Mitä te työttömät teette nyt säästöjenne kanssa?
Jos jollakin on säästöjä yli 50 000 euroa, ei ole oikeutettu asumistukeen. Jos haluaisi kuitenkin ettei säästöt hupene, olisiko silti parempi vaihtoehto sijoittaa ne ja toivottavasti ehkä saisi näin takaisin menetettävät asumistuet? Tai ainakaan ei söisi säästöjään.
Kommentit (456)
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla mitään velkaa, jota voisit lyhentää kerralla isomman erän?
Ei ole.
Tänä vuonna tuli uudistus, että kaupunki joutuu maksamaan puolet ansiosidonnaisesta tai työmarkkinatuesta jo 100 päivän työttömyyden jälkeen niin kauan, että työtön saa tes-palkkatyön. Työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta ei kelpaa enää sakkomaksujen välttämiseen työttömistä.
Vierailija kirjoitti:
Sitähän varten ne säästöt on, että niillä sitten eletään. Pahan päivän varalle säästetään. Sehän se idea on.
Mua kyllä tosiaan sylettää tuommoset kieroilijat! Ei ole tarkoitus säästää omaisuutta ja samaan aikaan nauttia viimesijaisista tuista!
Ihan on oikein, että Purra leikkaa ne teiltä pois.
Ja tulee potkulaki joka koskee myös julkisen työpaikkoja.
Menetät omistusasunnon ja kesämökin.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukeen tulee työvelvoite.
Mistäs löytyy työ?
Kyse ei ole työstä, jos siitä ei saa normaalia palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli 250 euroa säästöjä. Ne olivat liikaa että saisi tt-tukea. No ne säästöt on menneet jo viime syksynä. Nyt olen totaalisen pa.
Ja ilmeisen tyhmäkin vielä, kun et ole hakenut tt-tukea uudestaan sen jälkeen, kun säästöt oli käytetty.
Sain sitten kun säästöt oli käytetty. Nyt olen ensimmäistä kertaa aikuisena ilman säästöjä. Yli viiskymppinen työtön on ihan kuuminta hottia työmarkkinoilla.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Toimeentulotukea ei saa, jos omistaa kesämökin.
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa.
Potkulaki tulee voimaan keväällä.
Tulee omaisuuden uusjako.
Nyt keitetään kahvit sen kunniaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäs löytyy työ?
Maksimissaan voidaan puhua jostain turhasta puuhastelusta.
Ei ole mitään väliä enää, kun asun omistusasunnossa, ja asumistuki poistettiin. Ja tilanne on ihan sama, vaikka myisin asunnon pois ja muuttaisin vuokralle, kun varallisuusraja ylittyy. Töihin pääsy olisi ehdottomasti paras ratkaisu tähän. Rahat riittävät juuri ja juuri, kun en kuluta mihinkään ylimääräiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäs löytyy työ?
Noi on kaupunginyksiköissä eli samoja mitä ennen tehtiin työkokeiluna työmarkkinatuella esim. lasten hoito päiväkodeissa, kirjastossa palautettujen kirjojen laittaminen hyllyyn, toimistotöitä kaupungin yksikössä, koulujen pihojen hiekoitusta jne kaikenlaista hommaa kaupungilta löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitähän varten ne säästöt on, että niillä sitten eletään. Pahan päivän varalle säästetään. Sehän se idea on.
Mua kyllä tosiaan sylettää tuommoset kieroilijat! Ei ole tarkoitus säästää omaisuutta ja samaan aikaan nauttia viimesijaisista tuista!
Samat säännöt kaikille. Ja voit painua mäkeen sen potkulakisi kanssa. Irtisanominen on ollut ihan helppoa nytkin. Mikään ei tule sen suhteen muuttumaan.
Sitä paitsi mä kannatan paikallista sopimista. Palkankororuksia saa ilman ay:takin. Sitä ei tarvita enää mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Apua, näkeekö Kela muut tilit kuin mitä ilmoittanut sinne? Jossain luki että yhdellä napin painalluksella näkee tilitiedot mutta näkeekö vain sen tilin joka niillä tiedossa? Ja syynäävätkö pitkältäkin ajalta tietoja?
Sinun täytyy ilmoittaa kaikki tilisi. Myös rahastot ym. sijoitukset. Metsät sun muut. Tietysti. Ei ole veronmaksajien asia pitää yllä ja kasvattaa vaurauttasi.
Ankarat sanktiot seuraa, kun huiputuksesi paljastuu. Pahimmillaan jopa vankeus petoksesta.
Minä olen työtön ja saan työmarkkinatukea..
Ole sijoittanut säästöni ja tästä hyvästä työmarkkinatukea on leikattu puoleen ja en saanut asumistukea koska sain 8000 euroa pääomatuloja josta maksoin 30 prosenttia veroa..
Erittäin pöyristyttävää on se että sijoitus varallisuus lasketaan asumituessa nyt sitten kahteen kertaan tuloiksi kun lasketaan tämän varallisuuden pääomatulo ja sitten vielä varallisuuden arvosta 20 prosenttia tuloiksi..
Eli tässä tapahtuu kaksinkertainen tuloutus.
Asumistuki meni mutta pahinta on että menee myös työmarkkinatuesta puolet...käytännössä sijoittamani varallisuus ja varallisuus menee kaikki valtiolle koska samat rahat saisin tujina ilman varallisuutta ja tuloja..
"Jos joku osakkaista jättää rahoitusvastikkeensa maksamatta, taloyhtiön lainaan liittyvät velvoitteet on kuitenkin hoidettava. Tällöin maksut kaatuvat muiden osakkaiden maksettaviksi siitä huolimatta, että olisi oman osuutensa jo maksanut."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli 250 euroa säästöjä. Ne olivat liikaa että saisi tt-tukea. No ne säästöt on menneet jo viime syksynä. Nyt olen totaalisen pa.
Ja ilmeisen tyhmäkin vielä, kun et ole hakenut tt-tukea uudestaan sen jälkeen, kun säästöt oli käytetty.
Kelassa kun sattuu just oikea virkailija käsittelemään hakemuksen, niin ei tt-tukea myönnä, koska asiakkaallahan oli just tässä hiljattain suuri summa, 250€, säästöjä. Kyllä sillä pitäisi vielä pärjätä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikista paras ratkaisu olisi saada kokopäivätyö niin ei tarvitsisi miettiä asumistukiasiaa mutta vaikea on.
Tai ainakin lähes kokoaikainen työ. On sekin stressaavaa jos tunnit sahaavat ja täytyy miettiä jatkuvasti olisiko aika olla yhteydessä Kelaan. Vuositarkastuksessahan nyt viimeistään tulee kai ilmi nämä todelliset asianlaidat mutta eipä kiinnostaisi jälkikäteen maksaa mitään tukia takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samat säännöt kaikille. Ja voit painua mäkeen sen potkulakisi kanssa. Irtisanominen on ollut ihan helppoa nytkin. Mikään ei tule sen suhteen muuttumaan.
Sitä paitsi mä kannatan paikallista sopimista. Palkankororuksia saa ilman ay:takin. Sitä ei tarvita enää mihinkään.
Jatkossa saa irtisanoa vakituisia helposti esim. liian pitkän kahvitauon perusteella tai kun myöhästyy kerran tai tekee virheen.
Ei tarvitse maksaa kokemuslisiä eikä 38 lomapäivää.
Hallitus leikkaa kuntaosuuksista ja työttömien sakkomaksut kasvaa.
Paikallisen sopimisen ansiosta saa ottaa uusia työntekijöitä alle tes-palkan töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
toi tyyppi on mielen vikainen jankuttaja jota kukaan ei palkkaa ja kiukuttelee täällä ja itkee jos jollain mökki tai vene ku ite apina ei sellaista saa koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus on nostamassa oven ikärajaa ja sen poistoa kokonaan suunnitellaan.
Oven käyttö todettiinkin jo 70-luvulla niin vaikeaksi, että siihen julkaisiin oikein videoidut ohjeet:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäs löytyy työ?
Maksimissaan voidaan puhua jostain turhasta puuhastelusta.
Kuwaitin malli. Eli kaikille työpaikka, mutta kun töitä ei riitä kaikille, työvoimareserville laitetaan pöydät jonnekin kellariin ja siellä sitten istuskellaan, ihmetellään ja nostetaan... Palkkaa? Tukia? Kuwaitissa oli sallittua katsella netflixiä ja lueskella kirjoja, Suomessa on taatusti joku työnteonlarppaus pakko, eli vaikka siirretään paperia pinosta toiseen tai copypastetetaan tietueita asiakirjasta toiseen.