Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi aikuinen ei hanki asiallista sähköpostiosoitetta?

Vierailija
07.02.2025 |

Työskentelen erään viranomaisasian parissa ja asioin asiakkaiden kanssa myös sähköisesti. Siinä missä yleensä aikuisilla on sähköpostiosoite luokkaa ville.virtanen(at)gmail.com, tulee usein vastaan aikuisilla ihmisillä aivan toisenlaisia sähköpostiosoitteita. Siis luokkaa hottis_babe^^(at)gmail.com, jenssskii92(at)hotmail.com, keravankovingeimeri(at)suomi24.fi tms. Jos olet itse tällainen ihminen, kiinnostaisi kuulla, miksi et aikuisena hanki asiallista sähköpostiosoitetta?

Kommentit (164)

Vierailija
21/164 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en jaksa ajatella kaikkea niin vakavasti. Sähköposti osoite on mikä on. Jotkut siihen tarttuu, jotkut ei. En todellakaan ala vaihtamaan. Ollut sama jo 25 vuotta.  

Vierailija
22/164 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tykkään laittaa pakolliset duunihakemukset osoitteesta, lerssi69@.....

Naiset pitävät tuota jo seksuaalisena ahdisteluna.

Eivät. Kukaan ei nimittäin lähetä saati avaa tuosta osoitteesta saatua meiliä. Se menee automaattisesti roskaposteihin.

Juu, etunimi.sukunimi@jotain ei aina toimi. Mulle tulee kolmen täyskaimani meilejä ajoittain. Olen saanut mm.

kirjan oikovedoksen,

festariliput,

vaatetilauksen tilausvahvistuksen,

mummon valokuvia,

talon kosteusvaurion korjausehdotuksen kustannusarvioineen ja

neuvolakutsun pikku taaperolleni pari vuotta sitten (kuopukseni on 26)

kutsun ravirataosakeyhtiön yhtiökokoukseen (en harrasta raviurheilua enkä ole osakkaana raviradassa)

Johtuupi siitä, että mä olen se eka, aito n.n., ja nää kolme muuta on keksineet itselleen järjestysnumeron tai toisen etunimen alkukirjaimen siihen sähköpostiosoitteeseensa, eikä kukaan koskaan muista laittaa näitä merkkejä osoitteeseen vaan kirjoittaa etunimi.sukunimi jne, jopa nämä ihmiset itse, koska hehän ovat itse sähköpostiosoitteensa esim. vaatetilaukseen kirjanneet.

Välillä vastaan lähettäjälle ja kerron, että kävi näin. Aina en jaksa.  Vttu huolehtikaa että ilmoitatte oikean, oman osoitteenne eikä minun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/164 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap varmasti kauhistuisi, jos näkisi, mikä on minun katuosoitteni. Ei ole kovin asiallinen ap:n määritelmän mukaan :D

Vierailija
24/164 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olet julkisella sektorila, joten sinulle paarialuokkalaiselle ei oikeaa sähköpostiosoitetta anneta. 

Vierailija
25/164 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmetelly, mulla on lapsesta asti ollu sähköposti ihan omalla nimellä. Ja kuitenkin joku alkaa avautuun kuinka ei kaikkialle halua nimeään laittaa, niin on aina ollut myös anonyymimpi kakkososoite. Etenkin gmailin kanssa tästä ei edes ole vaivaa, samalla visiitillä saa helposti molemmat tsekattua.

Kiva, että sulla on niin harvinen nimi, että tuo onnistuu. Itsellä on sekä etu- että sukunimi Suomen yleisimmästä päästä ja puhtaasti siitä syystä osoitteeni ei ole etunimi.sukunimi-muotoa. En halunnut mitään etunimi.sukunimi98287298729879871819 tyylistä osoitetta. 

Vierailija
26/164 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmetelly, mulla on lapsesta asti ollu sähköposti ihan omalla nimellä. Ja kuitenkin joku alkaa avautuun kuinka ei kaikkialle halua nimeään laittaa, niin on aina ollut myös anonyymimpi kakkososoite. Etenkin gmailin kanssa tästä ei edes ole vaivaa, samalla visiitillä saa helposti molemmat tsekattua.

Itse ihmettelen, mitä LAPSI tekee sähköpostiosoitteella. 

N38

Vierailija
27/164 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole, koska maailman ensimmäinen sähköposti lähetettiin vasta, kun olin jo nuori aikuinen. Oman sähköpostiosoitteen tein 40+ iässä. Se on yhdistelmä kolmen ensimmäisen nimeni alkukirjaimista. 

Vierailija
28/164 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkään laittaa pakolliset duunihakemukset osoitteesta, lerssi69@.....

Hahaa... mainiota. Jokaisella pitäisi olla samaa luokkaa oleva meiliosoite erityistarkoituksiin. 

Vierailija
29/164 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska se sähköpostiosoite on hankittu jo ajat sitten. Ei kukaan jaksa alkaa lukemaan kahta sähköpostia. Pitäisi vaihtaa lisäksi puhelin numero, jos haluat uuden gmail osoitteen.

Kyllä mulla on kaks gmailia. Jossain vaiheessa oli jopa kolme. Ja kaikissa sama numero.

Vierailija
30/164 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska se sähköpostiosoite on hankittu jo ajat sitten. Ei kukaan jaksa alkaa lukemaan kahta sähköpostia. Pitäisi vaihtaa lisäksi puhelin numero, jos haluat uuden gmail osoitteen.

Vai että kahta. Mulla on varmaan joku 6-8 sähköpostia. :D En tosin lue niitä päivittäin. Yksi on virallisempi ja sen luen useammin. Muita posteja vain silloin tallöin.  

Eikä kaikissa tileissä ole puhelinnumero kiinni, mutta varasähköposti kannattaa olla. 

Vierailija
31/164 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muitakin keinoja olla asiallinen kuin tehdä sähköposti muotoon etunimi.sukunimi. Minulla ei tarkoituksella ole ikinä ollut sähköpostiosoitteessa sukunimeä, koska tiesin vaihtavani sukunimen, jos joskus päädyn naimisiin. Olen nyt jo toista kertaa naimisissa ja erittäin tyytyväinen päätökseeni jättää sukunimi pois sähköpostista. Hassuahan se olisi jos Raila Virtanen lähettäisi sähköpostia osoitteesta raila.mottonen@gmail.com

Vierailija
32/164 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on varsin asiallinen "etunimi.sukunimi@outlook.com" tyylinen sähköpostiosoite.

Tuntuu että vaikka kuinka asiallisesti sieltä viestiä laittaa, niin ei niihin vastata.

Viime aikoina olen pyytänyt mm. tarjousta uudesta henkilöautosta, talopaketista, tontista, laittanut yhteydenottopyyntöä hyvinvointialueelta, reklamaatio Gigantin ja vaikka mitä hyvin asiapohjaista viestiä.

Lopputulos, nolla vastausta.

Ehkä pitäisi vaihtaa osoitteeksi se "karvakolmio69@hotmale.org"...

Vierailija
33/164 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla hyvin nuori. Kun itse olin lapsi, ei kukaan tuttuni edes tiennyt, mikä on sähköposti. 

Syntynyt 1981. Veljeni oli tietokoneharrastaja ja muuttaessaan pois kotoota (eli 1990-luvun puolivälissä) opetti mut käyttään sähköpostia, että oli helpompi pitää yhteyttä.

Vierailija
34/164 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla hyvin nuori. Kun itse olin lapsi, ei kukaan tuttuni edes tiennyt, mikä on sähköposti. 

Syntynyt 1981. Veljeni oli tietokoneharrastaja ja muuttaessaan pois kotoota (eli 1990-luvun puolivälissä) opetti mut käyttään sähköpostia, että oli helpompi pitää yhteyttä.

Vuonna -81 syntynyt ei ollut 1990-luvun puolivälissä enää lapsi, vaan jo teini-ikäinen. 

Vierailija
35/164 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva, että sulla on niin harvinen nimi, että tuo onnistuu. Itsellä on sekä etu- että sukunimi Suomen yleisimmästä päästä ja puhtaasti siitä syystä osoitteeni ei ole etunimi.sukunimi-muotoa. En halunnut mitään etunimi.sukunimi98287298729879871819 tyylistä osoitetta. 

Yks kaveri ratkaissut ongelman laittamalla osoitteen muotoon sukunimi. etunimi, toisella kaverilla välissä tokan nimen eka kirjain eli tyylin anna.k.virtanen. Eli kyllä se on enemmän omasta viitseliäisyydestä kiinni miten saa osoitteen fiksuun muotoon yleiselläkin nimellä.

Vierailija
36/164 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ihmettelen, mitä LAPSI tekee sähköpostiosoitteella. 

N38

Ite pidin yhteyttä sisarusten kanssa. Nykyään ei siihen käyttöön tarvi, mutta edelleen ois ihan fiksua opettaa sähköpostin asialliseen käyttöön vähintään yläluokilta alkaen.

Vierailija
37/164 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yks kaveri ratkaissut ongelman laittamalla osoitteen muotoon sukunimi. etunimi, toisella kaverilla välissä tokan nimen eka kirjain eli tyylin anna.k.virtanen. Eli kyllä se on enemmän omasta viitseliäisyydestä kiinni miten saa osoitteen

Tuokin toimii vain kohtuullisen harvinaisilla nimillä. Joku Ville Virtanen tai vastaava ei saa tuollaista osoittetta, vaikka olisi miten viitteliä ja kokeilisi kaikkia käytettävissä olevia palveluntarjoajia. Olen yrittänyt omaa nimeäni vaikka missä muodossa (pisteellä tai ilman, sukunimi ensin pisteellä tai ilman, toinen nimi väliin kokonaan tai etukirjaimella jne.). Aina ollut varattu. 

Vierailija
38/164 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en jaksa ajatella kaikkea niin vakavasti. Sähköposti osoite on mikä on. Jotkut siihen tarttuu, jotkut ei. En todellakaan ala vaihtamaan. Ollut sama jo 25 vuotta.  

Sähköpostiin voi tarttua myös virukset. Voi olla ihan hyvä joskus päivittää vanha osoite, niissähän monesti jaetaan henkilötietoja.

Itselläni on yksi ikivanha hotmailin-tili ja siihen tulee helposti roskapostia. Tosin sitä sähköpostia on jotku jakaneet ties minne ja uutiskirjeitäkin tilailtu puolesta. 

Vierailija
39/164 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yks kaveri ratkaissut ongelman laittamalla osoitteen muotoon sukunimi. etunimi, toisella kaverilla välissä tokan nimen eka kirjain eli tyylin anna.k.virtanen. Eli kyllä se on enemmän omasta viitseliäisyydestä kiinni miten saa osoitteen

Niin, Suomessahan on yleisimpiä nimiä vain 2kpl. Toiselle muotoon etunimi.sukunimi ja toiselle muotoon sukunimi.etunimi. Onpa helppoa ja mukavaa, vai mitä?

Vierailija
40/164 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköpostiin voi tarttua myös virukset. Voi olla ihan hyvä joskus päivittää vanha osoite, niissähän monesti jaetaan henkilötietoja.

Itselläni on yksi ikivanha hotmailin-tili ja siihen tulee helposti roskapostia. Tosin sitä sähköpostia on jotku jakaneet ties minne ja uutiskirjeitäkin tilailtu puolesta. 

Kukaan täysipäinen ei jaa henkilötietoja muuten kuin turvasähköpostin kautta. Varsinkaan jotain sotua tms. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kahdeksan