Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Annatteko 10-vuotiaan päättää oikomishoidosta?

Vierailija
09.02.2025 |

Otsikossa kysymys tulikin.

Tyttärellä olisi alkamassa oikomishoito ja tarve sille on selkeä, hampaat ovat vinossa.

Tytär itse ei halua aloittaa hoitoa ja vastustaa asiaa erittäin voimakkaasti.

Pakottaisitteko oikomishoitoon?

Kommentit (87)

Vierailija
1/87 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenenvuotias ei todellakaan päätä siitä, alkaako hänellä oikomishoito. 

Vry. Saako diabeetikko päättää, aloitetaanko hänelle hoito?

Vierailija
2/87 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsi tuollaista itse päätä. Nyt sitä vanhemmuutta peliin. Jos ei mikään muu auta niin lahjominen melkein aina toimii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/87 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäisin jotenkin hoikutella hoitoon. 

Se hoito on pieni paha siitä, jos ne hampaat myöhemmin teini-iässä alkaa harmittaa.

Minä tein oikosmishoidon aikuisiässä lopulta. 

Yritä nyt psykologisesti hoikutella hoitoon. 

Vierailija
4/87 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain päättää ja jouduin aikuisena maksamaan hoidosta lähes 10 000 €. 

Vierailija
5/87 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset ei tee noita päätöksiä (3 lasta oikomishoitoon laittanut äiti).

Vierailija
6/87 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa valita joku ystävällinen hammaslääkäri joka ei ole nalkutushullu, ehkä koulun lekuri ollut painostava ja ei liian usein rampata siellä. Tai kyydillä sinne, ettei käy liian raskaaksi. Sää on myös aika kamala talvella.

Vierailija
7/87 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AIKUINEN päättää asioista, joita lapsi itse ei ole vielä kykenevä järkevästi päättämään. Se on aikuisen velvollisuus lastaan kohtaan.

Vierailija
8/87 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi copypastetat aina tätä samaa avausta? Notepadissäkö tätä säilytät?

Vierailija
9/87 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sujui ihan hyvin vaikka lähtötilanne oli aika huono. Vähän nuorempana alkoi eli 7-8 vuotiaana. Päättyi juuri 13,5 vuotiaana. Välillä tuli motivaation puutetta mutta aina saatiin puhumalla raudat suuhun. Nyt täyttää 14 ja hampaat ja purenta todella hienot.

Vierailija
10/87 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ne raudat ole tuonikäisillä suunnilleen joka toisella? Asialista keskustelua vaan, että mikä hiertää. Ja että aikuisena homma on hankalampi ja pitää maksaa itse monen kuukauden palkka.

Mä sain 80-luvulla päättää itse, ei oiottu. Eikä siitä mitään haittaa ole ollut, rivi ei ole aivan suora. Oma lapsi taas ei malttanut odottaa että oikominen alkaa, purentavirhe ja ikenet aina rikki.

Vierailija
11/87 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelisin ja selittäisin, miksi hoito on välttämätön. Koko kysymys on kummallinen.

"Pakottaisiko" ap lapsen käyttämään kipsiä murtumaan, jos lääkäri sen katsoo tarpeelliseksi vai saisiko lapsi päättää, että ei kipsiä ja raaja voi luutua vinoon? 

Vierailija
12/87 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei päätä. Kerro, että nyt saa ilmaiseksi, aikuisena maksaa kymppitonnin ja teininä vinoille hampaille nauraa kaikki.

Vierailija
13/87 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi saa päättää. Käytössä nisnaveto öisin. Tähähän olisi täysi mahdottomuus saada lapselle edes päälle, jos kovasti asiaa vastustelisi.

Meillä on superihana suuhygienisti, joka on lapsen opastanut huolella niskavedon käyttöön. Hienosti lapsi sitä on itsenäisesti käyttänyt, vain paristi on tarvittu aikuisen apua.

Lapselle on kovasti painotettu, miten oikominen on hyvä juttu tehdä nyt. Sen toki voi teettää myöhemminkin, mutta silloin se varmasti on maksullista eikä välttämättä toteudu näin helposti. 

Vierailija
14/87 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva maksaa tälläisiä esteettisiä oikomishoitoja🤷

Vierailija
15/87 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti tulee yöoikominen eli ei kiinteitä rautoja. Kukaan ei tiedä eikä näe oikomista. 

Vierailija
16/87 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kymmenenvuotias ei todellakaan päätä siitä, alkaako hänellä oikomishoito. 

Vry. Saako diabeetikko päättää, aloitetaanko hänelle hoito?

Meillä hammaslääkäri sanoi että vastoin 12-vuotiaan tahtoa ei aloiteta, että on täysin vapaaehtoista se hoito. Meidän lapsella kyllä aloitettiin, ei vastustanut. En näkisi että on kypsä itse päättämään.

Vierailija
17/87 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkaa lapsen tukena. Itselläni oli 12 vuotiaaksi asti raudat joiden kanssa en pystynyt puhumaan kunnolla. Minua kiusattiin koulussa asiasta. Oikomishoidossa aina sanottiin että pidetään vielä vähän aikaa, laitetaan vielä uudet. Sitten lopulta yksien uusien rautojen jälkeen sain paniikkikohtauksen ja kiskoin raudat itse suustani ulos. Oikomishoitoon ja vanhemmille ilmoitin etten jatka hoitoa, kukaan ei tullut esittäneeksi minkäänlaisia lisäkysymyksiä miksi ei.

Vierailija
18/87 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olkaa lapsen tukena. Itselläni oli 12 vuotiaaksi asti raudat joiden kanssa en pystynyt puhumaan kunnolla. Minua kiusattiin koulussa asiasta. Oikomishoidossa aina sanottiin että pidetään vielä vähän aikaa, laitetaan vielä uudet. Sitten lopulta yksien uusien rautojen jälkeen sain paniikkikohtauksen ja kiskoin raudat itse suustani ulos. Oikomishoitoon ja vanhemmille ilmoitin etten jatka hoitoa, kukaan ei tullut esittäneeksi minkäänlaisia lisäkysymyksiä miksi ei.

Tässä oli siis kyseessä kiinteät takahampailla semetillä kiinno olevat raudat joista tulee kitalakeen sellaiset lenkit. Veikkaan että minulla on tongue tie ja en vaan pystynyt näiden kanssa sanomaan ärrää.

Vierailija
19/87 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti tulee yöoikominen eli ei kiinteitä rautoja. Kukaan ei tiedä eikä näe oikomista. 

Oletko aloittaja? Meidän lapsella aloitettiin yöoikomisella, sitten huomaamattomat päiväraudat hampaiden taakse, sitten hampaiden poistoa, sitten kiinteät näkyvät raudat. Pitkä on taival.

Vierailija
20/87 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi ei päätä. Kerro, että nyt saa ilmaiseksi, aikuisena maksaa kymppitonnin ja teininä vinoille hampaille nauraa kaikki.

Sekö elämässä on tärkeintä, ettei kukaan ksipää naura? Ei ole yhtään väliä sillä, että vinot hampaat aiheuttavat monenlaista terveysongelmaa ja tuhoavat hampaita, jos purenta ei ole kunnossa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi