Miksi aikuinen ei hanki asiallista sähköpostiosoitetta?
Työskentelen erään viranomaisasian parissa ja asioin asiakkaiden kanssa myös sähköisesti. Siinä missä yleensä aikuisilla on sähköpostiosoite luokkaa ville.virtanen(at)gmail.com, tulee usein vastaan aikuisilla ihmisillä aivan toisenlaisia sähköpostiosoitteita. Siis luokkaa hottis_babe^^(at)gmail.com, jenssskii92(at)hotmail.com, keravankovingeimeri(at)suomi24.fi tms. Jos olet itse tällainen ihminen, kiinnostaisi kuulla, miksi et aikuisena hanki asiallista sähköpostiosoitetta?
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tarvitse sähköpostia vapaa-ajalla juuri missään. Siksi se on edelleen vuosikausia sitten tekemäni jespuli@suomi24.fi tyylinen osoite. Työposti on sitten muotoa etunimi.sukunimi@firmannimi.com. Sitä käytän luonnollisesti vain työasioissa.
Miten musta tuntuu että jokaikiseen paikkaan kirjautuessa tarvitaan meiliosoite. Eikö sinulla ole mitään minne kirjaudutaan?
En mä ole koskaan tarvinut spostia kirjautuessani vero-palveluun, nettipankkin tms. Ne ovat ainoat paikat, joihin ylipäätään kirjaudun netissä.
t. eri
Etkö koskaan tilaa verkkokaupoista mitään?
Tilaan, mutta ei siihen mitään kirja
Onko sillä tuossa tapauksessa jotain merkitystä, onko osoite poopoopiipii vai etunimi.sukunimi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tarvitse sähköpostia vapaa-ajalla juuri missään. Siksi se on edelleen vuosikausia sitten tekemäni jespuli@suomi24.fi tyylinen osoite. Työposti on sitten muotoa etunimi.sukunimi@firmannimi.com. Sitä käytän luonnollisesti vain työasioissa.
Miten musta tuntuu että jokaikiseen paikkaan kirjautuessa tarvitaan meiliosoite. Eikö sinulla ole mitään minne kirjaudutaan?
Ennen oli näin, aina piti kirjautua joka paikkaan s-posti-osolla ja salasanalla mutta ei enää.
Paitsi joihinkin verkkokauppoihin on vaihtoehtona vain s-posti-oso/salasana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä ole koskaan tarvinut spostia kirjautuessani vero-palveluun, nettipankkin tms. Ne ovat ainoat paikat, joihin ylipäätään kirjaudun netissä.
t. eri
Etkö koskaan tilaa verkkokaupoista mitään?
Miksi pitäisi tilata?
t. toinen eri
Onhan se erikoista jos ei koskaan tule tarvetta tilata netistä mitään. Tai ehkä pääkaupunkiseudulta löytyy kaikki tarvittava lähikaupasta
Onhan se erikoista jos ei koskaan tule tarvetta tilata netistä mitään. Tai ehkä pääkaupunkiseudulta löytyy kaikki tarvittava lähikaupasta
En keksi mitään erikoista siinä, että ihminen osaa kävellä/autoilla/mennä bussilla kauppaan ostamaan sen, mitä tarvitsee. Ei kaikki tarvitse jotain kiinakrääsää tms. jota ei saa muualta kuin netistä. Ihan täällä pk-seudun ulkopuolellakin pärjää oikein hyvin ilman nettikauppoja. Siltikin, vaikka lähikauppani on pieni Sale, josta en saa edes kaikkia haluamiani ruokatuotteita.
Koska minulla on kymmenkunta kokonimikaimaa ja maija.meikäläinen monine variaatioineen on jo otettu.
Jotkut eivät vain tule uusineeksi sähköpostiosoitettaan nuoruuden jälkeen. Nuo kuulostavat lähinnä 2000-luvun puolivälissä tehdyiltä, jolloin kotinetit yleistyivät räjähdysmäisesti, ja se maailma oli monelle uutta ja ihmeellistä.
Saakohan y-sivulta jonnet oman osoitteen?
Miksi pitäisi hankkia? Asiat ovat hoituneet kohta 30 vuotta tuolla samalla suomi24 osoittella, joten mihin tarvitsisin etunimi.sukunimi-osoitetta? Jopa töitä olen saanut tuolla vanhalla osoittella, josta ei ilmene nimeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten minne? Viranomaispaikkoihin kirjaudutaan mobiilivarmenteella tai verkkopankkitunnuksilla, kirjastoon kirjastokortin numerolla ja pinkoodilla, suoratoistopalveluihin on se ja sama minkä näköinen sähköposti on....
No pitkä luettelo tulisi mutta itselläni ainakin laivayhtiö ja muita matkailuun liittyviä, sähköyht
No enhän mä ottanutkaan kantaa siihen millainen meiliosoite on. Itse kirjoitit ettet tarvitse sähköpostia vapaa-ajalla juuri missään. Itse otan esim matkaliput meiliin. Vai mikä olisi vaihtoehto? Sähköyhtiön sivuille kirjaudun katsomaan tilastoja sähkönkulutuksesta. Myös vakuutusyhtiön kanssa asioin meilillä.
--
Ei se ole mitenkää erikoista. Varsinkin vanhemmat ihmiset käyttävät aika vähän nettikauppoja. Riippumatta siitä, missä asuvat. Joko ei riitä osaaminen tai ei luoteta nettikauppaan tms. Itse olen nelikymppinen, mutta aika harvoin minäkään mitään tilailen. Lähinnä ostan netistä pääsylippuja tai matkalippuja. En tarvitse mitään, mitä ei tämän kaupungin monista kaupoista saisi. Enkä asu pk-seudulla päinkään.
"Onhan se erikoista jos ei koskaan tule tarvetta tilata netistä mitään. Tai ehkä pääkaupunkiseudulta löytyy kaikki tarvittava lähikaupasta"
Saan kaiken tarvitsemani kivijalkakaupoista. Saatan vain tsekata netistä mistä kaupasta mitäkin löyttyy mutta aina menen paikan päälle ostoksille. Asun niin kaukana pääkaupunkiseudulta ettei siellä tuu käytyä juuri koskaan.
- eri kuin hän jolle vastasit -
Vierailija kirjoitti:
En keksi mitään erikoista siinä, että ihminen osaa kävellä/autoilla/mennä bussilla kauppaan ostamaan sen, mitä tarvitsee. Ei kaikki tarvitse jotain kiinakrääsää tms. jota ei saa muualta kuin netistä. Ihan täällä pk-seudun ulkopuolellakin pärjää oikein hyvin ilman nettikauppoja. Siltikin, vaikka lähikauppani on pieni Sale, josta en saa edes kaikkia haluamiani ruokatuotteita.
Netistä voi ostaa muutakin kuin kiinankrääsää. Siksihän sieltä joskus mieluummin tilaakin, niin saa paremman tuotteen kuin lähikaupasta.
Ja kyllä se kuulostaa erikoiselta, jos joku alle 70vuotias on selvinnyt tähän päivään ilman verkkokauppoja.
Asun tosin pienessä kylässä, joten täältä ei saa juuri mitään. Ei täällä ole mitään julkista liikennettäkään.
No enhän mä ottanutkaan kantaa siihen millainen meiliosoite on. Itse kirjoitit ettet tarvitse sähköpostia vapaa-ajalla juuri missään. Itse otan esim matkaliput meiliin. Vai mikä olisi vaihtoehto? Sähköyhtiön sivuille kirjaudun katsomaan tilastoja sähkönkulutuksesta. Myös vakuutusyhtiön kanssa asioin meilillä.
Tämän ketjun aiheena on nimenomaan se spostiosoitteen muotoa. Ja minä en ole se, jolle kuvittelit vastaavasi. Täällä kirjoittelee monta muutakin kirjoittajaa.
t. se, joka kommentoi poopoopiipii-viestillä
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole mitenkää erikoista. Varsinkin vanhemmat ihmiset käyttävät aika vähän nettikauppoja. Riippumatta siitä, missä asuvat. Joko ei riitä osaaminen tai ei luoteta nettikauppaan tms. Itse olen nelikymppinen, mutta aika harvoin minäkään mitään tilailen. Lähinnä ostan netistä pääsylippuja tai matkalippuja. En tarvitse mitään, mitä ei tämän kaupungin monista kaupoista saisi. Enkä asu pk-seudulla päinkään.
Mutta olet tilannut kuitenkin joskus vaikka sitten harvoin. Tuo joku väitti ettei tilaa verkosta koskaan mitään.
Netistä voi ostaa muutakin kuin kiinankrääsää. Siksihän sieltä joskus mieluummin tilaakin, niin saa paremman tuotteen kuin lähikaupasta.
Ja kyllä se kuulostaa erikoiselta, jos joku alle 70vuotias on selvinnyt tähän päivään ilman verkkokauppoja.
Asun tosin pienessä kylässä, joten täältä ei saa juuri mitään. Ei täällä ole mitään julkista liikennettäkään.
Mikä saa sinut kuvittelemaan, että kivijalkakauppa ei voi olla mikään muu kuin lähikauppa? Itse asun pienessä kylässä, mutta täältä pääsee oikein näppärästi autolla isompaan kaupunkiin ostamaan sen, mitä tarvitsee. Tarvittaessa voi ajella jopa sinne pk-seudulle ostoksille, jos haluaa. Ihmiset ovat erilaisia. Ei kaikki tilaile netistä, vaikka sinä niin teet. Eikä "en tarvitse sähköposti juuri mihinkään" tarkoita, että ikinä koskaan milloinkaan ei ole verkkokaupasta mitään tilannut.
Vierailija kirjoitti:
Koska se sähköpostiosoite on hankittu jo ajat sitten. Ei kukaan jaksa alkaa lukemaan kahta sähköpostia. Pitäisi vaihtaa lisäksi puhelin numero, jos haluat uuden gmail osoitteen.
Just niin. Mullakin hassu hotmail vuodelta 1996. Ja kun yritti mitä tahansa järkevää, sähköpostiosoite on jo varattu. En halua omaa nimeäni paitsi työsähköpostiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta olet tilannut kuitenkin joskus vaikka sitten harvoin. Tuo joku väitti ettei tilaa verkosta koskaan mitään.
Ööö... Miksi luulet, että joku ei ole tilannut=kukaan muu kuin sinä ei ole tilannut? Etkö tajua, että täällä kirjoittaa aika monta ihmistä? Eikä nettikaupat ole edes vuonna 2025 mikään välttämättömyys.
Nyt sen kekkasin. Nykyajan mammat antavat lapsilleen mitä eriskummallisia nimiä, jotta saavat lapselle etunimi.sukunimi-sähköpostin
Vierailija kirjoitti:
Asun tosin pienessä kylässä, joten täältä ei saa juuri mitään. Ei täällä ole mitään julkista liikennettäkään.Mikä saa sinut kuvittelemaan, että kivijalkakauppa ei voi olla mikään muu kuin lähikauppa? Itse asun pienessä kylässä, mutta täältä pääsee oikein näppärästi autolla isompaan kaupunkiin ostamaan sen, mitä tarvitsee. Tarvittaessa voi ajella jopa sinne pk-seudulle ostoksille, jos haluaa. Ihmiset ovat erilaisia. Ei kaikki tilaile netistä, vaikka sinä niin teet. Eikä "en tarvitse sähköposti juuri mihinkään" tarkoita, että ikinä koskaan milloinkaan ei ole verkkokaupasta mitään tilannut.
Mistä kivijalkakaupasta puhut?
Tuolla joku sanoi, ettei ole koskaan tilannut netistä mitään. Niin oudoltahan se kuulostaa jos on alle 70 v.
Ja sitten joku vastaavasti ihmetteli miksi netistä pitäisi tilata yhtään mitään. Ei siis ymmärrä, että kaikilla ei ole sopivan automatkan päässä tavarataloja.
Eikä kaikkia asioita löydy isommistakaan kauposista. Esim. autovaraosia, tiettyjä vaatemerkkejä, kosmetiikkaa jne.
Kaikkiin verkkokauppoihin ei tosiaan tarvi kirjautua. Mutta yleensä kyllä pitää ilmoittaa sähköpostiosoite, johon tulee tilausvahvistus. Ja mahdolliset reklamaatiot hoidetaan sähköpostilla