Miksei vaatteita enää korjata kuten ennen?
Vielä 90-luvulla oli tapana paikata vaatteita kotona ja jopa tehdä niitä alusta asti itse.
Kommentit (43)
Kunpa osaisikin ommella itse vaatteensa,mutta on peukalo keskellä kämmentä. Vihaan vaateostoksilla käymistä ja käytän rikkinäisiäkin vaatteita,kunnes hajoavat täysin. Ostan vaatteita siis vain pakon edessä.
Vierailija kirjoitti:
Edelleen vuonna 2025 ommellaan vaatteita kotona ja paikataan esim. lasten vaatteita. Kertakäyttömuotia ei kannata korjata, se ei kestä edes paikkaamista.
Mitä kuvittelit meidän tekevän, kun ompeluhuoneessa on 1600 e maksava ompelukone, 800 e hintainen saumuri ja pinokaupalla kangasta?
ette te ainakaan vaatteita tee, kun kankaatkin on jääneet pinoihin
vaatteet ovat lähes ilmaisia. varsinkin naisten vaatteita saa muutamalla kympillä. ei niitä kannata korjata. sitäpaitsi naiset tykkäävät shoppaillusta ja vaatteita on muutenkin kaapit täynnä
Vierailija kirjoitti:
vaatteet ovat lähes ilmaisia. varsinkin naisten vaatteita saa muutamalla kympillä. ei niitä kannata korjata. sitäpaitsi naiset tykkäävät shoppaillusta ja vaatteita on muutenkin kaapit täynnä
Ja maailma hukkuu vaatejätteeseen.
Vierailija kirjoitti:
tää on kyllä ikävä trendi. varmaan nuorison silmissä vaatteen korjaaminen on itsestäänkin jo huono juttu. kun pitää edes näyttää varakkaalta, vaikkei sellainen oliskaan. ja käytetyn oloiset vaatteet tuskin tällaista kuvaa antaa
ja sama sukupolvi on kai niin ympäristötietoista. ehkei samat yksilöt kuitenkaan
Värjäsin joskus mun tennarit uudelleen, kun valkoinen väri oli nuhjaantunut ja vaihdoin nauhat. Niistä tuli upean violetit. Ompeleissa on vaan se ongelma, että ne ei välttämättä värjäydy yhtä hyvin kuin muu kangas. Mut ne voi näyttää tarkoituksen mukaisilta koristeompeleilta.
Kyllä trendinä on ehdottomasti myös käytettyjen vaatteiden osto nuorten keskuudessa. Nuoret jakautuu yhä alakulttuureihin, ne merkkivaatteet on tietyn porukan juttu, mutta ei kaikkien.
Ajatelkaa, kun kaiken turhan somettamisen sijaan opettelisi vaiikka käsityötaitoja!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä trendinä on ehdottomasti myös käytettyjen vaatteiden osto nuorten keskuudessa. Nuoret jakautuu yhä alakulttuureihin, ne merkkivaatteet on tietyn porukan juttu, mutta ei kaikkien.
Lähinnä roadmanien juttu
Nykyään kankaat ovat monesti niin ohuita että reiät tms. ovat kulumaa. Itse kyllä parsin pienet reiät, ompelen napit ja purkautuneet saumat vaatteista.
Mulla on tälläkin hetkellä jalassa paikatut housut, kangas alkoi revetä takataskun vierestä, niin lisäsin sisäpuolelle vahvikkeen. Lasten housunpolvia paikkailen myös, tosin juuri ostin nuoremmalle lisää housuja, kun ihan ehjät alkoivat olla vähemmistössä.
Vaatteen hinta ei takaa kestävyyttä, ihan yhtä lailla ne suomalaiset Suomessa valmistetut legginssit repesivät polvesta, kun niillä kompastui asfaltille. Paikkasin toki, mutta harmittaa silti.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tälläkin hetkellä jalassa paikatut housut, kangas alkoi revetä takataskun vierestä, niin lisäsin sisäpuolelle vahvikkeen. Lasten housunpolvia paikkailen myös, tosin juuri ostin nuoremmalle lisää housuja, kun ihan ehjät alkoivat olla vähemmistössä.
Vaatteen hinta ei takaa kestävyyttä, ihan yhtä lailla ne suomalaiset Suomessa valmistetut legginssit repesivät polvesta, kun niillä kompastui asfaltille. Paikkasin toki, mutta harmittaa silti.
Mitä leggingsejä tehdään Suomessa?
