Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotitalousvähennys on tärkeä tuki uupuneille naisille ja vanhuksille

Vierailija
10.02.2025 |

Raivostuttaa kotitalousvähennyksen heikentäminen ja annan sen näkyä seuraavissa vaaleissa.

Kaikki tuntemani kotitalousvähennystä käyttäneet ovat olleet voimiensa äärirajoilla sinnitteleviä keski-ikäisiä naisia tai elämänsä viimeisiä vuosia eläviä vanhuksia jotka tarvitsevat ostettua apua kipeästi. Kukaan näistä kotitalousvähennyksen käyttäjistä ei ole suurituloinen vaan joutuu laskemaan tarkasti kuinka moneen tuntiin kuukaudessa on varaa. 

Jos keski-ikäinen nainen raataa henkensä edestä töissä hän ei ehkä ole pienituloisin, mutta jos tuon kamelin selkä katkeaa ja edessä on sairaseläke voi tukien varassa eläväksi päätyä. 

Varsinaisen työpäivän jälkeen keski-ikäistä naista kotona odottava toinen työvuoro ja iäkkäiden vanhempien kodeissa odottava kolmas työvuoro ovat yksinkertaisesti liikaa.

Ymmärrän myös hyvin etteivät nuoret naiset uskalla hankkia perhettä kun näkevät minkälainen toivoton työorjuus heitä odottaa.  

Ja vaikka joku varakas pääsisi ostamaan kotitalousvähennyksellä enemmän siivousta kuin muut, pidän sitä kuitenkin ekologisena ja parempana tapana kuluttaa kuin esim. kiinalaisen krääsän tai pikamuodin ostamista netistä. Ja näiden varakkaiden verotuloillahan tuota järjestelmää on rahoitettu.

En usko esim. siivousfirmojen hintojen laskevan kotitalousvähennyksen heikentymisen tahtiin.

Kommentit (119)

Vierailija
41/119 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen työtön ja toinen vanhempi kuollut. 

Omat lapset täysi-ikäiset. 

Toisilla on 40-vuotiaana vakituinen työ ja pienet lapset hoidettavana ja eläkkeellä olevat vanhemmat. 

Tasan ei mene nallekarkit. 

Ja me toiset ollaan työttömänä, omat lapset aikuisia ja toinen vanhempi kuollut. 

No, siivoan omaa kotia. 

Ajattelin, että pitäisi vaihtaa kevätverhot ja voisin leipoa jotain hyvää. 

Vierailija
42/119 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läpä läpä, hyvä että hyvätuloisten sosiaalituki poistui.

Aiotko itse käydä työpäivän päätteeksi siivoamassa 90-vuotiaiden vanhempiesi kotona ?

Vai oletko niitä jotka eivät tee töitä ja jotka odottavat että 50-kymppiset naiset maksavat veroillaan sinunkin leppoisan elämäsi tukien varassa ? 

Miksi ne ei siivoa omilla rahoillaan???

Ymmärrätkö sinä, että miten kotitalousvähennys toimii? Jos et, perehdy aiheeseen ja tule sen jälkeen kysymään uudelleen, että miksei ne siivoa omilla rahoillaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/119 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläinen joutuu ostamaan kodin siivouksen yksityiseltä siivousyritykseltä. 

Eläkeläisen ei tarvitse maksaa alvia siivouksesta. 

Höpsis. Yhtälailla eläkeläiset maksavat alvia, kuin mutkin. Vai löytyykö väitteilesi lähdettä. 

Vierailija
44/119 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se mitä olen tästä kotitalusvähennyksestä lukenut on että "kalliita työpaikkoja". Eli jokseenkin tehoton keino lisätä työllisyyttä. Kun jostakin pitää leikata niin mielestäni tämä on juurikin hyvä kohde. Enemmän ihmetyttää työmatkakulujen omavastuuosuuden nostaminen. 

Et siis mitään ymmärrä tai tiedä kotitalusvähennystä käyttävien tuskallisesta elämäntilanteesta ja pitää silti kateellisena tulla asiasta jotain avautumaan ?

Vierailija
45/119 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläinen joutuu ostamaan kodin siivouksen yksityiseltä siivousyritykseltä. 

Eläkeläisen ei tarvitse maksaa alvia siivouksesta. 

Höpsis. Yhtälailla eläkeläiset maksavat alvia, kuin mutkin. Vai löytyykö väitteilesi lähdettä. 

Kyllä netistä varmaan lähde löytyy, en jaksaisi etsiä. 

Eläkeläisen ei tarvitse maksaa alvia kodin siivouksesta. 

Vierailija
46/119 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä korkeammaksi vähennys nousi, sitä enemmän siivousfirma nosti hintoja! Kuluttaja maksoi aina saman, siivousfirmat rikastuivat veronmaksajien rahoilla. Ihan hyvä päätös. Hinnat järkevälle tasolle, niin kysyntää riittää. 

Nähtäväksi jää. Siivoajille maksettavia palkkoja ei voi kauheasti pudottaa. Filippiineiltä on löytynyt vielä hyvää työvoimaa, mutta pakkohan siivoajienkin on pysyä hengissä.Suomalaisille tuo kotisiivoustyö on ollut jo kauan liian heikosti palkattua.

Kertoo jotain alan palkkatasosta.

Toisin kuin vasemmistossa ymmärretään, kyse ei ole palkkatasosta vaan kulurakenteesta, byrokratiasta ja verohelvetistä.

Vierailija
47/119 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aa, en kyllä ajatellut enää ikinä ryhtyä siivoamaan saati maksamaan siitä jollekin. 

Vierailija
48/119 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eläkeläiset joutuvat ostamaan kodin siivouksen yksityiseltä siivousyritykseltä. 

Valtiolla ei ole siivous työntekijöitä kotisiivoukseen. 

Vain veteraanit ovat saaneet ilmaisen kodin siivouksen. 

Vierailija
49/119 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se mitä olen tästä kotitalusvähennyksestä lukenut on että "kalliita työpaikkoja". Eli jokseenkin tehoton keino lisätä työllisyyttä. Kun jostakin pitää leikata niin mielestäni tämä on juurikin hyvä kohde. Enemmän ihmetyttää työmatkakulujen omavastuuosuuden nostaminen. 

Ja saa vähentää vain 7000 vuodessa, kun vuonna 2023 sai vähentää 8400. 

Monellako rajat ylittyy pääkaupunkiseudulla pääosa saa vain julkisen liikeenteen käytön vähentää verotuksessa matkakuluina siis monellako on maximimäärä.

Vierailija
50/119 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivouksen osto omakotitaloon on kalliimpi kuin kerrostalokaksioon ja kun firmat veloittaa vielä kilometrikorvaukset. 

Vierailija
51/119 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minäkin kärsin asiasta, mutta toisaalta pystyn maksamaan kotisiivouksesta vaikka tuki onkin pienentynyt. Toki se harmittaa, mutta toisaalta olen sitä mieltä, että myös varakkaampien on osallistuttava säästöihin. 

Köyhille vanhuksille tukea pitäisi jatkaa, mutta sen voisi tehdä esim. maksuseteleillä tms, jolloin se kohdistuisi vain niihin, joilla ei itse ole varaa palvelua ostaa, ei kaikki vanhukset kuitenkaan ole varattomia. 

Hyvä kuitenkin, että tuki ei loppunut kokonaan, onhan sillä myös työllistävä vaikutus. 

Olen akateemisesti koulutettu keskituloinen nainen. Olen tarkasti laskenut että aiemmin kotitalousvähennyksellä minun oli kannattavaa tehdä koulutusta vastaavaa palkkatyötäni tuntipalkalla vähän enemmän ja ostaa siivous ulkopuoliselta. Nyt se ei enää kannata.

Teen siis jatkossa itse vähemmän koulutusta vastaavaa työtä ja siivoan yhden päivän viikosta itse kotona. Siivoukseen kuluu minulta enemmän aikaa kuin ammattisiivoajalta. Valtio menettää verotuloja minun työstäni ja siivoajan tekemästä työstä. 

Kerrotko vielä miten yhteiskunta tästä hyötyy ?

Vierailija
52/119 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et siis mitään ymmärrä tai tiedä kotitalusvähennystä käyttävien tuskallisesta elämäntilanteesta ja pitää silti kateellisena tulla asiasta jotain avautumaan ?

En ymmärrä. Jos ei ole varaa maksaa palvelun hintaa ilman tukea, silloin ollaan ilman palvelua. Niin se homma toimii köyhemmiläkin.

Vierailija
53/119 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta ja eläkkeitä maksetaan 37,8 miljardia vuodessa. 

Ei valtio pystyisi mitenkään maksamaan kaikille kodin siivousta ja pyykkipalveluita, ne pitää itse ostaa, jos omaiset ei siivoa. 

Vierailija
54/119 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

minäkin kärsin asiasta, mutta toisaalta pystyn maksamaan kotisiivouksesta vaikka tuki onkin pienentynyt. Toki se harmittaa, mutta toisaalta olen sitä mieltä, että myös varakkaampien on osallistuttava säästöihin. 

Köyhille vanhuksille tukea pitäisi jatkaa, mutta sen voisi tehdä esim. maksuseteleillä tms, jolloin se kohdistuisi vain niihin, joilla ei itse ole varaa palvelua ostaa, ei kaikki vanhukset kuitenkaan ole varattomia. 

Hyvä kuitenkin, että tuki ei loppunut kokonaan, onhan sillä myös työllistävä vaikutus. 

Olen akateemisesti koulutettu keskituloinen nainen. Olen tarkasti laskenut että aiemmin kotitalousvähennyksellä minun oli kannattavaa tehdä koulutusta vastaavaa palkkatyötäni tuntipalkalla vähän enemmän ja ostaa siivous ulkopuoliselta. Nyt se ei enää kannata.

Teen siis jatkossa itse vähemmän koulutusta vastaavaa työtä ja

Sinusta ehkä kehkeytyy vielä ihan kelpo nainen kun opettelet elämisen perusaskareet.

Vierailija
55/119 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen siis jatkossa itse vähemmän koulutusta vastaavaa työtä ja

Hyötyy,jos fyysinen työ pitää sinut paremmassa kunnossa tosin saisit siivota 2 kertaa joka viikko niin yhteiskunnan hyöty olisi isompi,vähentyneet sairauskulut.

Vierailija
56/119 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen nähnyt tollasen eläkeläisen palvelulaskun ja siinä laskutettiin myös kilometrikorvaukset. 

Vierailija
57/119 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä korkeammaksi vähennys nousi, sitä enemmän siivousfirma nosti hintoja! Kuluttaja maksoi aina saman, siivousfirmat rikastuivat veronmaksajien rahoilla. Ihan hyvä päätös. Hinnat järkevälle tasolle, niin kysyntää riittää. 

Nähtäväksi jää. Siivoajille maksettavia palkkoja ei voi kauheasti pudottaa. Filippiineiltä on löytynyt vielä hyvää työvoimaa, mutta pakkohan siivoajienkin on pysyä hengissä.Suomalaisille tuo kotisiivoustyö on ollut jo kauan liian heikosti palkattua.

Kertoo jotain alan palkkatasosta.

joo mutta ne onkin ne siivouslafkat, jotka vetäneet hirveät katteet. 

Vierailija
58/119 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun työttömyys lisääntyy niin osa ehkä siivoaa eläkkeellä oleville vanhemmilleen ja saa käteistä ruokaan. 

Vierailija
59/119 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisessä paikassa missä asuin niin yksi työtön naapuri pesi naapureiden ikkunoita 20 euroa per ikkuna. Naapurit maksoi käteisellä. 

Vierailija
60/119 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellisessä paikassa missä asuin niin yksi työtön naapuri pesi naapureiden ikkunoita 20 euroa per ikkuna. Naapurit maksoi käteisellä. 

Osa ei itke tuista, kun ne asuu erikseen puolison kanssa ja saa asumistukea ja toimeentulotukea ja lisäksi tekee käteisellä naapureille, sukulaisille ja ystäville siivoushommaa, ruohikon leikkuuta sun muuta.