Olen nyt puolisen vuotta katsellut töitä (työllisenä) ja onhan tämä jo melkein surkuhupaisaa
Määräaikaisuus loppumassa eikä jatkoa tule säästösyistä. Kerran viikossa tulee selattua avoimet paikat läpi ja sieltä löytyy aina muutama paikka missä voisin viihtyä. Tässäpä parhaimmat palat:
- Laitoin hakemuksen. Seuraavalla viikolla puhelinmyyjät pom,mittaa lakkaamatta. Sattumaako? En usko. Itse paikasta ei kuulu mitään. Paikka on yhä vapaana ja se uusitaan viikon välein.
- Kesätöiden haku alkoi jo marraskuussa.
- Joulun aikoihin etsittiin töihin kutsuttavaa työntekijää syksylle.
- Laitoin hakemuksen. Seuraavalla viikolla on lehdessä pieni ilmoitus miten sillä osastolla alkaa muutosneuvottelut.
- Laitoin hakemuksen. Tulee viesti takaisin, että hakijoita oli 550. Sen jälkeen ei ole kuulunut mitään.
- Ja ylipäätään yksinkertaisiinkin hommiin pitää olla kaiken maailman kortteja. Roskiakaan ei voi kerätä ilman korttia.
Mites teillä muilla työnhaku? Aamutuimaan taas katselin muutaman paikan ja aloitan nyt kirjoittamaan saatekirjeitä niihin.
Kommentit (69)
Tuntuu siltä, että koko suomalainen yrityskenttä on totaalikoomassa. Uusia työntekijöitä ei palkata, ellei valtio tai kunnat osallistu palkkakustannuksiin.
Otan osaa ap. Kohta valitettavasti katsot töitä työttömänä.
Keräilet roskia Kuala Lumpurissa??
Kaikki saa duunia helpommin, jos ei hae suoraan työntekijäksi. Jos hakee töitä niin, että toimii kevytyrittäjänä, niin houkutus tarjota duunia työnantajilla on paljon suurempi. Näin se on nykyisin. Yrityksille kelpaa kyllä työsuoritukset ihmisiltä, mikäli yritysten ei tarvitse ottaa harteilleen työnanantajan velvotteita.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki saa duunia helpommin, jos ei hae suoraan työntekijäksi. Jos hakee töitä niin, että toimii kevytyrittäjänä, niin houkutus tarjota duunia työnantajilla on paljon suurempi. Näin se on nykyisin. Yrityksille kelpaa kyllä työsuoritukset ihmisiltä, mikäli yritysten ei tarvitse ottaa harteilleen työnanantajan velvotteita.
Sekä myös tukityöllistettynä tai kuntouttavalla työtuella pääsee hyvin.
Viimeksi (noin vuosi sitten), kun laitoin 5 työhakemusta, sain kutsun jokaiseen haastatteluun. Sain vakipaikan jo ekasta, joten peruin muut haastikset. Olen ilmeisesti valinnut alani hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Keräilet roskia Kuala Lumpurissa??
Heh heh. Ihan olen oman alani (energia) hommissa täällä. Meitä eurooppalaisia työskentelee kaupungissa aika paljon. Kuala Lumpur on Aasian mittakaavassa vauras kaupunki. Malesia muutenkin on koko maailman bkt:ssä mitattuna sijalla 30.
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi (noin vuosi sitten), kun laitoin 5 työhakemusta, sain kutsun jokaiseen haastatteluun. Sain vakipaikan jo ekasta, joten peruin muut haastikset. Olen ilmeisesti valinnut alani hyvin.
Mikä ala on kyseessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ala on kyseessä?
Sosiaalityö
Mistä haette töitä ulkomailta? Linkedin vai?
Vierailija kirjoitti:
Mistä haette töitä ulkomailta? Linkedin vai?
Linkedin on yksi vaihtoehto. On myös kansainvälisiä työpaikanhaku alustoja. Voi myös suoraan laittaa avoimia hakemuksia oman alansa yrityksiin. Harva ulkomaalainen työnantaja palkkaa suoraan etänä, vaan se vaatii normaalisti paikan päällä työhaastattelussa käynnin.
Tähän mennessä saanut valita itse työnantajan. Lähes kaikkiin hakemiini paikkoihin saanut haastattelukutsun (oli liian kunnianhimoisia ja korkeita tehtäviä, joihin en saanut). Yhtä paikkaa lukuunottamatta olisin tullut valituksi.
Eli ainakin IT-alalla ihan hyvät markkinat vieläkin.
Mä oon nyt reilun vuoden ollut työtön. Omalla alalla ei ole nyt mitään töitä, joten olen hakenut kaikenlaista muuta mihin ei vaadita oikein mitään. Yhden nollasopparin sain kauppaan, mutta olin niin paska etten saanut enempää tunteja. Muutoin tainnut tulla yksi "kiitos hakemuksesta, emme hae nyt työntekijöitä" ilmoitus yhdestä monista avoimista hakemuksistani. Puhelinterroriakin olen harjoittanut, yleensä ei vastata tai kireästi ohjataan laittaa hakemus netissä. Valmistuin pari vuotta sitten TAAS uuteen ammattiin joten just nyt ei kiinnosta lähteä opiskelemaan kuin korkeintaan oman alan jotain lisäkoulutuksia, joita ei ole.
Töihin pääsee suhteilla ja tosi vahvoilla suosituksilla.
Huoli pois. Jos ekonomisteja on uskominen, niin jo ensi vuonna talouden käppyrrät sojottaa kohti koillista ja työtilanne Suomessakin paranee. Nythän tämä tilanne on ihan kummallinen siinä mielessä, että etelä-Euroopassa taloudella menee paremmin kuin pohjoisella Euroopalla. Yleensä tilanne on päinvastoin.
Itse tässä odottelen, että milloin alkaa ikärasismi purra ja jään työttömäksi. Oikeastaan ihan hyvillä fiiliksillä, sillä en missään tapauksessa jaksaisi nykymenolla eläkeikään saakka.
Minusta oireellista suomalaisessa työelämässä on se, että konttorissa on vähintään puolet ulkomaalaista halpatyövoimaa tai ei edes niin halpaa työvoimaa. Kaikki rutiinitehtävä pitää ulkoistaa tekoälylle tai muuten automatisoida. Automatisointi on kirjattu pakolliseksi bonustavoitteeksi jokaiselle työntekijälle organisaatiossani. Kun jokin homma on hiukankin helpompi / toistavampi joku rasistinen kollega toteaa ihan ääneen, että ei tätä kuuluisi täällä tai tällä ihonvärillä (!!!) tehdä.
En siis koe olevani rasisti, mutta fakta on, että samaan aikaan nuo vierastyölaiset kuseksivat pitkin vessojen seiniä siellä unisex vessassa ja tulevat pokalla neukkariin puhumaan asiaa sen jälkeen, koska kohtelias suomalainen ei kehtaa sanoa, että näin kun sun jäljiltä vessa oli yltä päätlä kusessa, paitsi lavuaari oli kuiva, eli et edes käsiäs pessyt. Anonyymisti annettu palaute ei tehonnut, eli alan kyllä ihan kohta jo laukoa näitä päin naamaa.
Yksi varteenotettava syy jatkaa duunia on se, että ehkä jo pian saan järjestettyä lapsilleni ekat harjoittelupaikat, koska näyttää sitlä, ett nykyoloissa tulee olemaan todella vaikea päästä ammattiuran alkuun yhtään missään. Mutta jos kenkää tulee, niin tulkoon, en jää kaipaamaan. Mulla on myös pari business ideaa, jotka saatan sitten vaihtoehtoisesti laittaa pystyy lapsieni hyväksi.
Mä kuulun siihen porukkaan jonka mielestä maailma on mennyt monellakin tapaa pilalle. Ja olen ihan valmis muuttamaan erakoksi jonnekin kauas kaikesta.
Jännä juttu kun joidenkin ei edes tarvii hakea töitä. Ite olen tällä hetkellä headhunttauksen seurauksena 2 rekryprosessissa mukana ja mulla on jo ennestään erittäin hyvä työpaikka. Lisäksi olen vasta lokakuussa palannut vanhempainvapaalta.
Ei tärpännyt kahdeksaan kuukauteen Suomessa. Noin 300 hakemusta lähetin eri paikkoihin ja kahteen paikkaan pääsiin haastatteluun asti. En tullut kuitenkaan valituksi. Sitten kun laajensin hakua ympäri maailmaa, niin kiinnostusta alkoi olla enemmän. Lopputulema on, että tällä hetkellä kirjoitan tätä viestiä Malesiasta. Sain täältä oman alani töitä, aluksi puolentoista vuoden pesti. On jo sanottu, että jatkoa seuraa, jos vain haluan jäädä tänne. Työskentylupaikkana on Kuala Lumpur ja viihdyn hyvin täällä. Hierarkia työelämässä on vähän suurempaa kuin Suomessa, mutta omalla osaamisella voi vaikuttaa palkan suuruuteen myös enemmän kuin Suomessa.