Työkkäri katsoo täyspäiväksi yrittäjäksi, vaikka yrityksellä ei ole mitään toimintaa
Nyt tarvitaan kokemusasiantuntijuutta. Määräaikainen työsopimukseni päättyi tämän vuoden tammikuussa ja ilmoittauduin työnhakijaksi. Hakuvaiheessa piti tehdä selkoa myös kahden viime vuoden osalta yritystoiminnasta. Minulla on ollut yritys, jonka kautta laskutin vuonna -23, samaan aikaan kun olin täyspäivätöissä. Työsuhde päättyi vuoden -23 joulukuussa. Hakeuduin työnhakijaksi alkuvuodesta -24. Yritykselläni ei ollut mitään toimintaa vuonna -24. Nolla euroa laskutusta, ei mitään markkinointia, myyntiä tai mitään muutakaan. Ainoastaan yritin löytää kirjanpitäjän lopettamaan yrityksen. Eikä ollut mikään helppo homma, kun kaikilla kirjanpitäjillä kädet täynnä töitä alkuvuodesta. Yritys päätettiin maaliskuussa.
KEHA vaati selvitystä yritystoiminnasta. Koska en kertakaikkiaan käsittänyt mitä niihin selvityksen kysymyksiin pitää vastata, niin soitin KEHAN virkailijalle ja sanoin, että voimmeko käydä selvityslomakkeen kysymys kysymykseltä läpi, jotta osaan vastata asioihin oikein. Puhelu oli aika erikoinen. Tuntui, että virkailija ei osannut itsekään vastata kysymyksiini. Selvityksessä olisi voinut lähettää liitteitä ja kysyinkin, että onko jotain liitteitä mitä voisin lähettää asian selvittämiseksi. Virkailija esitti vastakysymyksen, että olisiko jotain liitteitä mitä haluaisin lähettää. Sanoin, että toki voin voin lähettää jotain tietoja, jos tietäisin mitä ne voisi olla. Virkailija ei osannut vastata.
Nyt mulle tuli päätös Kelaan, että minut on todettu vuoden -24 alusta - yrityksen lopetuspäivä (saman vuoden maaliskuu) kokopäivätoimiseksi yrittäjäksi. Siltä ajalta maksettu työmarkkinatuki peritään takaisin. En kertakaikkisesti käsitä millä perusteella. En ole yrityksen voimassaoloaikana ollut kokopäiväinen yrittäjä missään vaiheessa. Olen tehnyt kokopäivätyön ohella vain yhden projektin ja luonnollisesti en ole silloin ollut TE-toimiston asiakas.
Olen ihan neuvoton. Miten ihmeessä voin todistaa, että yritys on ollut olemassa mutta sillä ei ole ollut mitään toimintaa? Vuoden -24 alkupuoliskolla hain koko ajan töitä ja tein myös keikkoja päiväkodissa, jotta pysyi nenä edes jotenkin pinnalla. Keväällä -24 työllistyin määräaikaiseen työsuhteeseen.
Osaisiko joku auttaa, pliis. Itkettää ja ahdistaa.
Kommentit (74)
Miksi kukaan KEHAssa vastaisi kansalaisen puheluun, kun siellä ei olla tekemisissä yksittäisen ihmisen asioiden kanssa. Siellä ei edes ole mitään asiakaspalvelua kansalaisille. Oikea osoite puhelulle olisi ollut oma kunta.
Toisaalta nää on aina yhtä hauskoja "minulla on yritys, mutta en ole yrittäjä" -selitykset. Lisäksi outoa on, että jo vuosi sitten ilmoittauduit työttömäksi työnhakijaksi, mutta et selvittänyt yritystoimintaasi. Outoa.
Vierailija kirjoitti:
No itse en ole saanut työttömyyetuuksia työttömyysajalta, koska mun olisi pitänyt todistaa, ettei työni ole sivutoimista. Jos ei ole työtä/ ei tee työtä, miten sen todistaa? Mulle niissä lausunnoissa on lukenut, että jos ei todista työtä sivutoimiseksi, se katsotaan päätoimiseksi. Mutta jos on työtön? Kuinka todistaa, ettei ole työtä? Onhan se tosiaan hankalaa! Kait siinä pitäisi olla omassa kämpässä riistakamera ja kuvata koko elämänsä 24/7.
Jos yrittäjyys on kausiluontoista on sivutoimisuus helppo todentaa..esim maanviljelystä ei voi suomessa harjoittaa läpi vuoden tai puun istutusta tai ylläpitää lumi alan yritystä joka liittyy talveen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse en ole saanut työttömyyetuuksia työttömyysajalta, koska mun olisi pitänyt todistaa, ettei työni ole sivutoimista. Jos ei ole työtä/ ei tee työtä, miten sen todistaa? Mulle niissä lausunnoissa on lukenut, että jos ei todista työtä sivutoimiseksi, se katsotaan päätoimiseksi. Mutta jos on työtön? Kuinka todistaa, ettei ole työtä? Onhan se tosiaan hankalaa! Kait siinä pitäisi olla omassa kämpässä riistakamera ja kuvata koko elämänsä 24/7.
"Yrittäjyys tulkitaan yleensä sivutoimiseksi tapauksissa, joissa yritystoimintaa on harjoitettu kokoaikatyön ohessa riittävän pitkään. Tämä osoittaa sen, että kokoaikatyön tekeminen onnistuu yrittämisen ohessa ja tällöin yrittäjyys on sivutoimista."
Minut pelasti se että ennen työttömäksi jäämistä minulla oli 15 vuoden työ historia..kuulemma ilman työhistoriaa olisi automaattisesti tulkittu yrittäjäksi
Vierailija kirjoitti:
KEHA-keskus eli Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten kehittämis- ja hallintokeskus (ruots. Närings-, trafik- och miljöcentralernas utvecklings- och förvaltningscenter) on Suomen valtion virasto, joka tuottaa ELY-keskusten kehittämis- ja hallintopalveluja.[4] Sen tehtävänä on myös ohjata ELY-keskusten toiminnan yhdenmukaistamista ja seurata niiden toiminnan toteutumista.[5]
KEHA-keskuksen strategista kehittämistä ohjaavat työ- ja elinkeinoministeriö ja tietohallintoon liittyvissä palveluissa valtiovarainministeriö. Omilla toimialoillaan KEHA-keskusta ohjaavat sisäministeriö, opetus- ja kulttuuriministeriö, liikenne- ja viestintäministeriö, maa- ja metsätalousministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö ja ympäristöministeriö.[
Miksi kukaan soittaisi virastoon, jolla ei ole mitään tekemistä yrittäjyyden tai työttömyyden kanssa ja vielä olettaa, että sieltä neuvotaan lomakkeiden täyttämisessä? KEHA on viranomaisten kanssa toimiva virasto, ei kansalaisten.
Vierailija kirjoitti:
Itse jouduin poistamaan yrityksen rekisteristä, ennen ei uskottu.
Niin tietenkin, mitä oikeasti kuvittelet. Jos sulla on yritys olet yrittäjä. Jos et halua tulla käsitellyksi yrittäjänä lopetat yrityksen ja poistat sen rekisteristä. Miten näin yksinkertainen asia on edelleen niin vaikeaa ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Sulla varmaan on kirjanpito- ja tulinpäätöstiedot, joista selviää, ettei tomintaa ole ollut.
Niillä ei ole merkitystä. Yrittäjien kohdalla katsotaan vain työn tekemistä, ei tuloja.
Pahimmillaan voidaan määritellä, että olet tehnyt yrityksen hyväksi suunnittelutyötä, esim suunnitellut markkinointia tai valmistellut yrityksen avaamista, vaikka oikeasti et olisi tehnyt mitään. Silloin et ole ollut työtön vaikka et olisi saanut mitään tuloja mistään.
Niihin selvityksiin pitää kirjoittaa, että ei ole tehnyt mitään työtä ja yksilöidä tarkkaan mitä kaikkea et ole tehnyt. Ei ole esim suunnitellut yritystoimintaa, tuotteita, palveluita, markkinointia eikä mitään valmistelevaa työtä tai mitään muutakaan työtä. Et ole lainkaan käyttänyt aikaa minkään yritykseen liittyvän asian parissa.
Kirjanpitäjän etsiminen voidaan määritellä työksi, joten sitä ei kannata korostaa, vaan sanoa vain että kirjanpitäjä teki xxxx työt jotta yritys voitiin lopettaa.
Olen itse joutunut käymään läpi tuon saman liityttyäni työosuuskuntaan, jossa olen tehnyt satunnaisia pätkätöitä työntekijänä. Jopa TE-toimiston omien ohjeiden mukaan olin työntekijä, en yrittäjä, mutta silti määrittelivät päätoimiseksi yrittäjäksi.
Samaa ovat tehneet kaikille osuuskunnan jäsenille. Joillekin useita kertoja. Yhtäkkiä vaan loppuu päivärahojen maksu ja kun asiaa alkaa selvittämään niin löytyy tieto, että taas on mennyt yrittäjästatus päälle. Pari kuukautta menee aina että saa asian oikaistua.
Sivusta mainiten. Olen itse yrittäjä ja tämä on se syy, miksi en todellakaan maksa mitään Yrittäjäkassan jäsenmaksua! Jos hommat loppuisi, niin en todellisuudessa mitään saisi!
Pyydä Yritysselvityspyynnön uudelleenkäsittelyä ja kirjaa vastaukseen selkeästi, että kuinka paljon yritys on sinua työllistänyt ja myös se, että olet tehnyt toista kokopäivätyötä yrityksen olemassaolon aikaan, mikäli todistaa yrityksen sivutoimisuuden. Vastaa lomakkeen kysymyksiin totuudenmukaisesti. Kuulostaa siltä että joku tieto ei ole nyt välittynyt käsittelijälle. Tee myös valitus maksajan päätökseen takaisinperinnästä.
Vierailija kirjoitti:
Striimaat koko elämäsi nettiin, niin susta tulee Tubettaja.... eli siis ojasta allikkoon! :D
Vierailija kirjoitti:
Mitään ei ole tehtävissä. Niin kauan kuin sulla on y-tunnus voimassa sinut katsotaan kokopäiväiseksi yrittäjäksi oli liikevaihtoa tai ei. Yrittäjällä ei ole oikeutta saada työttömyyspäivärahaa.
Toki päätoimiselle yrittäjälle. ON olemassa osa-aikaista, sivutoimista, pop-up -yrittäjyyttä, yms. Ne on sitten ihan eri asia. Y-tunnusta EI ole kaikissa tilanteissa pakko lakkauttaa että katsotaan yrittäjyyden olevan loppu tai katkolla. Tiedän koska yritykseni toimii vain pari kk vuodessa, y-tunnus kokoajan olemassa, saanut yrittäjäkassasta tukea työttömyyskuukausina. Toki yrittäjyyden vuotuinen alku ja loppu ilmoitin aina ajallaan TE-keskukseen + yrittäjäkassaan. Ja syy oli se että ko. yritystoimintaa ei edes voi tehdä kuin sen max 3kk vuodessa meriolosuhteiden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on KEHA?
Sinun ei varmaankaan kannata osallistua tähän keskusteluun...
Ihmettelen, että miten voit olettaa, että joku virkailija tietäisi, mitä sinun pitää lomakkeeseen kirjoittaa, kun eihän virkailija voi tietää sinun tilannettasi.
Olisit kirjoittanut selivitykseen, että firmallasi ei ollut toimintaa, minkä kirjanpitokin osoittaa. ja sitten olisit laittanut mukaan sen kirjanpidon. (No jos oot ollut niin tyhmä, että olet vasta tuolloin laskuttanut jotain kaksi vuotta vanhoja projekteja, joudut lisäksi osoittamaan, että ne oli kaksi vuotta vanhoja projekteja. Voit tehdä tämän projektisopimusten avulla)
Ja sitten jos jossain kysytään että oletko (ollut) valmiina ottamaan vastaan kokopäiväistä työtä, vastaat kyllä.
Minut katsottiin yrittäjäksi ja työttömyyskorvaus evättiin sen perusteella, että olin kihloissa miehen kanssa jolla oli yritys. Me emme olleet naimisissa koskaan, ei ollut lapsia kummallakaan ja asuin omassa kotonani, koska olin niin nuori vielä. Tämä mies oli välillä luonani. En ollut hänen yrityksen palkkalistoilla vaan töissä ihan muualla ennen työttömyyttä.
Älkää ikinä menkö yrittäjän kanssa yksiin sillä teidätkin katsotaan yrittäjiksi.
Tässä maassa yrityksen perustaminen on melkein rikos. Onko ihme, ettei talous kasva, ja rakenteellinen työttömyys on karmea?
Vierailija kirjoitti:
Minut katsottiin yrittäjäksi ja työttömyyskorvaus evättiin sen perusteella, että olin kihloissa miehen kanssa jolla oli yritys. Me emme olleet naimisissa koskaan, ei ollut lapsia kummallakaan ja asuin omassa kotonani, koska olin niin nuori vielä. Tämä mies oli välillä luonani. En ollut hänen yrityksen palkkalistoilla vaan töissä ihan muualla ennen työttömyyttä.
Älkää ikinä menkö yrittäjän kanssa yksiin sillä teidätkin katsotaan yrittäjiksi.
Höpö höpö. Kelan päätöksiin ei vaikuta mikään kihloissa olo. Sehän ei edes ole mikään virallinen parisuhdemuoto. Mene inkkeli muualle satuilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Kelan päätöksiin ei vaikuta mikään kihloissa olo. Sehän ei edes ole mikään virallinen parisuhdemuoto. Mene inkkeli muualle satuilemaan.
Kyllä vaikutti minulla ainakin. Miksi satuilisin? Pikkupaikkakunnalla tämä ja päätös tuli kirjallisena: työllistyy kihlattunsa yritykseen.
Olen tuo joka menetti aikoinaan työttömyysturvan kihlatun yrityksen takia. Tuon jälkeen kun myöhemmin tuli ero muista syistä niin olen puolisoehdokkaista karttanut voimakkaasti yksityisyrittäjäehdokkaita sillä ikinä ei voi tietää mikä tilanne tulevaisuudessa, että niiden takia joutuu kuseen. Nykyinen ei ole yrittäjä.
Ottakaa oikeasti selvää yrittäjien puolisoiden asemasta oikeudellisesti ja mulla siihen riitti kihlaus.
Noin se menee. Yritys pitää lopettaa ja poistaa kaikista rekistereistä. Sitten näistä liitteet työkkärille ja siellä sitten joko uskovat ettei yritystä enää ole tai sitten ne ei usko. Mulla uskoivat kolmannella kerralla ettei yritystä enää ole.
Minut katsottiin työkkärissä yrittäjäksi, koska avopuolisoni on yrittäjä. Päivääkään en ole tuossa yrityksessä töitä tehnyt, eikä siellä ole mitään mitä voisin tehdä. Melkoiset selvitykset piti tehdä ennenkuin uskoivat.
"Yrittäjyys tulkitaan yleensä sivutoimiseksi tapauksissa, joissa yritystoimintaa on harjoitettu kokoaikatyön ohessa riittävän pitkään. Tämä osoittaa sen, että kokoaikatyön tekeminen onnistuu yrittämisen ohessa ja tällöin yrittäjyys on sivutoimista."
https://yrityksen-perustaminen.net/sivutoiminen-yrittaja/