Miksi nuo kotisynnytykset ovat niin yleisiä nykyään?
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on tehty hätäsektio. Jos olisin ollut kotona, lapsi olisi kuollut. En IKINÄ synnyttäisi kotona. Millään tunnelmalla tms hörhöilyllä ei ole mitään väliä kunhan lapsi syntyy turvallisesti.
Mun lapsi syntyi myös hätäsektiolla. Mulle on ihan sama vaikka olinkin nukutettuna lapsen syntyessä kun lapsi jäi sentään henkiin. Mistä olen loppuikäni vihainen synnytyssairaalalle on se, että pistivät jonottamaan päivystykseen. Lapselle jäi syntymästä elinikäinen vamma.
Lisäksi mulla oli ilmeisesti epämääräinen raskausmyrkytys ja iän puolesta ei olisi pitänyt edes antaa raskauden mennä yliajalle. En edes tiennyt tästä yliaikaisasiasta kun ei sitä kerrottu neuvolassa, lääkärissä enkä löytänyt netistä!
Kotisynnytysten kanssa käy niin kuin huumepolitiikan. Kun niiden vaikutuksista valehdellaan, tietoa pimitetään tai v
Tulipahan taas purkaus ja olisi muutakin tekemistä. Sanon vain, että raskaus on aina iso riski joten päättäjien kannattaisi miettiä onko järkeä keskittää ja vähentää palveluita kun syntyvyyskin vain laskee entisestään hyvien päätösten mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on tehty hätäsektio. Jos olisin ollut kotona, lapsi olisi kuollut. En IKINÄ synnyttäisi kotona. Millään tunnelmalla tms hörhöilyllä ei ole mitään väliä kunhan lapsi syntyy turvallisesti.
Mun lapsi syntyi myös hätäsektiolla. Mulle on ihan sama vaikka olinkin nukutettuna lapsen syntyessä kun lapsi jäi sentään henkiin. Mistä olen loppuikäni vihainen synnytyssairaalalle on se, että pistivät jonottamaan päivystykseen. Lapselle jäi syntymästä elinikäinen vamma.
Lisäksi mulla oli ilmeisesti epämääräinen raskausmyrkytys ja iän puolesta ei olisi pitänyt edes antaa raskauden mennä yliajalle. En edes tiennyt tästä yliaikaisasiasta kun ei sitä kerrottu neuvolassa, lääkärissä enkä löytänyt netistä!
Kotisynnytysten kanssa käy niin kuin huumepolitiikan. Kun niiden vaikutuksista valehdellaan, tietoa pimitetään tai v
Juuri näin. Jos Suomeen halutaan lisää lapsia, synnytysasiat pitää saada kuntoon. Samoin synnyttäjiä eli naisia syyllistävä puhe täytyisi saada loppumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti ei oo vain yhtä asiaa, miksi joku päätyy synnyttämään kotona. Voi olla huonoja kokemuksia edellisestä synnytyksestä eli on siellä jäänyt yksin. Olin tukihenkilönä läheisen synnytyksessä ja osuttiin ruuhka-aikaan synnärille ja meidät ohjattiin johonkin sivuhuoneeseen (varastoon/vanha toimisto) eikä tarkistettu, kuinka auki synnyttäjä on, koska ensisynnyttäjät ei synnytä nopeasti. Kaikki kätilöt oli kiinni jossain. Sen jälkeen meidät unohdettiin tuonne ja lapsi syntyi sitten tuonne. Luojan kiitos kaikki meni hyvin ja vauva saatiin hengissä ulos, mutta äiti oli huonossa kunnossa ja vuoti paljon verta ennen kuin saatiin apua. Osa henkilökunnasta oli ihmeissään, kun eivät tienneet meistä mitään. Jaetussa huoneessa taas viereisellä pedillä ramppasi koko suku ja aina välillä joku näistä miessukulaisista veti verhon ja "vilkaisi" toiselle puolelle uteliaana.
Toisaalta pk-se
Pönttö. Pk-seudulla pitää nykyään soittaa yhteiseen palvelunumeroon josta ohjataan siihen sairaalaan jossa ei sillä hetkellä ole ruuhkaa eli joko Naistenklinikalle, Espoohon tai Hyvinkäälle. Se onkin hyvä ajella johonkin umpitäyteen sairaalan puolityhjän sijaan ja kiukutellen synnyttää komeroon.
"yleisiä". Samanverran tapahtuu mopo onnettomuuksia. Ei tuo niin yleistä ole.
En yhtään ymmärrä näitä kotisynnyttäjiä. Vaikka oma ensimmäinen synnytykseni oli aivan hirvittävä, kiitos Jorvin tylyjen hirviökätilöiden ammattitaidottomuuden, en silti olisi uskaltanut synnyttää kotona. Koti- synnytys olisi stressannut aivan hirvittävästi, ennen kaikkea vauvan hyvinvoinnin vuoksi.
Todella surullista, että vauvoja on kuollut kotisynnytyksiin. En ymmärrä, miksi nuorten naisten täytyy mennä kaikessa taaksepäin. Halutaan olla kotivaimoja ja miehen elätettävä ja halutaan vapaaehtoisesti olla alisteisessa asemassa, halutaan synnyttää kotona ja jätetään lapset rokottamatta. Litkitään hopea että ja ties mitä myrkkyjä. Aivan pimeää.
Kohta nämä samat nuoret naiset haluavat vain miesten saavan perintöjä, äänioikeuden vain miehille ja ruokapöytäänkin tullaan vasta, kun mies on syönyt. Näin teki 1800 - luvun jälkipuolella syntynyt isoäitini. Miehet ja rippikoulun käyneet pojat söivät parhaat palat ja naiset ja lapset ne jäljelle jääneet rippeet.
Pitäähän ne nousseet lapsikuolemat tilastoista jotenki selittää. Synnäreiden lakkauttaminenhan ei syyksi käy.
Vierailija kirjoitti:
En herran tähden voi käsittää tätä kotisynnytystrendiä. Lieneekö samaa suuntausta tradwiffeilyn kanssa.
Kotona synnyttäminen oli yleistä Suomen maaseudulla 1960-luvun alkuun asti. Siihen asti äitien ja lasten kuolemat synnytyksessä olivat melko yleisiä. Eli tästä ei ole loppupeleissä kovinkaan kauaa. Moni kotisynnytyksestä haaveileva voi kysyä mummoltaan tämän "ihanista ja voimaannuttavista" kotisynnytyskokemuksista.
Mummoni synnytti neljä ensimmäistä lastaan pienen maatalon makuukamarissa hirveissä tuskissa. Synnytti viimeisen lapsensa v. 1967 sairaalassa, oli tuolloin kuolla verenvuotoon ja tämä vauva eli enoni oli pitänyt kiidättää teholle. Sanoi mulle myöhemmin, että oli ollut suoranainen ihme, ettei aiemmissa kotisynnytyksissä käynyt mitään ja onneksi hän oli juuri tuolla viidennellä kerralla sairaalassa. Hänen oma äitinsä synnytti kuolleena kaksi lasta, yhteensä hän synnytti 11 kertaa ja kaikk
Suomessa on 1800- luvulta alkaen kotisynnytyksissä ollut mukana kunnan kätilö, joka oli koulutettu sairaanhoitaja eikä lapsenpäästäjä.
"Suomalaisia kätilöitä on koulutettu Tukholmassa jo 1700-luvulla ja Suomessa yli 200 vuotta, vuodesta 1816 alkaen. Kätilökoulutus oli ensimmäinen erityisesti naisille tarkoitettu ammatillinen koulutus Suomi-Ruotsissa. Sairaanhoitajakoulutus alkoi vuonna 1855, terveydenhoitajakoulutus 1924 ja ensihoitajakoulutus 1998."
Lähde: Metropolia AMK
Joku mainitsi aiemmin Hollannin kotisynnytykset. Kyllä, ne ovat valtavirtaa ja varsin turvallisia, muttei niitä voi mitenkään verrata Suomeen. Ihmiset eivät ymmärrä väestöntiheyttä siellä; synnytyssairaala on käytännössä 10 min päässä, asuit missä tahansa. Lisäksi koko systeemi on rakennettu kotisynnytyksille, niihin on varauduttu ja resurssit ovat sen mukaiset.
kunkin oma mielipide, kuulostaako tuo paremmalta vai ei, mutta ei samanlaisia olosuhteita saa tänne yhtäkkiä taiottua vaikka miten toivoisi ja uskoisi.
Osalla on 200 km lähimpään synnytyssairaalaan. Ei sinne välttämättä ehdi, vaikka haluaisikin. Osalla sairaala on kilometrin päässä, mutta ei sinne pääse, kun käännyttävät ovelta kotiin. Ystäväni meinasi synnyttää sairaalan hissiin, kun eivät huolineet synnytyssaliin.
Nykyäidit haluavat kokea kaikenlaista. Yksi lapsen kuolema synnytyksessä on ihan yhtä hieno ja jännittävä kokemus kuin matka Intiaan tai Fuengirolaan. Sillä voi sitten mehustella sympatiaa koko loppuelämän.
Vierailija kirjoitti:
En yhtään ymmärrä näitä kotisynnyttäjiä. Vaikka oma ensimmäinen synnytykseni oli aivan hirvittävä, kiitos Jorvin tylyjen hirviökätilöiden ammattitaidottomuuden, en silti olisi uskaltanut synnyttää kotona. Koti- synnytys olisi stressannut aivan hirvittävästi, ennen kaikkea vauvan hyvinvoinnin vuoksi.
Todella surullista, että vauvoja on kuollut kotisynnytyksiin. En ymmärrä, miksi nuorten naisten täytyy mennä kaikessa taaksepäin. Halutaan olla kotivaimoja ja miehen elätettävä ja halutaan vapaaehtoisesti olla alisteisessa asemassa, halutaan synnyttää kotona ja jätetään lapset rokottamatta. Litkitään hopea että ja ties mitä myrkkyjä. Aivan pimeää.
Kohta nämä samat nuoret naiset haluavat vain miesten saavan perintöjä, äänioikeuden vain miehille ja ruokapöytäänkin tullaan vasta, kun mies on syönyt. Näin teki 1800 - luvun jälkipuolella syntynyt isoäitini. Miehet ja rippikoulun käyneet pojat söivät parhaat palat
Juuri luin, että Englannissa eli 1700-luvulla Jeremy Bentham-niminen valistusfilosofi. Tämä häiskä oli myös mm. feministi. Benthamin "oppipoika" taloustieteilijä John Stuart Mill oli myös feministi! Olenkohan ollut jossain aivopöhnässä peruskoulussa vai miten tämäkin on mennyt ohi?
Kuitenkin, jo yli 200 vuotta sitten Englannissa nämä miehet halusivat naisille äänioikeuden ja nyt itseään moderneina ja valistuneina pitävät tiktok-filosofit ja trad wifet haluavat päästä takaisin kivikaudelle. Huutonaurua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En herran tähden voi käsittää tätä kotisynnytystrendiä. Lieneekö samaa suuntausta tradwiffeilyn kanssa.
Kotona synnyttäminen oli yleistä Suomen maaseudulla 1960-luvun alkuun asti. Siihen asti äitien ja lasten kuolemat synnytyksessä olivat melko yleisiä. Eli tästä ei ole loppupeleissä kovinkaan kauaa. Moni kotisynnytyksestä haaveileva voi kysyä mummoltaan tämän "ihanista ja voimaannuttavista" kotisynnytyskokemuksista.
Mummoni synnytti neljä ensimmäistä lastaan pienen maatalon makuukamarissa hirveissä tuskissa. Synnytti viimeisen lapsensa v. 1967 sairaalassa, oli tuolloin kuolla verenvuotoon ja tämä vauva eli enoni oli pitänyt kiidättää teholle. Sanoi mulle myöhemmin, että oli ollut suoranainen ihme, ettei aiemmissa kotisynnytyksissä käynyt mitään ja onneksi hän oli juuri tuolla viidennellä kerralla sairaalassa. Hänen oma äitinsä synnytti kuolleena kak
Suomessa on 1800- luvulta alkaen kotisynnytyksissä ollut mukana kunnan kätilö, joka oli koulutettu sairaanhoitaja eikä lapsenpäästäjä.
"Suomalaisia kätilöitä on koulutettu Tukholmassa jo 1700-luvulla ja Suomessa yli 200 vuotta, vuodesta 1816 alkaen. Kätilökoulutus oli ensimmäinen erityisesti naisille tarkoitettu ammatillinen koulutus Suomi-Ruotsissa. Sairaanhoitajakoulutus alkoi vuonna 1855, terveydenhoitajakoulutus 1924 ja ensihoitajakoulutus 1998."
Näistä harvoista mahdollisista kätilöistä on päässyt hyötymään vain hyvin marginaalinen ryhmä hienostorouvia. Tavallinen kansa synnytti apunaan lapsenpäästäjä, aina ei sitäkään.
Vanhat kirkonkirjat ovat karua luettavaa. Sieltä löytyy tosi elämää lukemattomista kuolleina syntyneistä lapsista ja lapsivuoteisiin kuolleista äideistä.
Vierailija kirjoitti:
Olis ihan hirveää synnyttää kotona. Kysyisivät isovanhemmiltaan ja muilta ikäihmisiltä että miltä tuntuu jossain saunan lauteilla synnyttää niitä muksuja? Hengittelly kivunlievityksenä? Apua.
...ja kun palstalla kertoo kärsivänsä synnytyspelosta, saa silmiä pyöritteleviä vastauksia, miten ennen synnytettiin töiden lomassa ja palattiin heti lypsytöihin, raskaus ei ole sairaus jne.
Niin onko sitten niin kumma, ettei synnytykseen enää suhtauduta sairaalahoitoa vaativana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olis ihan hirveää synnyttää kotona. Kysyisivät isovanhemmiltaan ja muilta ikäihmisiltä että miltä tuntuu jossain saunan lauteilla synnyttää niitä muksuja? Hengittelly kivunlievityksenä? Apua.
...ja kun palstalla kertoo kärsivänsä synnytyspelosta, saa silmiä pyöritteleviä vastauksia, miten ennen synnytettiin töiden lomassa ja palattiin heti lypsytöihin, raskaus ei ole sairaus jne.
Niin onko sitten niin kumma, ettei synnytykseen enää suhtauduta sairaalahoitoa vaativana?
Miksi annat pösilöpoikien vaikuttaa itseesi? Eivät Jonnet ja Veetit synnytä. On aina helppo kritisoida jotain, mitä ei itse osaa ja mihin ei ikinä pysty, mutta kritisoiija vain jauhottaa siinä itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti ei oo vain yhtä asiaa, miksi joku päätyy synnyttämään kotona. Voi olla huonoja kokemuksia edellisestä synnytyksestä eli on siellä jäänyt yksin. Olin tukihenkilönä läheisen synnytyksessä ja osuttiin ruuhka-aikaan synnärille ja meidät ohjattiin johonkin sivuhuoneeseen (varastoon/vanha toimisto) eikä tarkistettu, kuinka auki synnyttäjä on, koska ensisynnyttäjät ei synnytä nopeasti. Kaikki kätilöt oli kiinni jossain. Sen jälkeen meidät unohdettiin tuonne ja lapsi syntyi sitten tuonne. Luojan kiitos kaikki meni hyvin ja vauva saatiin hengissä ulos, mutta äiti oli huonossa kunnossa ja vuoti paljon verta ennen kuin saatiin apua. Osa henkilökunnasta oli ihmeissään, kun eivät tienneet meistä mitään. Jaetussa huoneessa taas viereisellä pedillä ramppasi koko suku ja aina välillä joku näistä miessukulaisista veti verhon ja "vilkaisi" toiselle puolelle uteliaana.
Toisaalta pk-se
Voihan sinne sairaalaan käytävälle mennä istuskelemaan, mutta jos on täyttä ja henkilökunta kiinni muualla, niin eipä se mitään auta. Nuo korvaukset, mitä synnärin mokista saa on karkkirahoja ja niitä voi ehkä saada joskus, kun juttu on kiertänyt vuosikaudet eri oikeusasteissa.
Hyvillä aineilla synnytätte yhdessä 😵😵💫😵💫😵💫😵💫😵💫😵💫
Itse olen synnyttänyt kaikki kolme lastani suunnitellulla sektiolla. On erittäin huojentavaa tietää etukäteen päivä, jolloin vauva syntyy. Kun ei stressaa, vauvakin voi paremmin.
Hyvin suunniteltu on puoleksi tehty!
Vierailija kirjoitti:
Jokainen päättää itse kehostaan ja missä synnyttää. Ei ole lakia joka velvoittaa pelkästään sairaalassa synnyttämään. Jokaisella oikeus omaan kehoon ja kontrolleihin joita tarjolla raskaus aikana. Ei ole pakko niitä käyttää.
- - -
Luitko lainkaan avauksen kysymystä?
No mitä soittelet? Mene sinne. En mä ole lupia kysellyt kun on supistukset käynnissä tai vesi mennyt. Jos synnäriltä käsketään kotiin ja käy pahasti, vastuu, vahingonkorvausvastuu ja rikosvastuu on käskijällä, mistä voi kyllä kohteliaasti häntä muistuttaa.
Istukka voi irrota ja sitten kuolee kumpikin. Parempi olla VAIKKA VARASTOHUONEESSA SIELLÄ kuin jonkin tuoksukynttilähörhökätilön kanssa kotona.
Ja: älkää nussiko samaan aikaan kuin kaikki muut (juhannus, lätkän mm-kulta tjsp) niin ei tule ruuhkaa.