Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkkäri katsoo täyspäiväksi yrittäjäksi, vaikka yrityksellä ei ole mitään toimintaa

Vierailija
07.02.2025 |

Nyt tarvitaan kokemusasiantuntijuutta. Määräaikainen työsopimukseni päättyi tämän vuoden tammikuussa ja ilmoittauduin työnhakijaksi. Hakuvaiheessa piti tehdä selkoa myös kahden viime vuoden osalta yritystoiminnasta. Minulla on ollut yritys, jonka kautta laskutin vuonna -23, samaan aikaan kun olin täyspäivätöissä. Työsuhde päättyi vuoden -23 joulukuussa. Hakeuduin työnhakijaksi alkuvuodesta -24. Yritykselläni ei ollut mitään toimintaa vuonna -24. Nolla euroa laskutusta, ei mitään markkinointia, myyntiä tai mitään muutakaan. Ainoastaan yritin löytää kirjanpitäjän lopettamaan yrityksen. Eikä ollut mikään helppo homma, kun kaikilla kirjanpitäjillä kädet täynnä töitä alkuvuodesta. Yritys päätettiin maaliskuussa. 

KEHA vaati selvitystä yritystoiminnasta. Koska en kertakaikkiaan käsittänyt mitä niihin selvityksen kysymyksiin pitää vastata, niin soitin KEHAN virkailijalle ja sanoin, että voimmeko käydä selvityslomakkeen kysymys kysymykseltä läpi, jotta osaan vastata asioihin oikein. Puhelu oli aika erikoinen. Tuntui, että virkailija ei osannut itsekään vastata kysymyksiini. Selvityksessä olisi voinut lähettää liitteitä ja kysyinkin, että onko jotain liitteitä mitä voisin lähettää asian selvittämiseksi. Virkailija esitti vastakysymyksen, että olisiko jotain liitteitä mitä haluaisin lähettää. Sanoin, että toki voin voin lähettää jotain tietoja, jos tietäisin mitä ne voisi olla. Virkailija ei osannut vastata. 

Nyt mulle tuli päätös Kelaan, että minut on todettu vuoden -24 alusta - yrityksen lopetuspäivä (saman vuoden maaliskuu) kokopäivätoimiseksi yrittäjäksi. Siltä ajalta maksettu työmarkkinatuki peritään takaisin. En kertakaikkisesti käsitä millä perusteella. En ole yrityksen voimassaoloaikana ollut kokopäiväinen yrittäjä missään vaiheessa. Olen tehnyt kokopäivätyön ohella vain yhden projektin ja luonnollisesti en ole silloin ollut TE-toimiston asiakas. 

Olen ihan neuvoton. Miten ihmeessä voin todistaa, että yritys on ollut olemassa mutta sillä ei ole ollut mitään toimintaa? Vuoden -24 alkupuoliskolla hain koko ajan töitä ja tein myös keikkoja päiväkodissa, jotta pysyi nenä edes jotenkin pinnalla. Keväällä -24 työllistyin määräaikaiseen työsuhteeseen. 

Osaisiko joku auttaa, pliis. Itkettää ja ahdistaa. 

Kommentit (81)

Vierailija
81/81 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut täällä on sitä mieltä, että jos sulla on yritys (vaikka mitään toimintaa tai tuloja ei olisi), olet automaattisesti kokoaikainen yrittäjä etkä siten oikeutettu työttömyysturvaan. Se on väärin.

Tämä löytyy Finlexin sivuilta (työttömyysturvalaki): "Henkilön, joka aloittaa 1 luvun 6 :ssä tarkoitetun yritystoiminnan tai oman työn, katsotaan työllistyvän siinä päätoimisesti, jos toiminnan vaatima työmäärä on niin suuri, että se on esteenä kokoaikaisen työn vastaanottamiselle. Yritystoiminta katsotaan sivutoimiseksi, jos henkilön työssäolon perusteella tai muutoin voidaan päätellä yritystoiminnan vaatiman työmäärän olevan niin vähäinen, ettei se ole esteenä kokoaikaisen työn vastaanottamiselle."

Kannattaa katsoa Työ- ja elinkeinoministeriön selvitys VN/2846/2026 yrittäjien työttömyysturvaoikeuteen liittyvistä työvoimapoliittisista lausunnoista KEHA-keskukselle. Siellä käsitellään juuri näitä päätöksiä, joissa vähäistä työmäärää tekevä yrittäjä on katsottu päätoimiseksi yrittäjäksi väärin perustein. Päätoimisuuden määrittää TUNTIMÄÄRÄ. Eli valitusta kehiin, jos vain mahdollista ja oma jaksaminen riittää. Itse teen saman, pistäkää sormet ristiin. Oma yritykseni työllistää minua todistettavasti vain 12 tuntia viikossa ja sain kielteisen päätöksen. Kituutin toimeentulotuella kunnes aloitin kokoaikaiset opinnot ja pyöritin samaa firmaa koko opintojen ajan samalla tuntimäärällä. Nyt valmistuttuani, koska palkkatöitä ei ole löytynyt eikä yritystoiminta kasvanut, pyysin uudelleenselvitystä työttömyysturvaa varten. Varmasti eivät maksa mitään takautuvasti mutta ainakin on todisteita, että yritystoiminta on "sivutoimista" näiden opintojen vuoksi. Ajakaa omaa asiaanne, yritystoiminta, joka työllistää sinua 0 tuntia viikossa, EI OLE päätoimista.

Ja paskan vitut. Ihan jo niinkin vähällä kuin 3 päivää kuukaudessa riitti että olin "kokoaikainen yrittäjä". Ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin ottaa y-tunnus pois toiminnasta. Se oli ainoa mikä auttoi ja mikä oli edellytyksenä sille että aloin saada tukia. Millään valituksilla ja lisäselvityksillä ei ollut mitään vaikutusta. Vuosi oli 2022. Onneksi sitä paskaa ei tarvinnut montaa kuukautta vääntää niin löytyi ihan palkkatöitä. Jännä vaan että  sain ihan mukisematta tukia siihen oheen vaikka tein osa-aikaisena 2 päivää/viikko. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi