Olen nyt puolisen vuotta katsellut töitä (työllisenä) ja onhan tämä jo melkein surkuhupaisaa
Määräaikaisuus loppumassa eikä jatkoa tule säästösyistä. Kerran viikossa tulee selattua avoimet paikat läpi ja sieltä löytyy aina muutama paikka missä voisin viihtyä. Tässäpä parhaimmat palat:
- Laitoin hakemuksen. Seuraavalla viikolla puhelinmyyjät pom,mittaa lakkaamatta. Sattumaako? En usko. Itse paikasta ei kuulu mitään. Paikka on yhä vapaana ja se uusitaan viikon välein.
- Kesätöiden haku alkoi jo marraskuussa.
- Joulun aikoihin etsittiin töihin kutsuttavaa työntekijää syksylle.
- Laitoin hakemuksen. Seuraavalla viikolla on lehdessä pieni ilmoitus miten sillä osastolla alkaa muutosneuvottelut.
- Laitoin hakemuksen. Tulee viesti takaisin, että hakijoita oli 550. Sen jälkeen ei ole kuulunut mitään.
- Ja ylipäätään yksinkertaisiinkin hommiin pitää olla kaiken maailman kortteja. Roskiakaan ei voi kerätä ilman korttia.
Mites teillä muilla työnhaku? Aamutuimaan taas katselin muutaman paikan ja aloitan nyt kirjoittamaan saatekirjeitä niihin.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Itse tässä odottelen, että milloin alkaa ikärasismi purra ja jään työttömäksi. Oikeastaan ihan hyvillä fiiliksillä, sillä en missään tapauksessa jaksaisi nykymenolla eläkeikään saakka.
Minusta oireellista suomalaisessa työelämässä on se, että konttorissa on vähintään puolet ulkomaalaista halpatyövoimaa tai ei edes niin halpaa työvoimaa. Kaikki rutiinitehtävä pitää ulkoistaa tekoälylle tai muuten automatisoida. Automatisointi on kirjattu pakolliseksi bonustavoitteeksi jokaiselle työntekijälle organisaatiossani. Kun jokin homma on hiukankin helpompi / toistavampi joku rasistinen kollega toteaa ihan ääneen, että ei tätä kuuluisi täällä tai tällä ihonvärillä (!!!) tehdä.
En siis koe olevani rasisti, mutta fakta on, että samaan aikaan nuo vierastyölaiset kuseksivat pitkin vessojen seiniä siellä unisex vessassa ja tulevat pokalla neukkariin puhumaan asiaa sen jälkeen, koska kohtelias suoma
Älkää käyttäkö ilmaisua "ikärasismi" vaa käyttäkää ilmaisua ikäsyrjintä.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä teidän alanne on jos ei ole töitä? Ja herranjumala sentään KOULUTTAUTUKAA LISÄÄ JA UUDELLE ALALLE älkääkä jääkö vauvapalstalle ulisemaan.
Tottakai jäätte ilman duunia jos valitsette jonkun amiksen höpöalan tai yliopistossa humanistiset höpöaineet. Järkeä valintoihin!
Eli nyt kaikki vaan opiskelemaan yliopistoon fysiikkaa, oikeustiedettä, kauppatiedettä, lääketiedettä. Sinne vaan mennään silleen että ovella sanotaan oma nimi.
Olis kiva jos näissä keskuteluissa kerrottaisiin miltä alalta töitä etsii ja miltä alalta on tai ei oo löytänyt töitä. Itse olin aikaisemmin (ennen koronaa) ravintola-alalla töissä. Siivoustöitä myös tein välillä. Työt loppui ravintola-alalta, laitoin muutamia hakemuksia siivoustyöhön ja erilaisiin tehdastöihin. Jokaiseen sain kutsun haastatteluun ja jokaiseen paikkaan olisin päässyt. Valitsin näistä parhaimman eli tehdastyön ja sillä tiellä olen edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Venäjällä on töitä alalla kuin alalla, palkkataso nousee huimaa vauhtia (ps aiheuttaa hieman inflaatiota), työttömyysaste tippunut 2,3 % työvoimasta.
Hieno maa ja Suuri Johtaja. Siellä ei woke jyllää...
Ja ainakin nuorten miesten ikäluokasta on työnhakijoitakin harvennettu.
Vierailija kirjoitti:
Olis kiva jos näissä keskuteluissa kerrottaisiin miltä alalta töitä etsii ja miltä alalta on tai ei oo löytänyt töitä. Itse olin aikaisemmin (ennen koronaa) ravintola-alalla töissä. Siivoustöitä myös tein välillä. Työt loppui ravintola-alalta, laitoin muutamia hakemuksia siivoustyöhön ja erilaisiin tehdastöihin. Jokaiseen sain kutsun haastatteluun ja jokaiseen paikkaan olisin päässyt. Valitsin näistä parhaimman eli tehdastyön ja sillä tiellä olen edelleen.
No kappas. Rakennusalalle valmistuin 2023. Sieltä alalta ei nyt löydy työtä joten haen kaikenlaiseen mikä ei vaadi tiettyä koulutusta. Minnekään en ole päässyt haastatteluun.
Onko nyt kiva?
Vierailija kirjoitti:
Siivous ja rakennus ja ravintola ala kärsii ulkomaalaisesta halpatyövoimasta eli polkevat palkat alle liiton palkkojen. Ottavat rahat ja nauravat kotimaahansa sitä tuhlaamaan.
Olisipa puolue joka puuttuisi tähän kansantaloutta vahingoittavaan ilmiöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivous ja rakennus ja ravintola ala kärsii ulkomaalaisesta halpatyövoimasta eli polkevat palkat alle liiton palkkojen. Ottavat rahat ja nauravat kotimaahansa sitä tuhlaamaan.
Nyt perseet ja kok ovat ulottamassa saman hoitoalalle, suomalaiset hoitajat pihalle ja tilalle kehitysmaista halpishoitajat.
Soitin suoraan kolmeen paikkaan, kaikista kolmesta tarjottiin heti töitä, yhdestä vakituista paikkaa ja kahdesta pitkää määräaikaista sijaisuutta.
Sairaanhoitaja, alalta 10v työkokemus.
Vierailija kirjoitti:
Soitin suoraan kolmeen paikkaan, kaikista kolmesta tarjottiin heti töitä, yhdestä vakituista paikkaa ja kahdesta pitkää määräaikaista sijaisuutta.
Wau, oletpas erinomainen, suorastaan täydellinen. Palvon ja kunnioitan. Yli-ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Huoli pois. Jos ekonomisteja on uskominen, niin jo ensi vuonna talouden käppyrrät sojottaa kohti koillista ja työtilanne Suomessakin paranee. Nythän tämä tilanne on ihan kummallinen siinä mielessä, että etelä-Euroopassa taloudella menee paremmin kuin pohjoisella Euroopalla. Yleensä tilanne on päinvastoin.
Suomessakin töitä on kaikkein huonoimmin tarjolla pk-seudulla. Ollaan ilmeisesti jossain Danten viimeisessä helvetissä.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä teidän alanne on jos ei ole töitä? Ja herranjumala sentään KOULUTTAUTUKAA LISÄÄ JA UUDELLE ALALLE älkääkä jääkö vauvapalstalle ulisemaan.
Tottakai jäätte ilman duunia jos valitsette jonkun amiksen höpöalan tai yliopistossa humanistiset höpöaineet. Järkeä valintoihin!
Eihän nyt pitkään aikaan ole ollut hyvä työtilanne tekniikan ja talouden alan työntekijöille korkeakoukutetuille. Olet selvästi aivan pihalla korkeasti koulutettujen työttömyydestä.
Ulkomaita joudun itsekin suosittelemaan kaikille yliopistokoulutetuille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wau, oletpas erinomainen, suorastaan täydellinen. Palvon ja kunnioitan. Yli-ihminen.
No tuskin olen sen erinomaisempi kuin kukaan muukaan. Pointtina se, että osalla aloista on kyllä aikaa töitä; pitää uudelleenkouluttautua jos nykyiseltä alalta ei löydy töitä.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajana oleminen olisi kyllä yksi niistä viimeisistä töistä mitä suostuisin tekemään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tässä odottelen, että milloin alkaa ikärasismi purra ja jään työttömäksi. Oikeastaan ihan hyvillä fiiliksillä, sillä en missään tapauksessa jaksaisi nykymenolla eläkeikään saakka.
Minusta oireellista suomalaisessa työelämässä on se, että konttorissa on vähintään puolet ulkomaalaista halpatyövoimaa tai ei edes niin halpaa työvoimaa. Kaikki rutiinitehtävä pitää ulkoistaa tekoälylle tai muuten automatisoida. Automatisointi on kirjattu pakolliseksi bonustavoitteeksi jokaiselle työntekijälle organisaatiossani. Kun jokin homma on hiukankin helpompi / toistavampi joku rasistinen kollega toteaa ihan ääneen, että ei tätä kuuluisi täällä tai tällä ihonvärillä (!!!) tehdä.
En siis koe olevani rasisti, mutta fakta on, että samaan aikaan nuo vierastyölaiset kuseksivat pitkin vessojen seiniä siellä unisex vessassa ja tulevat pokalla neukkarii
Rasismi ja syrjintä ovat täysin samat asiat ja niistä molemmista pitäisi käyttää samaa termiä. On vaan erilaisia syitä syrjinnälle. Mikään niistä ei voi olla toista vakavampi asia, vaan kaikki on käsiteltävä samalla tavalla. Huom. myös vaalean ihonvärin syrjiminen on syrjintää tai rasismia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajana oleminen olisi kyllä yksi niistä viimeisistä töistä mitä suostuisin tekemään
Niin. Eli ihan turha sanoa, että ei ole töitä. On niitä, mutta ei ole halukkaita työntekijöitä. Siksi niitä pitää hakea muualta. Ihan oma syy.
Vierailija kirjoitti:
Ei tärpännyt kahdeksaan kuukauteen Suomessa. Noin 300 hakemusta lähetin eri paikkoihin ja kahteen paikkaan pääsiin haastatteluun asti. En tullut kuitenkaan valituksi. Sitten kun laajensin hakua ympäri maailmaa, niin kiinnostusta alkoi olla enemmän. Lopputulema on, että tällä hetkellä kirjoitan tätä viestiä Malesiasta. Sain täältä oman alani töitä, aluksi puolentoista vuoden pesti. On jo sanottu, että jatkoa seuraa, jos vain haluan jäädä tänne. Työskentylupaikkana on Kuala Lumpur ja viihdyn hyvin täällä. Hierarkia työelämässä on vähän suurempaa kuin Suomessa, mutta omalla osaamisella voi vaikuttaa palkan suuruuteen myös enemmän kuin Suomessa.
Tuttu juttu. Itselläni on amk-insinöörin koulutus ja edes harjoittelupaikan löytäminen oli työn ja tuskan takana. Työn saanti Suomessa muutenkaan ei ole helppoa. Nyt kun olen vielä nuori, niin päätin hakea töitä maan rajojen ulkopuolelta. Vuoden alusta aloitin hommat Skotlannissa ja ainakin vielä ratkaisu tuntuu oikealta. Ainoa mikä rassaa on se, että en vain yksinkertaisesti saa mitään selvää skottien puheesta. Tässä on vielä paljon tekemistä.
Sinänsä Suomen kannalta tämä on ongelma, että suomalaisille ei löydy kotimaastaan helpolla töitä, vaan aivovienti maasta ulospäin sen kun kiihtyy. Eihän tämä voi olla pitkällä tähtäimellä mitenkään kestävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pienessä kunnassa töissä HR-päällikkönä. Meillä on pulaa hyvistä keittiö-ja siivousalan työntekijöistä (koulu ja päiväkoti). Meiltä on eläköitymässä useita näistä työntekijöistä ja näin tapahtuu myös muissa kunnissa, joissa ei ole ulkoistettu näitä toimintoja.
Pulaa on koska ette maksa riittävästi palkkaa. Ihan on oma vikanne.
Palkat ovat KVTES:n mukaisia palkkoja. Eli ei johdu siitä.
KVTES on ihan onneton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perussuomalaiset ovat ainoana puolueena vaatineet tulorajoja ulkomaiselle työvoimalle. Mutta kokoomus on tätä vastaan ja ETK haluaa näitä ulkomaisia työntekijöitä. Sen takia Suomessa on työttömyys tapissa. Miksi ihmiset äänestävät näitä Satosia työministereiksi? Tämä työttömyystilanne menee Satosen piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pienessä kunnassa töissä HR-päällikkönä. Meillä on pulaa hyvistä keittiö-ja siivousalan työntekijöistä (koulu ja päiväkoti). Meiltä on eläköitymässä useita näistä työntekijöistä ja näin tapahtuu myös muissa kunnissa, joissa ei ole ulkoistettu näitä toimintoja.
Pulaa on koska ette maksa riittävästi palkkaa. Ihan on oma vikanne.
Palkat ovat KVTES:n mukaisia palkkoja. Eli ei johdu siitä.
KVTES on ihan onneton.
Mun mielestä ei. Ruokapalvelutyöntekijä saa 2000e + max 8 % työkokemuslisää.
Mä oon muulta alalta ja omalla alalla ei ole juuri nyt töitä. Kokemusta ei mistään keittiöistä ole mut hygieniapassi löytyy. Mut eihän se noihin töihin riitä, pitäs olla kokemusta ja koulutusta jne. Haettu on, en ole päässyt edes haastatteluun. Alalle opiskelemaan lähtö ei ole järkevää, koska oma alkaa vetää kunhan suhdanteet paranee.