Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Minulla ei kestäisi pokka" Kahvilapöytien varaaminen työskentelylle kuumentaa tunteita

Vierailija
11.02.2025 |

Varsinkin pienet Espresso Housen kahvilat, joissa jokaisessa pöydässä yksi ihminen ja tietokone edessä ja juonut ostamansa kahvin aikoja sitten ja hakee enää vain vesilasin aina kun tyhjä. Tämä on niin ärsyttävää kun uudet asiakkaat eivät pääse näiden takia istumaan, kirjoittaa eräs kommentoija.

Minulla ei kestäisi pokka istua läppärin ja pienen kahvin kanssa edes yhtä kokonaista tuntia jossain kahvilassa. Nehän on tarkoitettu maksaville asiakkaille eikä ne mitään olohuoneita ole, kirjoittaa toinen.

Ollaan tyttäreni kanssa seurattu tätä samaa, pienessä kahvilassa keskustassa. Ovat läppärin kanssa tuntitolkulla pöydän ääressä, kahvit jo juotu ajat sitten. Muut hakevat tyhjää paikkaa, mihin istua, mutta eihän nämä näe kuin läppärinsä. Kerran oli pari naista plus läppäri, hirveä meteli, kun suunnittelivat jotain, kertoo eräs kommentoija.

https://www.tamperelainen.fi/paikalliset/8277912

Kommentit (122)

Vierailija
1/122 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tämä ilmiö on tullut jäädäkseen, pitäisi jonkun perustaa läppäripaikkoja, joihin on sisäänpääsymaksu ja sillä saa istua koko aukioloajan ja hintaan sisältyy yksi kahvi ja rajattomasti vettä.

Vierailija
2/122 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istuvatko nämä pelkät kahvittelijat siellä sitten tuntikausia kun toisia noin kyttäävät? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/122 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassuahan tässä ilmiössä on se, että se mikä ärsyttää on läppäri. Ilmeisesti sen yhden kahvikupin ääressä saa sitten istua tuntikaupalla, jos esim. on liikkellä kaverin kanssa tai treffeillä?

Ennen olen ollut kohtalaisen ahkerakin kahvilla käyjä, mutta yleensä siihen on liittynyt juuri sosiaalinen ulottuvuus. Kahvilassa on tavattu joku, kaveri tai deitti. Tai sitten on ollut tarve tappaa aikaa - esim. olen vienyt lapsen harrastukseen tai olen ollut näitä pahoja kahvilassa työskentelijöitä, kun tapaamisten väliin kaupungilla on jäänyt tunti tai pari tai vieraassa kaupungissa junanlähtöön on ollut aikaa. 

Nyt sitten olen oppinut, että kahviloille asiakkaat on ongelma, niin eipä tarvitse enää käydä. Hyvähän se on, että homma pyörii.  Itse voin noukkia leivonnaiset Prismasta ja juoda kahvin kotona. Deititkin voi sopia kävelytreffeiksi tai esim. museoon. 

Vierailija
4/122 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Istuvatko nämä pelkät kahvittelijat siellä sitten tuntikausia kun toisia noin kyttäävät? 

Niinpä. Hyvä kysymys. 

Vierailija
5/122 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sit on kahviloita niinkuin lautapelikahvila Taverna jossa saattaa mennä pelin ääressä vähän pidempäänkin. 

Vierailija
6/122 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sinulla ongelmat, ap!

Vierailija
7/122 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseään ne läppäreineen siellä on esittelemässä.

Vierailija
8/122 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska tämä ilmiö on tullut jäädäkseen, pitäisi jonkun perustaa läppäripaikkoja, joihin on sisäänpääsymaksu ja sillä saa istua koko aukioloajan ja hintaan sisältyy yksi kahvi ja rajattomasti vettä.

Etätyöskentelytiloja on jo. Tässä vain yksi esimerkki.

https://kauppakeskusarabia.fi/uusi-etatyoskentelytila-spacehub/

Vierailija
9/122 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistajat tästä hermostuvat. Hermostuisit itsekin. Italiassa saat maksaa istumapaikkakahvista enemmän ja sinut heitettäisiin pihalle, jos jäisit siitäkin huolimatta vaan oleskelemaan kahvilaan. 

Nepalilaisessa ravintolassa täällä Suomessa oltiin ystävän kanssa syömässä ja istuttiin turhan kauan. Laittoivat musiikin täysille, kun oltiin ainoat asiakkaat. Tajuttiin lähteä, vaikka paikka oli auki.

Vierailija
10/122 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos läppärin kanssa ei saa istua, saako esimerkiksi kirjaa lukien tai puhelinta näpräten istua kahvilassa tunnin? Käyn usein kahviloissa ja valitsen yleensä mukavan istuskelupaikan, en mitään kauppakeskuksen käytävän karsinaa. Istun kyllä tasan niin pitkään kuin haluan, yleensä 30 min-tunti.

Toisaalta en ymmärrä, mitä työtä voi tehdä julkisella paikalla. Kaikki näkevät työnantajan asiat. Enkä haluaisi mitään omia asioitakaan hoitaa noin avoimesti.

Vierailija
11/122 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassuahan tässä ilmiössä on se, että se mikä ärsyttää on läppäri. Ilmeisesti sen yhden kahvikupin ääressä saa sitten istua tuntikaupalla, jos esim. on liikkellä kaverin kanssa tai treffeillä?

Ennen olen ollut kohtalaisen ahkerakin kahvilla käyjä, mutta yleensä siihen on liittynyt juuri sosiaalinen ulottuvuus. Kahvilassa on tavattu joku, kaveri tai deitti. Tai sitten on ollut tarve tappaa aikaa - esim. olen vienyt lapsen harrastukseen tai olen ollut näitä pahoja kahvilassa työskentelijöitä, kun tapaamisten väliin kaupungilla on jäänyt tunti tai pari tai vieraassa kaupungissa junanlähtöön on ollut aikaa. 

Nyt sitten olen oppinut, että kahviloille asiakkaat on ongelma, niin eipä tarvitse enää käydä. Hyvähän se on, että homma pyörii.  Itse voin noukkia leivonnaiset Prismasta ja juoda kahvin kotona. Deititkin voi sopia kävelytreffeiksi tai esim. museoon. 

Kaipa näille hupikahvittelijoille tulee jokin alemmuuskompleksi, kun toisilla on jotain tärkeämpää tekemistä kuin salkkarien puiminen

Vierailija
12/122 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kerran mua ja mun kaveria pyydettiin vaihtamaan kahvilassa pöytää, kun kundi perusteli, että vain meidän pöydässä oli pistorasia hänen läppärilleen. Ei siinä mitään, me olimme ystävällisiä ja siirryimme toiseen pöytään. En kyllä ikinä itse ikinä kehtaisi mennä edes kauniisti kysymään, että toiset nostavat kimpsut ja kampsut ja lattensa sekä pullansa ja siirtyisivät minun takiani, kertoo eräs kommentoija."

No ei se poika sitä ole valinnut, että patterilliset ihmiset ovat parkkeeranneet pistorasian eteen. Ehkäpä ensi kerralla nämäkin osaavat valita paikkansa fiksummin. Kahvilatkin toki voisivat merkitä nämä pistorasiapöydät esim. kylteillä, niin salkkari-kansa täyttää ensin kyltittömiä pöytiä

Vierailija
13/122 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos erikoiskahvi maksaa jo yli 5 euroa, mikä on sopiva aika jäädä sitä juomaan?

Vierailija
14/122 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etätyöskentelytiloja on jo. Tässä vain yksi esimerkki.

https://kauppakeskusarabia.fi/uusi-etatyoskentelytila-spacehub/

Nuo ovat sellaisia palavereita varten, jotka vaativat äänieristetyn tilan. Eli liikesalaisuuksien neuvotteluun. Ei mitään syytä mennä tuollaiseen, jos on vain tavanomaista työtä tiedossa

Mitä ihmettä edes tekee 15 minuutilla työtilassa? Erikoinen hinnoittelu

Vierailija
15/122 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisivat kerätä häppärinsä yhden ja saman pöydän ympärille ja tehdä ryhmätyötä siinä. 

Vierailija
16/122 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Salkkari-kansan mielestä 5min, jotta heidän päänsä ei räjähdä läppäristä

Kahviloissahan on tyypillisesti myös lehtiä, joita saa lukea. Lehden lukemiseen menee helposti tunti. Miksi se olisi ok, mutta läppäri ei?

Vierailija
17/122 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on pöydän  ympärillä tuoleja, siihen vaan kahvit läppärin viereen. Ei kahvilassa varaa kuin sen yhden paikan, kaikki muut tuolit on vapaana ja jos ei muki mahdu pöydälle, sen voi pitää kädessä. Ihmeesti alkaa läppäri siirtyä syliin.

Vierailija
18/122 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omistajat tästä hermostuvat. Hermostuisit itsekin. Italiassa saat maksaa istumapaikkakahvista enemmän ja sinut heitettäisiin pihalle, jos jäisit siitäkin huolimatta vaan oleskelemaan kahvilaan. 

Nepalilaisessa ravintolassa täällä Suomessa oltiin ystävän kanssa syömässä ja istuttiin turhan kauan. Laittoivat musiikin täysille, kun oltiin ainoat asiakkaat. Tajuttiin lähteä, vaikka paikka oli auki.

Omistajia ei kiinnosta muuta kuin se, että kassavirtaa tulee. Onko maksava asiakas läppärityöläinen vai raivokas mummo mielipiteineen kaikista muista asiakkaista, veikkaan että fiksu omistaja valitsee ensimmäisen.

Vierailija
19/122 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nehän alkaa olla jo 7 - 8 euroa. Mutta kiskase se naamaan parissa minuutissa. Älä lue kirjaa, juttele kaverin kanssa tms., ettet vie asiakaspaikkaa hetkeäkään.

Vierailija
20/122 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä on pöydän  ympärillä tuoleja, siihen vaan kahvit läppärin viereen. Ei kahvilassa varaa kuin sen yhden paikan, kaikki muut tuolit on vapaana ja jos ei muki mahdu pöydälle, sen voi pitää kädessä. Ihmeesti alkaa läppäri siirtyä syliin.

Kyllä se mahtuu ihan hyvin siihen pöydälle, pulla myös. Jopa leipä ja mehukin. Eläkeläisiä taas vituttaa kaikki muutos ja mikäpä sen hauskempaa kun purkaa pahaa oloa paikalliselehdessä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme