Kotitalousvähennys on tärkeä tuki uupuneille naisille ja vanhuksille
Raivostuttaa kotitalousvähennyksen heikentäminen ja annan sen näkyä seuraavissa vaaleissa.
Kaikki tuntemani kotitalousvähennystä käyttäneet ovat olleet voimiensa äärirajoilla sinnitteleviä keski-ikäisiä naisia tai elämänsä viimeisiä vuosia eläviä vanhuksia jotka tarvitsevat ostettua apua kipeästi. Kukaan näistä kotitalousvähennyksen käyttäjistä ei ole suurituloinen vaan joutuu laskemaan tarkasti kuinka moneen tuntiin kuukaudessa on varaa.
Jos keski-ikäinen nainen raataa henkensä edestä töissä hän ei ehkä ole pienituloisin, mutta jos tuon kamelin selkä katkeaa ja edessä on sairaseläke voi tukien varassa eläväksi päätyä.
Varsinaisen työpäivän jälkeen keski-ikäistä naista kotona odottava toinen työvuoro ja iäkkäiden vanhempien kodeissa odottava kolmas työvuoro ovat yksinkertaisesti liikaa.
Ymmärrän myös hyvin etteivät nuoret naiset uskalla hankkia perhettä kun näkevät minkälainen toivoton työorjuus heitä odottaa.
Ja vaikka joku varakas pääsisi ostamaan kotitalousvähennyksellä enemmän siivousta kuin muut, pidän sitä kuitenkin ekologisena ja parempana tapana kuluttaa kuin esim. kiinalaisen krääsän tai pikamuodin ostamista netistä. Ja näiden varakkaiden verotuloillahan tuota järjestelmää on rahoitettu.
En usko esim. siivousfirmojen hintojen laskevan kotitalousvähennyksen heikentymisen tahtiin.
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Läpä läpä, hyvä että hyvätuloisten sosiaalituki poistui.
Samalla poistui heikosti työllistyviltä töitä.
Rahat menevät kiinalaiseen krääsään tai kiinalaisiin sähköautoihin. Ei tästä päätöksestä kukaan Suomessa hyödy.
Palvelujen ostaminen on ekologista kuluttamista. Mutta sitähän tämä hallitus ei ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Aiotko itse käydä työpäivän päätteeksi siivoamassa 90-vuotiaiden vanhempiesi kotona ?
Vai oletko niitä jotka eivät tee töitä ja jotka odottavat että 50-kymppiset naiset maksavat veroillaan sinunkin leppoisan elämäsi tukien varassa ?
Miksi hinnat eivät laskisi? Jos työt vähenee niin silloin hinnoitellaan palvelut niin että käy kaupaksi. Näinhän ne markkinat toimii.
1000 euron eläkkeestä ei mene veroa eikä voi saada verovähennystä kodin siivouksen ostosta eikä remonteista.
Köyhimmät tekevät itse ja joutuvat pärjäämään ilman kotitalousapuja, tosin köyhimmillä on sitten isompi riski voida huonosti ja sairastua.
Kaikki mun tuntemat kotitaloustuen käyttäjät ovat käyttäneet sitä nimenomaan miesten hommiin. Siis isojen pihapuiden kaatoon, lumitöihin, putkimieshommiin jne. Kaikki ihan tavallisia ihmisiä, pienituloisia,
1000 euron eläkkeestä ei mene veroa.
https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/tuloverot/elakkeensaa…
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Pienituloisille ei ole siivoojaan tai remonttiin varaa edes.
Eläkeläinen joutuu ostamaan kodin siivouksen yksityiseltä siivousyritykseltä.
Eläkeläisen ei tarvitse maksaa alvia siivouksesta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi hinnat eivät laskisi? Jos työt vähenee niin silloin hinnoitellaan palvelut niin että käy kaupaksi. Näinhän ne markkinat toimii.
Ei niitä voi hinnoitella sellaisiksi, että kulut eivät peity.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla poistui heikosti työllistyviltä töitä.
Rahat menevät kiinalaiseen krääsään tai kiinalaisiin sähköautoihin. Ei tästä päätöksestä kukaan Suomessa hyödy.
Kuka palkkaa heikostityöllistyvän kotiinsa? Ihan tekosyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia, jos tulee vesivahinko esim 1970-luvun.
minäkin kärsin asiasta, mutta toisaalta pystyn maksamaan kotisiivouksesta vaikka tuki onkin pienentynyt. Toki se harmittaa, mutta toisaalta olen sitä mieltä, että myös varakkaampien on osallistuttava säästöihin.
Köyhille vanhuksille tukea pitäisi jatkaa, mutta sen voisi tehdä esim. maksuseteleillä tms, jolloin se kohdistuisi vain niihin, joilla ei itse ole varaa palvelua ostaa, ei kaikki vanhukset kuitenkaan ole varattomia.
Hyvä kuitenkin, että tuki ei loppunut kokonaan, onhan sillä myös työllistävä vaikutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiotko itse käydä työpäivän päätteeksi siivoamassa 90-vuotiaiden vanhempiesi kotona ?
Vai oletko niitä jotka eivät tee töitä ja jotka odottavat että 50-kymppiset naiset maksavat veroillaan sinunkin leppoisan elämäsi tukien varassa ?
Miksi ne ei siivoa omilla rahoillaan???
Vierailija kirjoitti:
Köyhimmät tekevät itse ja joutuvat pärjäämään ilman kotitalousapuja, tosin köyhimmillä on sitten isompi riski voida huonosti ja sairastua.
No ehkä nämä aivan kaikkein köyhimmät eivät sitten käy töissä ja heillä on hiukan enemmän aikaa siivota omaa asuntoaan ?
Oma 90-vuotias anoppini kyllä käytti kotitalousvähennystä hankkiessaan siivouspalveluja viimeisinä elinvuosinaan. Ja se apu tulo todelliseen tarpeeseen. Siivooja oli tuttu lähes eläkeikäinen nainen joka muuten olisi todennäköisesti ollut työtön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia, jos tulee vesivahinko esim 1970-luvun.
Vakuutuksissa on ikäpoistot.
Ei kukaan maksaisi putkiremonttia, jos vakuutus korvaisi vanhat putket.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida markkinatalous toimia noin. Hinnat eivät laske, sillä harva on valmis sijoittamaan rahaa, jotta saa töitä.
Kotitalousvähennys heikentäminen lisää työttömyyttä, kun esim. hoiva tai kotitalouspalv. tarjoajia ei palkata tai ei enää ole varaa palkata. Sen lisäksi valtiolta jää verotuloja saamatta, kuten arvonlisävero
Vierailija kirjoitti:
Tästäkin on hyvin saatavilla tutkittua tietoa,ei lisää käytännössä toimeksiantoja,eikä se poistunut sitä vähän laskettiin nyt saa yksi henkilö 2250 e vuodessa,toisaalta Vasemmisto vaatii yritystukien leikkauksia,tämäkin on sellainen.