Kotitalousvähennys on tärkeä tuki uupuneille naisille ja vanhuksille
Raivostuttaa kotitalousvähennyksen heikentäminen ja annan sen näkyä seuraavissa vaaleissa.
Kaikki tuntemani kotitalousvähennystä käyttäneet ovat olleet voimiensa äärirajoilla sinnitteleviä keski-ikäisiä naisia tai elämänsä viimeisiä vuosia eläviä vanhuksia jotka tarvitsevat ostettua apua kipeästi. Kukaan näistä kotitalousvähennyksen käyttäjistä ei ole suurituloinen vaan joutuu laskemaan tarkasti kuinka moneen tuntiin kuukaudessa on varaa.
Jos keski-ikäinen nainen raataa henkensä edestä töissä hän ei ehkä ole pienituloisin, mutta jos tuon kamelin selkä katkeaa ja edessä on sairaseläke voi tukien varassa eläväksi päätyä.
Varsinaisen työpäivän jälkeen keski-ikäistä naista kotona odottava toinen työvuoro ja iäkkäiden vanhempien kodeissa odottava kolmas työvuoro ovat yksinkertaisesti liikaa.
Ymmärrän myös hyvin etteivät nuoret naiset uskalla hankkia perhettä kun näkevät minkälainen toivoton työorjuus heitä odottaa.
Ja vaikka joku varakas pääsisi ostamaan kotitalousvähennyksellä enemmän siivousta kuin muut, pidän sitä kuitenkin ekologisena ja parempana tapana kuluttaa kuin esim. kiinalaisen krääsän tai pikamuodin ostamista netistä. Ja näiden varakkaiden verotuloillahan tuota järjestelmää on rahoitettu.
En usko esim. siivousfirmojen hintojen laskevan kotitalousvähennyksen heikentymisen tahtiin.
Kommentit (119)
Sivu aiheen,
laskuri vuodelle 2025:
https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/vahennykset/kotitalousvahennys/kot…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtaako toi ansiosidonnaisen leikkaus lisätä pimeää työtä?
Eläkeläiset varmaan mieluummin omalle lapselle maksaa kodin siivouksesta, kun jollekin ventovieraalle, joka siivoaa nopeasti.
Näinhän tuo jatkossa menee. Mutta lapsi ei saa tekemästään työstä eläkettä eikä työterveyshuoltoa.
Mutta entäs kun lapsi ei jaksa itse auttaa vanhempiaan ? Kun on raskas työ ja oma perhe hoidettavana ? Apua pitäisi palkata mutta enää siihen ei ole varaa ?
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on eläke noin 1100 e/kk. Eläkkeestäni ei mene veroa.
Olisin mielelläni käyttänyt kotitalousvähennykseen oikeuttavia palveluja, mutta eihän niistä olisi mitään hyötyä ollut, kun ei ole verojakaan, joista vähennys annetaan. Eli tämä kotitalousvähennys oli ilmeisesti tarkoitettu paremmin toimeentuleville, niinkö?
Eläkkeellä oleva äitini invalidisoitu sairauskohtauksen myötä muutama vuosi sitten. Hän saa eläkettä 1600 €/kk/netto. Hän tilaa kotiinsa 2xkk siivouspalvelun ja kerran viikossa kylvetyspalvelun, koska minä en aina ehdi auttamaan reissutyöni vuoksi. Onneksi hänellä on pieni vastike, niin asumismenot eivät ole suuret. Kyllähän sitä invalidiakin kannattaa kadehtia, että voi hyödyntää kotitalousvähennystä!
Vierailija kirjoitti:
Palvelujen ostaminen on ekologista kuluttamista. Mutta sitähän tämä hallitus ei ymmärrä.
Äänestin tätä hallitusta ja tähän kotitalousvähennyksen heikennykseen olen ensisijaisen pettynyt.
Heikennetään jo valmiiksi matalapalkka-alan kysyntää ja heikennetään vanhusten omassa kotona asumista.
Pitäisi perua tämä päätös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtaako toi ansiosidonnaisen leikkaus lisätä pimeää työtä?
Eläkeläiset varmaan mieluummin omalle lapselle maksaa kodin siivouksesta, kun jollekin ventovieraalle, joka siivoaa nopeasti.
Näinhän tuo jatkossa menee. Mutta lapsi ei saa tekemästään työstä eläkettä eikä työterveyshuoltoa.
Mutta entäs kun lapsi ei jaksa itse auttaa vanhempiaan ? Kun on raskas työ ja oma perhe hoidettavana ? Apua pitäisi palkata mutta enää siihen ei ole varaa ?
Miksi pitäisi? Ei edelleenkään ole lapsen ongelma miten vanhus hoitaa ITSE OMAT palvelunsa ja MAKSAA ne myös itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin mielelläni käyttänyt kotitalousvähennykseen oikeuttavia palveluja, mutta eihän niistä olisi mitään hyötyä ollut, kun ei ole verojakaan, joista vähennys annetaan. Eli tämä kotitalousvähennys oli ilmeisesti tarkoitettu paremmin toimeentuleville, niinkö?
Eläkkeellä oleva äitini invalidisoitu sairauskohtauksen myötä muutama vuosi sitten. Hän saa eläkettä 1600 €/kk/netto. Hän tilaa kotiinsa 2xkk siivouspalvelun ja kerran viikossa kylvetyspalvelun, koska minä en aina ehdi auttamaan reissutyöni vuoksi. Onneksi hänellä on pieni vastike, niin asumismenot eivät ole suuret. Kyllähän sitä invalidiakin kannattaa kadehtia, että voi hyödyntää kotitalousvähennystä!
Juu, nehän on kaikki pienituloisia invalideja, jotka tuota vähennystä käyttää. Mm. ne miljonäärieläkeläiset, jotka rakennuttaa merenrantasaunojaan. Maksakoot itse rakennuttamisensa.
Olen käyttänyt kodin remontteihin paikallista muutaman hengen rakennusyritystä. Heidän tuntiveloituksensa on nyt 58 €/h, sis alv.
58 €/h -> tilitetään alv valtiolle -> 11,23. Jäljelle jää 46,77.
Tuosta 46,77 €:stä pitää sitten maksaa palkat, työnantajan sivukulut, huomioida lomapalkkavarausta, huomioida saikkupoissaolot, vakuutukset yms ja mielellään vähän jäisi leivän päälle voitakin, niin en kyllä ymmärrä, että kuinka paljon halvemmalla pitäisi esim.rakennusalalla tehdä, jos meinataan tehdä laadukasta jälkeä ja että yritystoiminta olisi kannattavaa nyt ja tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt kodin remontteihin paikallista muutaman hengen rakennusyritystä. Heidän tuntiveloituksensa on nyt 58 €/h, sis alv.
58 €/h -> tilitetään alv valtiolle -> 11,23. Jäljelle jää 46,77.
Tuosta 46,77 €:stä pitää sitten maksaa palkat, työnantajan sivukulut, huomioida lomapalkkavarausta, huomioida saikkupoissaolot, vakuutukset yms ja mielellään vähän jäisi leivän päälle voitakin, niin en kyllä ymmärrä, että kuinka paljon halvemmalla pitäisi esim.rakennusalalla tehdä, jos meinataan tehdä laadukasta jälkeä ja että yritystoiminta olisi kannattavaa nyt ja tulevaisuudessa.
Ainahan se on maksajalle kallista ja tuntuu tosiaan olevan ihmisillä se käsitys, että yrittäjät saavat koko sen laskutetun summan itselleen.
Tosin yrittäjätkin potkivat pienempiään. Tässä pari esim. Törkeet hinnat siivoojilla, sanoi turva-alanyrittäjä minulle: minun tuntitaksa 36€, sis alv, hänen 90€( en kysynyt sis. alv ) Yksityislääkäri hänen tuntitaksa 42€/10min, ei alv. Siivosin 3-5 kertaa viikossa läkäriasemaa, josta hänen osuus 40€,sis alv. Tähän hintaan käsi-ja vessapaperit hain valittivat niidenkin hinnasta
Sori, meni sivu aloittajan aiheen, joka on ihan ajankohtainen ja hyvä
Vierailija kirjoitti:
Miksi ajattelet, että sinun kuuluisi saada veronalennusta, jos et muutenkaan veroja maksa?
En tiedä yhtään pienituloista, joka käyttää em. palveluja. Kaikilla, noiden palvelujen käyttäjistä, on varaa niihin ilman verovähennyksiä.
Kotitalousvähennys ja tuki sähköauton ostajille, ovat tulonsiirtoa köyhiltä rikkaille.
Vierailija kirjoitti:
No, pitäisikö sulta poistaa eläketulovähennys, jonka noilla tuloilla saat täysimääräisenä? Sitten maksaisit veroa ja saisit kotitalousvähennyksen.
Ja tuo eläketulovähennys on nimenomaan pienituloisille tarkoitettu, jo 2000 kk-eläkkeellä sen määrä puolittuu.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä yhtään pienituloista, joka käyttää em. palveluja. Kaikilla, noiden palvelujen käyttäjistä, on varaa niihin ilman verovähennyksiä.
Kotitalousvähennys ja tuki sähköauton ostajille, ovat tulonsiirtoa köyhiltä rikkaille.
Ai, että jos et sinä tiedä, niin sitten niitä ei ole olemassa.
Minäpä tiedän useammankin.
Mitä vaan leikataan, niin naiset kärsivät, ikään kuin verorahoista hyötyisivät naiset eniten!
Tai no, näinhän se on aina ollut naisten takia veroprosentti on niin korkealla!
Voi itku, voi itkun itkun itku ja vielä kerran itkun itku!
Äidilläni käy siivooja kerran viikossa. Palkaksi on sovittu 20 euroa tunti. Byrokratian vähentämiseksi maksamme käteisenä. Kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Voi itku, voi itkun itkun itku ja vielä kerran itkun itku!
Äidilläni käy siivooja kerran viikossa. Palkaksi on sovittu 20 euroa tunti. Byrokratian vähentämiseksi maksamme käteisenä. Kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä.
Hyvä on tuntihinta käteen saatuna. Vähän päälle 6000€ tuloista jää vähennysten jälkeen noin 24€.
Mistä nää kokkarimuijat ja vauraat vanhukset on uupuneet, samppanjan vispilöinnistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Itsellä sama. Saan eläkettä suunnilleen tonnin kuussa ja oisin tarvinnu kotiapua kun en jaksa enää tehdä kotitöitä entiseen malliin. Ei siihen tukea saa. Kaikki apu on maksettava viimeistä hilua myöten. Ihmettelinkin rikkaammalle kanssasisarelle, kun hän saa hyvän eläkkeen ja suositteli minulle kotiapua, kun saa verovähennyksiä. Hän sai, minä en. Ei tässä oo mitenkään aateltu köyhimpiä.
Ota yhteys kaupunkisi/kuntasi seniori-/vanhus-/tms. palveluihin ja esitä tarpeesi saada esim. kotisiivousta tahi muuta apua kotiin. Sieltä kyllä neuvotaan eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa, että veroja maksamattomat jaksaa olla kateellisia heille, jotka maksavat veroja ja työllistävät samalla ihmisiä.
Eli jos minulle ei makseta siitä, että käytän esim. siivouspalvelua, niin veroja maksavakaan ei saa siitä hyötyä. Elämä on 😒
Mitä sinä uliset? Selvästikin äänestät joko PS tai KOK, ja kumpikin näistä puolueista esitti ja äänesti verovähennysoikeuden leikkaamista. Sitä sait mitä äänestämällä tilasit.
Hohhoijaa, että veroja maksamattomat jaksaa olla kateellisia heille, jotka maksavat veroja ja työllistävät samalla ihmisiä.
Eli jos minulle ei makseta siitä, että käytän esim. siivouspalvelua, niin veroja maksavakaan ei saa siitä hyötyä. Elämä on 😒