Te jotka haikailette jonnekin 70-luvulle ette kestäisi hetkeäkään sitä tupakansavua, sovinismia ja ankeutta
Kommentit (755)
Tuo juuri, että nuorisosta on tullut vanhuksia. Ja huumorintajuttomia. Huumori on nykyisin jotain ivaa tai pilkkaa. Millekään hauskalle ei naureta eikä vitsejä tunnisteta. 70-luvulla oli rennompi meininki, kun olin lapsi. Lapset sai olla aidosti lapsia: leikkiä ja nauraa, jopa juosta ulkona. Asun koulun vieressä ja teen usein etätöitä. Koulujen pihalla on nykyisin ankea meno.
Isäni, 95 v, ihmetteli nuorisoryhmää kyläntalon pihalla: synkkänä seisoivat. Kuulema hänen nuorena ollessaan, missä nuoret kokoontuivat, oli naurua ja leikinlaskua ilmassa.
Menneissä ajoissa ei ole mitään haikailtavaa. Kannattaisi elää nyt ja katse tulevaisuuteen
80-luku oli kehittynyt versio 70-luvusta. Kasaria ei voita mikään: oli väriä, iloa, hyvää meininkiä, vapautta ja rakkautta.
Vierailija kirjoitti:
Tuo juuri, että nuorisosta on tullut vanhuksia. Ja huumorintajuttomia. Huumori on nykyisin jotain ivaa tai pilkkaa. Millekään hauskalle ei naureta eikä vitsejä tunnisteta. 70-luvulla oli rennompi meininki, kun olin lapsi. Lapset sai olla aidosti lapsia: leikkiä ja nauraa, jopa juosta ulkona. Asun koulun vieressä ja teen usein etätöitä. Koulujen pihalla on nykyisin ankea meno.
Isäni, 95 v, ihmetteli nuorisoryhmää kyläntalon pihalla: synkkänä seisoivat. Kuulema hänen nuorena ollessaan, missä nuoret kokoontuivat, oli naurua ja leikinlaskua ilmassa.
Kai sä sanoit hänelle, että ne on nykyään masentuneita.
Mä olen syntynyt vuonna -71 ja olen kiitollinen, että olen saanut viettää lapsuuden ja nuoruuden siinä ajassa. Olis kamalaa olla nuori tänä päivänä. Kaikki on niin materialistista ja pinnallista ja "raha edellä" -elämää. Ei mua haitannut koskaan tupakan savu tai sovinistiset puheet. Olen aina osannut pitää puoleni enkä uhriutua jonkun sanomisista. En ole kokenut, että 70-luvulla olisi ollut ankeutta. Lapset oli liikkuvia ja leikkiviä ja terveen näköisiä, verrattuna nykypäivän lyllertäviin valkoisiin punkeroihin.
Vanhaan kulttuuriin kuului VALTAVIRTANA naisten estoton pilkkaaminen ja naisten oli hyväksyttävä se 'huumorina', muuten sai kuulla olevansa huumorintajuton. 70-luvulla pääväestön muodostivat 30-luvulla syntyneet ja sovinismi oli valtavirtaa viimeisen vuosikymmenen.
80-luvulla vaikuttivat jo suuret ikäluokat, 40-luvulla syntyneet, jotka tunsivat suurta vierautta 30-luvulla ja aikaisemmin syntyneihin. 80-luvulla oli toki vielä hengissä 30-luvulla ja aikaisemmin syntyneitä valtavirran sovinisteja, mutta kulttuuri oli jo totaalisesti muuttunut. Suuret ikäluokat, jotka nyt olivat remmissä, halveksivat sovinismia. Kulttuuri oli muuttunut.
Suuressa paineessa olevat sovinistien rippeet kävivät sikamaisiksi, puolustelivat itseään ja pilkkasivat naisia niin törkeästi, että tuskin koskaan ennen, mutta heillä ei enää ollut 80-luvulla merkittävää valtaa. Tasa-arvon aate oli voittanut. Suurissa ikäluokissa syntyi 'kulttuuriradikalismi' jo 60-luvulla, mutta he olivat vasta parikymppisiä, eivätkä vielä vallankahvassa.
Sen sijaan feminismin aate, jonka mukaan toiset ovat tasa-arvoisempia (naiset) kuin toiset (miehet) ei ole voittanut vieläkään, sillä sen tuleminen valtavirraksi edellyttäisi, että puolet väestöstä rupeaisi halveksimaan itseänsä. Ja näinhän ei voi tapahtua.
Nykyinen valtavirta on siis sekä naisten että miesten keskuudessa tasa-arvon aate. Änkyräfeministit ja änkyräsovinistit ovat pieniä keskenään tappelevia katukieltä käyttäviä vähemmistöjä. Kynis.mies
Vierailija kirjoitti:
Menneissä ajoissa ei ole mitään haikailtavaa. Kannattaisi elää nyt ja katse tulevaisuuteen
Juu. Dystopia edellä mennään kohti maailmanloppua.
Vierailija kirjoitti:
Ei paljon jatkuvasti huononeva tulevaisuus kiinnosta, menneinä aikoina Suomi oli paljon parempi maa.
Vierailija kirjoitti:
jotkut söivät 1970 luvulla viiliä! ja sitten sitä kauheeta sianliha-kastiketta perunoilla. ja hernekeittoa. jotkut jopa verilettuja joita oli KOULUSSAKIN! ja perunamaitoa tai makaroonivelliä! oli kyllä kulinaarisest kauheaa aikaa, onneksi äiti teki aina viikonloppuisin naudanfilepihvejä ja kalaa sekä makaroonilaatikkoa ja leipoi pizzaa ja sämpylöitä. Äiti oli ihana.
No ei totisesti syöty jotain perunamaitoa (mitä se on?!) tai makaronivelliä 70-luvulla koulussa. 60-luvulla kyllä ensimmäisessä koulussa jossa oli mentiin puuro/velli/keittolinjalla. Sitten siirryin uuteen kouluun, siis edelleen 60-luvun alkupuolella ja oli jo haarukkaruokaakin. Mutta muuten, paljonhan sitä tuli syötyä sitä harmaanruskeaa jauhelihakastiketta, kanaviillokkia, mitä niitä oli. Kerran oli veripalttua, se oli kammotus! Mutta muistan, että systeri oppi jo 60-luvun loppupuolella kotitaloustunnilla tekemään pitsaa, sitä sitten joskus tehtiin kotonakin lauantaisin. En tiedä olisiko italianen sitä pitsaksi tunnistanut, paksu pohja, tomaattikastikkeen sijaan tomaattiviipaleita ja päällä oletettavasti emmentalraastetta, tietty vieklä kinkkua tai jauhelihaa, mutta hyvää oli. Meillä ei syöty filepihvejä sunnuntaisin, mutta palapaistia oli välillä.
Haikaileeko joku? Hyvät muistot mulla on nuoruudesta 70-luvulla, hyvää elämää nuoren näkökulmasta katsottuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Astut johonkin kahvilaan, se on aivan täynnä tuoankansavua ja ukkoja jotka huutelee että Mitäs tyttö tuli täältä hakemaan, jotain isoa ja kivaa vai.
Ja niille ukoille pitää muistaa silti hymyillä nätisti ja kestää vaan kaikki, koska "kuka nyt leikistä suuttuu!?".
Ei ihme että perussuomalaiset haluaa menneisyyden takaisin.
Vierailija kirjoitti:
80-luku oli kehittynyt versio 70-luvusta. Kasaria ei voita mikään: oli väriä, iloa, hyvää meininkiä, vapautta ja rakkautta.'
Eniten värejä oli kyllä 70-luvulla. Googlatkaa vaikkapa "Museoidut kankaanpalat todistavat"-artikkeli.
70-luku oli värikkäin vuosikymmen Suomessa koskaan. Kasarilla alkoi snadisti jo hiipiä se beige-meininki ja pastellisävyt pintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei paljon jatkuvasti huononeva tulevaisuus kiinnosta, menneinä aikoina Suomi oli paljon parempi maa.
Jotenkin inhimillisempi. Runokirjoja julkaistiin paljon ja ne olivat kirjallisesti tasokkaita, sama koski muutakin kirjoittamista lehtiä myöten.
Tuolta ajalta juontaa myös vasemmiston maine kulttuurin uudistajana . Nykyisestä ruikuttavasta ilveilystä ei voi sanoa samaa. Ovat selvästi kiertäneet jonkun ympyrän.
Ajattelen että luovuus ei katoa mihinkään kunhan ihmiset saadaan arvostamaan ihmisyyttään ja puolustamaan epätäydellisyyttään. Vas jauhaa maanisesti muka näännyttävästä kilpailukulttuurista vaikka itse vaatii puristista täydellisyyttä käytöksessä, ajattelussa, tuntemisessa, teoissa. Nuo tuntuvat olevan sokeita sille miten itse tuottavat ja ruokkivat pahoinvointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Astut johonkin kahvilaan, se on aivan täynnä tuoankansavua ja ukkoja jotka huutelee että Mitäs tyttö tuli täältä hakemaan, jotain isoa ja kivaa vai.
Ja niille ukoille pitää muistaa silti hymyillä nätisti ja kestää vaan kaikki, koska "kuka nyt leikistä suuttuu!?".
Missään eivät ole tälläistä sanoneet. Tuo työnnetään silti aivan väkipakolla heihin vaikka kyse on ennemmin ajassa elämisestä menneisyyttä arvostaen ja sen viisautta eteenpäin siirtäen. Ei sitä huonoa mitä siellä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missään eivät ole tälläistä sanoneet. Tuo työnnetään silti aivan väkipakolla heihin vaikka kyse on ennemmin ajassa elämisestä menneisyyttä arvostaen ja sen viisautta eteenpäin siirtäen. Ei sitä huonoa mitä siellä on.
Niin eli työelämän huononnukset ja sosiaaliturvan heikennykset 50 vuotta taaksepäin on nykyaikaa. Pikkupoikakin korvat höröttäen innnoissaan työelämän heikennyksistä. Yrittäjän penska.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Oletko käynyt keskustelemassa jonkun kanssa tupakka- ja alkoholitraumoistasi? Suosittelisin. Sinulla on pahoja patoutumia joita yrität ratkoa vauvapalstalla vaikka tiedät kyllä itsekin, että tämä on väärä paikka."
Mistä traumoista? Sinustako oli ihan ok, että kodeissa poltettiin ihan estoitta vaikka siellä oli pieniä lapsia vastasyntyneistä alkaen? Et ilmeisesti ole kuullut passiivisesta tupakoinnista. Arvaan, että itse tupakoit autossasikin vaikka kuljetit lapsiasi.
Miksi vedit pultit, kun kerroin, että tarjoilija siirsi alkoholilasin toiseen pöytään pyynnöstä? Mikä tuossa on sinua niin kuohuttavaa? Taisit suuttua siitä, kun oikaisin, että siihen ei tarvittu vahtimestaria.
Jotain sinulla on koska jankkaat joka ketjussa samoista asioista. Tupakan ja alkoholin demonisointia. Et suostu hyväksymään, että 70 luku oli mitä oli eikä sitä voi jälkikäteen muutt
Nykyajassa taatusti asioita joita tullaan yhtälailla kummastelemaan ja jopa kauhistelemaan.
Silloin oli ammattiroolit ja tietty käytös/tapaetiketti. Nyt kaikki on niin rentoa ja kasuaalia. Jotakin silti ehkä myös menetettiin.
kyllä kestetään. eli mene sinä akka hakemaan tuhkakuppi olohuoneeseen ja sitten painut keittiöön. ei se ruoka itseään valmista :)
sanotaanko näin, että kylmänsodan päätyttyä maailmasta tuli yksinapainen lännen, eli usa vetoinen taloushegemonia, joka on nyt kuolinkouristuksissa, ja suomi on mukana uppoavassa laivassa. kekkosen jälkeinen aika on ajanut suomen lähes konkurssiin, eli kyllä, ennen kaikki oli paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihreät sitä haikailee.
Seitkytluvulla vihreistä oli vain aavistus. Vallassa oli kommunistit, kepulit, demarit ja kansan suosiossa veikkovennamon protopersut. Kekkosella oli trumpilainen valta puuttua joka asiaan ja tiputtaa jokainen joka uskalsi kyseenalaistaa hänen mielipiteensä.
Kyllä niitä oli, muistat väärin!
Tuo juuri, että nuorisosta on tullut vanhuksia. Ja huumorintajuttomia. Huumori on nykyisin jotain ivaa tai pilkkaa. Millekään hauskalle ei naureta eikä vitsejä tunnisteta. 70-luvulla oli rennompi meininki, kun olin lapsi. Lapset sai olla aidosti lapsia: leikkiä ja nauraa, jopa juosta ulkona. Asun koulun vieressä ja teen usein etätöitä. Koulujen pihalla on nykyisin ankea meno. Totta kai ymmärrän, ettei nykyisin saa laskea mäkeä (voi sattua) eikä saa heitellä lumipalloja (voi sattua). Keväällä ja syksyllä varmaan vaikea juosta, kun puolet pihasta asfalttia ja toinen puoli jotain kummallista mursketta. Missä on hiekka? Kyllä 70-luvulla oli koulujen pihoilla hiekkaa ja sai leikkiä ja juosta. Jos ei muuta keksitty, piirrettiin tervapata ja isompi porukka sai tulla mukaan. Keinuja oli myös enemmän. Ne ei olleet niin hienoja kuin nykyisin, mutta niitä saattoi olla 8 vierekkäin.
Mitä tuohon tupakkaan tulee, niin meillä kotona ei poltettu, enkä minä oikeastaan edes tuntenut ihmisiä, jotka poltti. Ei kaupoissa poltettu sisällä. Junassa oli tupakkavaunut ja sitten oli jokunen savuton vaunu. Jos lähdettiin perheenä junalla matkoille, aina me valittiin se savuton vaunu. Kun ei lähisuvustakaan kukaan polttanut eikä juonut, niin minun on vaikea samastua keskustelun kommentteihin.