Vaatteiden laatu on huonontunut vuosi vuodelta - joskus yläasteella saamiani serkkujen vanhoja vaatteita (hyvät materiaalit, ns. neutraalit tyylit) korjaan tarvittaessa vieläkin, kun taas ne harvat vaatteet, joita uusina ostan, jätän yleensä myös korjaamatta, koska roskaa on turha paikata. Jos en osaa tai viitsi itse (esim. vetoketjujen vaihdot), vien ammattilaiselle.
Kyllä oikeasti välillä v-ttaa vaatteiden laadun lasku. Mulla on edelleen kouluaikojen trikoopaitoja, jotka pysyy hyvänä, kun silloin tällöin uudelleen värjää mustat taas mustiksi. Joistain alkaa pikkuhiljaa hihan tai helman päärmääys purkautumaan. Uudet vastaavat paidat lurpsahtavat jo parin vuoden jälkeen, ompeleet pettävät ja itse kangas kuluu puhki. En aio luopua vanhoista vaatteista ennen kuin niitä ei enää saa mitenkään paikattua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valmiit vaatteet ovat niin paljon edullisempia kuin korjaus, ettei se enää kannata. Todella harva osaa korjata itse, eikä yrittäjien palveluista haluta maksaa.
Ja sekö ei paina että maailma hukkuu tekstiilijätteeseen ja vaatteet valmistetaan ala-arvoisissa olosuhteissa?
Pikamuodin suosion perusteella ei paina. Minulla kyllä painaa ja siksi teen itse ja korjaan sekä käytän mieluummin kierrätysmateriaaleja kuin ostan uutta kangasta, mutta yleinen linja on toinen.
Vähänkään ohuempi trikoo alkaa reikiintyä eikä niiden reikien parsiminen muuta tee kuin lykkää välttämätöntä: rievuiksi tai roskiin.
Ompelukone on valitettavasti nykyäään vain sitä varten, että tarvittaessa lyhennän housuja, ompelen päärmeet verhoihin ja ehkä vaihdan vetoketjun. Vetoketjun vaihto onnistuu, jos se kiinnitetään esimerkiksi farkkuihin tai ohueen pusakkaan.
En ole onnistunut löytämään kivoja kankaita tai jos löytyy, niiden hinnat ovat sellaiset, että valmiin saa edullisemmin. Neuleissa en niin paljon katso lankojen hintaa ja teen itse. Pointtina ovat mallit, kuviot ja väriyhdistelmät, joita ei valmiina löydy.
Kouluaikana olin kässässä varsinainen tunari, mutta olen opetellut tekemään ja opetellut olemaan kärsivällinen. Aina voi purkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valmiit vaatteet ovat niin paljon edullisempia kuin korjaus, ettei se enää kannata. Todella harva osaa korjata itse, eikä yrittäjien palveluista haluta maksaa.
Ja sekö ei paina että maailma hukkuu tekstiilijätteeseen ja vaatteet valmistetaan ala-arvoisissa olosuhteissa?
Paljonko sinä korjaat vaatteitasi, möyhääjä?
Suurin osa uusista vaatteista on kiinalaista muovia, jotka korjausyritys saattaa vain rikkoa lisää. Minä ostan nykyään pääasiassa luonnonmateriaaleista tehtyjä vintage-vaatteita, joita kyllä muokkaan ja korjaan tarpeen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaa, kun kaiken turhan somettamisen sijaan opettelisi vaiikka käsityötaitoja!
Menepä sitten opettelemaan.
Mä osaan jo ja myös käytän taitojani. Aloitus on typerä ja tehty ap:n omista lähtökohdista.
Hän, miesoletettu, haluaa naiset pois täältä miesvauva.fistä päästäkseen muiden runkkarien kanssa jauhamaan rauhassa paskaa päivätöikseen. Kukaan heistä ei muuhun edes pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen vuonna 2025 ommellaan vaatteita kotona ja paikataan esim. lasten vaatteita. Kertakäyttömuotia ei kannata korjata, se ei kestä edes paikkaamista.
Mitä kuvittelit meidän tekevän, kun ompeluhuoneessa on 1600 e maksava ompelukone, 800 e hintainen saumuri ja pinokaupalla kangasta?
ette te ainakaan vaatteita tee, kun kankaatkin on jääneet pinoihin
"Te"? Tarkoittiko poju ehkä "te akat"? Kun jotain teet, aina jää vähän materiaalia yli. Niistä tehdään myöhemmin jotain, vaikka tilkkutäkki.
Mikä sua estää parsimasta ja paikkaamasta. Ei siinä muna haittaa, jos nyt ei autakaan.
Perusvaatteita on turha lähteä ompelemaan itse, sillä pelkästään jo kangas on kalliimpaa kuin halvimmat rytkyt.