Miksi aikuinen ei hanki asiallista sähköpostiosoitetta?
Työskentelen erään viranomaisasian parissa ja asioin asiakkaiden kanssa myös sähköisesti. Siinä missä yleensä aikuisilla on sähköpostiosoite luokkaa ville.virtanen(at)gmail.com, tulee usein vastaan aikuisilla ihmisillä aivan toisenlaisia sähköpostiosoitteita. Siis luokkaa hottis_babe^^(at)gmail.com, jenssskii92(at)hotmail.com, keravankovingeimeri(at)suomi24.fi tms. Jos olet itse tällainen ihminen, kiinnostaisi kuulla, miksi et aikuisena hanki asiallista sähköpostiosoitetta?
Kommentit (164)
Mulla oli opiskeluaikana käytössä vain yliopiston antama osoite. Se oli typreä, mutta enpä sitä kovin paljon muuhun kuin opiskelujuttuihin tarvinut. Osoite oli tyylillä Riitta Marjatta Leskinen eli rimaleski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmetelly, mulla on lapsesta asti ollu sähköposti ihan omalla nimellä. Ja kuitenkin joku alkaa avautuun kuinka ei kaikkialle halua nimeään laittaa, niin on aina ollut myös anonyymimpi kakkososoite. Etenkin gmailin kanssa tästä ei edes ole vaivaa, samalla visiitillä saa helposti molemmat tsekattua.
Kiva, että sulla on niin harvinen nimi, että tuo onnistuu. Itsellä on sekä etu- että sukunimi Suomen yleisimmästä päästä ja puhtaasti siitä syystä osoitteeni ei ole etunimi.sukunimi-muotoa. En halunnut mitään etunimi.sukunimi98287298729879871819 tyylistä osoitetta.
Yks kaveri ratkaissut ongelman laittamalla osoitteen muotoon sukunimi. etunimi, toisella kaverilla välissä tokan nimen eka kirjain eli tyylin anna.k.virtanen. Eli kyllä se on enemmän omasta viitseliäisyydestä kiinni miten saa osoitteen
Sillä kyllä ole mitään tekemistä oman viitseliäisyyden kanssa, että kaikkein yleisimmistä nimistä kaikki mahdolliset muodot on jo aikoja sitten varattu. Vaihtoehtona on vain tuollaisia numerolitanioita nimen perään riippumatta siitä, missä järjestyksessä nimet osoitteeseen laittaa. Suomessa kuin on aikas monta tuhatta Kaisa Virtanen-typpistä nimeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en jaksa ajatella kaikkea niin vakavasti. Sähköposti osoite on mikä on. Jotkut siihen tarttuu, jotkut ei. En todellakaan ala vaihtamaan. Ollut sama jo 25 vuotta.
Sähköpostiin voi tarttua myös virukset. Voi olla ihan hyvä joskus päivittää vanha osoite, niissähän monesti jaetaan henkilötietoja.
Itselläni on yksi ikivanha hotmailin-tili ja siihen tulee helposti roskapostia. Tosin sitä sähköpostia on jotku jakaneet ties minne ja uutiskirjeitäkin tilailtu puolesta.Kukaan täysipäinen ei jaa henkilötietoja muuten kuin turvasähköpostin kautta. Varsinkaan jotain sotua tms.
Aika moni jakaa. Sähköpostithan on helposti täynnä kaikenlaista työ-, ja asunto-asioita. Lisäksi päälle vielä nettitilaukset, harrastusseurat ja kaverit.
Mun sähköposti on tyyliin pökäle77@höpömail.com koska mun nimi oli tyyliin Pirkko Örvelö Käle. Sittemmin Pirkko poistui nimestäni ja sukunimi säilyi, nyt siis olen tyyliin Örvelö Häpäläpä, joten vastaanottaja kuvittelee et mun sposti on muuten vaan pökäle eikä nimestäni johdettu... Pitäs varmaan esim työnhakuja varten tehdä sposti ö.häpäläpä@joku.com
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkään laittaa pakolliset duunihakemukset osoitteesta, lerssi69@.....
Naiset pitävät tuota jo seksuaalisena ahdisteluna.
Eivät. Kukaan ei nimittäin lähetä saati avaa tuosta osoitteesta saatua meiliä. Se menee automaattisesti roskaposteihin.
Juu, etunimi.sukunimi@jotain ei aina toimi. Mulle tulee kolmen täyskaimani meilejä ajoittain. Olen saanut mm.
kirjan oikovedoksen,
festariliput,
vaatetilauksen tilausvahvistuksen,
mummon valokuvia,
talon kosteusvaurion korjausehdotuksen kustannusarvioineen ja
neuvolakutsun pikku taaperolleni pari vuotta sitten (kuopukseni on 26)
kutsun ravirataosakeyhtiön yhtiökokoukseen (en harrasta raviurheilua enkä ole osakkaana raviradassa)
Mulla on etunimi.sukunimi -osoite gmailissa. No jollakin samalla henkilöllä on etunimisukunimi -osoite gmailissa. Olen saanut jopa tälle kaimalle tarkoitetun passinsaapumisilmoituksen sähköpostitse. Ois pitäny lähteä toiselle puolelle Suomea, niin en jaksanut. Laitoin vaan poliisille tiedoksi, että on tullut väärään osoitteeseen....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en jaksa ajatella kaikkea niin vakavasti. Sähköposti osoite on mikä on. Jotkut siihen tarttuu, jotkut ei. En todellakaan ala vaihtamaan. Ollut sama jo 25 vuotta.
Sähköpostiin voi tarttua myös virukset. Voi olla ihan hyvä joskus päivittää vanha osoite, niissähän monesti jaetaan henkilötietoja.
Itselläni on yksi ikivanha hotmailin-tili ja siihen tulee helposti roskapostia. Tosin sitä sähköpostia on jotku jakaneet ties minne ja uutiskirjeitäkin tilailtu puolesta.Kukaan täysipäinen ei jaa henkilötietoja muuten kuin turvasähköpostin kautta. Varsinkaan jotain sotua tms.
Aika moni jakaa. Sähköpostithan on helposti täynnä kaikenlaista työ-, ja asunto-asioita. Lisäksi päälle vielä nettitilau
Olennainen sana jäi sinulta huomaamatta. Kirjoitin, että kukaan TÄYSIPÄINEN ei jaa.
Liian yleisissä osoitteissa on se ongelma, että posti menee helposti väärään osoitteeseen. Piste jää helposti pois nimien välistä ja kalevi 77:sta tuleekin kalevi78 jne. jne. Siksi osoitteen on hyvä olla erottuva.
Vierailija kirjoitti:
En tarvitse sähköpostia vapaa-ajalla juuri missään. Siksi se on edelleen vuosikausia sitten tekemäni jespuli@suomi24.fi tyylinen osoite. Työposti on sitten muotoa etunimi.sukunimi@firmannimi.com. Sitä käytän luonnollisesti vain työasioissa.
Miten musta tuntuu että jokaikiseen paikkaan kirjautuessa tarvitaan meiliosoite. Eikö sinulla ole mitään minne kirjaudutaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tarvitse sähköpostia vapaa-ajalla juuri missään. Siksi se on edelleen vuosikausia sitten tekemäni jespuli@suomi24.fi tyylinen osoite. Työposti on sitten muotoa etunimi.sukunimi@firmannimi.com. Sitä käytän luonnollisesti vain työasioissa.
Miten musta tuntuu että jokaikiseen paikkaan kirjautuessa tarvitaan meiliosoite. Eikö sinulla ole mitään minne kirjaudutaan?
Kuten minne? Viranomaispaikkoihin kirjaudutaan mobiilivarmenteella tai verkkopankkitunnuksilla, kirjastoon kirjastokortin numerolla ja pinkoodilla, suoratoistopalveluihin on se ja sama minkä näköinen sähköposti on....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä ole koskaan tarvinut spostia kirjautuessani vero-palveluun, nettipankkin tms. Ne ovat ainoat paikat, joihin ylipäätään kirjaudun netissä.
t. eri
Kuvottavin on ollut tyyliin iso paha susi ät hotmail piste com. Tyyppi oli vielä muutenkin melkoinen limanuljaska.
Vierailija kirjoitti:
Liian yleisissä osoitteissa on se ongelma, että posti menee helposti väärään osoitteeseen. Piste jää helposti pois nimien välistä ja kalevi 77:sta tuleekin kalevi78 jne. jne. Siksi osoitteen on hyvä olla erottuva.
Osoite kannattaa aina kopioida ja liittää, jos vain mahdollista. Vapaalla kädellä tulee helposti virheitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten minne? Viranomaispaikkoihin kirjaudutaan mobiilivarmenteella tai verkkopankkitunnuksilla, kirjastoon kirjastokortin numerolla ja pinkoodilla, suoratoistopalveluihin on se ja sama minkä näköinen sähköposti on....
No pitkä luettelo tulisi mutta itselläni ainakin laivayhtiö ja muita matkailuun liittyviä, sähköyhtiö, vaatekauppaketju, leffateatteri, paikallinen liikuntaseura, kuntosali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osoite kannattaa aina kopioida ja liittää, jos vain mahdollista. Vapaalla kädellä tulee helposti virheitä.
Eipä se auta, kun virhe voi olla siinä asiakkaan ilmoittamassa osoitteessa. Tietäisitpä vaan, kuinka yleistä se on näissä perusmuotoisissa osoitteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä ole koskaan tarvinut spostia kirjautuessani vero-palveluun, nettipankkin tms. Ne ovat ainoat paikat, joihin ylipäätään kirjaudun netissä.
t. eri
Etkö koskaan tilaa verkkokaupoista mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pitkä luettelo tulisi mutta itselläni ainakin laivayhtiö ja muita matkailuun liittyviä, sähköyhtiö, vaatekauppaketju, leffateatteri, paikallinen li
Miksi noihin pitäisi jotenkin kirjautua? Mulle ainakin sähkölasku tulee ihan e-laskun verkkopankkiin, matkat voin varata luottokortilla samoin kuin voin ostaa leffaliput jne. Ja jos noihin nyt sattuisi tarvitsemaan sähköpostia, eipä sillä olisi mitään väliä onko se joku pollopaa@hotmail.com vai etunimi.sukunimi-muotoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. eri
Tilaan, mutta ei siihen mitään kirjautumisia ole ikinä tarvinut. Ihan vain teen tilauksen ja maksan sen verkkopankissa.
Turvallisuus, kuten salasanoissakin. Etunimi.sukunimi@jotain.com on liian helppo päätellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. eri
Miksi pitäisi tilata?
t. toinen eri
Avasin 2-vuotiaalle kun tarha halusi lähettää kk-kirjeitä ja tiedotteita. Itse reissasin työssäni ja lapsen isällä ei tuolloin meiliä ollut ollenkaan, niin lapsen nimissä olevaa meiliä luimme sitten molemmat. Nykyään aikuinen lapsi käyttää edelleen tuota samaa osoitetta.
Toisena hänellä on oppilaitoksen tili jossa alkukirjaimet, pälli numerosarja ja ihan hepreaa oleva @.fi.