Mitä te työttömät teette nyt säästöjenne kanssa?
Jos jollakin on säästöjä yli 50 000 euroa, ei ole oikeutettu asumistukeen. Jos haluaisi kuitenkin ettei säästöt hupene, olisiko silti parempi vaihtoehto sijoittaa ne ja toivottavasti ehkä saisi näin takaisin menetettävät asumistuet? Tai ainakaan ei söisi säästöjään.
Kommentit (456)
Minut on opetettu aina rehelliseksi enkä pysty huijaamaan ja koko ajan pelkäämään, jos jäänkin kiinni. Parempi kertoa asioiden oikea laita. Ehkä nyt viimein itsenäistyn ja opin käyttämään rahaa oikein kun joudun tarkkaan laskemaan kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Entä, jos pankkitileillä olisi esim. 450000 mutta saisi 5000 lisää pari kuukautta myöhemmin? Pitäisikö itse ilmoittaa Kelalle tästä vai vasta seuraavan asumistuen tarkastuksen yhteydessä?
Toisin sanoen pitääkö koko ajan olla ilmoittamassa jos menee vähänkin yli? Tai jos nyt olisi 50 000 niin onko oikeutettu asumistukeen jos alittuu tuo summa myöhemmin?
Vierailija kirjoitti:
Entä, jos pankkitileillä olisi esim. 450000 mutta saisi 5000 lisää pari kuukautta myöhemmin? Pitäisikö itse ilmoittaa Kelalle tästä vai vasta seuraavan asumistuen tarkastuksen yhteydessä?
Hyvin harvalla on noin iso summa tavallisilla tileillä, koska niiden korko on surkea. Jos on satoja tuhansia, normi-ihmiset sijoittavat ne jollain tavalla ja kaikki osingot yms. vaikuttavat tukiin. Mutta en sano, ettetkö sinä voisi olla poikkeus.
Minulla oli säästössä 12 000€ kun mies jäi työttömäksi. Hänellä oli isot luottokorttivelat eikä mitään säästöjä, joten laittoi minut maksamaan puolen vuoden työttömyydestä aiheutuneet kulut. Näin jälkikäteen mietittynä olisi pitänyt lähteä heti kävelemään, koska rahojani en koskaan tule takaisin saamaan. Nyt miehellä uusi työ ja firman kautta uudet tietokoneet ja puhelimet, kun itse tilasin omani alennuksesta osamaksulla.
Vierailija kirjoitti:
Naisilla ei oo huolenhäivää kun saa aina parisuhteen ja voi maksella kuluja puokkiin.Sinkkumiehet joutuu itse kustantamaan kaiken ja säästöjä ei välttämättä ole.
Ajattelitko, että naiset pariutuvat vain keskenään? Eikö yleisemmin sen sinkkumiehen kanssa, jolloin myös miehen kulut puolittuvat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://spikebar.fi/nakeeko-kela-omat-tilitiedot-ja-tulojen-tiedot/
Ei näe Kela tämän mukaan tilitietoja. Jostain luin, ettei mennyt läpi aiemmin suunniteltu asetus.
Voisiko joku pankkivirkailija olla niin ilkeä että raportoisi asiakkaan suurisummaisesta toisesta tilistä Kelalle jos huomaisi toiselle tilille maksettavan asumistuen? Tai ei kai heillä aikaa siihen?
Ei ole kyse ilkeydestä vaan perustuu ihan lakeihin.
Pankin kun pitää tuntea asiakkaansa.
Poltin kaikki takassa, kun on niin kylmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin harvalla on noin iso summa tavallisilla tileillä, koska niiden korko on surkea. Jos on satoja tuhansia, normi-ihmiset sijoittavat ne jollain tavalla ja kaikki osingot yms. vaikuttavat tukiin. Mutta en sano, ettetkö sinä voisi olla poikkeus.
Tuli vahingossa yksi nolla liikaa, 45000 piti laittaa 😅
Vierailija kirjoitti:
No eipä ole 50 000, mutta jos olisi ostaisin mökin.
Eikö tule päälle hoitovastike ja muut kulut? Miten niihin varaa, jos ei ole töissä?
Vierailija kirjoitti:
No eipä ole 50 000, mutta jos olisi ostaisin mökin.
Aika kiire tulee jos alle kahdessa viikossa tehtävä.
Hei, muistinkin väärin ASP-tilin enimmäistalletusmäärän. Onkin 4500 euroa yhtenä kalenterineljänneksenä. Voiko tuon summan tallettaa kerralla? Entä onko todella niin että jos ostaisin rahaston, siitä huomioitaisiin vain 70 prosenttia? Asumistuen laskurin mukaan näin olisi. Siinä tapauksessa ei olisi huolta ja olisin oikeutettu edes vähään tukeen. Mutta joutuisin silti nostamaan ennalta ASP-tiliä varten rahoja, koska muuten rahat ei riitä tuleviin talletuksiin.
Kaikki tilit on ilmoitettava Kelalle myöhemmin. Myös se sijoitukset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyytääkö Kela tiliotteita vai luottaako henkilön antamiin tietoihin? Olen nyt kahden vaiheilla, en halua joutua vaikeuksiin kun aina toiminut oikein mutta ei toisaalta houkuttele sekään että menisi lopulta kaikki vanhuuden turvaksi tarkoitetut säästöt. Eläkkeeni tulee todennäköisesti muussa tapauksessa ole hyvin pieni koska olen elämäni aikana tehnyt oikeaa palkkatyötä vain puolen vuoden ajan jos ei lasketa pilipalitöitä 10 vuoden ajalta jolta tienasin vain pari satasta kuussa. Mutta jos ei kukaan tiedä ei kai voi jäädä kiinni etenkään jos en tee mitään epäilyksiä herättävää :/
Miksi haluat huijata itsellesi tukia,.jotka sinulle ei kuulu? Toivottavasti jäät kiinni ja onneksi Kelalla on lakiin kirjattu tiedonsaanti oikeus eli pankki luovuttaa kaikki tiliesi tiedot. Kiva elämä sulla elää pelossa. 😊 Ahneella on pskanen loppu!
Tiedoksesi ettei tarvitse huijata koska laskin väärin eli minulla onkin oikeus edes pieneen asumistukeen.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tilit on ilmoitettava Kelalle myöhemmin. Myös se sijoitukset
Onko sijoitusten arvo Kelan laskurin mukaisesti 70 prosenttia arvosta vaikka ostaisin ne tänään eli en voi verrata viime vuoden viimeiseen pörssipäivään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ASP-tilille kannattaa säästää jos voi, siellä olevat varat ei vaikuta. Ja vasta asumistuen tarkistuksesta alkaen uusi lainsäädäntö alkaa vaikuttaa, joten ennen sitä saadut tuet saa kyllä pitää. Näin olen ainakin ymmärtänyt. Lisäksi huomioitavasta varallisuudesta vähennetään mahdolliset velat ja tietty käyttörahamäärä, muistaakseni pari tonnia per henkilö.
Itse ainakin aion hyödyntää kaikki porsaanreiät, jotta saisin edes satasen kuussa. En saa mitään muita tukia enkä palkkaa.
Niin no ASP-tille voisi säästää mutta sinnekin saa vain 1450 euroa kolmen kuukauden välein. Ja miten saan nostettua tililtä pois montakymmentä tuhatta parissa viikossa ilman että pankki saattaa jäädyttää tilin tai kysellä?
Muistin väärin, 4500 euroa suurin summa eli tämä auttaa paljon. Mutta ei kai ole kielletty nostamasta rahaa saman vuoden tulevia talletuksia varten koska muuten ei kyllä rahat riitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ASP-tilille kannattaa säästää jos voi, siellä olevat varat ei vaikuta. Ja vasta asumistuen tarkistuksesta alkaen uusi lainsäädäntö alkaa vaikuttaa, joten ennen sitä saadut tuet saa kyllä pitää. Näin olen ainakin ymmärtänyt. Lisäksi huomioitavasta varallisuudesta vähennetään mahdolliset velat ja tietty käyttörahamäärä, muistaakseni pari tonnia per henkilö.
Itse ainakin aion hyödyntää kaikki porsaanreiät, jotta saisin edes satasen kuussa. En saa mitään muita tukia enkä palkkaa.
Niin no ASP-tille voisi säästää mutta sinnekin saa vain 1450 euroa kolmen kuukauden välein. Ja miten saan nostettua tililtä pois montakymmentä tuhatta parissa viikossa ilman että pankki saattaa jäädyttää tilin tai kysellä?
Muistin väärin, 4500 euroa suurin summa eli tämä auttaa paljon. Mutta ei kai ol
Eli jos etukäteen nostan rahat tililtä ASP-tiliä varten ennen kuin ilmoitan Kelalle omaisuuden arvon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistin väärin, 4500 euroa su
Tietääkö joku?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lisää leikkauksia asumislisään. Vanhemmiltaan vuokraamassaan tai vanhempansa omistamassa asunnossa asuva opiskelija voi saada tulevaisuudessa enintään 83 euroa asumislisää kuukaudessa, suunnittelee hallitus."
Ne opintolainat voi sijoittaa. Tai nostaa pois käteisenä ja nostaa toimeentulotukra, jolla maksaa sitten opintolainan lyhennystä.
Opiskelija ei saa toimeentulotukea ennenkuin kaikki opintolainat on nostettu.
Opintotuki on 299.
Onko laillista nostaa enemmän rahaa tililtä ASP:ia varten ja ilmoittaa talletusten arvo sen jälkeen? Eiväthän ne rahat ole enää tilillä ja käyttötarkoitus laillinen.