Oletko menossa tänään kirkkoon?
Aikaisen sunnuntaiaamun kunniaksi ehdotan kaikille menemistä kirkkoon jumalanpalvelukseen tai messuun. Oletko kenties menossa tai voisitko olla, vaikket olisikaan aikonut? Vielä ehtisi hyvin.
Kommentit (55)
Miksi näin tämän ketjun vasta nyt? Ehkä ensi sunnuntaina...
Vierailija kirjoitti:
Miksi näin tämän ketjun vasta nyt? Ehkä ensi sunnuntaina...
Kannattaa muuten tarkistaa, jos siltä tuntuu, kun joskus iltapäivälläkin on messuja ja tilaisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
#mummot
Tämähän on yhtä lailla kaikenikäisten ja usein itse asiassa nuorten aikuisten juttu nykyisin.
Ap, miksi menisin?
Mitä se palvelisi?
Mua ei ole kastettu ja en ole uskovainen.
T. 55v.
En taatusti mene kirkkoon silloin kun siellä on pappis-säädyn edustaja samanaikaisesti läsnä. Hyi hitto.
Vierailija kirjoitti:
Ap, miksi menisin?
Mitä se palvelisi?
Siellä palvotaan Jumalaa, kaiken Luojaa, sekä opitaan hänestä ja elämästä. Toisaalta se hoitaa myös itse kunkin omaa sielua.
Vierailija kirjoitti:
viimeiksi rippikoulussa,70-luvulla..
Miksi kävit rippikoulun?
Vierailija kirjoitti:
Menen ikeaan.
Se on totta kai jokaisen oma valinta, mihin menee ja milloin.
Ei ole olemassa yhtään syytä miksi pitäisi mennä.
Vierailija kirjoitti:
Olen menossa polttamaan yhden kirkon.
Harmi. Jospa ajatukset kirkastuisivat tuosta ja saisit mukavampia ajatuksia vielä.
En kuulu kirkkoon enkä käy jumalanpalveluksissa, mutta hautausmaalla kävelen joka päivä. Lähden nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, miksi menisin?
Mitä se palvelisi?
Siellä palvotaan Jumalaa, kaiken Luojaa, sekä opitaan hänestä ja elämästä. Toisaalta se hoitaa myös itse kunkin omaa sielua.
Kuinka kirkon penkissä istuminen ja pappien hengettömien leipäpuheiden passiivinen kuuntelu palvelee Jumalaa?
Oletko koskaan miettinyt tarvitseeko Jumala edes tällaista tekopyhää ja ulkokultaista palvelun irvikuvaa vai onko se Jumalalle kauhistus? Kirkon "jumalanpalveluksissa" sinä palvelet ainoastaan pappien elitististä elämää ja heidän sairasta ylivertaisuusvinoumaansa.
Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, joten palvellaksesi Jumalaa sinun tulee palvella ihmistä. Tekopyhien uskovaisten ja läpimädän pappis-säädyn seurassa rypeminen ei ole tätä palvelua.
Näin toimimalla upotat itsesi ainoastaan kirkon ja pappien saastakasaan ja menetät Jumalan sinulle antaman vapauden. Miksi haluat olla uskonnon, kirkon ja pappien orja? Se on sulaa hulluutta.
- kirjoittaja-
Kuuntelen/katson Helsingin ortodoksisen seurakunnan Liturgiaa youtubesta. Nautin kuorosta. Asun muualla Suomessa.
Minä menen, mutta vasta neljäksi verkostomessuun
En. Miksi menisin kuuntelemaan ummehtuneitä löpinöitä ummehtuneeseen ilmapiiriin. Valitsin tämä sijaan luonnossa kävelemisen ja sen ihmeellisyyksien tarkkailun. Siellähän se Jumala asuu.
En kirkkoon, mutta omalla alttarilla käyn jättämässä uhrilahjan (kuulostaa hurjemmalta kuin on. Suklaata, ruusun terälehtiä, muutama pisara parfyymia sekoitettuna vereen)
Suon Lilithin siunaavan teitä <3
#mummot