Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys SUOMEA äidinkielenään puhuville. Millainen on ruotsin kielen suullinen taitosi?

Vierailija
12.02.2025 |

Miten luonnehtisit ruotsin kielen taitoasi?

Itselläni se on surkea. Osaan tervehtiä, kiittää ja pyytää anteeksi ruotsiksi - enpä juuri muuta....

Mikä näistä luonnehdinnoista vastaa parhaiten ruotsin kielen puhetaitoasi? (mikäli suomi on äidinkielesi)

Vaihtoehdot

Kommentit (100)

Vierailija
21/100 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jag skrev laudatur år 1975. Sedan des har jag inte använt svenska, bara några gång läst någonting.

Skriva kan du åtminstone inte.

Vierailija
22/100 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjään turistina ja länsirannikon koiranäyttelyissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/100 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulkaa olen asunut monessa maassa pitempiä aikoja enkä KOSKAAN ole tarvinnut ruotsin kieltä. En koskaan. En pidä sitä tärkeänä, mutta sitä pakotetaan suomessa. Se on rannikkoruotsia, eikä ihmisillä ole edes riittävää sanavarastoa.

De kiva de.

koska suomalaiset on tyhmiä juntteja eikä voi tarvittaessa opetella itse sanavarastoa?

Skonessa ollessani, sikäläiset kysyivät, että mitä ne nuo sanovat, kun oli espoolaisryhmä samaan aikaan pasmattamassa omaa ruotsiaan.  Silloin heräsin, että on tämä suomen ruotsi mahdotonta ymmärtää.

Vierailija
24/100 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ja etuna on suomessa ruotsin ylioppilaskirjoitukset, ne on niin helpot kotikielenään ruotsia puhuville ja sitten heidän suomenkielen kokeensa on niin helppo. Etu on myös saada työpaikkoja. Vaikka vaikka jokainen PARTITIIVI jää lausumatta.

Sitä eivät osaa suomen kielessä.

Vierailija
25/100 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulkaa olen asunut monessa maassa pitempiä aikoja enkä KOSKAAN ole tarvinnut ruotsin kieltä. En koskaan. En pidä sitä tärkeänä, mutta sitä pakotetaan suomessa. Se on rannikkoruotsia, eikä ihmisillä ole edes riittävää sanavarastoa.

De kiva de.

koska suomalaiset on tyhmiä juntteja eikä voi tarvittaessa opetella itse sanavarastoa?

Meillä on 4,8% vähemmistö joka on niin tyhmää että ei ole sadoissa vuosissa oppinut suomea, minkä takia meillä on pakkoruotsi. 

Vähemmistön äly on tutkimuksessa todettu matalammaksi kuin suomalaisten.

Vierailija
26/100 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain a ylioppilaskirjoituksissa ruotsista ja sen jälkeen olen oppinut saksan, espanjan, portugalin, englannin ja ja nämä meidän kielet. Pärjään hyvin ilman ruotsinkieltä-

Mikä myllerrys koulut, yliopistot ja virkakieli kaikki kadunnimiä unohtamatta tuolla vaivaisella ruotsin kielellä. Se on suunnatonvaltiollinen budjetti menoerä. 300.000 pitää ohjksia käsissään.

Vierailija
27/100 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain a ylioppilaskirjoituksissa ruotsista ja sen jälkeen olen oppinut saksan, espanjan, portugalin, englannin ja ja nämä meidän kielet. Pärjään hyvin ilman ruotsinkieltä-

Mikä myllerrys koulut, yliopistot ja virkakieli kaikki kadunnimiä unohtamatta tuolla vaivaisella ruotsin kielellä. Se on suunnatonvaltiollinen budjetti menoerä. 300.000 pitää ohjksia käsissään.

ei mikään kieli jää päähän jossei sitä halua oppia tai käytä

se, että opetellaan ylipäänsä kieliä on hyvää aivoille. väittäisin että sen kouluruotsin opettelun ansiosta noiden muidenkin vieraiden kielien oppiminen on sinulle ollut piirun verran helpompaa

vaikka uskaltaisin väittää, ettet noita kieliä kovin hyvällä tasolla puhu

Vierailija
28/100 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa oikeaa, aitoa ruotsia enkä ymmärrä sitä kun on aivan erilaista kuin Suomessa puhuttava "halpakopioruotsi" eli tämä mikä meille opetettu koulussa ja korkeakoulussa, mutta tosiaan tätä suomenruotsia sen verran että pärjään. Ruotsissa en kehtaa sitä puhua kun kuulostaa niiden aidon ruotsin rinnalla suomisekaiselta, joten vaihdan suosiolla englantiin :D

Vierailija
29/100 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jag skrev laudatur år 1975. Sedan des har jag inte använt svenska, bara några gång läst någonting.

Skriva kan du åtminstone inte.

god morgon svenska

god morgon finnska

Vierailija
30/100 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

De kiva de.

Meillä on 4,8% vähemmistö joka on niin tyhmää että ei ole sadoissa vuosissa oppinut suomea, minkä takia meillä on pakkoruotsi. 

Heillä on parhaat työpaikat ja miten on poliittinen jakautuminen? Ovat olevinaan parempia kuin me muut, jotka osaamme montaa kieltä .

Espoo on hieman rauhoittunut siitä saakka kun maahanmuuttajia alkoi tulla oman kielialueensa myötä. Vaan eivät ole saaneet ruotsin kielen oppia ja työpaikkoja siltä kielialueelta. Miksi?

Vierailija
31/100 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

De kiva de.

no sä nyt et näytä ymmärtävän suomeakaan

Vierailija
32/100 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikossa olisi pitänyt kysyä puhuuko keksittyä suomenruotsia vai ruotsalaisten alkuperäistä riikinruotsia.

En käsitä miksi meille opetetaan pakkoRUOTSINA SUOMENruotsia joka tehtailtu kieli millä ei tee muualla yhtään mitään. Ellei halua nolata itseä pellenä kun sitä julkisesti Suomen ulkopuolella puhuu.

Vierailija
33/100 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei mikään kieli jää päähän jossei sitä halua oppia tai käytä

se, että opetellaan ylipäänsä kieliä on hyvää aivoille. väittäisin että sen kouluruotsin opettelun ansiosta noiden muidenkin vieraiden kielien oppiminen on sinulle ollut piirun verran helpompaa

vaikka uskaltaisin väittää, ettet noita kieliä kovin hyvällä tasolla puhu

No no 30 vuotta ulkomailla antaa vankan perustan. Mikä sinä olet ennenaikaisesti arvostelemaan ja vähättelemään.

Vierailija
34/100 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Här i Porvoo det är lätt koska man kan puhua varje andra ord suomeksi, Porvoon svenska!

60v varsinais-suomalaisena, tykkään että borstuasta köökkiin tullessa tuuki on suorassa, vaxtuuki toki köökissä ja löökit roikkuu biisin kulmalla. 

Vierailija
35/100 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

De kiva de.

Skonessa ollessani, sikäläiset kysyivät, että mitä ne nuo sanovat, kun oli espoolaisryhmä samaan aikaan pasmattamassa omaa ruotsiaan.  Silloin heräsin, että on tämä suomen ruotsi mahdotonta ymmärtää.

jos oot niin saatanan tyhmä että vasta tuossa iässä tajusit mitä murteet/aksentit/puhetavat on niin ehkä sua ei voi mikään pelastaa

Vierailija
36/100 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa oikeaa, aitoa ruotsia enkä ymmärrä sitä kun on aivan erilaista kuin Suomessa puhuttava "halpakopioruotsi" eli tämä mikä meille opetettu koulussa ja korkeakoulussa, mutta tosiaan tätä suomenruotsia sen verran että pärjään. Ruotsissa en kehtaa sitä puhua kun kuulostaa niiden aidon ruotsin rinnalla suomisekaiselta, joten vaihdan suosiolla englantiin :D

Miten hyvin ne hurtit puhuvat suomea? Meinaatko että tanskalaiset tai norjalaiset häpeävät puhua kieltään? 

Vierailija
37/100 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä joku väittää, etteivät ulkomailla asuvat "kovin hyvällä tasolla kieltä puhu.

Mennään ja aloitetaan kangaspuiden osista. Mieti taitosi kankaankutomisesta ja puihin panemisesta ja eri sidoksista. Kaikilla osaamilla kielillä, ja olet täysi 0, siis NOLLA.

Parempi pysyä lesteissään, olkoon hoono soomi tai de kiva de kielinen.

Vierailija
38/100 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän suomenruotsia puhuttuna ja muutakin ruotsia luettuna ihan hyvin. 

Ruotsin opiskelun aloitin jo yli 50 vuotta sitten. 

Mutta yhtään ainutta keskustelua en ole ikinä käynyt ruotsiksi. Siksi en uskalla avata suurani ruotsiksi, vaikka lauseita päässäni yrittäisin keksiäkkin. 

On kiva seurata noita kaksikielisiä suomalaisia julkkiksia kun ne vaihtavat suomen ja ruotsin välillä tosta noin vaan. Kylllä sen kuulee heti onko kotona puhuttu ruotsia vai puhuuko vaan kouluruotsia. 

Vierailija
39/100 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu ja etuna on suomessa ruotsin ylioppilaskirjoitukset, ne on niin helpot kotikielenään ruotsia puhuville ja sitten heidän suomenkielen kokeensa on niin helppo. Etu on myös saada työpaikkoja. Vaikka vaikka jokainen PARTITIIVI jää lausumatta.

Sitä eivät osaa suomen kielessä.

Mun suomenruotsalainen tuttu muinaisista harrastuspiireistä 90-luvulta kertoi että kirjoitti lukiossa suomen kielestä yo-kokeissa L:n mutta äidinkielestään ruotsista B:n! :D :D :D

Vierailija
40/100 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

De kiva de.

Tai suurin osa joka ei vuosisadoissa oppinut ruotsia, kummin päin se oli? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi