Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhusten päivätoimintaa järjestetään jatkossa etänä

Vierailija
11.02.2025 |

Anna mun kaikki kestää, onko ihmiset ihan hulluja?

Kommentit (149)

Vierailija
101/149 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin väsyneitä omaishoitajia. Nyt ei sitten tuotakaan taukoa heillä. 

Vierailija
102/149 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole tekijöitä eikä rahaa tehdä sitä käymällä jokaisen luona. Liian vähäisilla hoitajilla aika menee ihan auttamiseen. Kyllä kunnat järjästävät kaikenlaisia aktiviteetteja halukkaille, esim teatterinäytöksiin on meillä kuljetettu. Tosin monet ovat säikähtäneet sitä nykyista teatterigenreä. Joku sofioksasen näytelmän väkivaltai ei suinkaan viihdyttänyt vaan ahdisti meidän mummoamme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/149 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös tässä rikota yhdenvertaisuuslakia? On paljon vanhuksia jotka ei osaa käyttää mitään digilaitteita. Ja heidät yritetään pakottaa jäämään yksin kotiin. Seurana joku näyttö.

Se joka tuota ehdottaa, on aivan pihalla todellisuudesta

Ajattelin ensiksi, että aloitus on vitsi.

Vierailija
104/149 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tässä ollaan menossa jenkkityyliin, että moni palvelu siirtyy vapaaehtoistyöksi. Periaatteessahan tässä olisi se mahdollisuus, että vanhukset voivat tavata toisiaan ja heilutella jalkojaan ilmankin, että tätä ohjaa joku koulutettu kaupungin työntekijä. Mutta jos näin aletaan tehdä, pikku hiljaa näitä tehtäviä valuu koko ajan enemmän vapaaehtoistyöhön, kun hommat näkyvät hoituvan niinkin. Ja se on vaarallinen kehityssuunta.

Noi älylaitteet tässä on hanurista. Tulee ongelmat osaamisessa, niiden hankkimisessa, näkökyvyssä jne., mutta ennen kaikkea siinä, että ihminen tarvitsee oikeita sosiaalisia kohtaamisia.

Vierailija
105/149 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa jos annetaan tällainenkin mahdollisuus. Moni vanhus on kotona yksin, ehkä pedissä koko päivän ja yön, netin kautta keskustelu ja muiden näkeminen tekee hyvää, monet osaavat tai oppivat pari napin painallusta että voivat osallistua. Miksi tätä ei ole ollut aiemmin?

Ihminen tarvitsee toisia ihmisiä, ei koneita.

Vierailija
106/149 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi Suomessa vanhukset halutaan sulkea neljän seinän sisälle normaalin elämän ulkopuolelle? Olen itse n.70 v. ja minulla nousee karvat pystyyn senioreilie ja ikäihmisille kohdistetuista ja räätälöidyistä ajan vietteistä ja tapahtumista enkä halua osallistua sellaisiin vaan osallistun mieluummin sellaiseen, missä voi kohdata kaiken ikäisiä normaalia elämää eläviä ihmisiä. 

Sellaisia tilaisuuksia on harvassa. Jos olen ymmärtänyt oikein, niin nykyajan nuoret aikuiset ja teini-ikäiset  haluavat olla tekemisissä vain kaltaistensa kanssa. Mielellään keskustelukumppaneilla saisi  myös olla samat mielipiteet asioista. Toki tämä pätee kaiken ikäisiin. Itsekin tykkäisin jutella eri- ikäisten ja erilaisten ihmisten kanssa, mutta sitä ei paljoa tapahdu.

Vierailija
107/149 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sitä aikaa, kun taksi haki aamulla vanhuksen paikkaan jossa oli tulokahvi, lounas ja päiväkahvi. Siinä välillä vanhus pestiin ja maksusta saattoi leikkauttaa hiuksensa tai hoidattaa jalkansa jalkahoitajalla. Päivän päätteeksi taas taksilla kotiin. Muiden seurassa oli päivällä virkistynyt ja oli mukava palata kotiin. 

Vierailija
108/149 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuule kiinnosta maksaa mummojen kahvittelurinkejä. Ei muuta kuin yrittämään itse.

Vierailija
109/149 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi Suomessa vanhukset halutaan sulkea neljän seinän sisälle normaalin elämän ulkopuolelle? Olen itse n.70 v. ja minulla nousee karvat pystyyn senioreilie ja ikäihmisille kohdistetuista ja räätälöidyistä ajan vietteistä ja tapahtumista enkä halua osallistua sellaisiin vaan osallistun mieluummin sellaiseen, missä voi kohdata kaiken ikäisiä normaalia elämää eläviä ihmisiä. 

Sellaisia tilaisuuksia on harvassa. Jos olen ymmärtänyt oikein, niin nykyajan nuoret aikuiset ja teini-ikäiset  haluavat olla tekemisissä vain kaltaistensa kanssa. Mielellään keskustelukumppaneilla saisi  myös olla samat mielipiteet asioista. Toki tämä pätee kaiken ikäisiin. Itsekin tykkäisin jutella eri- ikäisten ja erilaisten ihmisten kanssa, mutta sitä ei paljoa tapahdu.

Samanikäisillä on helpompi löytää yhteinen puheenaihe. En minäkään viitsi vapaa aikaani viettää vanhuksen kanssa enää, sillä meidän ajatusmaailmat eroavat paljon toisistaan. Vietän aikaani ainoastaan oman ikäisten seurassa. N33

Vierailija
110/149 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma on täysin sairas nykyään.

Nuoret insinöörinplantun pölvästit päättäjien tuella "säästää" ja suunnittelee uutta uljasta digihelvettiä, jossa ihminen on enää vain tiellä. 

Vierailija
111/149 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuule kiinnosta maksaa mummojen kahvittelurinkejä. Ei muuta kuin yrittämään itse.

Näin on. Nauttikoon nyt mummot vapaasta ja itsenäisestä elämästä. Sitähän täällä palstalla naiset niin kovasti hehkuttavat.

Vierailija
112/149 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi sitä aikaa, kun taksi haki aamulla vanhuksen paikkaan jossa oli tulokahvi, lounas ja päiväkahvi. Siinä välillä vanhus pestiin ja maksusta saattoi leikkauttaa hiuksensa tai hoidattaa jalkansa jalkahoitajalla. Päivän päätteeksi taas taksilla kotiin. Muiden seurassa oli päivällä virkistynyt ja oli mukava palata kotiin. 

Onnistui edelleen 100% omakustanteisesti.

Vierailija
113/149 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa jos annetaan tällainenkin mahdollisuus. Moni vanhus on kotona yksin, ehkä pedissä koko päivän ja yön, netin kautta keskustelu ja muiden näkeminen tekee hyvää, monet osaavat tai oppivat pari napin painallusta että voivat osallistua. Miksi tätä ei ole ollut aiemmin?

Ihminen tarvitsee toisia ihmisiä, ei koneita.

Sen koneen takanahan ON toinen ihminen. Teamsilla tai vastaavalla voi laittaa kamerat päälle,  jolloin myös näkee toisen ihmisen.  Joskus aikoinaan kirjoitettiin kirjeitä,  sitten alettiin soittaa puhelimella ja nykyisin hoidetaan kommunikointi usein videokuvan välityksellä.  Osa vanhuksista kaipaa fyysistä kosketusta,  mutta harva muilta kuin läheisiltään.  Toisen huru-ukon tai huruakan kosketus ei ole vanhuksen toivomaa fyysistä läheisyyttä. Koneet on mahdollistaneet katsekontaktin, vaikka toinen olisi maapallon toisella puolella. 

Vierailija
114/149 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole tekijöitä eikä rahaa tehdä sitä käymällä jokaisen luona. Liian vähäisilla hoitajilla aika menee ihan auttamiseen. Kyllä kunnat järjästävät kaikenlaisia aktiviteetteja halukkaille, esim teatterinäytöksiin on meillä kuljetettu. Tosin monet ovat säikähtäneet sitä nykyista teatterigenreä. Joku sofioksasen näytelmän väkivaltai ei suinkaan viihdyttänyt vaan ahdisti meidän mummoamme.

Teatteri on varmaan mukavaa toimintakykyisille vanhuksille,mutta jos kyse on muistisairaasta niin enemmän haittaa kuin hyötyä. Paitsi jos on musiikkia sieltä heidän nuoruudestaan,luulen että se toisi virkistystä.

Vierailija
115/149 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukrainalle kyllä riittää rahaa ja suomeenkin on otettu valtavasti niitä elämään muiden kustannuksella 

Sen maan tilanne on järkyttävä. Heidän entinen tukijansa on nyt työntämässä tuhotun maan hyökkäjän syliin syistä, joita ei voi ymmärtää.

Vierailija
116/149 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuossa aika kohtuuttomat kustannukset Pirhalla siis. Reilu 900 vanhusta ja vuodessa 7,7 miljoonaa maksaa, että pääsevät kukin 1 x viikossa viriketoimintaan. 

Se on silti halvempaa kuin että kustannettaisiin jokaiselle heistä ympärivuorokautinen laitospaikka.

Vierailija
117/149 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mummini täyttää parin viikon päästä 92v. Arvatkaapa mitä on ruvennut harrastamaan? Viinan juontia. Tuumasi vaan, ettei siellä vanhuksia täynnä olevassa talossa ole mitään muutakaan tekemistä. Viimeksi olen nähnyt mummin juovan alkoholia 90-luvun lopulla omissa 50-vuotishääpäiväjuhlissaan. Mikäs siinä, mummi on oikeassa. Talossa on hoitajia vai mitä lie apulaisia, mutta he hoitavat tasan ne pakolliset avustamiset. Mä käyn pitämässä mummille seuraa, ryypätään sitten yhdessä kun mun isäni ei oikein hyväksy. Minusta yli yhdeksänkymppinen ja kiskoa vaikka pirtua aamiaiseksi jos siltä tuntuu. Mummi on jo hommansa tässä elämässä hoitanut.

Vierailija
118/149 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsokaa youtubesta kanadan avustetut itsemurhat. Suomessa ei näistä puhuta. 

Suomessa tuon tekee hyvinvointialue: vanhuksille ei anneta lääkäriaikoja eikä ambulanssi ota kyytiin. Päijät-Häme on kunnostautunut tuossa ainakin jos katsomme tilastoja. Siellä kuolleisuus on selkeästi muuta maata korkeampi.

Olen tällä hetkellä juuri siinä tilanteessa. Pitäisi päästä lääkärintutkimuksiin, ennen kaikkea perusteellisiin verikokeisiin ja keuhkoröntgeniin tai edes, että lääkäri kuuntelisi keuhkoja ja kuuntelisi, kun kerron oireista.  Sairaanhoitajan puheille voi kuulmma päästä, mutta uskon, että nyt tarvittaisiin lääkäriä. En ole vaivannut julkista terveydenhoitoa kovin paljon. Jotkut luulevat, että vanhukset  käyvät lääkärissä alvariinsa. Eivät käy, kun sinne ei pääse edes vaikeiden oireiden kanssa. Jos tämän käytännön tarkoituksena on antaa vanhojen ihmisten kuolla hoidon puutteeseen, niin päättäjiemme pitäisi sanoa se ääneen TV:n pääuutisissa ja valtakunnan isoissa sanomalehdissä.

Vierailija
119/149 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleen kysyn jos joku tietää ja vastaa 

Kuinka vanhukset hoidetaan

Tanskassa?

Ranskassa!

Puolassa?

USAssa?

Kiinassa?

Italiassa?

Veikkaan että omaiset tekevät paljon enemmän,mitä Suomessa. 

Kiinassa ainoa omainen voi olla se ainoa lapsi, joka asuu ja työskentelee isossa kaupungissa kaukana lapsuuden maisemista. Tulotasosta riippuen lapsen koti voi olla hyvinkin pieni.

Vierailija
120/149 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päättäjillä on arvot vinksallaan. Lapsilta ollaan viemässä kännykät ja netti ja elämänilo ja vanhuksille pakotetaan älylaitteet, netti ja viedään elämänilo.