Miksei vaatteita enää korjata kuten ennen?
Vielä 90-luvulla oli tapana paikata vaatteita kotona ja jopa tehdä niitä alusta asti itse.
Kommentit (43)
Edelleen vuonna 2025 ommellaan vaatteita kotona ja paikataan esim. lasten vaatteita. Kertakäyttömuotia ei kannata korjata, se ei kestä edes paikkaamista.
Mitä kuvittelit meidän tekevän, kun ompeluhuoneessa on 1600 e maksava ompelukone, 800 e hintainen saumuri ja pinokaupalla kangasta?
Itse alusta pitäen tekeminen ei ole taloudellisesti järkevää. Korjaaminen toki kannattaa, jos itse osaa.
Vierailija kirjoitti:
Valmiit vaatteet ovat niin paljon edullisempia kuin korjaus, ettei se enää kannata. Todella harva osaa korjata itse, eikä yrittäjien palveluista haluta maksaa.
Ja sekö ei paina että maailma hukkuu tekstiilijätteeseen ja vaatteet valmistetaan ala-arvoisissa olosuhteissa?
Aina olen korjannut. Omistan neuloja ja lankoja. Lyhennän housujakin käsin. En mä heitä reiän takia vaatteita pois. Tosin mulla on vaatteet niin laadukkaita, että ei niihin tule korjauksen tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Edelleen vuonna 2025 ommellaan vaatteita kotona ja paikataan esim. lasten vaatteita. Kertakäyttömuotia ei kannata korjata, se ei kestä edes paikkaamista.
Mitä kuvittelit meidän tekevän, kun ompeluhuoneessa on 1600 e maksava ompelukone, 800 e hintainen saumuri ja pinokaupalla kangasta?
Ap:n saumuri maksoi yli 5000 euroa.
Vaatteiden korjaaminen on vähentynyt monesta syystä, vaikka käsityöharrastus onkin osittain tullut takaisin. Tässä muutama syy:
1. Pikamuoti ja halvat vaatteet
90-luvulta lähtien vaatteiden tuotanto on siirtynyt halpatuotantomaihin, mikä on laskenut hintoja.
Kun uuden vaatteen saa halvemmalla kuin korjaamisen vaatisi (esim. ompelijan työ), moni valitsee uuden ostamisen.
2. Ompelutaito ei enää siirry sukupolvelta toiselle
Aiemmin vaatteiden tekeminen ja korjaaminen opetettiin kotona tai koulussa.
Nykyään monilla ei ole perusompelutaitoja, eikä koulussakaan painoteta niitä samalla tavalla.
3. Materiaalit ja laatu ovat muuttuneet
Ennen vaatteet tehtiin kestävämmistä materiaaleista, ja ne kannatti korjata.
Nykyään monissa vaatteissa on synteettisiä kuituja, jotka kuluvat eri tavalla tai eivät kestä uudelleenompelua yhtä hyvin.
4. Kulutuskulttuuri ja trendit
Nopeat trendit ja jatkuva uusien vaatteiden tarjonta saavat ihmiset vaihtamaan tyyliä useammin.
Korjaaminen voi tuntua turhalta, jos vaate olisi pian "vanhanaikainen" muutenkin.
5. Kierrätyksen yleistyminen
Ennen rikkinäisiä vaatteita paikattiin, mutta nykyään ne saatetaan laittaa kierrätykseen tai keräykseen.
Joillekin tuntuu ekologisemmalta kierrättää ja ostaa uutta kuin korjata itse.
Vaikka perinteinen vaatteiden korjaaminen on vähentynyt, toisaalta second hand -muoti, korjauspajat ja kierrätysmateriaalien käyttö ovat yleistyneet. Oletko itse korjaillut vaatteita tai nähnyt, että perinne olisi tulossa takaisin?
ChatGPT
Vierailija kirjoitti:
Valmiit vaatteet ovat niin paljon edullisempia kuin korjaus, ettei se enää kannata. Todella harva osaa korjata itse, eikä yrittäjien palveluista haluta maksaa.
No itse ostan niin laadukkaita vaatteita, että korjaus on kannattanut aina. Aina olen saanut vaatteelle paljon käyttöikää lisää. Ainoastaan vetoketjuja en korjaa, mutta jos se onnistuu pihdeillä, niin sitten kyllä. Vetoketjut on monesti niin huonoja, että ne hajoaa vaan lisää, kun yrittää korjata. Mutta eihän mulla ole mennyt vuosikausiin vetoketjutkaan rikki eli olen oppinut välttämään huonot vetoketjut. Minä korjaan aivan kaikkea itse paitsi teknisiä laitteita en osaa korjata.
En tiedä miksi teette niin. Itse käytän vaatteet loppuun, teen parhaista vaatteista rättejä, poistan parhaita vetoketjuja ja otan talteen vetoketjun vedettävät lipareet. En osta turhia vaatteita, ei tarvitse viedä vaatteita kierrätyskeskuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Valmiit vaatteet ovat niin paljon edullisempia kuin korjaus, ettei se enää kannata. Todella harva osaa korjata itse, eikä yrittäjien palveluista haluta maksaa.
No itse ostan niin laadukkaita vaatteita, että korjaus on kannattanut aina. Aina olen saanut vaatteelle paljon käyttöikää lisää. Ainoastaan vetoketjuja en korjaa, mutta jos se onnistuu pihdeillä, niin sitten kyllä. Vetoketjut on monesti niin huonoja, että ne hajoaa vaan lisää, kun yrittää korjata. Mutta eihän mulla ole mennyt vuosikausiin vetoketjutkaan rikki eli olen oppinut välttämään huonot vetoketjut. Minä korjaan aivan kaikkea itse paitsi teknisiä laitteita en osaa korjata.
Itse vaihdan kyllä ketjut uusiin kun ne hajoaa.
Ehkä teistä on tullut niin rikkaita että ei tarvitse säästellä.
Kyllä mä korjaan vaatteita jos on tullut reikiä tms. jos on vaan korjattavissa. Itse tehtyjä ei sen sijaan ole koska kankaat on niin kalliita ettei maksa vaivaa. Ysärillä muistan kun kun äiti teki meille muksuille vaatteita itse, mutta silloin kankaat oli suhteessa edullisempia kuin nykyään.
Niin huonoa kangasta yleensä paljon käytetyissä vaatteissa, että se kangas on niin ohutta kun lopulta tulee reikä, että vaikka sen paikkaisi niin pian tulee viereen uusi reikä
Vaatteiden korjaaminen ja muokkaaminen sopivammaksi saisi kyllä yleistyä. Peruskoulussa kuitenkin opitaan sen verran käsityötaitoja, että niillä opeilla voi pieniä korjauksia tehdä ja varmasti YouTubesta ja tiktokista löytyy aiheeseen liittyviä videoita. Luontoa tulee säästää, jos mahdollista.
Kun vaatteita muokkaa itselleen sopivammaksi tai lisää niihin kiinnostavia yksityiskohtia niin niihin kiintyy enemmän ja se lisää vaatteen arvoa itselle. Helppo keino on värjätä vaate uudelleen, varsinkin jos malli on hyvä, mutta muuten tylsän värinen.
Vierailija kirjoitti:
eipä tuo korjaaminen kovin vaikeaa ole useissa tapauksissa. itsellä vieläkin sama ommel takissa jonka vedin kai 5 vuotta sitten. nykyisin osaisin tehdä siistimmän mutta hyvin on pitänyt
Itse asiassa just kursin kokoon mun yöhousujani :-) kun en meinaa mistää löytää uusia vastaavia. Ja lempilevikset oon tainnut jo kahteen kertaan paikkauttaa.
Korjaan ja teen itse ompelemalla ja neulomalla. Kankaat ja langat ovat enimmäksen kierrätettyjä. Kiva ja tuottoisa harrastus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse vaihdan kyllä ketjut uusiin kun ne hajoaa.
itekkö vaihdat? tuo nyt kai vaatii jo vähän taitoa, varmaan ompelukoneen
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa just kursin kokoon mun yöhousujani :-) kun en meinaa mistää löytää uusia vastaavia. Ja lempilevikset oon tainnut jo kahteen kertaan paikkauttaa.
ei se oo ees pelkästään se raha mutta miks heittää esim hyvin istuva vaate menemään. siinäkin on oma vaivansa yrittää löytää uus sopiva tilalle. vaatekaupat on vaan täynnä tuulipukuja ja netistä tilatessa joutuu arpomaan koon kanssa