En pyydä ihmisiä enää kylään
Olen jo pitkään ollut tilanteessa, että en oikeastaan jaksaisi pyytää ihmisiä kylään. Ihmiset on tulleet itsekkäiksi ja vaativiksi, mikään ei meinaa kelvata. Todella ärsyttävää yksin asuvana nähdä vaivaa ensin tarjoilun vuoksi, joka ei sitten kelpaakaan. Aina on joku uusi rajoite, josta ei voida tinkiä ja mistä täytyy pitää numeroa. Tai sitten on niitä hifistelijöitä, joille kahvikin täytyy tehdä juuri tietyllä tavalla tai se on väärin tehty. Mikä helv**** nykyihmisiä vaivaa?!
Kommentit (127)
Lopetin kaikki kyläilyt meille, tapailumieskin lokkeili, koskaan ei vastavierailua jne.
Saman huomannut ja en kutsu ketään kun en jaksa nillitystä. Annoin vierassängyn pois koska päätin että vierailut loppui. Puuroon ei kelpaa muu kun voisilmä, ruuassa oltava aina kastike, leipä vääränlaista, päivärytmi oltava juuri sellainen kun vieraalle sopii, ei tomaattia. Juo vettä mutta seuraavalla kerralla olisi pitänyt olla piimä. Yksi ei syö lohta kun nähnyt miten ne kasvatetaan, ei punaista lihaa. Yksi taas ei syö possua.
Mulle kiitti riitti. Olen hyvä kokki ja raaka-aineissa vaan parasta. Perhe syö aina kaiken mitä teen. Ei enää vieraita.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että jokaisella mun ystävällä ja sukulaisella on nykyään jotain ruokarajoitteita ja se tekee niiden kestitsemisestä todella rasittavaa. Itse olen kaikkiruokainen sekasyöjä ja sen mukaan teen kaupasta ostokset. Jo pelkästään kaupassa käynti niiden vierailua varten on rasittavaa, joka tuote pitää tutkia ja miettiä, että eihän tämä nyt sisällä sitä tai tätä, mitä kyseinen vieras ei voi syödä. Ennen kaikki nämä ihmiset olivat samanlaisia sekasyöjiä kuin minäkin, mutta nykyään jokaisella joku eettinen, aatteellinen tai suolen toimintaan liittyvä rajoite.
Ei paljon enää huvita ruokavieraita kutsua. Sori siitä 🤷
Eihän se niiden vika ole. Ole onnellinen, että olet terve.
Vierailija kirjoitti:
No jos juo espressoa niin ei sitä veetun juhlamokan kuraa vaan pysty ottamaan. Ja jos liikkuu ja pitää itsestään hyvää huolta niin sitä pullaa en ota. Mitä jos vaan ois tai tarjoaisi vaikka vettä...
Kamala vieras. Onpa joo suoritus juoda taviskahvia! Olet varmaan joku pitkänlinjan sinkku?
Lainaaminen ei nyt onnistu, mutta vastaan numerolle 101. Kyllä minusta olisi jonkun verran loukkaavaa sekin, jos vieras ilmoittaisi etukäteen, että ei kylään tullessaan halua muuta tarjoilua kuin lasin vettä. Sehän kuulostaisi siltä, että vieras ei luota minun tarjoiluihin ja varmistaa siksi, ettei tarvitse laittaa mitään suuhunsa.
Vierailija kirjoitti:
Pari tuttua ryhtyi kasvissyöjäksi. Eipä ole sen jälkeen tullut paljon nähtyä. Alkuun käytiin porukalla ulkona syömässä paikoissa joissa on jokaiselle jotakin. Muttä tämäkään ei enää käy vaan pitäisi mennä kasvisravintolaan. Noh, menkööt keskenään. Me käydään muualla.
Olen ollut kasvissyöjä yli 20v. Olen käynyt ystävieni kanssa vaikka missä ravintol assa, ja aina löytänyt itselleni syötävää.
Yksi ystävistäni, sekasyöjä, on erittäin rajoittunut ja ennakkoluuloinen syöjä. Hänen mielestään minä syön aina jotain erikoista, ravintola valitaan hänen mukaansa - että siellä saa kanaa ja ranskalaisia tai kanahampurilaisen. Hän matkustaa paljon, ja ulkomailla syö näitä myös. Pizza voi olla suurin poikkeus.
Vierailija kirjoitti:
Lainaaminen ei nyt onnistu, mutta vastaan numerolle 101. Kyllä minusta olisi jonkun verran loukkaavaa sekin, jos vieras ilmoittaisi etukäteen, että ei kylään tullessaan halua muuta tarjoilua kuin lasin vettä. Sehän kuulostaisi siltä, että vieras ei luota minun tarjoiluihin ja varmistaa siksi, ettei tarvitse laittaa mitään suuhunsa.
Harmi kun olet niin ahdasmielinen ja herkkänahkainen. Ei ole kyse luottamuksesta tai sen puutteesta, mutta minä en koskaan syö enkä juo mitään kyläpaikassa muuta kuin vettä. Tämä on oma valintani ja ilmoitan hyvissä ajoin, kuten hyviin tapoihin kuuluu ettei emännän ja isännän tarvitse vaivautua. Ei ole myöskään nirsoilusta kyse. Isoäitini on todella iloinen, kun tietää ettei tarvitse vaivautua ja vesilasi riittää. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmi kun olet niin ahdasmielinen ja herkkänahkainen. Ei ole kyse luottamuksesta tai sen puutteesta, mutta minä en koskaan syö enkä juo mitään kyläpaikassa muuta kuin vettä. Tämä on oma valintani ja ilmoitan hyvissä ajoin, kuten hyviin tapoihin kuuluu ettei emännän ja isännän tarvitse vaivautua. Ei ole myöskään nirsoilusta kyse. Isoäitini on todella iloinen, kun tietää ettei tarvitse vaivautua ja vesilasi riittää. :)
Olen edellinen, enkä ole ahdasmielinen, kiitos vaan kauniista määrittelystä. Ja nyt ihan mielenkiinnosta kysyn, mikä sinulla on syynä siihen, että.et halua kylässä kåydessä syödä tai juoda mitään?
Siitä olen toki samaa mieltä, että on huomaavaisenpaa ilmoittaa etukäteen, että ei syö mitään, sen sijaan että antaa toisen nähdä vaivaa ja sitten kieltäytyy kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään enkä myöskään halua tarjottavia kylässä ollessani välttämättä. Mutta kotiini en ketään halua koska asuntoni ei ole ennallaan moukkien käynnin jälkeen. Aina jotain katoaa tai hajoaa. Kuin metelöivä porsaslauma saapuisi, ei kiitos ei tämä ole mikään ilmaishotelli jos ei osata jälkiään siivota edes pyydettäessä tai korvata hajottamiaan tavaroita.
Mistä ihmeestä te haalitte tuttavapiiriinne näitä moukkia, paikat ja tavarat rikkovia porsastelijoita? En minä vaan tunne sellaisia.
Itse vegaanina en oleta että isäntäväki huomioi minun ruokarajoitteeni. Vien yleensä mukanani jotain tarjottavaa, joka sopii itselle, ja jota muutkin voivat ottaa. Vaikka kotona olen tarkka kahvimaidosta yms. niin ei tulisi mieleenkään alkaa napista jonkun toisen tarjoiluista, vaan ihan hyvin pystyy juomaan sitä lehmän maitoa tilkan ja ottamaan palan pullaa joka on tehty voihin :)
Vierailija kirjoitti:
Itse vegaanina en oleta että isäntäväki huomioi minun ruokarajoitteeni. Vien yleensä mukanani jotain tarjottavaa, joka sopii itselle, ja jota muutkin voivat ottaa. Vaikka kotona olen tarkka kahvimaidosta yms. niin ei tulisi mieleenkään alkaa napista jonkun toisen tarjoiluista, vaan ihan hyvin pystyy juomaan sitä lehmän maitoa tilkan ja ottamaan palan pullaa joka on tehty voihin :)
Hienoa kuulla tuo, sekasyöjän näkökulmasta nimenomaan tiukka vegaani on erittäin rasittava vieras. Tuntuu että ihan kaikessa on jotain mitä ei saisi olla ja kaikkea on mahdotonta ottaa huomioon, näin siis sekasyöjän logiikalla.
Haluan olla yksin enkä ota ketään kylään.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole mitään mahdollisuutta kutsua ketään kylään. Koko talo on sellaisessa epäjärjestyksessä, että vain itsellä onnistuu pujottelu tavaroiden seassa. Kaikki tuolitkin ovat tavaroiden peitossa. Vain keittiön penkki on vapaana.
Hamstraaja?
Olen kai onnekas kun omassa kaveripiirissä ei ole ilmennyt tuollaista. Kyläilyt on kyllä harventuneet, koronan jälkeen ei aikaisempi sosiaalisuus ole oikein palautunut, ja monet elää ruuhkavuosia, jolloin lapsiperhe-elämä harrastuksineen ym. vie paljon vapaa-aikaa.
Silloin kun kyläillään, niin aina on jotain tarjoiluja kahvin kanssa, ja itse otan vieraiden ruokarajoitteet huomioon. Kukaan ei ole mitenkään nirso tai äärimmäinen, mutta tarjottavat on aina laktoosittomia, tarvittaessa gluteenittomia ja lihattomia. Laihduttajille on tarjolla jotain pientä ja kevyttä, eikä kenellekään tuputeta mitään, vieraat saa vapaasti valita mitä syövät tai ovat syömättä.
Olen kai sitä sukupolvea jolle on vielä opetettu käytöstapoja ja muiden huomioon ottamista, ja kaverit on suunnilleen samaa ikäluokkaa. Olen kyllä oman piirini ulkopuolella huomannut että hyvät tavat, empatia ja peruskohteliaisuus ovat aika lailla kadonneet muutamassa vuodessa.
Olisi kyllä ihanaa nähdä ihmisiä useammin ja tykkään emännöidä, harmittaa tämä nykymeno ja ihmisten passivoituminen.
Kolmekymppiset työkaverit usein oikein kehuskelee miten eivät näe koskaan kavereita vapaa-ajalla, eivätkä todellakaan tarjoa mitään jos joku nyt joskus sattuu käymään sisällä. Ilmeisesti ihmissuhteet ja minimaalinen vieraanvaraisuus on nykyään niin stressaava asia ettei millään psyyke kestä sellaista. Minulle, 10 vuotta vanhemmalle, tämä on ihan käsittämätöntä, vieraita käy ja kaikki saavat halutessaan kahvia/teetä/jotain muuta jonkin suolaisen ja makean tarjottavan kera. En stressaa asiasta ollenkaan ja aina on mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
"Olen jo pitkään ollut tilanteessa, että en oikeastaan jaksaisi pyytää ihmisiä kylään. Ihmiset on tulleet itsekkäiksi ja vaativiksi, mikään ei meinaa kelvata. Todella ärsyttävää yksin asuvana nähdä vaivaa ensin tarjoilun vuoksi, joka ei sitten kelpaakaan. Aina on joku uusi rajoite, josta ei voida tinkiä ja mistä täytyy pitää numeroa. Tai sitten on niitä hifistelijöitä, joille kahvikin täytyy tehdä juuri tietyllä tavalla tai se on väärin tehty. Mikä helv**** nykyihmisiä vaivaa?!"
Olet selvästi nainen. Miesporukoissa yleensä vain päätetään tehdä yhdessä jotain, on se sitten remonttihomma, videopelit, saunominen tai kaljoittelu, eli vierailujen ja yhdessä tekemisten tarkoitus ei ole pelata valtapelejä.
Tämä. Naiset on rasittavia nillittäjiä, ja parin lasillisen jälkeen alkaa jankutus jostain typerästä asiasta kyyneleineen, jonka seurauksena tunnelma pilalla kaikilta. Erityisesti niillä, jotka ei ymmärrä lohduttaa sitä, jolla kuormittava elämänvaihe, joka kestänyt ainakin sen viis vuotta.
Onhan se rasittavaa. Omaan ystäväpiiriin kuuluu esimerkiksi vegaani, maitoalergikko, keliaakikko ja soija ja manteliallegikko. Eli siis esimerkiksi maitotuotteita ei voi käyttää, mutta ei niitä voi korvatakaan millään soija- tai mantelimaidolla. Lisäksi keliaakikko on todella herkkä vehnälle, jolloin ei voi käyttää kauramaitoa. :D tämä siis vain yksi esimerkki!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että jokaisella mun ystävällä ja sukulaisella on nykyään jotain ruokarajoitteita ja se tekee niiden kestitsemisestä todella rasittavaa. Itse olen kaikkiruokainen sekasyöjä ja sen mukaan teen kaupasta ostokset. Jo pelkästään kaupassa käynti niiden vierailua varten on rasittavaa, joka tuote pitää tutkia ja miettiä, että eihän tämä nyt sisällä sitä tai tätä, mitä kyseinen vieras ei voi syödä. Ennen kaikki nämä ihmiset olivat samanlaisia sekasyöjiä kuin minäkin, mutta nykyään jokaisella joku eettinen, aatteellinen tai suolen toimintaan liittyvä rajoite.
Ei paljon enää huvita ruokavieraita kutsua. Sori siitä 🤷
Juuri noin se menee! Ennen kelpasi ihan tavalliset tarjottavat kahveineen ja mehuineen ja oli epäkohteliasta tehdä numero siitä, jos joku ei kelpaa. Nykyään tehdään suuri päivittely, jos
No ennemmin noin. Ei ole mukavaa ensin antaa ymmärtää että jokin tietty tarjottava sopii ja sitten kun se on pöydässä, niin siitä ei syödäkään mitään. Ne loput koskemattomat ruuat kun menee sitten roskiin ja vaivan näkö on ollut turhaa.
Ap
Tullaan sitten väkisin kuokkimaan. Pidä varasi ja jääkaappi täynnä.
Suututko siitäkin jos vieras ystävälisesti ilmoittaa ettei tarvitse hankkia eikä leipoa mitään ja riittää pelkkä vesilasi?