Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkkäri katsoo täyspäiväksi yrittäjäksi, vaikka yrityksellä ei ole mitään toimintaa

Vierailija
07.02.2025 |

Nyt tarvitaan kokemusasiantuntijuutta. Määräaikainen työsopimukseni päättyi tämän vuoden tammikuussa ja ilmoittauduin työnhakijaksi. Hakuvaiheessa piti tehdä selkoa myös kahden viime vuoden osalta yritystoiminnasta. Minulla on ollut yritys, jonka kautta laskutin vuonna -23, samaan aikaan kun olin täyspäivätöissä. Työsuhde päättyi vuoden -23 joulukuussa. Hakeuduin työnhakijaksi alkuvuodesta -24. Yritykselläni ei ollut mitään toimintaa vuonna -24. Nolla euroa laskutusta, ei mitään markkinointia, myyntiä tai mitään muutakaan. Ainoastaan yritin löytää kirjanpitäjän lopettamaan yrityksen. Eikä ollut mikään helppo homma, kun kaikilla kirjanpitäjillä kädet täynnä töitä alkuvuodesta. Yritys päätettiin maaliskuussa. 

KEHA vaati selvitystä yritystoiminnasta. Koska en kertakaikkiaan käsittänyt mitä niihin selvityksen kysymyksiin pitää vastata, niin soitin KEHAN virkailijalle ja sanoin, että voimmeko käydä selvityslomakkeen kysymys kysymykseltä läpi, jotta osaan vastata asioihin oikein. Puhelu oli aika erikoinen. Tuntui, että virkailija ei osannut itsekään vastata kysymyksiini. Selvityksessä olisi voinut lähettää liitteitä ja kysyinkin, että onko jotain liitteitä mitä voisin lähettää asian selvittämiseksi. Virkailija esitti vastakysymyksen, että olisiko jotain liitteitä mitä haluaisin lähettää. Sanoin, että toki voin voin lähettää jotain tietoja, jos tietäisin mitä ne voisi olla. Virkailija ei osannut vastata. 

Nyt mulle tuli päätös Kelaan, että minut on todettu vuoden -24 alusta - yrityksen lopetuspäivä (saman vuoden maaliskuu) kokopäivätoimiseksi yrittäjäksi. Siltä ajalta maksettu työmarkkinatuki peritään takaisin. En kertakaikkisesti käsitä millä perusteella. En ole yrityksen voimassaoloaikana ollut kokopäiväinen yrittäjä missään vaiheessa. Olen tehnyt kokopäivätyön ohella vain yhden projektin ja luonnollisesti en ole silloin ollut TE-toimiston asiakas. 

Olen ihan neuvoton. Miten ihmeessä voin todistaa, että yritys on ollut olemassa mutta sillä ei ole ollut mitään toimintaa? Vuoden -24 alkupuoliskolla hain koko ajan töitä ja tein myös keikkoja päiväkodissa, jotta pysyi nenä edes jotenkin pinnalla. Keväällä -24 työllistyin määräaikaiseen työsuhteeseen. 

Osaisiko joku auttaa, pliis. Itkettää ja ahdistaa. 

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata pitää mitään pöytälaatikko yritystä jos liiketoiminta on vähäistä tai ollenkaan ja samaan aikaan on kokopäivätöissä jossain muualla. Koskaan ei voi tietää jos tulee potkut niistä kokopäivätöistä ja sitten kela katsonee sinut yrittäjäksi eikä tukia tule.

Ja jos on kokoaikatöissä määräaikaisella sopparilla niin on parempi lopettaa se pöytälaatikkoyrittäjyys ennen kuin se se soppari loppuu esim kuukautta aikaisemmin. Näin saat työttömyystuet kun sinulla ei ole mitään yritystä kun jäät työttömäksi. Täällä maassa pitää osata varmistaa oma sielusta ja osata pelata tätä byrokratian shakkia jottei putoa byrokratian rattaisiin ja epätoivoon. Yrittäjien erityisesti pitää arvioida askelmansa hyvin varovaisesti.

Kannattaa ottaa jokin palkkatyö kokoaikatyön rinnalle. Sitten kun määräaikaisuus päättyy kokoaikatyössä niin ei ole pakko mennä takaisin entiseen työpaikkaan jos et viihtynyt siellä. 

Vierailija
62/74 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä syystä arastelen itse työttömänä rekisteröidä omaa yritystä ja aloittaa pienimuotoista yritystoimintaa vaikka se voisi olla itselleni kaikista paras ja nopein reitti pois työttömyydestä.

Pelkään että käy niin,että yritystoiminta ei riitä elättämään, mutta tulee kuitenkin jotain ongelmia työttömyysturvan kanssa. 

Niimpä olen etupäässä tyhjänpanttina ja harrastan velvoitetyönhakua, onpahan ainakin varma leipä pöydässä seuraavat 200 päivää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä sairas systeemi. Jos yrityksestä ei todistetusti ole ottanut senttiäkään palkkaa, osinkoja eikä sillä ole liikevaihtoa, niin millä tätä perustellaan 😆 Kenen etu se muka on, että ihmiset eivät tästä syystä uskalla alkaa yrittäjiksi.  

Vierailija
64/74 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelasossu elää vieläkin sitä siinä 1900-luvun alun ajassa, jolloin koko maassa oli vain kourallinen yksityisyrittäjiä, jotka sitten olivatkin kaikki upporikkaita monimiljonäärejä, usein vanhan rahan porvarissuvusta.

Maailma on kuitenkin muuttunut tässä  viimeisen sadan vuoden aikana tavalla, joten ehkä olisi aika tulla niissäkin piireissä nykyaikaan. Tiedostaisi edes sen faktan että kaikilla yrittäjillä ei ole takanaan mittaamattomia sukuomaisuuksia kartanoineen, torppareineen ja mäkitupalaisineen. 

Vierailija
65/74 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin kun lain mukaan osakeyhtiötä ei edes voi noin vain lakkauttaa vaikkei yrityksellä olisi toimintaa, vaan vaaditaan parhaimmillaan useita kuukausia kestävä selvitysmenettely tai konkurssi   

66/74 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika outoa.

Mulla sivutoiminen yritys eikä koskaan ole ollut ongelmaa työkkärin kanssa. Aina katsottu niin, että hoituu täyspäiväisen työn kanssa.

Vierailija
67/74 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kysymys, onko yritystä. On. Kiitos, ei jatkoon.

Joskus vaihtoi duunia, tuli lakitekstiä niin, että tuskin OKT ottaa selvää. Mutta tarkoitti, että et saa mitään ainakaan kolmeen kuukauteen. Mikä oli selvääkin koska jos lähtee munkusta paikasta itse, ei saa muutamaan kuukauteen mitään.

No,kotimaisen yrityksen jälkeen löytyi ulkolaisesta tytäryhtiöstä paljon paremmin palkattu. Ei harmittanut, meni vain muutama kuukausi, palikkatestit ja jatkoon

Vierailija
68/74 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaista yritystoimintaa, jota palstapersut ehdottaa👏👏

69/74 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään ei ole tehtävissä. Niin kauan kuin sulla on y-tunnus voimassa sinut katsotaan kokopäiväiseksi yrittäjäksi oli liikevaihtoa tai ei. Yrittäjällä ei ole oikeutta saada työttömyyspäivärahaa.

Höpsis.

Minulla on sivutoiminen firma eikä mitään ongelmaa päivärahan kanssa.

Vierailija
70/74 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä syystä arastelen itse työttömänä rekisteröidä omaa yritystä ja aloittaa pienimuotoista yritystoimintaa vaikka se voisi olla itselleni kaikista paras ja nopein reitti pois työttömyydestä.

Pelkään että käy niin,että yritystoiminta ei riitä elättämään, mutta tulee kuitenkin jotain ongelmia työttömyysturvan kanssa. 

Niimpä olen etupäässä tyhjänpanttina ja harrastan velvoitetyönhakua, onpahan ainakin varma leipä pöydässä seuraavat 200 päivää.

Puhu tuosta työkkärin kanssa ja osallistu infotilaisuuksiin. En jaksa alkaa selostaa miten tuo menee, kun todennäköisesti joku alkaa vain jankuttaa että ei pysty eikä voi. Mutta jos oikeasti aiot tehdä jotain niin apuja löytyy.

Vierailija
71/74 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siriina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään ei ole tehtävissä. Niin kauan kuin sulla on y-tunnus voimassa sinut katsotaan kokopäiväiseksi yrittäjäksi oli liikevaihtoa tai ei. Yrittäjällä ei ole oikeutta saada työttömyyspäivärahaa.

Höpsis.

Minulla on sivutoiminen firma eikä mitään ongelmaa päivärahan kanssa.

Niin, SIVUTOIMINEN. Siinä se ero. 

Vierailija
72/74 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistuin itse erään pelistudion ohjelmaan jossa voi tehdä sisältöä heidän peleihin ja sisältö menee sitten myyntiin tietyllä jaolla. Minusta tuli yrittäjä tämän takia. Nyt sitten ohjelman suosio romahti joten tulot meni liian pieneksi. Huonommaksi kuin työttömyysturva joten jouduin lopettamaan. Laitoin työvoimapalveluille ilmoituksen ja soittopyynnön että saisin lausunto lomakkeen auki koska nämähän täytyy kirjallisena laittaa että KEHA voi tehdä selvityksen siitä että toiminta on varmasti loppu.

noh, tässä on nyt 2 viikkoa odotellut et tulis se takaisinsoitto jotta sais lausunto lomakkeen auki. Minulle asetettuun yhteyshenkilöön ei saa yhteyttä, menee vaan vastaajaan ja virkailija yleis numeron takana ei pysty auttamaan enempää kuin tuon soittopyynnön laittamisen. Näyttää siltä et silloin kun sut todetaan yrittäjäksi menee homma vauhdilla mut kun siitä pitäs päästä pois ei oo mikään kiire asialla.

en tiedä mitä muuta tässä vois tehdä, ahdistaa kun ei tuu mitään tuloja ollenkaan nyt ja ei haluais et tili tyhjenee kokonaan.

oppia mitä tässä ottaa: älkää alkako tekemään mitään mistä vois tulla yrittäjäksi ellei oo myös pysyvä työ samalla kaiken varalta.

Vierailija
73/74 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuttuni voitti taistelun Kelaa vastaan. Kela piti häntä yrittäjänä, vaikka vain  mies oli yrittäjä. 

Vierailija
74/74 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän se kelakin katsoo ja voi tuet menettää vaikkei yritys tuottaisi mitään eli ei kannata työttömän edes harkita yrityksen perustamista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi