Työtön työkyvyttömyyseläkkeelle?
Olen kohta 50 v, yh kahdelle lapselle. Töitä on haettu kolme vuotta. Nyt on tilanne alkanut olemaan sellainen, etten edes pysyisi työhön enää, itsetunto on laskenut sen verran pohjalle. Jopa ihmisten kanssa oleminen jännittää.
Onko minusta enää työelämään ja mitä töitä voisin edes hakea? Koulutusta vastaavaa toimistotyötä ei vain ole
Miten olette päässet työkyvyttömyyseläkkeelle? Ei tässä ole mitään järkeä roikkua te toimiston kirjoilla vuodesta toiseen. Miten minun tulisi toimia ja mihin ottaa yhteyttä? Virkailijaa en ole nähnyt koskaan.
Kommentit (194)
Minulla oli kai hyvää tuuria kun pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle pitkän työttömyysputken jälkeen. Jotkut sanovat, että pitää olla tietty aika sairaslomalla ennen kuin voi hakea työkyvyttömyyden perusteella sairaslomaa, mutta minä pääsin ihan suoraan työttömän "statuksella" (vuosi sitten).
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli kai hyvää tuuria kun pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle pitkän työttömyysputken jälkeen. Jotkut sanovat, että pitää olla tietty aika sairaslomalla ennen kuin voi hakea työkyvyttömyyden perusteella sairaslomaa, mutta minä pääsin ihan suoraan työttömän "statuksella" (vuosi sitten).
Mikä se työkyvyttömyyden syys siis on?
Vierailija kirjoitti:
Saako kysyä ikäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahdistuneisuushäiriö (F41.1)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahdistuneisuushäiriö (F41.1)
Olin 63-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako kysyä ikäsi?
63-vuotiaana pääsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seitsemän vuotta työttömänä, fyysisesti sairaana, en saa enää edes sairauspäivärahaa, kuntoutukseenkaan en kykene. Ei pääse eläkkeelle. Olen työttömänä työnhakijana ilman työnhakuvelvoitetta. Nyt kun tukia leikattiin olen masentunut.
Ja sitten on niitä jotka on 20 vuotta sitten päässeet helposti työkyvyttömyyseläkkeelle, ovat jaksaneet tehdä eläkkeellä 4 lasta ja hoitaa niitä.
En käsitä.
Toiset ei pääse ja oma koti voi olla vuoden siivoamatta, jotta jaksaa töissä, vapaa-aika on pakko levätä, ei jaksa vapaa-ajalla tavata ketään eikä tehdä mitään.
Meillä on jotain ötököitäkin, mutta kun en jaksa siivota.
Kyllä ne ötökät sitten kerrostalossa leviää asunnosta asuntoon.
Pääasia, että työtön on aktivoitu.
Koti on siivoamatta.
Vierailija kirjoitti:
" Työttömän status" ei ole sairaus. Et ole todellakaan päässyt tk eläkkeelle ilman sairausdiagnooseja.
63v on aivan eri asia kun 50v. Mutta jotain diagnooseja on täytynyt olla, ei vain työttömyys.
Eli ne pääsevät eläkkeelle jotka oireensa osaavat parhaiten selittää.
Miehille kai sillai helpompaa, että ollaan totuttu siihen, että kaikki ei tule vain pyytämällä.
Ei kirpaise niin paljon sitten.
Varmasti pääsit ahdistuneishäiriön takia tk eläkkeelle kun olit jo 60+. Nuorempi ei kyllä tuolla diagnoosilla pääse.
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä ei pääse työkyvyttömyyseläkkeelle silloinkaan, jos siihen olisi lääkäreiden mielestä aihetta. Yhteiskunnalle on halvempaa roikottaa sairaita työmarkkinatuella.
Ei muuten enää roikoteta sielläkään enää vaan tiputetaan toimeentulotuelle. Ihmettelen miten jokut työkyvyttömät muka saavat pysyä työmarkkinatuella kun ainakin Espoossa työkkäri pistää sellaiseen syyniin ja lääkärin tutkimuksiin että varmasti on syy pudottaa pois tuelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" Työttömän status" ei ole sairaus. Et ole todellakaan päässyt tk eläkkeelle ilman sairausdiagnooseja.
No en tietenkään päässyt työttömän statuksella. Tarkoitin sitä, että ei tarvinnut hakea sairaslomaa. Olin pitkään työttömänä ja sitten sain F41.1 diagnoosilla työkyvyttömyyseläkkeen, koska todistuksen kirjoittanut lääkäri piti selvänä sitä, ettei minusta ole minkäänlaiseen työhön, eikä minua kannata enää kouluttaa, koska olen niin vanha (63v). Toki pitkä, yhtenäinen työttömyysjakso (yli 20 vuotta) varmasti oli lisänä vaikuttamassa, että työkyvyttömyyseläkkeen sain.
Voi kuule aloittaja-yli 40-vuotias,vakavat masennusdiagnoosit,väkivaltatraumat,päihdeongelmat,ptsd:t todettuna pitkien vuosia kestäneiden terapioiden jne jälkeen. En pääse eläkkeelle,koska valtiolle ilmeisesti tulee halvemmaksi pitää minut työttömyyskortistossa kuin maksaa eläkettä viranomaistoiminnan ja hoitovirheiden seurauksena syntyneestä työkyvyttömyydestä. Älä pingota työttömyydestä vaan ajattele sen olevan sinulle varhennettu eläke ja voit nyt käyttää aikasi sitten itsesi kehittämiseen ja opiskeluun. Olet myös jo liian iäkäs työmarkkinoille jos oman alan töitä et onnistu pian saamaan, tämä on karu fakta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en tietenkään päässyt työttömän statuksella. Tarkoitin sitä, että ei tarvinnut hakea sairaslomaa. Olin pitkään työttömänä ja sitten sain F41.1 diagnoosilla työkyvyttömyyseläkkeen, koska todistuksen kirjoittanut lääkäri piti selvänä sitä, ettei minusta ole minkäänlaiseen työhön, eikä minua kannata enää kouluttaa, koska olen niin vanha (
Olihan tuo tilanteessasi oikea ratkaisu 👍🏼!
Työttömät asuvat vuokralla, ei ole väliä, jos koti on siivoamatta. Ei se perinnöksi mene.
Heikko itsetunto ei ole sairaus, eikä työttömyyskään ole, vaikka moni suhtautuukin työttömyyteen kuin se olisi parantumaton sairaus.
Sulla pitää ensin todeta sairaus, mikä estää työkyvyn ja saada siitä lääkärinlausunto, minkä jälkeen alkaa vuosien rumba.
Vierailija kirjoitti:
Heikko itsetunto ei ole sairaus, eikä työttömyyskään ole, vaikka moni suhtautuukin työttömyyteen kuin se olisi parantumaton sairaus.
Sulla pitää ensin todeta sairaus, mikä estää työkyvyn ja saada siitä lääkärinlausunto, minkä jälkeen alkaa vuosien rumba.
Entä, jos ei mihinkään työpaikkaan saa jäädä, kun työt ei onnistu.
Miten muka 30-vuotiailla on testattu työkykyä, kun on niin nuori vielä.
Voin muuten kertoa, että kaupungin työpaikasta, kun saa työtodistuksen niin siihen on merkitty sairaslomat, ainakin minulla oli.
No, niinhän se menee, että työkyvyttömyyseläkkeelle ei pääse ja oma koti on siivoamatta, kun ei jaksa.
Laittakoot tekemään sijaisuuksia, tehdään niitä ja oma koti olkoon paskainen, pakko levätä kaikki vapaa-ajat.