"Minulla ei kestäisi pokka" Kahvilapöytien varaaminen työskentelylle kuumentaa tunteita
Varsinkin pienet Espresso Housen kahvilat, joissa jokaisessa pöydässä yksi ihminen ja tietokone edessä ja juonut ostamansa kahvin aikoja sitten ja hakee enää vain vesilasin aina kun tyhjä. Tämä on niin ärsyttävää kun uudet asiakkaat eivät pääse näiden takia istumaan, kirjoittaa eräs kommentoija.
Minulla ei kestäisi pokka istua läppärin ja pienen kahvin kanssa edes yhtä kokonaista tuntia jossain kahvilassa. Nehän on tarkoitettu maksaville asiakkaille eikä ne mitään olohuoneita ole, kirjoittaa toinen.
Ollaan tyttäreni kanssa seurattu tätä samaa, pienessä kahvilassa keskustassa. Ovat läppärin kanssa tuntitolkulla pöydän ääressä, kahvit jo juotu ajat sitten. Muut hakevat tyhjää paikkaa, mihin istua, mutta eihän nämä näe kuin läppärinsä. Kerran oli pari naista plus läppäri, hirveä meteli, kun suunnittelivat jotain, kertoo eräs kommentoija.
Kommentit (122)
Ketjua lukiessa tulee jotenkin tunne, että ihmisiet kuvittelevat kahviloissa työskentelyn liittyvä jotenkin koronan jälkeiseen etätyöhön. Itseasiassa minulla se on ainkain vähentynyt, kun koronan myötä myös useat kokoukset ja asiakastapaamiset on etänä, niin ei tarvitse lähteä kotoa/ toimistolta.
Ennenhän sitä oli pajon useamminkin tilanne, että tapamisten välissä jäi aikaa tai sitten tapasi jonkun yhteistyökumppanin ennen asiakastapaamista kahvilassa. Espallakin tuntui, että joka toisessa pöydässä oli aamulla 8.00 - 9.00 joku työjuttu meneillä. Ilmeisesti ajat ovat sitten muuttuneet, kun kahvilat ovat nyt täynnä muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä oli torikahvilassa aikaisin aamusta ukkokööri ns.porisemassa, eli juttelemassa. Sekin ärsytti suunnattomasti porukkaa kun istuivat liian kauan juttelemassa ja varaamassa pöytiä. On se hassua. Mutta anyway: nythän sinne on varattu erikseen läppäripöytiä, eikä muihin pöytiin ole asiaa.
Noi äijäköörit on riesana muuallakin. Tietenkin ärsyttää että muut ei mahdu istumaan kun jämähtävät siihen ja saattavat myös puhua limaisia juttuja kovaan ääneen
Lähtevät nopeasti, jos tunkee itsensä samaan pöytään ja alkaa päivitellä niiden juttuja. Ja mikä parasta: jos aiheensa liittyy jotenkin miitoohon, niin siitä vasta äijäköörit saa vauhtia poistumiseen.
Ei ole ainakaan mun äidin kahvilassa tällainen mitenkään yleistä, että etätyöläiset tulee ja valtaa paikat ostaen vain yhden kahvin. Työskentelen kuitenkin 6 päivänä viikossa joten asiakkaat ovat tulleet tutuksi.
Etätyöläiset viettävät yleensä 2-3h aikaa ja ostavat tuossa ajassa kahvin ja pienen makean/suolaisen leivoksen sekä syövät lounaan (15€). Ihan olette tervetulleita kaikki <3 palvellaan sydämellä <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska tämä ilmiö on tullut jäädäkseen, pitäisi jonkun perustaa läppäripaikkoja, joihin on sisäänpääsymaksu ja sillä saa istua koko aukioloajan ja hintaan sisältyy yksi kahvi ja rajattomasti vettä.
Etätyöskentelytiloja on jo. Tässä vain yksi esimerkki.
https://kauppakeskusarabia.fi/uusi-etatyoskentelytila-spacehub/
Esimerkiksi kauppakeskus Kaaressa on hyvät ilmaiset etätyöskentelytilat. Reilua, en oikein tiedä mikä on bisnesmalli? Käyvät välillä syömässä ja kahvilla, ja kotiin mennessä ostoksilla? Kirjastot ovat tietysti ihan laillisesti juuri sitä varten.
Itseänikin ärsyttää jos puolet kahvilasta on meikkiblogien kirjoittajien käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä oli torikahvilassa aikaisin aamusta ukkokööri ns.porisemassa, eli juttelemassa. Sekin ärsytti suunnattomasti porukkaa kun istuivat liian kauan juttelemassa ja varaamassa pöytiä. On se hassua. Mutta anyway: nythän sinne on varattu erikseen läppäripöytiä, eikä muihin pöytiin ole asiaa.
Noi äijäköörit on riesana muuallakin. Tietenkin ärsyttää että muut ei mahdu istumaan kun jämähtävät siihen ja saattavat myös puhua limaisia juttuja kovaan ääneen
Lähtevät nopeasti, jos tunkee itsensä samaan pöytään ja alkaa päivitellä niiden juttuja. Ja mikä parasta: jos aiheensa liittyy jotenkin miitoohon, niin siitä vasta äijäköörit saa vauhtia poistumiseen.
Palstafeministi tuli sitten taas jauhamaan samaa virttä. Miitootahan ne papat jauhaa, kaiken pitää aina liittyä naisiin. Muuten palstafeministillä ei ole mitään, mistä ärsyyntyä - toki pelkkä pappojen olemassa olo on loukkaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunget sä useinkin muiden ihmisten keskusteluihin mukaan? Oliko sinusta ok, että äijät tekee saman, jos pöydässä olisi ryhmä vaikka nuoria naisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska tämä ilmiö on tullut jäädäkseen, pitäisi jonkun perustaa läppäripaikkoja, joihin on sisäänpääsymaksu ja sillä saa istua koko aukioloajan ja hintaan sisältyy yksi kahvi ja rajattomasti vettä.
Nuo ovat sellaisia palavereita varten, jotka vaativat äänieristetyn tilan. Eli liikesalaisuuksien neuvotteluun. Ei mitään syytä mennä tuollaiseen, jos on vain tavanomaista työtä tiedossa
Mitä ihmettä edes tekee 15 minuutilla työtilassa? Erikoinen hinnoittelu
No kyseessähän on vain se, että laskutus on 15 min jaksoissa. Esimerkiksi tunnin ja 5 minuuttia kestävän palaverin järjestäjä maksaa varmasti mieluummin tilasta vuokraa 12,5 € kuin esimerkiksi 20 €, joka olisi hinta jos tunti olisi lyhin mahdollinen jakso.
Vierailija kirjoitti:
Mitä etätöitä voi tehdä kahvilassa? Olen tehnyt koronasta asti ihan tavallisia toimistotöitä etänä, enkä todellakaan voisi tehdä mitään siten, että firman ulkopuolinen näkisi näyttöni. Näytön suojakalvotkin toimivat rajoitetusti. Yhdessä paikassa tästä oli ihan oma pykälänsä NDA:ssa.
Kyllähän sitä töitä on vaikka minkälaisia, eikä kaikissa tehtävissä tarvitse käsitellä luottamuksellisia tietoja. Ja monet kahviloissa hengaavat saattaa tehdä muuta kuin palkkatöitä, freelancehommaa tai opiskelua. Itsekin joskus kirjoitin esseetä kahvilassa, kun piti odottaa lasta treeneistä. Enkä kyllä usko että se oli keneltäkään pois, tyhjiä pöytiä kyllä riitti halukkaille enkä käyttänyt kahvilan kallista sähköäkään yhtään sen enempää kuin muutkaan, koska koneessa on akku.
Onko siinä joku ongelma ettei voi sitä läppäriä laittaa oman keittiön pöydälle ja leikkiä tekevänsä töitä?
Vierailija kirjoitti:
Onko siinä joku ongelma ettei voi sitä läppäriä laittaa oman keittiön pöydälle ja leikkiä tekevänsä töitä?
Yhtä hyvinhän siellä voisi juoda ne kahvitkin, miksi mennä kahvilaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä etätöitä voi tehdä kahvilassa? Olen tehnyt koronasta asti ihan tavallisia toimistotöitä etänä, enkä todellakaan voisi tehdä mitään siten, että firman ulkopuolinen näkisi näyttöni. Näytön suojakalvotkin toimivat rajoitetusti. Yhdessä paikassa tästä oli ihan oma pykälänsä NDA:ssa.
Kyllähän sitä töitä on vaikka minkälaisia, eikä kaikissa tehtävissä tarvitse käsitellä luottamuksellisia tietoja. Ja monet kahviloissa hengaavat saattaa tehdä muuta kuin palkkatöitä, freelancehommaa tai opiskelua. Itsekin joskus kirjoitin esseetä kahvilassa, kun piti odottaa lasta treeneistä. Enkä kyllä usko että se oli keneltäkään pois, tyhjiä pöytiä kyllä riitti halukkaille enkä käyttänyt kahvilan kallista sähköäkään yhtään sen enempää kuin muutkaan, koska koneessa on akku.
On se pois, koska se läppäri nyt vaan menee tunteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä hyvinhän siellä voisi juoda ne kahvitkin, miksi mennä kahvilaan.
Niinpä. Kaikki pääsisivät helpommalla kun kukaan ei koskaan poistuisi kotoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kyllä olen päivittänyt mm. koulutuksissa käytettyjä diasettejä. Lopultahan ne jaetaan koulutukseen osallistuneille. Samoin olen mm. lukenut julksia tarjouspyyntöjä (nekin löytyy muuten netistä). Kaveri on journalisti ja editoi mm. juttujaan.
Vaikka te top secret - tyypit niin kuvittelettekin, aika suuri osa töistä ei ole salaisia. Ne jotka on, tehdään sitten muuala.
Aina jaksaa ihmetyttää ihmisten kapeakatseisuus ja mielikuvituksen puute. Kun Minä en voi tehdä töitä missä vaan, ei varmaan kukaan muukaan voi.
Uskoisin että useimmille suurempi ongelma on kahvilan levoton ympäristö ja läppärin pieni näyttö, kuin varsinaisesti tietosuoja. Mutta toki niitä salaisia töitä on myös ja niitä ei sit tehdä kuin tarkkaan määritellyissä paikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läppärikö ei toimi kotona?
Kahvila ei ole erityisen hyvä työskentelypaikka. Jos joku menee kahvilaan kirjan tai läppärin tai vaikka muistikirjan kanssa, niin tarkoitus on poseerata ja postata siellä ja toivoa että joku tulee juttelemaan.
Jos oikeasti teet etätöitä läppärin kanssa niin tiedät että 8 tunnin työpäivää ei hoidella kahvilassa eikä laiturinnokassa vaan mieluiten kirjoituspöydällä, ja mieluiten niin että käytettävissä on parempi näyttö ja näppis ja hiiri.
Jo tietoturvasyistä kahvila on huono. Netti on vieras ja yhteinen ja kuka tahansa voi katella olan yli. Katsopa joskus niin ne kirjoittelee omia muka-tekstejään, ja jos ovat päässeet istumaan selkä seinää vasten väijyasentoon niin kunhan surfaavat netissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kyllä olen päivittänyt mm. koulutuksissa käytettyjä diasettejä. Lopultahan ne jaetaan koulutukseen osallistuneille. Samoin olen mm. lukenut julksia tarjouspyyntöjä (nekin löytyy muuten netistä). Kaveri on journalisti ja editoi mm. juttujaan.
Vaikka te top secret - tyypit niin kuvittelettekin, aika suuri osa töistä ei ole salaisia. Ne jotka on, tehdään sitten muuala.
Aina jaksaa ihmetyttää ihmisten kapeakatseisuus ja mielikuvituksen puute. Kun Minä en voi tehdä töitä missä va
Eihän se kahvila ole ideaali. Mutta jos esim. työpaja loppuu 14.00 ja juna lähtee 16.00, niin siihen jää aikaa tapettavaksi ja periaatteessa on edelleen työaikaa. Hyvä hetki esim. tsekata seuraavan päivän materiaalit tai katsoa, onko tullut tarjouspyyntöjä.
Itse aina varmistan kahvilan työntekijältä, että onko ok työskennellä. Ja olen joskus nähnyt, että joku on saattanut lukea parisen tuntia kirjaa kahvikupin hinnalla, onko se sitten hyväksyttävää, jos työskentely ei ole?
Kahvila tai ravintola voi olla työtilana vain niille, jotka ovat ko kahvilassa töissä. Ei tietenkään muille. Senhän sanoo järkikin. Työskentelytilat pitää etsiä muualta. Tai sitten vuokrata itselleen tila, jossa työskennellä. Varmaan kahviloille sopii, että 10 euroa tunti taksalla saa istua läppärinsä kanssa siinä pöydän ääressä. On todella törkeää varata pöytää tuntikausia yhdellä kupillisella kahvia. Itse häätäisin sellaisen henkilön pois, joka olisi ollut siinä yli tunnin tilaamatta mitään lisää.
Eiku samaan pöytään istumaan. Sanokoot mitä sanoo läppäripetteri. Jos alkaa puhumaan, niin ala tenttaamaan mitä tekee.
Eräässä kivassa kahvilassa on yksi iso pöytä, joka on varattu läppärityöskentelyyn kyltillä. Se on sellainen baaripöydän korkuinen ja siinä on ihan hyvin tilaa useallekin työläiselle, lisäksi pistorasioita on kätevästi saatavilla. Muissa pöydissä ei ole pistorasioita. Toisessa kahvilassa oli ystävällismielinen kyltti, jossa toivottiin, ettei läppäreitä käytettäisi enää kiireisimpään aikaan, oliko nyt klo 15 jälkeen.
Enpä usko, että kukaan kahvilanpitäjä pahastuu siitä, että joku on paikalla läppärin kanssa, kunhan ei varaa tilaa tunneiksi sen yhden kahvin hinnalla. Yllämainitut järjestelyt varmaan kertovat siitä, että ongelmia on joskus ollut. Jos minulla olisi tarvetta istua kahvilassa pidempään syystä tai toisesta, en kyllä kehtaisi ostaa vain yhtä kahvia. Kävisin ostamassa jotain pientä tai suurempaakin säännöllisin väliajoin.