On oikeasti olemassa aikuisia ihmisiä, jotka uskovat, että Nooan arkki on oikeasti ollut olemassa.
Uskomatonta. Tapasin hiljattain tällaisen ihmisen. Ihan normaali työssäkäyvä ihminen. Mikä ihme saa aikuisen uskomaan tarinaan, joka ei millään voi olla mahdollinen?
Kommentit (294)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos uskoo Raamattuun, uskoo myös Nooan arkkiin.
Arvioiden mukaan maailmassa on noin 2,42,6 miljardia kristittyä, mikä vastaa noin 3133 prosenttia maailman väestöstä. Kristinusko on siten maailman suurin uskonto.
Kristittyjen määrä kasvaa erityisesti globaalissa etelässä, kuten Afrikassa, Aasiassa ja Latinalaisessa Amerikassa. Esimerkiksi Afrikassa kristittyjen määrän odotetaan nousevan 1,2 miljardiin vuoteen 2060 mennessä, mikä olisi 42 prosenttia maailman kristityistä.
Tulevaisuuden ennusteiden mukaan kristittyjen määrä jatkaa kasvuaan. Vuoteen 2050 mennessä kristittyjen määrän arvioidaan nousevan 3,3 miljardiin, mikä vastaisi noin 35 prosenttia maailman väestöstä.
Kaikki kristityt eivät usko raamattuuun. Monella se on 'hyvä (perinteinen) tapa'... niin minullakin. Eikä pappika
Jos et usko Jumalan sanaan. Etkä lue sitä. Etkä tunne Häntä. Etkä usko Vapahtajaasi Jeesukseen Kristukseen. Et ole uskossa. Eikä sinua edes kiinnosta. Niin et sinä ihmisparka ole kristitty. Olet korkeintaan yhteisöveron maksaja.
Vierailija kirjoitti:
Raamatussa mainitaan yksisarviset yli kymmenen kertaa mutta esim. kesyjä kissoja ei kertaakaan.
Tarinan mukaan Nooan Arkin seilaus kesti ja kesti niin Nooa pisti yksisarviset lihoiksi ja näin ollen ne kuolivat sukupuuttoon.
Aivan. Ainakin Julian Barnesin teokseen 10 1/2 lukua maailmanhistoriaa sisältyy hienosti dokumentoitu kertomus arkin tapahtumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos ei siis tullut selväksi, niin kyse oli vanhanp testamentin tarinasta.
Ap
Suuri tulva -tarinoita on olemassa kaikissa kulttuureissa.
Koska luonnon ilmiöille ei ihminen ole koskaan mahtanut mitään, on niille annettu jumalallinen alkuperä.
Kyse oli vedenpaisumuksesta, ei tulvasta.
Vierailija kirjoitti:
Jumalan sana ei valehtele.
AAMEN.
No voi! Nooa oli puuveneiden valmistaja. Niin tottahan hän nyt yhden arkin sai pykästyä pystyyn. Sukuvika Nooan ja Jeesuksen perheissä tuo puunveistotaito nääs. Jeesuskin oli puuseppä.
Toki niitä asteroideja on tipahdellut sen suuremman jälkeenkin joka hävitti dinot sukupuuttoon. Tai pelkästään mannerliitosten liikunnan nostama ööö Intian kokoinen maakappale kaatuessaan laittanut vedet kiertämään helposti koko silloisen mailman. Tarina Nooasta varmaan kuvaili että hän keräsi mukaansa kaikkia kotikylän eläimiä, kaikkia kaksi, lammasta, kamelia, koiraa, pojan kesy kani, miniän kasvattamat kyyhkyt, jne etc. Piankos tarina kertoo että hän keräsi kaikki mailman eläimet..? Lopuista eläimistä sinne tänne aina joku selviytyi stunamin alta. Eihän edes Thaimaassa kaikki rannan koirat kuolleet vaan niitähän palasi rannalle vielä viikkojen päästä...
Vierailija kirjoitti:
No jos joku uskoo, että yks ihminen tehtiin savesta ja toinen kylkiluusta ja että käärme puhui, niin yksi arkki on vielä pientä!
Esim. mun suvussa on puhuva käärme. Ja muistakin vastaavista tapauksista olen kullut.
Vierailija kirjoitti:
Jos uskoo Nooan arkkiin, niin sitten vissiin uskoo, että käärme puhui. Jätän tämän vain tähän.
No sehän oli paholainen joka kavalasti tekeytyi puhuvaksi käärmeeksi. Minun mielestä tosi ikävä maine jäi käärmeille tuon petoksen takia.
Raamatun vedenpaisumus on tutkimuksissa osoittautunut Välimerellä tapahtuneen maanjäristyksen aiheuttamaksi tsunamiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos joku uskoo, että yks ihminen tehtiin savesta ja toinen kylkiluusta ja että käärme puhui, niin yksi arkki on vielä pientä!
Esim. mun suvussa on puhuva käärme. Ja muistakin vastaavista tapauksista olen kullut.
Just joo puhuva käärme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos ei siis tullut selväksi, niin kyse oli vanhanp testamentin tarinasta.
Ap
Koska luonnon ilmiöille ei ihminen ole koskaan mahtanut mitään, on niille annettu jumalallinen alkuperä.
Jumala pystyi luomaan maan, meret , eläimet, auringon,kuun ym. Niin kai Jumala pystyy myös yhden vedenpaisumuksen järjestämään.
Olen tavannut ihmisen, joka harrastaa sukututkimusta. Aihe kiinnostaa minuakin, ja suvustani on tehty laajaa sukututkimusta. Mutta kun hän kertoi itse kohdanneensa jossain sukututkimuspiireissä ihmisen, jonka sukujuuret oli jäljitetty Aatamiin ja Eevaan, kiinnostukseni keskusteluun lopahti. Tähän kommenttiin asti olin pitänyt keskustelukumppaniani ihan järkevänä.
Eenokin kirja luku 106, katkelma Nooan kirjasta:
Ja minä, Eenok, vastasin ja sanoin hänelle: "Herra tekee uuttaa maan päällä - ja tämän olen jo valmiiksi näyssä nähnyt, ja teen tunnetuksi sinulle, että isäni Jaredin sukupolvessa jotkut taivaan enkelit rikkoivat Herran sanaa. Ja katso, he tekivät syntiä, ja rikkoivat lakia, ja he ovat yhtyneet naisiin ja tehneet syntiä heidän kanssaan ja ovat naineet heistä muutamia ja ovat siittäneet heistä lapsia. Ja heistä tulee maan päälle jättiläisiä - ei hengen mukaan, vaan lihan mukaan - ja maan päälle on tulossa suuri rangaistus ja maa puhdistetaan kaikesta saastaisuudesta. Aivan, suuri tuho tulee yli koko maan, ja vedenpaisumus ja suuri hävitys kestää vuoden verran. Ja tämä poika, joka teille on syntynyt, jää jäljelle maan päälle, ja hänen kolme lastaan pelastuvat hänen kanssaan - kun taas kaikki maan päällä olevat ihmiset kuolevat. Ja nyt tee pojallesi Lamekille tiettäväksi, että se, joka on hänelle syntynyt, on todellakin hänen poikansa, ja kutsukoon häntä nimellä Nooa [Noah]; sillä hänet jätetään teille, ja hän pelastuu poikineen siitä tuhosta, joka tulee maan päälle kaiken synnin ja sen vääryyden tähden, jota maan päällä tehdään hänen päivinään. Ja tuon jälkeen on vielä enemmän vääryyttä kuin tuo, jota ensin tehtiin maan päällä. Minä tiedän pyhien salaisuudet, sillä Hän, Herra, on näyttänyt minulle ja ilmoittanut minulle ja minä olen lukenut taivaallisia tauluja.
Totta kai tuollaisia nooan arkkiin uskovia ihmisiä on olemassa. Kaikki kristityt ovat sellaisia! Jos et usko nooan arkkiin tai siihen, että jumala loi maan, niin et ole oikea kristitty! Sulla on vain joku valikoima raamatusta, ja itse olet päättänyt valikoivasti asioihin uskoa.
Vierailija kirjoitti:
No ei sen tarinan pointti ole historiallisuudessa. Modernit konservatiivit pitävät koko Vanhaa testamenttia historian kirjana, mikä on vain yksi historismin muoto. Kertomuksessa Nooa asuu ainoana pyhänä syntisten kaupungissa, jonka Jumala päättää tuhota syntisen menon vuoksi. Nooa rakentaa arkin ja pelastaa mukaansa perheensä ja eläimet. Pelastuttuaan vedenpaisumukselta Nooa rakentaa alttarin Jumalan kunniaksi. Kertomus on yritys näyttää kuinka Jumala pelastaa konkreettisesti pyhänsä. Sama - hieman naivi - loppu on Jobin kirjassa: Job saa kärsittyään takaisin kaiken hyvän moninkertaisesti. Saarnaajan kirjassa on vähän kypsempää pohdintaa - uskova ja ei-uskova jakavat maan päällä samanlaisen kohtalon.
Eli tämä on opettavainen satu.
Vierailija kirjoitti:
Raamatun vedenpaisumus on tutkimuksissa osoittautunut Välimerellä tapahtuneen maanjäristyksen aiheuttamaksi tsunamiksi.
Ihan uskottavaa, sillä välimeren alueella on yhä seismistä aktiivisuutta.
Ihmiset ja ihmiskunta eivät opi virheistään. Se on tarinan opetus, joka pitää paikkaansa
"Ja tuon jälkeen on vielä enemmän vääryyttä kuin tuo, jota ensin tehtiin maan päällä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan uskottavaa, sillä välimeren alueella on yhä seismistä aktiivisuutta.
Asiassa riitelyä aiheuttaa että oikeastaan jokaisessa mailman uskonnossa mainitaan vedespaisumus. Tai se on käännetty onnettomasti "vedenpaisumukseksi". Saattoihan se olla myös monsuuni, tulva, tsunami?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arkista en tiedä, mutta monet Raamatun vitsaukset on nykyaikanakin tapahtuneet. Vedenpaisumuksen, rapakiven sataminen, suolapatsaaksi jähmettyminen.
Kuka on suolapatsaaksi jähmettynyt ja milloin?
Lootin vaimosta tuli suolapatsas. Perhe joutui pakenemaan kaupungista, jossa oli vietetty siveetöntä elämää ja uhmattu Jumalan käskyjä. Heitä varoitettiin ennen poislähtöä, että ei saa katsoa taaksepäin. Tästä on nykyaikana joku teoria, että olisiollut kyseessä tulivuorenpurkaus, meteori tai muu iso katastrofi.