Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Minulla ei kestäisi pokka" Kahvilapöytien varaaminen työskentelylle kuumentaa tunteita

Vierailija
11.02.2025 |

Varsinkin pienet Espresso Housen kahvilat, joissa jokaisessa pöydässä yksi ihminen ja tietokone edessä ja juonut ostamansa kahvin aikoja sitten ja hakee enää vain vesilasin aina kun tyhjä. Tämä on niin ärsyttävää kun uudet asiakkaat eivät pääse näiden takia istumaan, kirjoittaa eräs kommentoija.

Minulla ei kestäisi pokka istua läppärin ja pienen kahvin kanssa edes yhtä kokonaista tuntia jossain kahvilassa. Nehän on tarkoitettu maksaville asiakkaille eikä ne mitään olohuoneita ole, kirjoittaa toinen.

Ollaan tyttäreni kanssa seurattu tätä samaa, pienessä kahvilassa keskustassa. Ovat läppärin kanssa tuntitolkulla pöydän ääressä, kahvit jo juotu ajat sitten. Muut hakevat tyhjää paikkaa, mihin istua, mutta eihän nämä näe kuin läppärinsä. Kerran oli pari naista plus läppäri, hirveä meteli, kun suunnittelivat jotain, kertoo eräs kommentoija.

https://www.tamperelainen.fi/paikalliset/8277912

Kommentit (122)

Vierailija
41/122 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvilassa jokaiselle tyhjälle tuolille voi istua ja laittaa tarjottimen eteensä.

En ymmärrä, että missä ongelma?

Sitten kun kaikki paikat on täynnä niin paikan omistaja voi alkaa laittamaan porukkaa ulos ketkä kauemmin istuskelleet ja viihtyneet, ja tarjottimet tyhjinä edessä.

Vierailija
42/122 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakkaalle voisi antaa mukaan vaikka munakellon, joka pärähtää soimaan 10-15 minuuttia tiskillä asioinnin jälkeen. Siitä kaikki tietävät, että on aika vaihdolle. Törkeää viedä yrittäjien rahoja tällä tavalla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/122 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos erikoiskahvi maksaa jo yli 5 euroa, mikä on sopiva aika jäädä sitä juomaan?

Salkkari-kansan mielestä 5min, jotta heidän päänsä ei räjähdä läppäristä

Kahviloissahan on tyypillisesti myös lehtiä, joita saa lukea. Lehden lukemiseen menee helposti tunti. Miksi se olisi ok, mutta läppäri ei?

Onko 5€/h myös hyvä tuntipalkka kahvilatyöntekijälle?

Miinus verot 24% ALV 

Siinä sitä asiakaspalvelu oikein juhlii neljän euron tuntipalkalla 

Vierailija
44/122 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä etätöitä voi tehdä kahvilassa? Olen tehnyt koronasta asti ihan tavallisia toimistotöitä etänä, enkä todellakaan voisi tehdä mitään siten, että firman ulkopuolinen näkisi näyttöni. Näytön suojakalvotkin toimivat rajoitetusti. Yhdessä paikassa tästä oli ihan oma pykälänsä NDA:ssa. 

Itse kyllä olen päivittänyt mm. koulutuksissa käytettyjä diasettejä. Lopultahan ne jaetaan koulutukseen osallistuneille. Samoin olen mm. lukenut julksia tarjouspyyntöjä (nekin löytyy muuten netistä). Kaveri on journalisti ja editoi mm. juttujaan. 

Vaikka te top secret - tyypit niin kuvittelettekin, aika suuri osa töistä ei ole salaisia. Ne jotka on, tehdään sitten muuala. 

Vierailija
45/122 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kerran mua ja mun kaveria pyydettiin vaihtamaan kahvilassa pöytää, kun kundi perusteli, että vain meidän pöydässä oli pistorasia hänen läppärilleen. Ei siinä mitään, me olimme ystävällisiä ja siirryimme toiseen pöytään. En kyllä ikinä itse ikinä kehtaisi mennä edes kauniisti kysymään, että toiset nostavat kimpsut ja kampsut ja lattensa sekä pullansa ja siirtyisivät minun takiani, kertoo eräs kommentoija."

No ei se poika sitä ole valinnut, että patterilliset ihmiset ovat parkkeeranneet pistorasian eteen. Ehkäpä ensi kerralla nämäkin osaavat valita paikkansa fiksummin. Kahvilatkin toki voisivat merkitä nämä pistorasiapöydät esim. kylteillä, niin salkkari-kansa täyttää ensin kyltittömiä pöytiä

Ne pistorasiat on kylläkin suurimman osan ajasta tarkoitettu siivoojan käyttöön, ei asiakkaita.

Vierailija
46/122 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahviloissahan on tyypillisesti myös lehtiä, joita saa lukea. Lehden lukemiseen menee helposti tunti. Miksi se olisi ok, mutta läppäri ei?

Kahvilatyöntekijän palkka on yli 5 € ja miten tämä tähän liittyy? 

Vierailija
47/122 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miinus verot 24% ALV 

Mitä hittoa te selitätte. Mistä ihmeestä tulee oivallus, että asiakaspalvelutyöntekijän palkka on yhden artikkelin hinta miinus verot? Ai että jengi on kujalla. 

Vierailija
48/122 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut, että hyvin, hyvin monilta ihmisiltä puuttuu terve tilannetaju. Se näkyy tällaisina typerinä kysymyksinä.

Jos kuljen bussilla, joka on tyhjä, ja menen maksimissaan muutaman pysäkinvälin, voin mennä vanhusten ja vaivaisten paikalle. Enhän minä ketään häiritse enkä vie kenenkään paikkaa, kun bussi on muutenkin tyhjä. Jos vanhus tai vaivainen tulee bussiin (hyvin harvinaista, jos bussi on jo valmiiksi tyhjä. Kertoo kellonajasta jotain), toki siirryn sitten muualle. Ikinä ei ole kukaan valittanut, eikä ikinä ole ollut tällaista tilannettakaan, että olisin joutunut siirtymään kesken matkan. Osaan käyttää aivojani ja miettiä mikä on soveliasta ja mikä ei. (Silloin kun käytän bussia, käytän sitä useimmiten myöhään illalla.)

Samalla tavalla osaan käyttää

Jätän kalliin kahvilareissun välistä, jos kahvi pitää nauttia 15 minuutissa. Juu, yrittäjä tarvitsee rahansa, mutta minä myös vastinetta rahoilleni. Kahvilatuotteet ovat kaiken muun ohella kallistuneet ihan mielettömästi viime vuosina ja saan hyvää kahvia kotonakin. Haluan jotain vastinetta rahoilleni, ja mielestäni mukava hetki kivassa kahvilaympäristössä on sitä. En toki tunge minnekään juuri ennen sulkemisaikaa eikä täyteen tungettu kahvilakaan houkuttele. Läppäriä en ole kokenut tarpeelliseksi.

Vierailija
49/122 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nehän alkaa olla jo 7 - 8 euroa. Mutta kiskase se naamaan parissa minuutissa. Älä lue kirjaa, juttele kaverin kanssa tms., ettet vie asiakaspaikkaa hetkeäkään.

Jep, kahvila on läpijuoksupaikka. Maks. 20min istuminen ja sitten tulee häätö. Sen vuoksi kaikissa kahviloissa on isot kyltit, missä lukee MAX. 20MIN PER ASIAKAS. EI LÄPPÄREITÄ.

Vai onko?

No ei ihme, että niitä menee nurin, kun maksavat asiakkaat eivät niihin mahdu. Koska minä ja läppäri valtaamme kahvilan 

Läppäri-ihminen voi varata itselleen vain sen oman tuolinsa tuoman alueen. Hän ei voi varata vastapäistä tilaa läppärilleen.

Miksi porukat ei työnnä läppäriä syrjään omalta paikaltaan?

Vierailija
50/122 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseään ne läppäreineen siellä on esittelemässä.

Kyllä. Minäkin 64-vuotias vanha akka teen kahviloissa satunnaisesti töitä, jotta muut voit katsoa minua. 

Vierailija
51/122 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne kaverinsa tai seurueen kanssa kahvilassa aikaa viettävät ostavat jokainen yhden kahvin, jotkut jopa purtavaa siihen sivuun. Eri asia kuin nämä yhdellä kahvilla pöydän tunneiksi varaavat etätyöläiset.

Vierailija
52/122 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hervannan Duon kotipizzassa paikallisen asunnottomien asuntolan asukkaat miehittävät kaikki pöydät niin ettei maksavat asiakkaat pääse pöytiin syömään. Ja vaikka tilaa olisi ruokahalu siinä hajussa menee.

Vierailija
53/122 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne kaverinsa tai seurueen kanssa kahvilassa aikaa viettävät ostavat jokainen yhden kahvin, jotkut jopa purtavaa siihen sivuun. Eri asia kuin nämä yhdellä kahvilla pöydän tunneiksi varaavat etätyöläiset.

Ok. Eli 2 ihmistä kahden kahvin hinnalla saa olla vaikkapa kaksi tuntia, mutta yksi ihminen ei yhdennkahvin hinnalla yhtä tuntia?

Mun pisimmän treffit on ollut 7 tuntia. Yhdet kahvin per pää. Pisin työskentely ei varmaan yli 2 tuntia. Avaatko nyt vielä tätä "eri asiaa".

Vierailija
54/122 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä oli torikahvilassa aikaisin aamusta ukkokööri ns.porisemassa, eli juttelemassa. Sekin ärsytti suunnattomasti porukkaa kun istuivat liian kauan juttelemassa ja varaamassa pöytiä. On se hassua. Mutta anyway: nythän sinne on varattu erikseen läppäripöytiä, eikä muihin pöytiin ole asiaa.

Vierailija
55/122 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä oli torikahvilassa aikaisin aamusta ukkokööri ns.porisemassa, eli juttelemassa. Sekin ärsytti suunnattomasti porukkaa kun istuivat liian kauan juttelemassa ja varaamassa pöytiä. On se hassua. Mutta anyway: nythän sinne on varattu erikseen läppäripöytiä, eikä muihin pöytiin ole asiaa.

Noi äijäköörit on riesana muuallakin. Tietenkin ärsyttää että muut ei mahdu istumaan kun jämähtävät siihen ja saattavat myös puhua limaisia juttuja kovaan ääneen

Vierailija
56/122 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites ne eläkeläisukot jotka varaavat laumana suurimmat pöydät ja koko porukasta vain 1-2 ostaa kahvikupin mutta kaikki jäävät puoleksi päiväksi parantamaan maailmaa?

Jotenkin se nyt vaan on eri asia, kun ei tee niitä töitä läppärillä. 

Vierailija
57/122 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noi äijäköörit on riesana muuallakin. Tietenkin ärsyttää että muut ei mahdu istumaan kun jämähtävät siihen ja saattavat myös puhua limaisia juttuja kovaan ääneen

Miehet nyt ärsyttää, oli ne missä tahansa. 

Vierailija
58/122 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälle pitäisi kahviloiden pitäjien tehdä jotain. Jos läppärillä oleiluun ei yrittäjä tai henkilökunta puutu tai ole kieltänyt, se on ilmeisestiok.

Oma lähikahvilani oikein mainosti minulle, että saa tulla tekemään päivisin töitä, oli raivannut sille oman tilan ikkunan viereen. Ilmeisesti on ollut hiljaista ja kahvila näyttää muidenkin silmissä paremmalta kun on asiakkaita.

Ulkomailla olen törmännyt kahviloihin, josta ostetaan "aikaa", johon kuuluu kahvi ja leivos. 

Vierailija
59/122 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miinus verot 24% ALV 

Eihän palkoissa ole mitään arvonlisäveroa. 

Palveluissa ja elintarvikkeissa ja kaikissa muissa myytävissä tuotteissa sen sijaan on.

Ja ne alv:n verokannat on nykyään yleinen alv kanta 25,5% ja alennetut kannat 14% ja 10%.

Tuo 24% alv jäi pois viime vuonna.

Et taida paljoakaan seurata asioita.

Vierailija
60/122 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienillä paikkakunnillä nuo äijäköörit menee useimmiten huoltamon baariin höpisemään. Siellä sopivat olemaan, harvoin siellä täyttä on

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän