Jos kerran on vain yksi ihmislaji eikä edes eri rotuja, niin miten on mahdollista, että eri ihmisväestöt eroavat fyysisesti niin paljon?
Ja miten nämä erot ovat syntyneet esim. pohjoismaalaisten, Saharan eteläpuolisten afrikkalaisten ja mongolien välillä? Onko historiassa ollut satojentuhansien ellei miljoonien vuosien mittainen ajanjakso, jolloin maailmassa on elänyt maantieteellisesti täysin tai lähes täysin eriytyneitä populaatioita, joiden välillä ei ole ollut lainkaan tai sitten vain hyvin vähän geneettistä vaihtoa?
Tuolloin olisivat kehittyneet äärimmäiset fyysiset erot, jotka tänäkin päivänä näemme. Vai onko koko ihmiskunnan historian ajan ollut näiden väestöjen välillä jonkinlainen "sekarotuisten" vyöhyke?
Kommentit (173)
Mutaatiot geeneissä erillään asuvien populaatioiden keskuudessa. Ja luonnollinen valinta.
Jos, jos ja jos...blaa...blaa...blaa...
Vertaa, minkä verran eroavat toisistaan vaikkapa eri koirarodut ja sen jälkeen vertaa, minkä verran eroavat toisistaan eri ihmis"rodut". Eivät nuo erot ihmisillä ole äärimmäistä nähneetkään, nehän ovat pinnallisia ja pieniä. Ero tummapintaisimman afrikkalaisen ja vaaleapintaisimman pohjoismaalaisen välillä näyttää rajulta, mutta on biologisesti vähäinen.
Minä olen ainakin arjalainen. Master.
Vierailija kirjoitti:
Vertaa, minkä verran eroavat toisistaan vaikkapa eri koirarodut ja sen jälkeen vertaa, minkä verran eroavat toisistaan eri ihmis"rodut". Eivät nuo erot ihmisillä ole äärimmäistä nähneetkään, nehän ovat pinnallisia ja pieniä. Ero tummapintaisimman afrikkalaisen ja vaaleapintaisimman pohjoismaalaisen välillä näyttää rajulta, mutta on biologisesti vähäinen.
Aha. No sit se on just niin!
Minusta on aikamoista saivartelua kieltää roduista puhuminen. Millä sanalla pitäisi sitten viitata evolutiiviseen eriytymiseen, jonka mekanismi on vastaava kuin eläimillä, joiden kohdalla puhutaan juurikin roduista?
Eroja on, mutta on yksi, mitä ei saa mainita eli keskiarvoinen ÄO. Sen kun ei saa erota missään päin maailmaa populaatioissa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on aikamoista saivartelua kieltää roduista puhuminen. Millä sanalla pitäisi sitten viitata evolutiiviseen eriytymiseen, jonka mekanismi on vastaava kuin eläimillä, joiden kohdalla puhutaan juurikin roduista?
Enemmän saisivat ihmiset puhua roduista.
Jos eroa on niin se on normaalia koska olemme yksilöitä, mutta jos eroa on "niin paljon" niin silloin kysymyksessä on muukalaisuus ja yksilöitä jotka eroavat liikaa normaalista. Jotain rajaa hei hei! 👋
Vierailija kirjoitti:
Minä vielä hienompi. Karjalainen!
Miks savolainen on erinäkönen ku saamelainen, joka on erinäkönen ku rantaruotsalainen, miks niinku miks hei miks.
Kaikki ihmiset ovat olleet alkujaan tummempi ihoisia.
Vierailija kirjoitti:
Miten eri koirarodut eroaa toisistaan biologisesti?
Vierailija kirjoitti:
Miks savolainen on erinäkönen ku saamelainen, joka on erinäkönen ku rantaruotsalainen, miks niinku miks hei miks.
Koulua käymällä sinäkin Veeti voisit jotain oppia, ei kannata lintsata.
Joka ikinen koira pystyy lisääntymään toisen koiran kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😂Mietippä sitä
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaista rotua ole olemassa, saksalaisten harha Hitlerin aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Geneettinen eroavuus on se ratkaiseva tekijä.
"We also showed that the genetic variation between dog breeds is much greater than the variation within breeds. Between-breed variation is estimated at 27.5 percent. By comparison, genetic variation between human populations is only 5.4 percent. Thus the concept of a dog breed is very real and can be defined not only by the dog's appearance but genetically as well."
https://www.americanscientist.org/article/genetics-and-the-shape-of-dogs
Jälkimmäiseen kysymykseen vastaus: on. Esimerkiksi Neandertalilaiset ja Denisovalaiset asuivat kymmeniä tuhansia vuosia kaukana toisistaan ilman mainittavaa geenien vaihtoa.