jotka varmaan on tapahtuneet Suomessa siksi, että sinä asut Suomessa? 

Vierailija
49/102 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti voi kehittää omaa emptiaansa. Esimerkiksi keskittymällä oikeasti toiseen ihmiseen ja hänen tilanteeseensa. Toisaalta myös empaattisuutta voi vähentää, jotta kuormitus laskee.

Niin ehkä näin.. mutta mitä mieltä siitä jos ei ole yhtään empatiaa voiko sitä lähes 0 lähteä kehittämään 

Voi opetella ajattelemaan asioita toisen näkökulmasta ja terästää huomiokykyään. Siis järjellä.

Vierailija
50/102 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei varmaan ole niin paljon empatiaa enää, koska kaikki kauhujutut ja ristiriitainen sisältö kiinnostaa. Ennen ällötti ja järkytti, nykyään vain jotkut tietyt asiat ällöttää ja järkyttää.

Tuntuu, että takaisin ei enää ole pääsyä. Nähnyt ja lukenut liikaa kaikkea.

Vierailija
51/102 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"sPrEaD kInDnEsS lIkE sPrInKlEs" 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Vierailija
52/102 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin paljon pahaa oloa maailmassa.

En jaksa antaa itsestäni liian suurta palaa, jotta säästyn kivulta.

Vierailija
53/102 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kylmässä maailmassa viina on ainoa ystävä.

Vierailija
54/102 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei tunne empatiaa esim. A. Hitleriä tai "Jammua" kohtaan. pedofiilejä kohtaan, niin silloin ei ole empaattinen.

Asia on vaan näin.

Vierailija
55/102 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti voi kehittää omaa emptiaansa. Esimerkiksi keskittymällä oikeasti toiseen ihmiseen ja hänen tilanteeseensa. Toisaalta myös empaattisuutta voi vähentää, jotta kuormitus laskee.

Niin ehkä näin.. mutta mitä mieltä siitä jos ei ole yhtään empatiaa voiko sitä lähes 0 lähteä kehittämään 

Voi opetella ajattelemaan asioita toisen näkökulmasta ja terästää huomiokykyään. Siis järjellä.

Tuollainen on todella pelottavaa. Ei kiitos ! 

Vierailija
56/102 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä empatiaa eli kykyä eläytyä toisen asemaan voi opetella niin kuin kaikkia hyveitä. Joka päivä hyveitä harjoitetaan, niin että tottumuksesta tulee toinen luonto. Samalla hyveistä (tai paheista) tulee sinun tulevaisuutesi, jolla sinun luonteenpiirteitäsi arvioidaan muiden silmissä.  

Vierailija
57/102 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Empatia = ymmärtää tunteita

Sympatia = lähtee tunteisiin mukaan.

Lääkärit, psykologit ja sen sellaiset tarvitsevat empatiaa ymmärtääkseen asiakastaan, mutta sympatia sumentaa järjellisen ajattelun ja siksi sitä tulee välttää. Tästä tulee tyypilliset harhat siitä, ettei ammattilainen ymmärrä tunteita. Mitä siitä tulisi, jos auttaja ja autettaja itkeä vollottaisi pahaa maailmaa? Ei mitään!

Kun oma terapeuttini taputteli silmäkulmiaan kertoessani kauheasta asiasta, joka elämässäni oli tapahtunut, ei kyllä olisi sen voimakkaampaa oppituntia empatiassa ja myötätunnossa voinut olla. Oli ihan nöyräksi vetävä kokemus, että tunteet voi tosiaan näyttää ja myötätuntoa toiselle osoittaa. Epäilen kyllä, että hän antoi kyynelten näkyä vasta siinä vaiheessa, kun tiesi, että kykenen tilanteessa olemaan. Terapian aloittaessani en kestänyt edes omia kyyneleitäni, saati muiden.

Vierailija
58/102 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyky empatiaan kehittyy hyvin pienenä varhaisen vuorovaikutuksen vaikutuksesta tai on kehittymättä. Kun lapsen tarpeisiin ja tunteisiin vastataan, hän oppii itsekin ottamaan toiset huomioon.

En usko, että empatian tuntemista voi myöhemmällä iällä jotenkin opettaa. Mutta ihminen voidaan saada toimimaan kuten empaattinen toimii. Se vaan on ulkoisesti teeskentelyä, ei tule aidoista tunteista. Monet toimivat kyllä niin, koska katsovat hyötyvänsä siitä. Tämä tekee psykopaateista erityisen vaarallisia.

Olen samaa mieltä. Kyllä se pitää tuntea kun on kyse tunteesta. Jos empatia olis pelkkä taito se olis eri asia. Ehkä meidän yhteiskunnassa ei ole tilaa tuntea tai tunteilla. Kaikki ns epäsopiva diagnosoidaan. 

Millä perusteella kyky ymmärtää toisten tunteita ja toisten kokemusmaailmaa on tunne? 

Vierailija
59/102 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole mikään uskon asia, vaan ihan fakta, että empatiakykyä voi kehittää. 

Vierailija
60/102 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä empatiaa eli kykyä eläytyä toisen asemaan voi opetella niin kuin kaikkia hyveitä. Joka päivä hyveitä harjoitetaan, niin että tottumuksesta tulee toinen luonto. Samalla hyveistä (tai paheista) tulee sinun tulevaisuutesi, jolla sinun luonteenpiirteitäsi arvioidaan muiden silmissä.  

Vain ULKONÄKÖ ratkaisee ja piste. Eli jos ei kiinnosta valehdella olevansa hyvä niin sitten voi kuolla. Mua ei kiinnosta nuolla toisten perseitä vain siksi että olen tehnyt pahaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi